race kuitu osien paino

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja jenkkijuuso, 21.2.2007.

  1. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Onkos joku mittaillut ns. race weight kuitu lokasuojien painoa kiinnostuksen kohteena olis lähinnä 63-66 dart/valiant keula "peltien" lokasuojat,konepeitto ym. painot?
    Onko jossain jotain listaa mistä näkis race weight painot vs. orig painot.
    Bigblockdart.com:ssa on mutta ei yllä lista alle 67 vuoden.
     
  2. martiar

    martiar 1st gear

    Saat aika hyvän käsityksen kun vertaat esim -67 tai vastaavan auton osien painoja .....
    Se on sitten budjetti kysymys mihin kannattaa se raha sioittaa .....

    AM-Racing
     
  3. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    lähinnä sen takia kun tossa olis keulan kuitu "pellit" muttei ole mitenkään älyttömän keveitä niin mietin että minkä painoisia varsinaiset race osat ovat?
    Jos yrittäis keventää noita kun ei ole vertailu kohdetta eli peltisiä vastineita.
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Se kuituosien paino riippuu paljon tekijästä, osien paksuudesta, paljonko on hartsia ja tukirakenteista. Mut mun '66:ssa oli peltinen pro keula joka paino 39 kiloa. Lasikuitunen versio paino muistaakseni tyhjänä 7 kiloa, ja oli jäykempi kun toi peltinen.
     
  5. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Jaa olisko 65Mussessa pudotus reilu 10kg. Mutta se on ylhäältä ja edestä.
     
  6. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Kuinkas paljon sitä lasikuitua tarvii laittaa konepeltiin, takaluukkuun ja etulokereihin, jotta saisi riittävän tukevan ettei lähde kiidossa irti? :oops:

    Siis sellaisen RACE mallisen pulttisokilla kiinnitettävän. :eek:

    Autohan on ultra harvinainen '79 Olds Delta 88 4D Sedan. 8)
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei välttämättä paljoakaan,kunhan unohtaa venehartsin heti kättelyssä ja siirtyy kunnon hartseihin ja mattoon=maksaa mut tulee siistimpää ja kestävempää osaa,vaikkei nyt ihan viimeisen päälle lasikuitutyöntekijä olisikaan...
     
  8. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Mitäs ovat sitten ns. vene hartsit ja matot?
    Miten eroaa toisistaan.
    Vai onko nyt puhe epoksista hartsin tilalle, eikös niin tule hieman kevyempi ja lujempi?
    Mistäs muuten mielen kiinnosta noita voisi ostaa?
     
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    "Venehartsi"= Vinylesteriä varmaan tässä meinataan?
    Ei ole Polyesterit sun muut paljoakaan jäykempiä ja tänäpäivänä kaikista hartseista ja epokseista tehdään veneitä.

    Tuo hartsin laji ei ole siinä se juttu millä painoa säästetään.
    Enemmän säästetään kun jäykkärit on oikeissa paikoissa ja keveitä materiaaleja.
    Jokainen keksikööt itse mitä ne on itse pidän Unfair advantageni omana tietona.
     
  10. kime2

    kime2 Gearhead

    Nuo veneet nyt tehdäänkin kaikkein halvimmista hartseista mitä löytyy :mad:
    Juu,ei hartsin tyyppi niinkään määrää sitä painoa mut se et noilla kunnon hartseilla voi tehdä hiukan ohuemman vedoksen ja tosiaan jäykkäreiden materiaalilla on ratkaiseva osuus asiassa...
     
  11. Hate

    Hate 3rd gear

    Nuo mitä oon leiponu omaan ja tohon outlaw vehkeeseen niin ne oon
    leiponu ihan paikallisen rautakaupan polyesterihartsista,muoteissa oon
    käyttäny 450g,300g ja 225g:sta mattoa.Kaikki varsinaiset osat on tota
    ns. kanoottimattoa eli 225g/m2 veltro pulverimattoa.Gelcoat on kans
    ihan samasta paikasta.Muotissa kannattaa käyttää eri väriä ku lopullisessa
    osassa,helpompi erottaa et on joka paikassa.Irrotusaineena oon käyttäny
    Polyvinyylialkoholia joka on helpointa levittää superloonin palalla.
    Muoteissa ja konepeitoissa käytin jäykisteenä PE-solumuovinauhaa eli
    elementtisaumanauhaa (10mm halk.),ei paina juuri mitää ja taipuu
    miten vaan.Kaikki muut osat saa riittävän jäykkyyden muotonsa asiosta,
    joten niitä ei tarvinnu erikseen jäykistää.
    Osat tein kolminkertasella matto/hartsi kerroksella+reunoihin 4.kerros ja
    dzuzin vastalevyjen ja osien liitos saumoihin 3 suikalekerrosta (keula 8 eri
    palasta).Hartsia menee noin 1-1,5:1een maton painoon nähden.
    Elikkäs 3 kertasella laminoinnilla n.1,5kg/m2 kun millin pelti painaa 8kg/m2
    Epoksista ja ristiinkudotusta 300g/m2 matosta leivoin Kalixin nitropyörän
    katteen ja alalipan.Mitään suurempia eroja ei oo kestävyydessä tai joustavuudessa,painossa tai työvaiheissa.negatiivinen puoli oli se että epoksi
    alkoi hylkiin gelcoatia(rautakaupan) noin viikon päästä laminoinnista joten
    ne (gelcoatit) piti hioa pois.
    Kuvia löytyy puolivalmiina '70stä tuolta: http://fi.msnusers.com/streetracingwasa/shoebox.msnw Ja '69:n albuumissa outlawerista.
     
  12. MadMike

    MadMike Gearhead

    riippuu ihan veneestä onko käytetty...Hartsilla sinänsä ei ole autossa merkitustä veneessä on ja itse olen sitä mieltä että matto se on joka sen ratkaisee...monastio tosin hyvän maton kun hankkii niin menee hartsiakin vähemmän...
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllä sillä hartsilla olis merkitystä niin veneessä kuin autossakin,jos vaikka puhutaan ns.palonkestävästä hartsista!

    Ei ole niin kiva tunne jos vene alkaa palaa tuolla vedessä ja rantaankin on matkaa...
    Tai "pieni" kaasari palo sytyttää normaalin lasikuitupeiton palamaan...

    Tuosta hyvästä matosta olen samaa mieltä,aikanaan toin kotiin venetehtaalta mattoa ja niiden hartsia ja ihmettelin et miten ei matto ala sulaa kunnolla hartsiin :mad:
    Soitto Lujitemuovityöntekijälle selvensi asiaa,kun toi mukanaan kunnon mattoa ja hartsia niin johan alkoi sulaamaan ja onnistumaan :D
    Sulaa muuten tuo kunnon matto aika hyvin venehartsillakin jos sitä joskus joutuu pakosta vielä käyttämään :odroll:
     
  14. Cortina´71

    Cortina´71 Gearhead

  15. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei suinkaan ja sitten kun noihin vielä sekoitetaan omia lisäaineita niin soppa alkaa olla valmiina tarjoiltavaksi!
     
  16. Hate

    Hate 3rd gear

    En nyt lähde arvailemaan mitä skeidaa kukakin on kovettimen lisäksi
    hartsiin sotkenu ja mitä sitte on tapahtunu mut en kyllä omien
    kokemusten perusteella näe syytä vähätellä noita perushartseja mitä
    löytyy joka rautakaupasta.Kovetinta ei kannata ostaa sellasesta paikasta
    missä se on valmiiksi läträtty johonkin desin pulloon,saattaa olla paras
    yty haihtunu ja hartsi ei kuivu koskaan.
    '70:ssä nykyään olevan etupuskurin tein vuonna 1987,450g/m2 matosta
    eikä sitä ole tarvinnut sen jälkeen korjailla.Kokemusta kuituhommista ei
    silloin ollut sekuntiakaan.Muottikin on vielä ehjänä tallessa.
    Keveys ja kestävyys tulee siitä kuinka vähällä hartsilla pääsee lopputulokseen.
    Etupuskurin paino on 1,35kg ja pinta-ala noin 0,7m2. :eek:
     
  17. kime2

    kime2 Gearhead

    Kiihdyttimiä ja esikiihdytysaineita ne niihin "sotkee" eli mm.kobolttia.

    Totta,siitähän se keveys tulee paljonko hartsia&mattoa käytetään!

    Samaa mieltä myös tuosta kovettimen ostamisesta,itse onneksi pääsen ostamaan sen(kin) aina suoraan isolta käyttäjältä hartsin ja mattojen kera niin ei ainakaan pitäis olla vanhaa,kun se on samaa tavaraa mistä itse tuonne teollisuuteen valmistavat happoliuos-altaita!
     
  18. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mitäs tavaraa toi palonkestävä hartsi on ? Muoviahan se ei enää taida olla.
     
  19. kime2

    kime2 Gearhead

    Siitä mulla ei sais ollakaan tietoa :wink: mut siinä hartsin sekaan "sotketaan" jotain ainetta ja siitä muodostuu sitten seos joka ei ala ainakaan kovin herkästi palamaan ja kestää lämpöä melkoisesti muuttamatta juurikaan muotoaan!
    Tätäkin hartsia on varmaan jostain saatavana ihan virallisestikin,mut se mitä siinä on ei varmaan anneta julkisuuteen?
    Saattaa vaan maksaa hyvästi,kuten näillä kunnon hartseilla on tapana!
     
  20. raceman

    raceman Gearhead

    miks pitäis käyttää auton osien valmistukseen jotain erikois hartseja,kun veneteollisuudessa käytettävä hartsi toimii moitteetomasti.ite oon käyttäny Ashlandin ja Norpolin polyesterihartseja veneiden ja autonosien valmistamiseen.Matoissa on toki eroja jotku sulaa paremmin, eikä tarvi pää märkänä rissata.
    Niin kuin Hate tos sano: Keveys ja kestävyys tulee siitä kuinka vähällä hartsilla pääsee lopputulokseen: pitää täysin paikkansa.
    Kun rissaa tuotteen valmiiks,niin sen jälkeen voi vielä karvatelalla ottaa ylimääräset hartsit pois,niin tulee kevyt ja kestävä.
     

Kerro tästä muillekin!