race kuitu osien paino

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja jenkkijuuso, 21.2.2007.

  1. kime2

    kime2 Gearhead

    Noilla kalliimmilla hartseilla saa vaan paljon kestävemmän osan,kuin niillä yleisesti käytössä olleilla venehartseilla!
    Suurin syyhän on se miks venehartsia käytetään noissa auton -ja pyörienosien valmistuksessa on sen hinta,se kun ei liene maksavan montaa euroa/litra vielä tänä päivänäkään,vaik hartsien hinnat on olleetkin nousussa;toisin kuin nuo kalliimmat hartsit jotka sitten kyllä maksaa jo aika paljon litra,valitettavasti kuten kaikki muutkin hyvät aineet ja tavarat :(
     
  2. raceman

    raceman Gearhead

    mitä eri aineita on kalliimassa hartsissa? ,onko se polyesterihartsi.Millä lailla se on kestävämpi ?
     
  3. Hate

    Hate 3rd gear

    Elikkäs koska toi mun 20 vuotta sitten tekemä puskuri tulee muuttumaan
    vähemmän kestäväksi kuin ne "paremmilla" hartseilla tehdyt? :rotfl:
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Hartsin koostumuksesta en osaa sanoa mitään,sitä täytyis udella hartsien myyjältä!
    Ainakin se kestää paremmin taivuttamista,iskuja,kulutusta,ilmansaasteita(kyseessä haponkestävä hartsi,jota käytetään mm.siellä missä normaalia haponkestävää terästä pykälän parempikaan aine ei kestä kuin aikansa) jne joita joskus noissa osissakin tulee tapahtumaan esim.konepeittoa irroitellaan usein ja ei aina kovin varovastikaan...
    Ilmaston sietämisellä ei varmasti ole mitään virkaa auto&pyörän osissa,kuten tuo haten 20v vanha puskurikin osoittaa!
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Sehän on ollut sitä jo sen 20v :rotfl:
    En mäkään uskonut noiden aineiden eroon aiemmin,mut pakkohan se on kun näyttivät oikein kädestä pitäen mulle viime kesänä kuinka kestävää on juuri taittamiselle kunnon aineilla tehty laminointi,tehtiin sille isku koettakin ja lujaa työtä se oli!
     
  6. raceman

    raceman Gearhead

    Sittehän se kestää happosateenki ja varmasti ilmaston muutoksen. :rotfl: :rotfl:
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Toki kestää,hirveitä myrkkyjä ne noissa tehtaissa laskee niistä vielä kuumana läpi :eek:
     
  8. MadMike

    MadMike Gearhead

    ilmeisen paljon olet hartseja haistellut...ainakin enemmän kuin minä :lol:
     
  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Itse asiassa nuo roska hommat olen jättänyt ne paremmin niitä osaaville alan ammattilaisille,hiukan mukana ollut hupilaisena ja apumiehenä!
     
  10. Hate

    Hate 3rd gear

    No onneks se ei tätä tiedä,varmaan heti hajois.
    Pystyn kyllä ymmärtämään että on varmasti eri vaatimuksiin tehtyjä aineita ja materiaaleja mut se että perus "vene"hartsi ja/tai matto ei
    olis riittävän laadukasta auton tai mopon osien tekemiseen niin sitä en
    suostu ymmärtämään niin kauan kun pääasiallinen tarkotus ei oo niiden
    väänteleminen ja hakkaaminen.
    Tän verran muuten kestää natisematta vääntää tota peruspaskasta tehtyä takahudlarin kantta ja se riittää hyvin siihen ku joskus irrottelee akunkengän.Kestäis enemmänkin mut alkaa varmaan maalit lohkeilemaan.
    Elikkäs mun mielestä on turhaa antaa sitä vaikutelmaa niille
    jotka ei oo aikasemmin kuidusta osia leivoskellu että pitäis pysyä erossa
    perus hartseista ja matoista.Päinvastoin vois sanoo et erikoiskamojen hankkiminen on näihin hommiin turhaa hillojen törsäystä.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. raceman

    raceman Gearhead

    Olen täysin samaa mieltä Haten kanssa.Niin sanottua venehartsi on kilohinnaltaan noin 1,30-1,80e.Paljoko maksaa nämä erikoishartsit kilohinnalta....Kyllä veneenki joutuu kestää aika moisia rasituksia.
     
  12. Hate

    Hate 3rd gear

    No erikoishartsien hintoja en kyselly sillon ku tilasin tota epoksia Hesalaiselta maahantuojalta nitropyörän katteisiin.Epoksi tais olla 100€/3L
    jos en väärin muista.Kestäviltä kyllä tuntuvat kun niitä hipelöi,mut ei se
    alakate kyllä vammoitta selvinny Alastarossa pehmustetun keskikennon
    ylityksestä.Enkä kyllä väitä et kuidusta tehtykään olis sitä kestäny.
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Upeasti näyttää kyllä kestävän/sietävän taittoa tuo Haten tekemä takakansi,hyvää työtä siis!!!
    Joutuu toki venekin rasituksia kestämään,sitä en kiistä!
    Epoksi on kyllä kallista :(
    Aikanaan kun olin tasoitehommissa niin siellä se epoksitasoite oli luokkaa 1000mk/9l astia,mut olipa vaan värkkiä auton osienkin paklaamiseen,mut se onkin jo sit toinen juttu se!
     
  14. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Sotkenpa minäkin näppini tähän juttuun...

    Polyesterihartsilla ja pätkäkuidulla tehden osasta tulee kaikkein painavin.
    Ts. samaan tukevuuteen päästääkseen ristiinkudottua mattoa ei tartte olla puoltakaan siitä.
    Epoksihartsin lujuusominaisuudet ovat huomattavasti paremmat kuin polyesterihartsien, se onko sillä autokäytössä merkitystä on toinen juttu.

    Painohan syntyy siitä matosta, eli jos otetaan 350 g/m­2 mattoa niin se painaa juuri tuonverran m2 tai sitten enemmän jos siellä on hartsikupruja välissä/pinnassa.
    Eli ko g/m2 lukema ilmaisee teoriassa kuinka paljon hartsia menee/m2.
    Isompi luku=enemmän hartsia=paksumpi kerros

    Kyse on siitä, että jos tehdään pätkäkuidusta joudutaan riittävän lujuuden aikaansaamiseksi käyttämään esim 4-5 kierrosta 450 g/m2 mattoa ja jos saman lujuuden saa kolmella kierroksella 150 g/m2 ristiinkudotulla matolla, niin painonsäästö on 300 g/m2 joka kierrokselle.

    Mutta tehdään niinkuin hyvä tulee.

    Eräs tapa jäykkäreille on tuon hunajakennon käyttö.

    http://koti.mbnet.fi/~skote/BlueEye/Katto/Katto.html
     
  15. Hate

    Hate 3rd gear

    Terve Eyetech,
    Jaa onko tota ristiinkudottua tosiaan 150g/m2 painosena,muistelisin että
    toi mitä oon semmosta käyttäny olis ollu 250g tai 300g/m2 ?
    Niinku sanoin aiemmin niin tota 225g/m2 Veltro "pätkämattoa" oon
    laminoinu kolminkertasesti ja se mitä ristiinkudottua käyttäny epoksin
    kanssa niin oli kyllä pakko leipoo nelinkertasena.
    Sen lisäksi tota "pätkämattoa" on helpompi palotella siinä laminoidessa
    repimällä kun tota ristiinkudottua joutuu puukottaan tai leikkaileen saksilla.
     
  16. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Tuossa kattohommassa käytettiin 136 g/m2 mattoa.
    On jo aikas ohkasta..... helppoa laminoida.

    Väitän, että ristiinkudotusta saa jäykemmän ja kevyemmän kuin pätkäkuidusta.
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    hyvin taas huomaa miten jotkut ovat niitä pyyteettömästi auttajia ja jotkut toiset mieluummin pitävät tiedot ominaan vaikka kehuvat aina auttavansa toisia :eek:

    itellä ois tarkoitus jossain vaiheessa tehdä konepelti ja loksut kuidusta. pääsis noi ruosteiset ja pakkeliset pellit vihdoin eläkkeelle.

    mitäs kaikkea pitää hommata kun ihan ajattelin itse tehdä ne??
     
  18. raceman

    raceman Gearhead

    Tarkotatteko te ristikudotulla matolla rowingi mattoa.Rowinkimaton alle suositellaan normaalia mattoa sen takia että ajan kuluessa rupee ristikudos loistaa geelin läpi,kyllähän arvon raati sen varmaan tiesiki.
     
  19. raceman

    raceman Gearhead

    jos ei oo valmiita muotteja ,niin ne täytyy valmistaa ensin. ensin puhtaitten peltiosien päälle kunnon vahaus tai sitte käyttää Filmiä ja sitten maalaus ihan gelgoatilla (tummalla värillä)sen jälkeen pintamatto 300g ja antaa sen kuivua hyvin sen jälkeen 1*600 kuivuminen ja sitte 2*600 ja sitte vielä 2*600 ja antaa kuivua. konepeltiin voi laminoida jotain jäykisteitä ettei muotti notku.kun muotit on kuivunu niin sitte reunojen leikkaus.filmin voi pestä muotista kuumalla vedellä.siinä on muotit valmiina.ennen osien tekoa voi muotin joko vahata tai käyttää filmiä.eiku sen jälkeen osien tekoon.1.maalaus 2.pintamatto 300g 3.1*600 4.konepellissä voi käyttää 2mm firettiä firetti kastellaan alta ja päältä.5firetin päälle voi heti laminoida 300 tai 600 maton sitte jos haluaa jäykemmän niin voi lisätä mattoja jos ei ole painosta niin väliä.
    elikkä sää tarvit hartsia kovettajaa gelgoat maalia mattoa firettiä ehkä rowinkia.kyllä ne lasikuituliikkeissä kertoo mitä tarvit.
     
  20. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Mä oon tämänkin jossakin aikaisemmin maininnut, mutta mainitaan nyt uudelleen.

    Eli jos tekee vaan yhdet osat niin tuo muotin teko ei ole välttämätöntä.
    Ilman sitäkin saa kohtuulliset osat aikaiseksi.

    Eli laminoidaan pari ohutta kerrosta suoraan (esim konepeiton päälle), ehkäpä 200-300 g/m2 on sopiva.
    (Tietenkin peitto täytyy suojata irroitusaineella tai vaikkapa tuolla rakennusmuovilla ja jatkohommia helpottaa muovin päälle levitetty karhennuskangas).
    Kun nuo kerrokset on jämähtäneet, otetaan systeemi irti varovaisesti. Sen jälkeen sinne nurjallepuolelle laminoidaan lisää kerroksia tarpeen mukaan.
    Eli näin tehden osasta tulee hieman isompi/paksumpi ulkomitoiltaan kuin alkuperäinen (ne pari ekaa kerrosta), mutta yleensä aivan riittävän tarkka.
    Ajan säästö on huomattava.

    Tämä on tietysti vaan yksi vaihtoehtoinen tapa.

    Minä tarkoitan oikeastaan 'kudoksia' enemmän kuin mattoa. Eli samannäköistä kuin hiilikuitukudoksesta tehdyt osat yleensä ovat.
     

Kerro tästä muillekin!