"Race" turbiini katukäytössä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Make.S, 1.11.2011.

  1. Make.S

    Make.S Gearhead

    Mulla on vallussa tällä hetkellä 11", n. 2500 stallilla oleva turbiini mikä kuumana alkaa "luistamaan". Hyllystä löytyisi uusi tci:n 11" 2400-2500 stallin breakaway (tjsp) ja vähän käytetty dynamic convertersin 9.5" street/race 2600-3500 stallilla.
    Tekisi mieli koittaa tota dynamicsin turbiinia, mutta mitähän katukäytössä ilmeneviä "ongelmia" on tiedossa.
    Laatikko on tänä kesänä Husson tekemä, manuaalitoiminen 904:nen ja peräväleistä (8 3/4) ei tarkkaa tietoa. Ilmeisesti 3.23:nen.
     
  2. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Kerroppa lisää tuosta turbiinin luistamisesta, ei kuulosta oikialle.
    Onhan öljyt OK, väri ja määrä?
     
  3. Make.S

    Make.S Gearhead

    Öljyt ok, määrältään ja hajultaan, väriltään...
    Ilmeisesti oli penkityksen yhteydessä, öljyjen kuumentuessaan tullut jotain luistoa, mikä oltiin todettu johtuvan turbiinista.

    Asiaan. Millainen toi dynamic converterssin raceturbiini on katukäytössä?
     
  4. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mä vaihdoin 10" TCI:n tilalle 8" dynamicin ja normaaliajossa ei ole käytännössä mitään eroa. Lähtee liikkeelle aika pienillä kierroksilla.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Millänen öölinjäähytsydeemi topiikin aloittajalla on? Jos toi tsydeemi on liian ahdas niin turbiinin ööli lämmetessään liikaa kyllä hukkaa pidon. Jos turbiini käy liian kuumana niin stallin nostaminen pahentaa ongelmaa.
     
  6. Make.S

    Make.S Gearhead

    Yksi perus alulauhdutin kiinni, toinen hyllyssä kiinni laittoa vaille. Kadulla ajellessa en luistoa ole kyllä havainnut, mutta penkityksessä edellisellä omistajalla oli jotain huomattu ja epäilty lämpöä ja turbiinia.

    Yhden OL kuskin kanssa juttelin jo asiasta, mutta olisi kiva tietää oikein kokemuspohjalta faktaa.
    Tuleeko liian "racehenkinen" ja meneekö hukkaan tää kadulla suhaamisen idea?
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi ajofiilis riippuu siitä että miten sitä stallia on turbiinista irti ruuvattu. Joissain on pumppu ja turbiinipyörän välyksiä kasvatettu ja se on juuri sellainen keino joka saa kuumana luistamaan helpommin. Jos se on tehty siipikulmia muuttamalla niin pito on paljon parempi myös kuumana jne. Noita taas ei voi tietää ulkoa päin limppua ihmettelemällä.
    P.S. noissa 904/727 lootissa on helvetin ohuet lähdöt lootan junttureissa ja ne jarruttaa öölin vapaata kulkua helvetin paljon.
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Niihin toki saa parempiakin lähtöjä joissa poikkipinta-ala helposti tuplaantuu ilman, että tarvii liitinkokoo muuttaa. Ja sissi stietty poraa noi orkkiksetkin isommiks... :rotfl:
    Mä en pelkäis tollasta pienempää turbiinia. Ite oon käyttänyt kymmeniä eri turbiineja ja kehottaisin panostamaan laatuun niissä. Se on ominaisuuksien kannalta paljon oleellisempi asia kuin koko tai nimellinen stall speed. Jos mun tarvis valita minkä tahnasa Dynamicin ja TCI breakawayn välillä, ni se dynamicci olis jo siellä. Se todennäköisesti vetää stalllin alapuolellakin vähintään yhtä hyvin kun toi TCI, ja luistaa sitten stallin yläpuolella vähemmin, ja voipa momenttikertoimet ja hyötysuhdekin olla parempi. Turbiini on yks automaattivaihteisen auton tärkeimpiä osia. Jos vaikkapa mottia ollaan hierottu antaumuksella, laatikkoa ja perää hifistelty, niin ei kannata jättää hommaa sitte kiinni jostain kyseenalaisesta "meil on kolme vaihtoehtoo, ne käy kaikkeen" bulkkiturbiinista. Sijottakaa siihen turbiinin laatuun, ni saatatte yllättyä iloisesti.
     
  9. Make.S

    Make.S Gearhead

    Dynamicin turbiinia meinaan kokeilla ja parannella vaan öljyn jäähdytystä.
     
  10. Make.S

    Make.S Gearhead

    Paljonhan tommonen muutaman litran isompi öljypohja vaikuttaa lämpöihin?
     
  11. triniemi

    triniemi Gearhead

    Mullla on 8" A-1 turbiini. 509cid koneen perässä stall speed noin 5000+ rpm stripillä ja oon ajanu sillä kasin puolelle 1100kg autolla. Kyllä sitä silti saa ihan oikeesti jo pitää jarruilla kiinni 2000rpm kierroksilla ja 3000rpm ei meinaa enää millään jalkajarrulla pysyä paikallaan. Sanoisin, että satunnaiseen katukäyttöön vähintäänkin toimiva limppu. Sopivalla coolerilla vois ajaa varmaan missä vaan ja kuinka kauan vaan.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    "Hulluimmat" nostaa breikkiä vastaan stallin tonne 7500jeenkan kohdille :rotfl: . Silti noillakin pystyy ajamaan ihan hiljaa eteenpäin.
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mä ajoin kasituumasella 1530 kg, 4.10 ruuvilla ja 30" renkaalla monta vuotta kadulla, talvellakin. Ei ollu transbreikkiä, mut jarruu vastaan pysty kolmonen päällä nostaa 6300 kierrokseen. Pelas stadin ruuhkissa ilman mitään ongelmia ja yhtälailla maantiellä missä rundit n 3000. Perusedellytykset ku ok, eli säädöt ja välykset kohallaan ja lootalla aina riittävän viileetä öljyä saatavilla, ni kyl ne vaan pelaa kummasti.
     
  14. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    .

    täytyy tulevaisuutta ajatellen kysyä tähän aiheeseen liittyen,että entä jos pääsääntöisesti cruisaa kylällä ja stalli on esim. 3000 niin sehän pyörii stallin alueen alapuolella kokoajan eli eikö se vaan syö bensaa ihan turhaan?? T. tietämätön
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    No ei mitenkään hirveesti. Samalla teholla liikutaan kuitenkin et se auto liikkuu, kierroksia voi olla vähän enmmän kun mitä vakiolla, mut ei välttämättä enempää mitä katukäyttöön huonolla "hi stall" turbiinilla. Itellä harvemmin tarvi liikenteessä survoo kaasupedaalia niin, että kierrokset olis noussut yli 3000:n. Joskus tollasella turb actionin kymppituumasella katoin selkeesti alle stallin, et maantiellä oli 200 rpm tasasella kun mitä vakioturbiinilla.
     
  16. jtp

    jtp 1st gear

    Kuinka paksua tuon laatikon öljyletkun pitäs olla? Riittääkö erillinen lauhutin, vai pitääkö kytkeä alkuperäisen syylärin alla olevan rinnalle? Laatikko 904 vahvistettu manukoneistolla.
     
  17. peltsi

    peltsi Gearhead

    Mulla on 5000rpm stallilla ja hyvin vetää jo parilla tonnilla. Laatikon lämmöt pysyy alhaalla. Tosin välitykset on todella tiheet katukäyttöön. Tarkotus niitä harventaa mutta saa nähdä jos sit tulee lämpöongelmia mahdollisen isommat luiston kautta.
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Meil on ollu TF jäähdytys aina orkkisliittimillä ja putkilla, ei oo ollu ongelmia vaikka ne pienet onkin.
     
  19. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Itse ajelen (454/pg manuaalikoneistolla/4,56:1/32") TCI:n, 5000 stall speedin, 8" turpiinilla, ja mulla on erillinen jäähdytin laatikon öljyille (syylärin edessä) ja syvä öljypohja. N. 60 mailin vauhdissa, kierroksia koneessa on n.2800rpm, ja meteli on semmoinen, ettei vänkärin kanssa tarvitse keskustella (ei ole kyllä äänieristystä, eikä sivulasejakaan). Kaupunki ajossa, voi liikkeellelähdön jälkeen ajella huoletta kakkosella tyhjäkäynnillä (kone ei niin huuda, eikä mummot pelästy). Ei ole ollut ongelmia laatikon öljynlämpöjen kanssa.
     

Kerro tästä muillekin!