1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Räikkälukko, voiko käyttää katuautossa?

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Jopas_jotakin, 6.11.2018.

  1. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 2nd gear

    Niin, onko räikkälukkoa järkevää käyttää katuautossa. Ääni ei haittaa minua, mutta kestääkö itse lukko jatkuvaa asfaltilla ajoa, jossa tulee mutkia koko ajan käytännössä. Kun noita lukkoja saa ihan parin vuoden takuullakin e-baysta vähän yli 200€ tohon volvon perään, joka on siis dana 30, 27 booriset akselit.
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Toimii ne, tossa blazerissa on edessä ja takana Detroit lockerit ja pelaa kadullakin ihan täysin. Ne halpislukot mitkä tulee vakio tasauspyörästön rattaiden tilalle on tietty paljon yksinkertaisempia ja enemmän ilmoittelevat olemassa olostaan. Kunhan välykset on kasatessa oikeat, uskon että kestää.
     
  3. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 2nd gear

    Nämä spartan lockerin tuotteet ainakin esittelyvideoiden perusteella näyttää ihan päteviltä.

     
  4. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Jos auto on oikeasti katuauto niin laittaisin jotain muuta. Itselläni on Dusterissa Detroit Locker. Sen kestävyyttä en epäile mutta onhan se ajettavuudeltaan vähän kantikas risteyksissä ja tiukemmissa mutkissa.
    Ainakin jos on vähän rallimpi moottori mikä ei vedä puhtaasti alle 2000rpm.

    Katuautoon valitsisin torsen tyyppisen tai budjettiratkaisuna levylukko.
     
  5. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 2nd gear

    Torsenhan se olisi paras, mikä on levylukko, ja moottori tosiaan on semmoinen ettei se vedä kovin puhtaasti matalilla kierroksilla. mitään spoolia en sinne laita.

    Kitkalukko olisi hyvä ratkaisu, mutta ovat kerspele vähän hintavia.
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Levylukko = kitkalukko. Tosin myös kartiolukko lienee kitkalukko.
     
  7. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 2nd gear

    Joo, en oo ikään kuullutkaaan sanaa levylukko. No nyt olen. Joku lukko sinne on kuitenkin saatava, jotta saisi tehoa tiehenkin.
     
  8. Nyt, kun näistä Volvon räikkälujoista puhutaan, niin mikä ero Spartan lockerilla ja Aussie lockerilla? Vai onko mikään?
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Käsittääkseni tyypiltään samoja ns lunchbox lockereita. Eri valmistajiahan noille on useita, tai ainakin eri markkinointinimiä jos tulevat samoilta alihankkijoilta.

    Volvoon näyttäis saavan quaifen tekemää torseenia. Sitä vois tohon omaan varmaan kokeilla jos jaksais. Luulen että paras kadulle.
     
  10. Näin mä vähän itsekin ajattelin.

    Mites tämmöinen Eatonin Torsen;

    https://www.ebay.com/itm/Eaton-Detr...Steel-912A585-Dana-30-27-Spline-/390969676382

    Sopiiko tuo Volvoon?
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Äkkiseltään vaikuttais että sopis. Kaveri tais räjäyttää tollasen offroad volvossaan. Mut se käyttö on toki vähä rajumpaa.
     
  12. GULF

    GULF 3rd gear

    Mites Hiace/Hilux akseli?

    Pienen budjetin vehkeissä noita nähnyt.... Niin ja Amerikan pojilla:)
     
  13. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Kyllä nää "lokraitti" tyyppiset lukot on ihan katuajoon tarkoitettu. Mulla ei ole ikinä ollut niin hiljaista autoa että kurvissa kuulisi rällätystä. Kun ajaa mutkaan ihan normaalisti niin sen olemassaoloa ei huomaa mitenkään. Jos kurvissa tarjoaa kaasua niin silloin se on 100% pitävä molemmille rinkuloille.
     
  14. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 2nd gear

    Just tota hain, että se toimii normiajossa kunnolla, ja tarvittaessa voi vähän sulattaa rengastakin. Toisaalta tuo ylempänä mainittu torsen lukko on periaatteessa parempi varsinkin talvella.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Paremmuuteen en ota kantaa, se on enemmän mielipide mutta ei mulla ole noitten kanssa ollut ikinä murhetta. Tai on kerran kun pistin wakoneekeriin eteperään myös tollasen. 4-veto päällä tuli mielenkiintoisia hetkiä kun toisen renkaan eteen tuli vaikkapa loskaa, meinas mennä pöpelikköön het:rotfl: . Kitkalukko tilalle poisti ton murheen.
     
  16. Torsen ei kyllä ole talvella hyvä. Jos ei ole pitoa, niin se pyörä vain sutii. Muuten erinomainen keksintö. Siis tarkoitan, että jos toinen pyörä on vaikka jäällä. Tätä ongelmaa ei ole kitka taikka räikkälukolla.

    Itse itselleni vastaten. Volvopalstalla on juttua noista lukoista ja pitäisi sopia tuommoinen -585 lukkokin.
     

Kerro tästä muillekin!