"Räjähdyssuojaa" varpaille

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja mercstang, 24.4.2010.

  1. mercstang

    mercstang Gearhead

    Kuin paksusta materiaalista on teräksiset "räjähdyssuojatut" kytkinkopat valmistettu?
    Olis tarkoitus värkätä jonkinlaista suojaa jaloille kytkimen ja korin väliin. Tuo vakio alumiininen koppa ei paljoa pidättele jos tuolta jotakin irti lähtee.

    Tuossa nurkissa lojuu 3mm ruostumatonta levyä ja siitä oli tarkoitus tehdä. Jos sillä vuoraisi kardaanitunnelin kytkimen kohdalta.
    Tiedän, että rosteri on pehmyttä, mutta kai tuo jonkinlaista suojaa antaisi (vai jääkö pelkästään henkiseksi tueksi)?

    Millaisia suojia olette rakentaneet ja mistä materiaalista?
     
  2. mercstang

    mercstang Gearhead

    Piirsin mallit suojasta kardaanitunneliin ja leikkelin palat valmiiksi, paloja paikalleen mallailessa iski idea. Hieman mittailuja ja pari päivää leikkaa/liimaa askartelua hitsikoneen kans ... tässä tulos.

    [​IMG]

    Varmaan ihan tyhmä idea, mutta jos se tuonne sopii, ei kai tuosta haittaakaan ole?

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Hienoa käsityötä!

    Kyllä tuosta varmasti on apua jos jokin paikka räjähtää!
     
  4. r.w.

    r.w. 1st gear

    Kyllä varmasti, ainakin maalaisjärjen mukaan. Eikös se aika pitkälle tuohon materiaalin monikerroksisuuteen perustu ihan järeitä ammuksia vastaan panssarointikin. Ekaan kilpeen osuessaan kappale menettää vauhtiaan, vaihtaa muotoaan, asentoaan ja lentosuuntaansa sen verran, että läpäisykyky heikkenee huomattavasti verrattuna siihen, että optimikulmassa tuleva murkula lävähtäisi kerrasta heittämällä koko paskan läpi.
     
  5. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

  6. mercstang

    mercstang Gearhead

    Tremecin ja Fordin pikkulohkon väliin taitaa halvin maksaa yli 400€?
     
  7. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Kättä taskuun ja varmasti turvallista kamaa omaksi turvaksi tai viikkojen aherrus epäilyttävän tekeleen "toivotaan toivotaan" turvallisuudentunteen hakemiseksi. Voi olla, että päätös on vaikea, mutta mulle se olisi helppo. 400 eurolla kun ei paljoa kannata nykypäivänä teettää. Syy moiseen lienee näiden suomalsisten "ammattilaisten" suuret luulot osaamisestaan ja hinnoittelu sen mukaan.

    Eli eikun kättä taskuun :rotfl:
     
  8. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Sitäpaitsi, jos aiot ajaa jonkinlaista kisaakin tolla laitteellasi, tulisi kai kytkinkopan olla jotain muuta kuin "teinitse" mallia. Jonkinlainen hyväksyntä tyyliin SFI tai FIA luultavasti tarvitaan :odroll:
     
  9. mercstang

    mercstang Gearhead

    Ihan "ilonpitolaitos" kysymyksessä. Satunnaisia testipäiviä ja ehkä joku ratapäivä vuodessa, pääosin katukäyttöä. Tuon tekeleen tein ihan vain omaksi suojaksi kun isot pojat peloittelivat "räjähtävillä" kytkimillä... Muut palikat kyllä tekniikan puolella taitais olla sfi-hyväksyttyjä. No tällä mennään nyt aluksi, voihan tuonne sitten joku päivä laittaa ihan "virallistakin".
     
  10. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Pääasiahan on, että koettaa ja tekee jotain. Kaikki muu on turhaa, ainakin siis autoharrastuksessa :lol:

    Sitäpaitsi hienoltahan toi näyttää, oikeesti todella hyvältä :D
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Saatanan hienon "sisäkumin" olet väsänny :eek: . Kyllä tolla voi ajaa ihan oikeestikin kilpaa ihan samoin kuin kiinassa tehdyillä SFI "suojilla" :rotfl: .
    Ja kilpaluokkia joissa noita ei kukaan kysy löytyy ihan riittävästi. Mutta löytyy jopa niitä jotka tota ei hyväksy mutta muuttamattoman ja vahvistamattoman alkuperäisen hyväksyy :odroll: .
     
  12. transport01

    transport01 3rd gear

    Kyllähän tuollainen 3 mm rosteri aika paljon pidättelee, kun takana on vielä laatikon omat kuoret. Rosterihan on sen verran sitkeätä, että se alkuun taipuu ja sitten sirpaleiden täytyy pystyä murtamaan rosteri+koppa yhdessä ennekuin ne pääsevät yrittämään lattian puhkaisua.

    On tuo ainakin paljon parempi, kuin ei mitään.
     
  13. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Kysymys kuuluu vain, että mitähän säännöt siihen sanoo :eek:

    Ei niissä tosin ennenkään ole ollut järjen kanssa useinkaan tekemistä. Komea ja varmasti kestävä koppa toi varmaan kyllä on. Sitä en epäile :wink:
     

Kerro tästä muillekin!