Rahti ja tullausihmettelyä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Mudracer, 10.9.2009.

  1. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    jep kiitoksia näin arvelinkin :odroll:
     
  2. piiparinen

    piiparinen Gearhead

    taas vähän ohi mutta jos tilaa jenkkien ebaystä,esim.jonku auto aiheisen paidan, tms.nämä kamppeet tulee thaimaasta,ja jannut siellä laittaa paketin tulemaan,kirjattuna kirjeenä johon on rastitettu valintaruutuun : gift (lahja).

    tulee aina lähimpään postiin tai kotiin jos mahtuu laatikkoon.
     
  3. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    ite kun tilasin ekan kerran isomman paketin summitilta niin kävi juuri noin että jäi hesaan ja schenker vaati kunnon kulu maksuja että lähettää paketin kotiin. No päätin soittaa summitille ja nepä maksoivatkin nuo kulut mulle takaisin, koska kuljetus piti olla Vaasaan asti.

    Toisella kerralla kun kävi noin niin sanoin että älkää tullatko vaan lähettäkää vaasaan niin tullaan sen itse. TÄMÄ EI KANNATA, tuo tuli paljon kalliimmaksi kuin että olisi antanut heidän tullata.

    USPS on toiminut aina moitteettomasti, mutta harmi vaan että eivät ota huolekseen painavempia lähetyksiä. Olikohan se raja 70lbs.
     
  4. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Saas nähdä miten käy kun tänään Ameriikasta tilaamani paketti aikanaan Helsinkiin saapuu. Mulla tietysti on se etu, että kantälle on matkaa vaan 60 kilometriä joten taidan tullata itse 8)
     
  5. Quest

    Quest Gearhead

    Ihmeen halvat sähköpostit :rotfl:
    Bewellä 60€
     
  6. Pertura

    Pertura Gearhead

    Melko helppoa toi ite tullaaminen, mulle tuli yksi paketti BAX Globalilla. Schenkeriltä ilmoittivat että olis paketti saapunut, ei muuta kuin Metsälästä hakemaan lappuja. Siellä aikani vaellettuani luukulta toiselle, maksettuani jos jonkinnäköistä maksua käteisellä, kortti kun ei käynyt, aloin olemaan melkolailla tatti otsassa.

    Siitä sitten putki punaisena lentokentälle, jossa tulliin ja sen jälkeen Finskin tiskille pakettia hakemaan. Saipahan siinä iltapäivän aikana liikuntaa kerrakseen kun tiskiltä toiselle ravasi, ihan hetkeen ei tosin tehnyt mieli mitään jenkeistä tilatakaan.

    Tuli siinä lisähintaa jonkun verran Schenkerin touhusta, olisko ollut joku 50-70 euroa kaikkien ihme terminaali- ym. maksujen muodossa. Mä en ihan täysin hiffannut mitä Schenker tossa oikein välissä hämmensi, paketti kuitenkin oli koko ajan Finnair Cargon varastossa. Mutta en mä aina kaikkea ymmärräkään, eli ei siitä sen enempää.
     
  7. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    mites osaiskos joku valaista asiaa, nyt juuri tilaan osan usan ebaystä,
    rahti n205 taalaa UPS
    ja osa itessään 9,95, mihinkä mahtaa paketti päätyä?
    osoitteena hki
     
  8. xr4Ti

    xr4Ti 1st gear

    Todennäköisesti Helsinki-Vantaa tulliposti - tai suoraan kotiin.
    Jos osais ennustaa, tilaisin kokoajan jenkeistä.
    Varaudu että kerran käyt tullipostissa-> Haet kaikki sieltä. :mad:
     
  9. testaaja

    testaaja Gearhead

    Mutta jos tulli ei ole hirveen kaukana, niin älä jätä pakettia itellajooneille tullattavaksi, paska palvelu ja kestää kauan ja maksaa paljon.

    Nimim. Rouvan hääpuku meinas jäädä saamatta kun mulukut ei laita sposteista mitään kuittausta. :mad:
     
  10. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    ^juu tullipostiin on varauduttu,ja ehkä jopa toivottu.....

    edit:joku kerkes jo väliin :rotfl:

    joo siis tulli olis se paras vaihtoehto, onko siis eriasia kun tulliposti?

    tullissa käyty monet kerrat kyllä.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Nyt muuten tälleen jälkeenpäin ihmetyttää se että ton välikäden maksulla oli jotenkin kiire?? Maksoin lisäkulut aamulla ja puolenpäivän aikaan tuli tekstari liedon transpointista :eek: että mulle on tullut paketti. Oliskohan se paketti tullut ilman välikädelle maksua :odroll: .

    Tullissa kun pääsee luukulle niin ei siinä yleensä montaa minuuttia mene kun asiat on selvitetty. Mutta ton välikäden hinta oli 65€+alv :eek: . Tosta tulee aikamoinen tuntipalkka.
     
  12. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    eiko rebeli sanonu et hyvä bisnes, vallankin jos olis pelannu "yhteisillä" pelisäännöillä,

    täytyy kai ne johtajien uudet mersutkin maksaa,

    rebeli sentään ajoi vanhoilla autoilla! :wink:
     
  13. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Mulle on tullut Summitilta kamaa ihan Itellan kautta huolittuna. Siellä tullauskulut on 20 euroa, joka on mielestäni kohtuullinen tohon kohtaamaasi ryöstöön verrattuna. Ihmettelen vaan millä perusteella ja oikeudella noi firmat pakettinsa tullista kaappaa :eek:
     
  14. misi

    misi 3rd gear

    Fedex ei mulla ei ainakaan ole ottanut mitään lisäkuluja,soittavat että pitäisi tullata,kauppalasku sähköpostilla ja tullausmaksu visalla.jälkeenpäin tulee postissa tullauspäätös ja kuitti.Ja paketti tulee kotiovelle. :D
     
  15. Moon

    Moon 1st gear

    Mä oon ymmärtänyt että jos tilatun tavaran toimittaja on joko Fedex tai USPS niin Schenker ei pääse näihin käsiksi... kait. :eek:
    USPS paketit Itella hoitaa Suomessa lähimpään tulliin, jossa ne voi käydä tullaamassa, tai sitten Itella hoitaa myös tullauksen.
    Fedex hoitaa automaattisesti tullauksen ja toimittaa tavaran kotiovelle.
    Näin mulla ainekin homma on toiminut tähänasti, eikä tämä Sakemannien firma tai mikään muukaan pulju ole päässyt väliin.
     
  16. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Hyvin näytätte sekoittavan postin ja muut rahdinkuljetusyritykset keskenään.


    Pakettisi ei tullut postissa vaan jonkun muun rahdin kuljettajan tuomana. Tällaisiä "kuriireja" ovat mm. DHL, TNT, BAX/Schenker, UPS, FedEx jne. Riippuu toimituslausekkeesta mitä kuluja Suomessa tulee jenkkeihin maksetun rahdin lisäksi. DDU lausekkeella on minun tavarat tullut kotiovelle tulliselvitettynä, enintään olen joutunut maksamaan Finnairin vaatiman terminaalimaksun (n. kympin / paketti). Myyjät eivät välttämättä ymmärrä Incoterms toimituslausekkeiden perään, mutta kysykää tai ottakaa itse selvää rahdintoimittajan eri rahtausvaihtoehdoista. DDU+ Door to Door toimitus maksaa tietenkin hiukan enemmän kuin esim. CIP + Door to Airport, mutta on jenkkeihin maksettaessa paljon halvempi kuin täällä Suomessa huolintaliikkeen perimänä. Ja pääsee helpommalla. Rahdinkuljettajilla on erinimisiä toimituksia sisältäen erilaisia palveluja, myös sellaisia, jotka sisältävät tulliselvityksen (esim. FedEx). Luonnollisesti Suomessa tulee maksettavaksi mahdolliset arvonlisäverot ja tullimäärät. Aina kun huolintaliike ilmoitti saapuneista paketeista, ne kysyi "Tullaatko itse?". Joka kerta kysyin "Mitä maksaa kun te hoidatta tulliselvityksen?" - "Ei mitään" - "No hoitakaa hommanne".

    USA postilaitoksen (USPS = United States Post Service) toimittamat paketit tulee tullipostiin (tulli jossa posti), jossa Itella tekee tulliselvityksen parilla kympillä. Vaihtoehtoisesti tullipostissa voi käydä itse tekemässä tulliselvityksen tai tavarat voi pyytää toimittamaan haluamaansa Tullin toimipisteeseen, jossa käy tekemässä tulliselvityksen. Tullissa ja tullipostissa asioidessa pitää alv ja tulli maksaa ennen kuin tavarat luovutetaan asiakkaalle.

    Incoterms toimituslausekkeista löytyy havainnollinen selvitys DHL:n websivulta (pdf)
     
  17. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    No niin. Kaipaamani paketti on tietysti saapunut jo aikoja sitten mutta tänne en siitä ole kerennyt kertoa. Paketti nimittäin saapui ihan lentorahtina Finnairin Cargoon ja sieltä ilmoitettiiin mulle sähköpostina sen saapumisesta. Kulut olivat huimat 10.50 euroa Finskin osalta. Tullit ja Alvit sensijaan... :mad:
     
  18. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    mullekin tuli nuo takavalot reilussa viikossa ja olikin lähettäjä vaihtanut rahtaajaksi vielä usps:n
    koska olis ups:llä maksanu yli sen 200taalaa se rahti millä lupas lähettää,
    no usps otti rahdista 60 taalaa eli yli 140 taalaa vähemmän!!??ja sillä tuli tampereen tullipostiin.

    levikset tilasin kans kokeeksi ebaystä ja tuli maksamaan kaikki 19,60e ja tuli sillä postilaatikkoon,
    19,60 ei riitä edes bensarahaksi täältä tampereelle :rotfl:
     
  19. valsu67

    valsu67 1st gear

    Sitä minäkin ihmettelen,edellisen kerran ku tilasin summitilta niin itella hoiti tullaus systeemit,20euron palkkiolla,nyt ku tilasin niin schenkeri ahnehti ison läjän rahaa... :mad:
     
  20. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Jaa-ah, kaikennäköistä sähelinkiä sitä saattaaki sattua noissa tilauksissa?
    :eek:
    Sen tulin tietämään, että BaxGlobal ja Schenker on kytkykaupassa keskenään
    ,kun osia tilattiin lentorahtina USA:sta Vantaalle.
    Kyllähän noissa systeemeissä TIETYSTI valtio ja Schenker omansa korjaa välistä, mutta pirunkos sille mahtaa?
    Ebay:lta olen "huutanut" osia etc. ja niissä ei oo ollu mitään ongelmia koskaan
    ja tullin kanssa JYPpilässä on tultu äärimmäisen hyvin toimeen aina, eli ainakaan täällä ei oo tarvinu hampaitaan kiristellä tulliluukulla 8)
    TOIVOTTAVASTI yhtä hyvin menee jatkossakin?
    Toi Rebel58:n kirjotelma kyllä kylmää selkäpiitä !!! :eek:
    Minusta tossa olis aikas lailla valtionkin puolelta selvitettävää ihan KRP:a apuna käyttäen ! Mitäs muuta toi on ku kartellia,kiristystä ja uhkailua ja mun oikeuskäsityksen mukaan niistä pitäis VÄH. saada linnaa ? :eek:
    Meinaan, että ku tässä on kuultu juurikin uutisista, että Suomi olis yksi VÄHITEN korruptoituneita maita... JA KISSAN VIIKSET sanon mä ! :mad:
     

Kerro tästä muillekin!