Raidetangon pään vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Anonymous, 13.2.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    "Heiluu kun ravistaa rengasta, apumiehen puoleinen uloin raidetangon-nivel väljä"

    sanoi katsastus-setä. Kun vaihtaa uuden raidetangonpään niin voiko sen tehdä niin ettei tarvitse säätää jälleen ohjauskulmia uudestaan?

    nimim. juuri laaserilla säädetyt kulmat
     
  2. G20

    G20 Gearhead

    Jos juuri säädetty luulisi säätäjän maininneen väljästä, ei paljoa auta säätää = turhaan tehty työ.
     
  3. kane

    kane 1st gear

    Joo, onpas kumma että on säädetty jos heti leimassa hylätty. Omaan kun olen vaihtanut niin olen vain teipannut listanpalaset tms. renkaisiin auton pituussuuntaan ja säätänyt etupuolen n.3-5mm kapeammalle (aurausta). Piruuttaan kävin huollossa säädöllä, mutta asentaja tuumas aurauksen olevan kohdallaan.
    Tietenkin pitää seurata renkaiden kulumista jossei ole varma säädöstään (ja muutenkin).
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo ei se klappi käsin heiluttamalla tunnukkaan mutta katsastukonttoreilla on ne ravistuskoneet jolla näkyy pienikin klappi.
    Kyllä se läpi meni, mutta huomauttipa ukko että ensi kerraksi voisi pään vaihtaa kun tulee konttorille.
     
  5. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Raidetankojen nivelet tarkastetaan katsastuksessa pääsääntöisesti käsin, koska niiden välysten toteaminen niin on helpompaa. Rakenteesta riippuen välys tuntuu helpommin kun autoa ei ole kevennetty (esim. BMW) jolloin välys poistuu.
    Katsuri on ilmeisesti vain maininnut sulle alkavasta välyksestä, joka ei ole vielä aiheuttanut hylkäystä, mutta kuitenkin aiheellista tietoa, hyvä niin.
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ja viisas katsuri tietää jenkkien toleranssit eikä vaadi ihan 100% tiukkuutta.
     
  7. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Jep, monilta asemilta (pitäisi tietysti kaikilta) dokumenttia ja ohjeita löytyy.
     
  8. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Onko Mopar Performance:lla vielä sitä vaseliinia missä on nylonkiteitä seassa.
    On kuulemma hyvä aine, pienet välykset poistuvat ja nivelien ikä pitenee
     
  9. G20

    G20 Gearhead

    väljien löytämiseen on USEITA tapoja, riippuu täysin rakenteesta. Jos tekee säätöjä työkseen pitäisi löysät löytyä muuten voi suositella alan vaihtoa..prkl :evil:. Ravistimella konttorilla jää väljiä huomaamatta huomaamatta, eräskin tapaus kuukausi sitten katsastettu jaappanin kinneri ja alapallonivelen kuula tulee ulos ja taas hengenlähtö lähellä. Toinen tapaus Saapi 9000 söi renkaita.. kulmat "säädetty" paikallisella Vianorilla.. kaksi päivää ja alapallo hajoaa. Jos ei ammatikseen autojen kanssa tekemisissä oleva löydä noinkin hengen vaarallisia vikoja auton pyöräntuennasta jo on ihme. Ja vielä sen verran ei ne insinöörit vittuillakseen niitä vikalistoja tee, kysyyssähän on niinkin yksinkertainen asia kuin LIIKENNETURVALLISUUS!
     
  10. tanari

    tanari 1st gear

    missä muuten sais halvalla säädettyy kulmat pääkaupunkiseudulla, itellä ei ole missää mahdollisuutta säätää niitä. :sad:
    ei oo ees tasasta alustaa. hehehe..
     
  11. Masi_K

    Masi_K 3rd gear

    Joku rengasliike. Esim Vianor
     

Kerro tästä muillekin!