Raiskasin Bedfordin...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Buddy, 10.1.2010.

  1. Buddy

    Buddy 1st gear

    Jep. Sul oli varmaan paremmat selostukset muutoksista kuin mulla. Mä olen tämmöne juntti jok ei osaa laskea esim. 50x50mm:n puupalkin vahvuutta kun se on päällystetty joka sivulta 3mm:n plootulla ja hitsisaumat kulkevat kulmissa. :-? Sellanen on näin maalaisjärjellä ajateltuna ihan tosi vahva mut kun se ei riittäny. Siit on oltava laskelmat koska vastaavasta ei ole ennakkotapausta.
    Ny mul on vanha Bedfordin kuorkkihytti aihiona ja katsastusinsinjööreiltä saamani palautteen mukaan sen saa erittäin todennäköisesti katsastettua. :D
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    oisit kysyny transport01:ltä konsultointiapua lujuuslaskuihin
     
  3. Buddy

    Buddy 1st gear

    Anarkistina en suostunut taipumaan byrokratian edessä. Elikkä jos mun mielestäni kolmen millin pellillä päällystetty puupalkki on vahvempi kuin millin pellistä tehty ontto palkki niin en suostunut tekemään/ teettämään lujuslaskentoja koska jo maalaisjärki kertoi itseni olevan oikeassa:lol:

    Pistin viikonloppuna sivuikkunat toimimaan. Hankala homma kun ikkunannostinmekanismit ovat himppasen eri kulmassa kuin ikkunat. Ikkunoiden alla olevaa kourua ei voinut kiinnittä nostajaan vaan siihen piti tehä sellaset systeemit että nostin pääsee liukumaan ikkunan alapinnassa.
     
  4. transport01

    transport01 3rd gear

    Tossa on lienee kyse siitä, että byrokraateilta puuttuu maalaisjärki kokonaan. Jos ei löydy valmiita taulukoita tai laskemia, niin mitään ei osata päätellä. Ainoa mitä tuossa olisi voinut kysyä, niin hitsaussauman laadusta riippuen puun lahonsuojausta. Jos saumat laadukkaita, niin se puu on ihan turha ja jos puu vaikka kestopuuta, niin saumat turhia. Nuo byrokraatit haluaa luvan liitteeksi ne laskut, jotta voi pahan hetken tulle osoittaa, että on niitä asioita laskettukin.

    Upeeta että projekti etenee ja sait eräänlaisen voiton byrokraateista. 8)
     
  5. Buddy

    Buddy 1st gear

    Tehdään varmaan kaverin kaa varmuuden vuoks viel tohon hyttiin sellanen VTT:n tarkastajien ehdottama lujuuskoe että nostetaan trukin kanssa pari lavallista hiekkapuhallushiekkaa katon päälle ja jos se sen kestää ni on jotaki dokumenttii kestävyydestä. VTT tekee kuulemma koulutaxeihin korin kestävyyskokeen samalla tyylillä käyttäen painona teräslevyjä. Jos katto kestää auton painon ni on hyväksyttävän kestävä. Vois filmata kokeen DVD:lle... :D

    Pistän taas kuvia lisää jossakin vaiheessa projektista kun saan jotakin radikaalia aikaiseksi. 8)
     
  6. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Anteeks nyt maalaisuuteni, mutta miksi teräspalkki pitää rakentaa puupalkin ympärille?? :eek:

    1. Puu imee itseensä teräspalkin sisällä olevan kondenssin = jatkuvasti kostea = ruostuttaa tehokkaasti palkin sisäpuolelta

    2. 3mm palkin lujuuteen ei puun käytöllä ole positiivista merkitystä.

    3. Päinvastoin! Hitsatessa palkkia kasaan, syttyy puu sauman alta palamaan ja siitä siirtyy valtavat määrät hiiltä hitsisulaan altapäin, joka puolestaan haurastuttaa hitsiä merkittävästi.
     
  7. Buddy

    Buddy 1st gear

    No kun en ole oikea kunnollinen autonrakentaja vaan kylähullu wannabeetaiteilija joka sai idean rakentaa hytin puukehikon päälle niinkuin automobiilien alkuaikoina tehtiin. :D
    Aluks piti pistää sitä plootua vain oviaukkoihin ja ovien ulkoreunoihin mut pähkäilyjeni tuloksena tulin siihen tulokseen että rakenteesta ei tule riittävän kestävä niin tehtynä vaikka putkikehikkokin oli vielä lisänä. Suurin syy puukehikkoon oli siinä että siihen puuhun olisi parempi kiinnittää osittaiseksi ulkoverhoiluksi suunnittelemani vaneriverhoilu. :D

    vastaus 1. Ei kai sinne hirveesti sitä kondenssivettä pääse tulemaan jos siel sisäl ei ol kauheesti tyhjää tilaa. :-?

    vastaus 2. Olet oikeassa mut ainoat joka syrjältä päällystetyt tolpat ovat A-pilarit ja kun niiden sisällä olevissa puupilareissa oli kiinni kattorakennepuupalkit ni en viittiny niit A-pilareit tyhjentää. Lisäksi se puu toimi mainiona jiginä siellä alla. :D

    vastaus 3.Hitsausta se puu ei haitannut pätkääkään mutta haurastuttaa saattaa saumaa kuten sanoit mutta kait sekin on vaikutukseltaan perin marginaalista kun kuitenkin näinkin paksuista materiaaleista on kyse... :-?
    Hitsasin saumat pienissä pätkissä nopeasti jäähdyttäen.

    Seuraavan projektini teen sitten virheistäni oppien ilman puurakenteita. :wink: Tekis mieleni tehä Astrosta 1910-1930 luvun tyylinen kanttimallinen loistoauto käyttäen mahdollisimman paljon Astron omaa koria muokaten vain sitä. Tein jo piirustuksenkin sellasest... :D
     
  8. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Seuraavan projektini teen sitten virheistäni oppien ilman puurakenteita. Tekis mieleni tehä Astrosta 1910-1930 luvun tyylinen kanttimallinen loistoauto käyttäen mahdollisimman paljon Astron omaa koria muokaten vain sitä. Tein jo piirustuksenkin sellasest...

    Näytä ne piirrustukset.... :wink: -Uteliaisuus heräsi. :p
     
  9. Buddy

    Buddy 1st gear

    Katson jos se löytyy jostakin. Jos ei löydy ni teen uuden kuvan kunhan kerkeen. :D En sit ol mikään Kutjan tasoinen piirtäjä. :lol:
     
  10. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Joo: Halutaan nähdä :D
     
  11. Buddy

    Buddy 1st gear

    Tämänkaltaisen värkin pystyisi tekemään Astrosta jos mielikuvitusta omaa riittävästi. :D Vaatii etuakseliston siirron eteenpäin sekä muutaman pikku korimuutoksen...
    http://kuvablogi.com/nayta/3406485/
     
  12. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    ^maukas alcapone look, tumman sinine & mustana olis rock.
     
  13. Buddy

    Buddy 1st gear

    Joo tummansininen kori mustilla loksuilla vois ol magee...
     
  14. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    mutta taistele ny ensin bedrod kilpiin...
     
  15. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Sehän on hieno![​IMG]
     
  16. hara64

    hara64 1st gear



    juu,ihan vaan muutama pikku juttu.... :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  17. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    hauska tarina al caponesta: naapurini on +70 v dipl insinjööri, ruotsissa opiskellu, nuorena kloppina meni 50-luvun lopussa töihin ruotsin foordille.
    Siellä on liki eläkeikäinen työkaveri, usasta lähtöisin, hän kertoi että hänellä oli jotain kitkaa ollu alcaponen porukoitten kanssa, ja eräänä iltana hän oli alcaponen limusiinsta menny ottaa käsijarrun auki, ja auto oli rullannu jokeen...
     
  18. Buddy

    Buddy 1st gear

    Telkkarist tulee hyvä sarja joku ...boardwalk joka kuvaa kakskytluvun gangstameininkii. Siinä Al Capone viel nuori kloppi ja toimii suuremman kihon adjutanttina. En yleensä kerkee enkä viitti mitään sarjoja kattoa mut tää on pirun hyvä etenkin sen takia et siin on just sen aikakauden pirssei jotka näyttävät mun silmissäni hienoimmilta. :wink: Sit siin on yks mun lempparinäyttelijä pääosis jonk nimee en muista. Sellane ruma sammakon näköne äijä. Pirun hyvä näyttelijä kumminki. :D
     
  19. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

  20. Johnny_Buchanan

    Johnny_Buchanan 3rd gear

    :=) Jos tarina on tosi, lienee varsnin ymmärrettävää, että ko. kaveri työskenteli Ruotsin Fordilla....

    -J
     

Kerro tästä muillekin!