Raiskasin Bedfordin...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Buddy, 10.1.2010.

  1. pekkakarvoen

    pekkakarvoen 1st gear



    ????!!!! joko se hinttaaminen on täälläkin sallittua jopa toivottua??
    pysykään ruskeenreijän ritarat vaan omilla palstoillanne, perkeleen hintit...
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    And we have a winner! :lol:

    Ritaraista en tiiä mitään, mutta mistä luit "hinttaamisesta"? ei ainakaan omiin silmiin osunut sanallakaan mitään sinne liittyvää :odroll:
     
  3. fe390

    fe390 Gearhead

    "Pysykää palstoillanne" kirjoittaa tulokas joka ei ole ollut tällä palstalla vielä kolmea kuukauttakaan :lol:
     
  4. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    bedford

    Toi sama hyypiö valitti myös autokuvista.
     
  5. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Ensiksikin tsemppiä Bedfordin rakentajalle. Itselläni on työn alla vimpan päälle vinksahtanut (aivoissa) projekti jossa yhdistyy Neuvostoliittolainen Zil kuorma-auto Chevy s-10 tekniikkaan :)
    Zilistä siis tulee kuvitteelinen Siperia opettaa tyylinen Neukku pickup rat rodi. Ruosteisten peltien alla hyrrää 4,3 ruisku katalysaattoreineen.
    Rakennelma on tarkoitus kilvittää S-10:nä ja koska kanta-autoa jää reilu 60%. Pikapeissa ei lasketa mm. lavaa ja takaloksuja prosentteihin.
    Mittaristo ja penkit säilyy korissa + akselit, runko, moottori, vaihteisto ym. tekniikka säilyy joten alle 40 prossan jää kevyesti muutokset vaikka ulkokuori vaihtuu täysin.
     
  6. eq9027

    eq9027 1st gear

    Joko sie ens vapuks meinasit Zilin saada viivalle :D ? Mielenkiintoisia tuollaiset pikkari projektit.
     
  7. Buddy

    Buddy 1st gear

    Oletko aloitellu jo? Pist kuvii het ku kerkeet... Mä laskin myös et kanta-autoo jää yli 60 prossaa. En tier kyl miten mahdetaan laskea osat esim. konepelti josta käytän vain pintapellin. :lol:
    Mä aloitin eilen lavan tekemist. Vaihtelen työkohteita välillä ni ei tul ykstoikkoseks.

    Ei kai toi Karvonen voinu olla tosissaan, tai sitten se on harvinaisen tosikko. :odroll: Luulisin tuon hinttarisyyttelyn olevan ironinen läppä joka ei aina välity kirjoitetusta tekstistä...
     
  8. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Joo, aloitettu on. Kori on jo löytänyt paikkansa rungolta, tulipelti vaihdettu, rattiakseli pidennettty, uudet korikiinnikkeet paikallaan ja lattiapeltejä sommitellaan paikalleen. Suunnitteluun, mittailuun ja sottailuun menee älyttömästi aikaa, ei niinkään tekemiseen.

    Prosenttitaulukko löytyy AKE:n sivuilta. hytti oli muistaakseni 22% ja koko kori kokonaisuutena34 prossaa tai jotain. Loksut muistaakseni 1% kappale ja konepelti taisi olla prosentiton. On monia komponetteja joille ei lasketa ollenkaan muutosprosenttia esim. lava. Takaluukulle taisi olla 1%

    Lupa kannattaa hakea AKE:lta etukäteen. Minä sain sen mielestäni helposti. Halusivat lähinnä varmistaa hallinta ja turvalaitteiden kiinnityksen eli miten ne toteutetaan ja vastasin että ne otetaan kanta-autosta ja toteutetaan vähintään yhtä lujasti kuin kanta-autossa, tämän sitten merkitsivät lupaan.
    Vähän se rajoittaa luovuutta mutta toisaalta on järkevää hyödyntää nuo kanta-auton lattia ja tulipellit, rattiakselit sun muut.
     
  9. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

    Tuo kun jyräyttää käyntiin, niin monelta tulee leuka loksahtamaan. :lol:
     
  10. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Jos kolisee omassa kaapissa?
    Tosin voihan tuossa kuvassa nähdä joku homoerotiikkaa, riippuu katsojasta. 58X :rotfl: :poff: ..
     
  11. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Kaverilla oli ainakin miehekkäät saundit suoralla putkella mallia liikennemerkin varsi ja ilman putsaria. :)
     
  12. jberg

    jberg 1st gear

    Mummolan takapihalla on yks vanajan raato. Kävin ottaa kuvia mutta en nyt löydä niitä tähän hätään. Kurkkasin konepellin alle ja siellä oli vielä moottorikin tallella. Sisutus, ovet ja lasit me hajotettiin jo 70-luvulla joten niitä ei ole sen koomin näkynyt. Omistaja on tiedossa mutta ei asu enään siinä naapurissa.

    Tuo Vanaja on jo aika rat-rodi valmiiksi mutta joku voisi kyllä tehdä siitä hienon Suomi-rodin.
     
  13. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Miten kauan sinulla meni tuossa lupaprosessissa ja milloin laitoit sen vireille?

    Minä odottelin omaani paria päivää vaille yhdeksän (9) kuukautta, tosin tuli myönnettynä takaisin sellaisena kuin sen hain.
     
  14. Buddy

    Buddy 1st gear

    En hakenu mitään lupia kun ei ol enää kanta-autotarkastustakaan? Korin lisäks en vaihda muuta kuin ohjaussimpukan tehostettuun hammastankoon. Sen kiinnityksen verrokiks voi ottaa volvo 144:n hammastangon kiinnityksen koska hammastanko on sellasest. Kaikki muu on kanta-autosta. Katsastusinsinööri ei puhunu mitään lupien hakemisista ja kun kyselin että tuonko näyttämään välissä että on kunnolla tehty niin hän sanoi että "ei sun sitä tartte ruvet tänne kiikuttelemaan keskeneräisenä. Tulet sit valmiilla autolla..." Piräiskö kuitenkin hakee lupia? :-?
     
  15. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Kysymykseni tuon poikkeusluvan käsittelyajasta oli suunnattu tuonne Adventuren suuntaan, joten se saattoi johdattaa keskustelua hieman sivuun herättäen kuitenkin mielenkiintoni seuraavan asian suhteen.

    Onko todellakin noin, että rungollisen alustan selkään voi nakata tuosta vain ihan minkä tahansa korin ja hyväksyttää muutos ihan muutoskatsastuksessa? Liikenneministeriön päätös ajoneuvon rakenteen muuttamisesta 4. luku 22§ (korinvaihdot) kertoo sellaista, että muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton korin vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan, alkuperäistä teknisesti vastaavaan koriin seuraavin edellytyksin...

    Tuossa lauseessa juuri tuo mallisarjaan kuuluva menisi tuolla muutoskatsastuksella, mutta vieraan korin istuttaminen rungon päälle olisi näitä poikkeuslupa hommia, jonka hinta on näköjään noussut viime vuodesta vaatimattomasti 40€ ollessa nyt 380€. Kohtuullinen reilu 10% korotus.

    Oikaiskaa ihmeessä, ja perusteiden kanssa mahdollinen väärä tietoni.
     
  16. Väne

    Väne Gearhead

  17. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mä meinasin teettää jossakin vesileikkauspajassa Bedford tekstin jonka hitsaan valorautaan. :wink: Liimaan myös takalautaan puisista irtokirjaimista Bedford tekstin. Kävin ostamassa niitä Pinetasta ykspäivä. Maskii en voi kauheesti muuttaa ku ostin siihen jo rosterisen ritilän joka maksoi ihan perkeleesti. :lol:

    Toi vanha Petteri on muuten aika paljon Fordin näköinen.
     
  18. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kyllä minun käsitys on, että jos vaihdat S-10:iin S-10:n kopan tai Bedfordiin Bedfordin vastaavan kopan niin mitään lupia ei tarvita.
    Sitten kun lähdet säveltämään liki 50% osista jostain muusta vehkeestä joudut tekemään huimia muutoksia alkuperäsiin kiinnikkeisiin yms. niin luvat pitää etukäteen olla. Aika järkeenkäypäähän se olisi.
    Voin olla tässä väärässäkin :-?

    Taisihan siinä kuukausia mennä luvan kanssa mutta ei mulla kiirettä ollut.
    Lupa on ollut toista vuotta ja vasta tänä syksynä aloitin.
    AKE:sta joku inssi eräänä päivänä soitti kun lupa oli käsittelyssä ja halusi tietää miten olin ajatellut hallintalaitteet ja turvavarusteet kiinnitellä/vaihdella. Rupateltiin puhelimessa jonkin aikaa ja viikon päästä lupa oli postissa ja maksoi sen reilu 300 ekeä. Jutustelu oili vielä samanlaista kuin olisit jutellut kenelle tahansa harrastajalle. Ymmärsi hyvin, kuin joihinkin hänen kysymyksiin vastasin "en tiedä tarkalleen, sen tietää sitten kun alan tekemään"
    Sitä hän painotti, että muutokset eivät saa aiheuttaa ylimäärästä vaaraa esim. törmäystilanteissa ja auton valmistuajankohdan määräykset on täytettävä muutosten jälkeenkin.
     
  19. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Tuota ajoin juuri takaa, eli samanlaisen voi vaihtaa koska rakenne ja kiinnityspisteet jne jutut ovat identtiset, muunlaiset rakennelmat vaatisi tuon 380€ poikkeusluvan.

    Selailin hieman nettiä ja aken sivuilta löytyi tuollainen teksti.

    Auton alkuperäisen korin kanssa samaan mallisarjaan ja sukupolveen kuuluvan korin vaihtaminen on mahdollista hyväksyä muutoskatsastuksessa. Muunlaiset korinvaihdot edellyttävät AKEn poikkeuslupaa, joka voidaan myöntää vain erityisistä syistä.

    Ja linkki kyseiseen tekstiin: http://www.ake.fi/ake/index.aspx?id=99
     

Kerro tästä muillekin!