Raiskasin Bedfordin...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Buddy, 10.1.2010.

  1. jviirret

    jviirret 1st gear

    Mutta jos osista vaihtuu yli 50% niin pätkähtää autovero uudelleen maksuun. Siis tapauksessa että kerrot vaihtaneesi noin paljon osia, muuten kiinnijäämisen riski aika pieni
     
  2. hara64

    hara64 1st gear

    mitäs mahtais olla tollasen vanhan petteri pikkarin autovero?
    myyntihinnat taitaa olla 2000€ max.
     
  3. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No autovero ja yli 50% osien vaihtaminen on eri asia kuin luvan tarvitseminen.
    No pelkkä korikehikko on 22% ja kaikine varusteineen 34% joten eipä vaaraa
     
  4. Buddy

    Buddy 1st gear

    Toi on kyllä aika vanhaa tietoa. Onko vielä voimassa?
    Mä taidan soitella yhelle entiselle luokkakaverille joka on nykyään katsuri ni asia saattaa selvitä.
    Ei kai sen luvankaan anominen ole vielä myöhäistä, vai onko?

    Jos mä olisin AKE:n herra niin vittumainen olisinkin. :lol: Mä en antais lupia ennen kuin auto on teknisesti valmis ja muutokset kongreettisesti nähtävillä. :wink:

    Tässä projektissa vaihdettujen osien osuus on kutakuinkin 35 prossaa.
    Käytän kanta-autosta kaiken mahdollisen, jopa pyyhkijämekanismit, ikkunannostimet, lämppärin säätimineen, polkimet, suuren osan koripeltejä, penkin, johdot, mittariston, pissapojan, Yms.
    Moottoria siirsin puolisen metriä taaksepäin mutta sellasestakin muutoksesta oli ennakkokysely AKE:n sivuilla johon vastaus oli myöntävä.
    Tällasii samantyyppisii autoja on tehty muutama suomessa jo aikaisemmin joten ennakkopäätöksiäkin varmasti löytyy akelta. :wink:
     
  5. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Kannattaa tosiaan selvittää tuo homma joko sen katsastusmiehen kanssa mutta ehdottaisin yhteydenottoa suoraan akeen vaikka sähköpostitse ja kysymään sieltä. Jos vastaavia rakennelmia on jo hyväksytty, saat varman vastauksen hyvin nopeasti.

    Luvan hakeminen ei ole myöhäistä vieläkään jos sellaisen joudut hakemaan, todennäköisesti selviät esittelemällä suunnitelman uuden korin kiinnityspisteistä tuohon runkoon nähden, ohjaus- turvavöiden- ja muiden halintalaitteiden kiinnityksestä. VAlokuviahan sinulla lienee runsaasti projektin vaiheista tähän asti joten niitä kannattaa tarvittaessa laittaa mahdolisen hakemuksen mukaan.

    Käytännössä kannattaa suoraan esittää myös turvakaaren asentamista, sen ne vaatii jokatapauksessa. Kaareen käytettävästä putkesta taivutusvastusvertailu 24§:ssä olevaan vertailuarvon nähden. Minulta kysyivät omaa lupaa hakiessa tuosta selvityksen, joten laitamalla ko. arvot suoraan mahdollisen hakemuksen mukaan käsittelyaika ei koe turhia viivästyksiä. Minullahan siihen meni paria päivää vaille 9kk.

    Eikös muuten jossain tämän vuoden Spinnerissä ollut hieman vastaava projekti esittelyssä. Siinä taisi olla vain granadan pohjalevylle kiinnitetty joku vanhempi kori. Sen rakentaja ainakin joutui tämän luvan hakemaan.

    Tuossa vielä uudempi linkki noihin asetuksiin.

    http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
     
  6. Buddy

    Buddy 1st gear

    Juu, täytyy ottaa selvää hommista vielä enempi.
    Turvakaaren teko on mulla vielä kesken. Varsinaisen kaaren ja vinotukien kiinnitysetäisyyttä toisiinsa lattian puoleisessa päässä ei ole näköjään määritelty.
    Onneks sillä mulla ei ole tilaa laittaa vinotukia hirveän vinoon. Laitan kylläkin varmuuden vuoksi vielä putket kaaresta etutolppiin jotka päällystän kahdelta sivulta kolmemillisellä pellillä. Oviaukot kehystän myös kolmemillisellä pellillä ja kehyksen yläreunan hitsaan siihen kaaresta etutolppiin kulkevaan putkeen. Tuliko selitettyä tarpeeks epäselvästi? :lol:
    Ovet teen puusta joidenka sisälle tulee jämäkästä neliöputkesta tehdyt rungot. Ovien ulkoreunan kehystän niin ikään sillä kolmemillisellä plootulla jonka pulttaan vielä kiinni siihen sisärunkoon. Niihin kehyksiin kiinnitän saranat. Kanta-auton ovista otan sisäpellit jotka hitsaan vielä niihin ulkokehyksiin kiinni joten oviin tulee painoa perkeleesti mutta ovat sitten varmasti riittävän vahvat.
    Missä lehdessä ja numerossa oli se granadahässäkkä? Kiinnostais kovasti.
     
  7. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Kaivoin tuon jutun esiin ja muistin hieman väärin. Alustana siinä oli -78 Buick Century special ja koriksi siihen oli ympätty -39 Ford Panel Delivery. Artikkeli oli Spinnerin numerossa 4/2009. Hyvin pitkälti siis saman tyylinen projekti kuin sinulla.

    Tuosta turvakaaresta sen verran, että laita siihen autoosi etukaari. Tällöin ei noita pääkaaren kauhistuttavia vinotukia tarvitse laittaa. Tulee fiksun näköinen ja täyttää lainkirjaimen. Tosin eipä siihen pääkaareenkaan välttämättä niitä vinotukia tarvitse laittaa, kunhan tuo AKK;n sääntökirjan ehdot täyttyy. Kohdasta 8.2.3 kuva 253-1 voisi löytyä sopiva malli.

    http://www.autourheilu.fi/attachements/ ... -17175.pdf

    Muistaa vain tehdessä, että kaari on taivuteltava nykyisin yhdestä putkesta, aiemmin sallivat jatkokset ja tuubikäyrillä tehtävät mutkat mutta tämä muuttui 2009 alussa. Siihen mahdolliseen poikkeuslupahakemukseen liittyen saattavat vaatia valokuvan tehdystä kaaresta.
     
  8. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mil vitul noin 50 mm:n putken taivuttaa siististi tarpeeks jyrkälle kurville yhestä putkesta? On tainnu joku ämmä taas säätää tonkin lain. Mulla on käytössä putkimiehen taivutin eikä silläkään tulis onnistumaan ilman putken lyttääntymistä taivutuskohdassa.
    Mä tein takakaaren jo käyttäen paksuja valmiskurveja enkä ota sitä enää irti koska joudun pätkimään sen jos sen pois haluan. :lol:
    Mulla on periaatteessa etukaarikin koska puiset etupilarit on päällystetty kahdelta sivulta kolmemillisellä plootulla sekä ne on toisissaan kiinni katon etureunan kanssa. Ajattelin vielä että varmuudeksi voisin tehä katon parimillisestä pellistä ja hitsata sen kiinni katon teureunassa kulkevaan palkkiin ja takapään hitsata kiinni takakaareen. Vittu jos ei ole tarpeeks kestävä ni mikä sit on? :-? Varmasti on moninkerroin tukevampi mitä kanta-auton hytti oli...
     
  9. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    jotkuthan on laittaneet hiekkaa putkeen ja lämmittäneet/kuumentaneet pilleillä :odroll:
     
  10. jknR

    jknR Gearhead

    Niin tai näin talvella täyttää vedellä ja jättää pihalle. Taivuttaa sitten jäätyneenä niin ei tule ryppyjä.

    http://ratataksi.blogspot.com/2008/01/turvakaarenteon-aloitus.html
     
  11. Buddy

    Buddy 1st gear

    Kato perkele! En kyl enää tee uudestaan.
     
  12. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Sääntökirjassa mainitaan, että putki on taivutettava kylmänä, eli :soosoo: jos menette sitä pillien kanssa lämmittelemään.

    Buddy, pienennä sitä putken halkaisijaa niin jo alkaa taipumaan pienelle säteelle. Selvittelin jossain vaiheessa eri vaihtoehtoja tuohon vertailuarvoon verrattuna niin joku 38mm 5mm seinämällä oleva saumaton putki olisi riittävän taivutusvastuksen omaavaa. Tosin epäilemättä kyntää jos ja kun olet jo kaaren värkkäillä. Tuo yhdestä putkesta sääntö tuli toisiaan voimaan 1.1.2009, aiemmin niitä sai tehdä näillä valmismutkilla. Ilmeisesti sellainen valmistusmenetelmä on koettu arveluttavaksi. Kun on niitä hitsareita ja sitten on "hitsareita".

    Vaikka esittämäsi kaari sekä sen kori-ja kattorakenteisiin kiinnittäminen kuullostaa oleellisesti alkuperäistä vahvemmalta, on kuitenkin vain toimittava sääntöjen mukaan. Mahdolliseen myönnettyyn poikkeuslupaan tulee nimittäin melko varmasti teksti: Turvakaari on valmistettava yhdestä putkesta kylmänä taivuttaen. Se miten asia katsastuksessa todennnetaan, en osaa sanoa.
     
  13. jknR

    jknR Gearhead

    Oikean kokoisilla lesteillä toi saumaton kylmävedetty putki taipuu kyllä melko tiukoille mutkille rypistymättä/litistymättä. Yllättävän sitkeää tavaraa. 8)
     
  14. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Minä taivuttelin noita kurveja sellaisella bilteman tunkkitaivuttimella ja en onnistunut noita ryppyjä tai litistymiä aiheuttamaan. Rasvasin tosin niin lestin kuin ne vastakappaleet, jolloin putki juoksi siinä kohtuullisen hyvin. Tuo toimi ainakin 48.3 kokoisella lestillä ihan ok, se pienempi koko olikohan jotain 42,3mm ei kestänyt ensimmäistäkään taivutusta vaan halkesi keskeltä halki. Hienoa laatua, ja oli joo ihan sille lestille tarkoitettu putkikoko.

    En täyttänyt putkea hiekalla enkä jäädyttänyt niitä, vaan vedin ihan sellaisenaan menemään. Säde on tosiaan tuntuvasti suurempi kuin noilla valmiskäyrillä tehden mutta se on vain hyväksyttävä.

    Jossain oikeissa metallipajoissa saattaisivat saada paremmilla vehkeillä tiukkojakin kurveja aikaiseksi myös paksumpaan putkeen. Vaatisi vain hieman soittelua ja kyselyä.
     
  15. jknR

    jknR Gearhead

    Niin ja ihan noihin alkupää juttuihin liittyen, niin mulla on sellainen pelottava fiilis, että toi Petteri on jossain vaiheessa ollut yhden F-koppasen firebirdin omistajan "rakennusautona" Lahden suunnalla. Se Firebirdi on ruma ja vielä nykyjään violetti. :poff: Ollut GTI:ssä ym. paskaa. Ukko vielä on tehnyt siihen itse koko korisarjan jne. Tais vielä käyttää jossain välissä muotoiluun uretaania ja lasikuitua. Tai ainakin jotain sellaista ei ymmärrettävää käsityötä.

    Edit. Tuota hiekalla täytettyjen putkien taivuttamista ovat jotkin käyttäneet pakosarjojen teossa. Ahjossa putki punaiseksi ja mutkalle. On vaan aika työlästä.
     
  16. Buddy

    Buddy 1st gear

    Säännöt on tehty rikottaviks... :lol:
    Minkä sääntökirjan mukaan noita täytyy tehä? Rallisääntöjenkö? En mä ol menos ajaan rallia.
    Onko sillä kaaren kiinnityslätkällä joku minimimitta?
     
  17. Buddy

    Buddy 1st gear

    Torstaina pistin lupahakemukset vetämään. Saas nähr mitä vastaavat. Selostin ainaski kuin ruuneperi tekemistäni rakennemuutoksista kirjoittaen kolme A4 kokoista sivua täyteen. Silti unohtui selittää muutamia juttuja. Piirroksia tein niin ikään kolme sivua selvittämään tai sekoittamaan selityksiäni.
    Hain myös lupaa valmiskurveilla tehtyyn pääkaareen jonka lupasin vahvistaa mutkien kohtaa lisäputkilla sekä teräslevyillä.
    Kait se läpi menee koska koulussa kävi yks ukko joka oli tehny rättäristä lasikuitukoppasen avoauton ni kyselin minkälaisen putkirungon hän oli tehny korin sisään ni hän vastas että "ei siellä mitään kehikoita ole."
     
  18. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Eli tulkitsenko tilanteen nyt oikein jos sanon, että muutokset vaatii poikkeusluvan eli ovat normaalissa muutoskatsastuksessa hyväksyttävien muutosten ulkopuolella. Keneltä tämän vahvistuksen asiaan sait, katsastuskonttorilta, akesta vaiko OD:n raadilta, viimeksi mainitussa tosin taisi olla kahta eri näkemystä.

    Jos jotain kriittistä on mielestäsi jäänyt kertomatta, laita sinne sähköpostia jossa kerrot hakemuksestasi ja haluaisit tietää luvan käsittelijän nimen juuri näihin "unohtuneisiin" lisäleslvityksiin liittyen. Kyllä ne sen viestin eteenpäin välittävät.

    Nyt vain sitten kättä ristiin että käsittelyaika olisi todellakin tavoiteaikataulujen mukainen eli 60 päivää.
     
  19. Buddy

    Buddy 1st gear

    Katsuri-luokkakaveri ei uskaltanu ottaa kantaa joten pistin hakemuksen menemään...
    En mä mistään mitään tier mut suhteellisen hyvin pyrin selittämään kaikki muutokset näin pelkästään autonasentajan oppimäärällä.
    AKE:n sivuilta kattelin juttuja, eikä jäänyt mitään kriittistä kertomatta.

    Nyt vain kädet tosiaan kyynärpäitä myöden ristiin ja odottamaan myönteistä vastausta... :wink:
     
  20. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Tässäpä muutama kuva tältä syksyltä. Pitää koettaa muistaa ottaa kuvia ja ladata niitä projektin edistyessä.
    http://kuvablogi.com/blog/11393/6/

    Tänään kävin lupapaperin kanssa Katekalla kyselemässä yksityiskohtia miten mittaavat lavan, tarkistavat hitsaussaumat yms lujuusjutut. Katsurit innoissaan kyselivät joko saan kevääksi leimalle :) Siis positiivisesti innoissaan ja vastaukset tuli kuin apteekin hyllyltä.
     

Kerro tästä muillekin!