Raiskasin Bedfordin...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Buddy, 10.1.2010.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    ^ Toi on kyllä hieno... 8)
     
  2. Buddy

    Buddy 1st gear

    Nii on! :D En ol näköjään ainoo "hullu" :wink:
     
  3. TeeTee

    TeeTee Gearhead

    Huh!! Toiset tekee näköjään ihan mitä haluaa, me muut mitä satutaan osaamaan ;) Nostan hattua herroille. Toivotaan parasta, että saatte laillisesti liikenteeseen.
     
  4. moparmaniacxxx

    moparmaniacxxx 1st gear

    Todella isoa peukkua kaikille ketä näitä kötöstyksiä rakentelee ja vielä koittaa leimallekkin saada
     
  5. hara64

    hara64 1st gear

  6. Buddy

    Buddy 1st gear

    Arvaa olenko selaillu noita sivuja? :D
     
  7. hara64

    hara64 1st gear


    saako yhden vai kaksi arvausta? :rotfl: :rotfl:
     
  8. Buddy

    Buddy 1st gear

    Meinasin ekaks laittaa vihreän sisustan mut olen vähitellen kääntynyt kermanvaalean värin suuntaan...
     
  9. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Yli 50% uusia osia - autovero maksuun

    Terve!
    Tässä joku laskeskeli mitä maksaisi vanhan n. 1000 euron arvoisen auton autovero.
    Ettei totuus unohtuisi niin selvennykseksi.
    Autovero määrätään UUDEN vastaavan ajoneuvon veron suuruiseksi.
    Sen lisäksi auto katsotaan uudeksi, eli v. 2010 rakennetuksi ja sen pitää täyttää kaikki uutta autoa koskevat direktiivit ja määräykset.
    Eli käytännössä täysin mahdotonta saada auto rekisteriin. Päästömittaukset auktorisoiduissa testilaboratorioissa. Kolaritestit jne.
    Ainoa tapa on pitäytyä yli 50%:n kanta-auto-osuudessa.
    Rakentaahan saa vaikka minkälaisia ajoneuvoja mutta tieliikenteeseen rekisteröinti onkin sitten eri asia.
    Kyseisen Petterin kohdalla kuitenkin käsittääkseni on kyse yli 50%n kantautosta.
    Myös ajatus että annetaan vääriä tietoja ja fuskataan (ajatuksena ettei niitä kukaan huomaa) on omiaan herättämään viranomaisten epäluuloa ja kriittistä suhtautumista muutoksiin.
    Kuitenkin vakavasti ja ammattitaidolla toteutettuihin muutoksiin AKE (vai pitäisikö sanoa Trafi) on suhtautunut asiallisesti.
     
  10. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Edellisen viestin otsikko on:
    VAIHDETTUJEN OSIEN OSUUS YLI 50% - AUTOVERO MAKSUUN
     
  11. Buddy

    Buddy 1st gear

    Petterissäni vaihdettujen osien osuus on noin 35%.
    Prosenttien puolest ei piräis tulla ongelmii.
    Saas nähr mitä AKE:n autotietäjägurut ovat muuten mieltä suunnitelmistani...
    Valheellisia tietoja en joutunut enkä viitsinyt laittaa perusteluihini vaan pyrin selvittämään suhteellisen tarkkaan tehtävät muutokset.

    Täytyykö autonrakentajan olla ammattilainen? En tiennyt tuota... :lol:
    Mulla ei ole ku pelkkä autonasentajan koulutus sekä vasta noin 25 vuoden harrastepohja autojen saralla. Autonasentajan tahi rakentelijan ammatissa en ole ikinä ollu. Mites nyt mahtaa käydä??? :wink:
     
  12. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Just vasta tajusin tämän topicin. Tämä kulkine on kyllä koetettava nähdä joskus luonnossa :eek:
     
  13. alfadatsun

    alfadatsun 1st gear

    Mielikuvituksen puutteesta ei voi tekijää syyttää, hieno luomus, loistava oivallus, kateeksi käy :odroll:
     
  14. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Moniko lehti on ottanut yhteyttä jutun tekemisen tiimoilta?

    Ennenkin kommentoinut, mutta on kerrassaan upeaa tuollainen ennakkoluulottomuus ja rakentelutaito!
     
  15. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Todennäköisesti ottaa yhtä ohraset kun minulla, tosin vain reilun 22-vuoden harrastepohjalla, eikä päivääkään autonasentajan ammatissa.
     
  16. mikkoma

    mikkoma 1st gear

    Lupa käsitelty kahdessa kuukaudessa ?????? laitoin itse lupahakemuksen moottorin ja perän vaihdosta vm. -35 Fordiin 9.12 2008 , kyselivät jarrujen tiedot helmik. 2009 , sen jälkeen ei mitään tietoa ko. asiasta , vaikka pariin otteeseen yritin kysyä s-postilla . eivät edes paikalliselle katsastusmiehelle vaivautuneet vastaamaan kuin vasta useampien yritysten jälkeen , käsittelijä vaihtunut , mutta eipä tämäkään hemmo viitsi tiedusteluihin vastata , on se helppoo valtion hommissa , saa elää niinkuin siat vatukossa .....
     
  17. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Minä lähetin oman hakemukseni 4.12.2008 myönteinen päätös tuli 30.8.2009.

    Kannattanee alkaa kyselemään sähköpostitse laittaen kopion yksikönpäällikölle, tavoitekäsittelyaikahan näillä poikkeusluvilla on se 60 päivää.
     
  18. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Lainaus BUDDYN vastauksesta"
    Täytyykö autonrakentajan olla ammattilainen? En tiennyt tuota...
    Mulla ei ole ku pelkkä autonasentajan koulutus sekä vasta noin 25 vuoden harrastepohja autojen saralla. Autonasentajan tahi rakentelijan ammatissa en ole ikinä ollu. Mites nyt mahtaa käydä??? "

    En tiedä miten suhtautua edellä mainittuun lainaukseen, ottaakko huumorilla vai onko kyseessä todella saivartelu ja oman hännän nosto.
    Anteeksi vähän huonot sanavalintani. Jospa muotoilen lauseen uudestaan. Vakaviin ja asianmukaisiin hakemuksiin AKE jne.

    Olen yli 45v rakennellut jenkkejä ja rodeja vaikka en olekaan ammatiltani "autonrakentaja".
    Toivottavasti kukaan ei kommentoi tehneensä hakemusta pieni hymynvire vasemmassa suupielessä ja sen mukaisesti hakemus ei olisi "vakavasti" tehty.
    Usein käytetään hyvin tehdystä työstä "ammattitaidolla" tehty vaikka rakentaja olisi sokerileipuri.
     
  19. Buddy

    Buddy 1st gear

    Kommenttini oli tarkoitettu huumorilla höystetyksi saskasmiksi... Ei mun kirjoittelust kannat vetäst hernet nokkaan ikinä! :wink:
    En vaan ymmärrä vihjausta että joku lähettäis lupahakemuksia huumorimielellä. Ei kai kukaan laita AKE:en hakemuksia olematta tosissaan. Kielteinen päätös maksaa myös sen vajaa neljäsataa euroa.

    "Ammattitaidolla tehty" ei takaa hyvää laatua. Olin kerran kloppina työharjoittelussa automaalaamossa niin tuntui että hommat tehtiin tahallaan niin että ruosteet kukkii läpi muutamassa kuukaudessa.
     
  20. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Terve BUDDY!
    Kiitti vastauksesta. Sorry. Täytyy myöntää etten heti huomannut huumorilla tehdyksi. Siksi sitä kysyinkin.

    ”Eksyin” tähän viestiketjuun raflaavan otsikon perusteella ja huomasin että tässähän on pirun hieno projekti menossa.

    Koska olen näiden lupa-asioiden kanssa "tapellut" aiemmin lääninkatsastuskonttoreiden, sen jälkeen valitus silloiseen ajoneuvohallintokeskukseen ja viimein liikenneministeriöön. Vaikka teki minkälaiset perustelut niin aina tuli kielteinen päätös. Maahantuoja sai kuitenkin tehdä vastaavia muutoksia. Eli siinä se tasavertaisuus.

    Tarkoitin tällä vakavalla mielellä tehtyä anomusta siinä mielessä, että etukäteen kaikki seikat ja piirustukset olisivat mahdollisimman täydelliset.
    Aken käsittelijät käyttivät tätä termiä kuvaillakseen puutteeellisia poikkeuslupahakemuksia. Äärilaidan hakemuksina mainitsivat hakemukset, "mitä pitää tehdä jotta saisin luvan".


    Tässä viestiketjussa oli jokusia epätietoisia mm. prosenttisäännön vaikutuksesta ja poikkeusluvista. Kommenttini oli tarkoitettu lähinnä heille.

    Tää lupakäytäntöjen joustavuus kulkee noin 20v jaksoissa. Kun vanhat pierut Akesta jää eläkkeelle ja tulee nuoret tilalle, niin asiat hoituu joustavasti. Sitten niistä tulee taas vanhoja p....ruja.

    Poikkeusluvissa on myös se hankaluus ettei voi vedota siihen että joku on jo tehnyt vastaavan muutoksen, kukin anomus käsitellään aina omana erillisenä tapauksena.

    Kuitenkin sinnikkyys palkitaan. Painetta kyselyiden merkeissä Ake:n päin aina määrävälein.
    Yleisin asia mistä tulee kysymys on turvallisuus. Asiallisen keskusteluyhteyden säilyttäminen on a ja o.
    Laki poikkeusluvista on kuitenkin voimassa. Jos poikkeuslupia ei myönnettäisi niin ei koko lakia tarvittaisi.

    Olen itsekin rakentanut useamman projektin poikkeusluvilla. Selvityksiä on tehty paljon ja onhan sieltä aina lupa tullut, vaikkakin välillä tuntui että työvoitto, tai viimein säälistä antoivat.

    Hyvää jatkoa mielenkiintoiselle projektille ja samoin muille tän ketjun seuraajille .

    Toivoo: Rodiukko tai voi sanoa vaikka nitrovaariksi.
     

Kerro tästä muillekin!