Raiskasin Bedfordin...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Buddy, 10.1.2010.

  1. Buddy

    Buddy 1st gear

    Jou! Olen myös melko varma että joudun viel selittelemään AKE:n tyypeille lisää suunnitelmistani jos myöntävän päätöksen meinaan saada vaikka korista tulee satavarmasti tukevampi mitä kanta-autossa on ollu uutena.
    Ainoat tekniikan muutokset ovat tehostamattoman simpukan vaihtaminen tehostettuun hammastankoon sekä moottorin/laatikon siirtäminen puol meetrii taaksepäin... :wink:

    Mul on muutama kaveri kans jotka ovat rakennelleet perinteisiä V8 rodeja ni aina on myöntävät luvat tullu kunhan on kärsivällisesti vastaillu AKE:sta tulleisiin lisäselvityspyyntöihin.:D
     
  2. clinti

    clinti 1st gear

    raiskasin bedfordin

    hienoja nuo buddyn ja adventurerin projektit täytyy hattua(pipoa) nostaa
     
  3. Buddy

    Buddy 1st gear

    No niin...
    Tänään soitti mies sielt entisest AKE:st. Käski tehä kolmiulotteiset piirustukset jossa käy selväksi tukikaarien kiinnitykset runkoon. Asiallinen tyyppi oli eikä mitään esittämääni muutosta tyrmännyt. Toivoi vain että piirustukset ja selvitykset olisivat vähän tarkemmat. Tällasia asioita hän mainitsi...

    -Kaaret, penkki sekä turvavyöt tulisi olla kytköksessä runkoon
    -Tulipelti pitäis olla orkkiautosta jotta hallintalaitteet ovat varmasti kunnolla kiinni sekä oikeassa kulmassa.
    -Ovisaranoiden sekä lukkojen riittävä vahvuus
    -Lasien hyväksyttävyys
    -Lavan riittävä koko vahintään (120x185)

    Kerroin että mulla ei ole enää orkkisauton tulipeltiä joten tähänkö tää tyssää mutta ei kuulemma kunhan on varmuudella vähintään yhtä vahva mitä kanta-autossa.
    Taidan tehä lisävahvikkeet 3-4millisestä pellista polkimien ympärille.
    Ajattelin vielä että laitan parimillistä pelliä lattiaan ettei tule arpomista vahvuudesta. :wink:
     
  4. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Minä kun en mistään mitään tiedä, pitää kysyä että nouseeko paino noilla rakennelmilla mitenkään dramaattisesti?
     
  5. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Jee,
    Mutt mikset ko harvelii tehny jostaan halpis veekasi autosta, eikä mistään petturifoortista 4bangerilla?

    vähä myöhäss, mutt tietenkin kysyn, heh .
     
  6. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Pahus. Se tulipellin käikäle ei tarvitse iso olla, vain se missä rattiputki ja jarrupääsylinteri kiinni. Muutoinkin juuri siitä on helpoin lähteä palapeliä kasaamaan ja tekeemään lisäpaloja ympärille jos orkkikset ei käy (niinkuin ei käy). Lattiassa sama homma, ensin heppailla istuinten palat ja polkimien alla oleva pelti, loppu onkin sitten aukkojen täyttöä. Kun käyttää luovutus korista leikattuja valmiita paloja, säästää kanttauksissa, sikkauksissa, pyöristyksissä jne paljon aikaa ja lopputuloskin näyttää enempi pro:lta.

    http://kuvablogi.com/nayta/2497148/
     
  7. Buddy

    Buddy 1st gear

    Hytti onkin viel talles naapurin romulaval. Käyn leikkelemäs penkinkannakkeet ja palan tulipellist jokupäivä. :D
     
  8. Buddy

    Buddy 1st gear

    En tietenkään... Eihän se olis kapinallista. :wink: Paljon kivempi ajella ku auto kuluttaa 7-8 litraa/satasella dieseliä ja silti kulkee riittävästi tällaselle vanhalle miehelle. Perkel vaan et ne meinaa vissiin nostaa dieselin hinnan samaks ku bensankin...
     
  9. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Pitää kompata Buddya. Miksi tehdä niin kuin muut tekisisvät. Sillälaillahan kaikki genret on syntyneet että jotkut ovat lähteneet etsimään ja kokeilemaan rajoja mitä voi tehdä. Onhan siinä riskinsä, but so what.
    Myös tuo kova nykymittapuun mukainen suorituskyky ei oikein sovi customeihin ja rodeihin. Matkavauhtia voidaan pitää vähemelläkin. Jos taas haluaa oikeasti mennä lujaa, on parempi valita ihan eri tyyli ja eri vuosikymmenen autot.
     
  10. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    okkei, laita sitte subbarit alustaan, jä äänitä jotaan isolohko remiiahdettuu mottii !!! Vanha oot my asss !!! Forever young I wanna bee, like youuuu..!
     
  11. VANIKKA 62

    VANIKKA 62 1st gear

    Mun mielestäni tässä projektissa palataan rodin rakentelun alkulähteille, tehdään niistä mitä sattuu olee.
    Mm. eräässä lehdessä esitelty 4WD rodi. Keräillään tarpeet jostain takapihoilta ja aletaa tekee. Ei nyt heti tuu mieleen että olisko niitäkään tehty kovinkaa paljon.

    Jotkut tekee mitä haluu. Jotkut tekee mitä osaa, ja loput osaa vaan arvostella.
     
  12. Buddy

    Buddy 1st gear

    Heh... Mä ajattelin et yritän tehr siit niin äänettömän kuin mahollista. Pistän kone sekä sivupelteihin kaksoispellityksen ja tuuppaan uretaanivaahtoa väliin. Pakoäänet tars viel saada vaimennettuu jollakin ihme konstilla kuulumattomiin.
    Olis varmaan pitäny ottaa sähköauto kanta-autoks... :wink:

    Aloitin tänään tekemään pienoismallia hytistä. Lähetän sen sitten Trafin jampalle ni näkee oikeasti kolmiulotteisena kaikki jutut. Mahtaako se ottaa nokkiinsa kun väänsin kaaret rautalangasta... :rotfl:

    Pistäisin kuvia mut kamerassani on joku asetus muuttunu koska resoluutio on nyt niin suuri ettei kuvablogi huoli kuviani... Ja mä perkele olen niin tyhmä etten osaa sitä palauttaa takas. :lol:
     
  13. Buddy

    Buddy 1st gear

    No niin... Trafin kaveri joka hoitaa Petterin anomustani on erittäin asiallinen mutta myös erittäinkin vaikea persoona. Mun on varmaan pakko kiikuttaa hytti VTT:n tutkimuslaitokseen Tampereelle jotta turvavöiden sekä penkin kiinnityksestä saadaan vetolujuusarvot. Ei auttanut vaikka kerroin tekeväni ne erittäin paljon järeämmin kuin kanta-autossa oli. Kaikki muutokset ovat oltava varmuudella vähintään alkuperäistä vahvemmat eikä auta vaikka tekisin ne viismillisestä teräksestä koska en pysty todistamaan niiden olevan vahvemmat. Otin puheeks yhen vastaavan tapauksen jossa oli itsetehty hytti pikapissa niin se olikin sitten asiallisesti tehty kun oli oikein putkirunko hytissä. Kerroin että niin minullakin on mutta ei kelpaa koska lisänä on vielä puuta eikä sellasesta ole ennakkotapausta. Meinas hermot mennä monta kertaa kun keskusteltiin ja kaveri viilas pilkkua ja tyrmäs lähes kaikki tekemäni ratkaisut. Aikaisemmin näin ei ollut. Liekö perisuomalainen kateus iskenyt heppuun ja hän oli näinollen päättänyt että hän ei ainakaan anna lupia.

    VTT:n kaveri olikin sitten aivan erilainen tyyppi. Oli heti erittäin kiinnostunut asiasta ja sanoi että tottakai tehään vaadittavat testit turvavöille sekä penkin kiinnityksille. Katon rasitustesti tehään jossakin muussa toimipisteessä ja odotankin puhelua kaverilta joka sen suorittaa. Siinä kuulemma lasketaan painoa muutama tonni katon päälle ja katsotaan meneekö kasaan. Arvatkaa meneekö kun on sekä teräsputkirunko sekä lisänä massiivipuurunko... :lol: On toi suomalainen byrokratia perseestä!!! :poff: vetolujuustestit tulee maksamaan arviolta 1500-2000€+ katon rasitustesti jonka hintaa en vielä tiedä mutta mulle tollaset perkeleen byrokraattiset esteet ovat vain punainen vaate jonka läpi on pakko päästä maksoi mitä maksoi... Vittu kun voi vituttaa!!! :mad:
     
  14. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    tyyppi on itte joku kädetön varmaan volvo tai audikuski :odroll: sit jonkun choppauksen saa tehdä kun kuittaa vaan lappuun että on kaikki pellinpäät hitsattu yhteen. vaikka ois sokea hitsannu. :poff:

    oon sitä mieltä että joka katsastuksessa autolle pitäisi tehdä törmäystesti trafin virkamiesten suorittamana.
     
  15. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    todennäköiseti nissanisti tai tojootisti.
    Eikö "petturifoort" oo sielultaan kauko-idästä?
    voimia buddy !!!!
     
  16. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    :eek: No jopas on. Harmittaa tuollaiset ylimääräiset kulut, mutta toisaalta nyt saadaan ihan VTT:n todistamana faktatietoa omatekoisten rakenteiden kestävyyksistä. Niistä on varmaan hyötyä omavalmisteajoneuvojen tulevaisuutta ajatellen.
     
  17. dustujevski

    dustujevski 1st gear

    Kertoo taas kerran jotain ton puljun (Trafi) ammattitaidosta. Käsittämätöntä pelleilyä ihan aikuisten oikeasti.
     
  18. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No voi harmi! Ehkäpä se on tuo omavalmistekori joka aiheuttaa tuon dileman. Mites sen vahvemmuuden perustelet. Mielestäni kyllä tarfi voisi jättää harkintavaltaa sinne katsastuskonttorille, eli lopulta katsuri toteaa rakenteiden vahvuuden... no milläpä sekään sen toteaa muuta kuin silmämääräisesti...
    Mullahan tämä sama asia ohitettiin sillää, että kanta-auton lattia ja tulipelti yhdistetään vaihtokoriin, eli rakenne niiltä osin pysyy samana. Se miten taas se lattia yhdistetään, niin siinä vaatimuksena on "asianmukaisesti".

    Eli voisiko tätä asiaa tulkita jatkossa niin, että kannattaa hyödyntää ne kanta-auton kiinnityspisteet jossa on turvavyöt, istuimet ja hallintalaitteet.
    Tällöin ne siis säilyvät saman vahvuisina. Tai että ne ovat sitten jostain automallista josta niiden rakenne ja lujuus voidaan helpommin todeta.
     
  19. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

    Kova asenne, olkoon voima kanssasi!
     
  20. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Voe elläimen käsi mitä pelleilyä ake:n / trafin tms. puolelta...

    Tehkää tästä juttu sitten johonkin lehteen niin muutkin kuin netteilevät näkee kuinka iditionistista hommaa tää on Suomistoliitossa...vaikka Wheelsiin juttu?

    Aivan!

    Tsemppiä molempiin projekteihin!
    8)
     

Kerro tästä muillekin!