Rakennettu ja muutettu auto museoon?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Charger´69, 8.8.2023.

  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kaveri museorekkasi uutena v. 71 ostamansa Corolla coupen, josta tuli ensimmäisellä kerralla hylky uutena autoon asennettujen Cosmic vanteiden ja lisävalojen takia, kotoa onneksi löytyi paperit, jotka todistivat, että nuo oli asennettu myyjäliikkeessä silloin.
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. Rebel_1996

    Rebel_1996 2nd gear

    Melkoinen lisäarvo keskusteluun tällä Fucklagen kommentilla.
     
  3. Ebody and irony

    Ebody and irony Gearhead


    Kiitos asiallisesta vastauksesta. Nyt ymmärsi tyhmempi suomalainen mistä on kyse
     
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    American Racing vanteita on näkynyt mr rekatuissa camaroissa ja mustangeissa /vast. Niissä on kuulema riittänyt kun on näyttänyt yli 25v vanhaa autolehteä missä ollut mainoksia ko vanteista todisteeksi niiden ajanmukaisuudesta. Vaikka kyseessä siis uudet vanteet, mutta malli sama.
     
    isalmela, dart -66 ja Charger´69 tykkäävät tästä.
  5. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Minullakin on MR-rekatussa 2gen Camarossa uustuotantona hankitut Cragar S/S -vanteet, mutta koska kyseistä vannemallia on ollut myynnissä jo 60-luvulta lähtien, ei tarkastajalla ollut asiaan kummempaa sanottavaa. Päinvastoin, kehaisi onnistunutta vannevalintaa.
     
    isalmela, Turnn, dart -66 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. Belmont

    Belmont 1st gear

    Onko tämä Trans Am nyt sitten museorekisterissä? Vai mitä tässä tarkisteltiin, koska eikö Oulun seudulla museotarkastajina ole herrat P H ja A N. Kari M ei liene museotarkastaja. Voin olla kyllä väärässä.
     
  7. Turnn

    Turnn Gearhead

    Kuulin että nyqvistin Leksan lagandaarinen näyttelyvani olisi museokilvissä! Varmasti on kasaria joka nippeli,että ei sillä.
     
    FuryIII '71, viikinki75, Charger´69 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Kannattas varmaan kattoa se video mitä tehtiin jos jäi epäselväksi, ei kai se niin epäselvästi ollut artikuloitu että tuo voisi kovin epäselväksi jäädä,vaikka sekin varmaan mahdollista meillä saada aikaan :D Kyllä se on ihan museorekisterissä, ollut jo vuodesta 2012, ja nyt on muutokset päivitetty sekä museorekisteriin että Trafille hyväksytysti, sehän vaati koko prosessin alusta asti tehdä uudelleen. Auton viimeistelytasoa nostettiin muutenkin merkittävästi aiempaan museointiin verrattuna. Ja Karilla on museotarkastajan oikeudet, mutta kuten videolta selviää, että jos haluaa pelkän museotarkistuksen teettää niin sellaisissa asioissa sitten Oulun seudun mobilistien puheille tällä alueella. Tämä dynotettiin, Classic Data tarkistettiin, Museotarkastettiin sekä muutoskatsastettiin, kaikki näkyy videolta.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kiehtova ajatus: Dart slantilla ja jollakin period correct "Saabista irroitetulla turbolla" ja vähintään 30 vuotta sitten valmistetun Hiacen perällä ja Talbotin penkeillä, ynnä muuta hyvin fennomaanista 80/90 -luvun rakentelutavaraa. Yleensä kaikkea sellaista osaa, mitä oli mahdollista saada 30+ vuotta sitten. Viimeistelytasosta: Pensselillä maalattu tähtilippu Vallilan takomon jousilla nostetun auton takapään koristukseksi. DIY-ruiskukin itse tehdyllä ohjaimella ajankohdan komponenteilla, jos pumput ja suuttimet ja liittimet on valikoitu aikansa tuotteista, ei uudemmista. XR4Ti:n läppärunkokin on vv 1984-89, joten sekin kelpaa jo.

    Museoleimalle!

    Ei herneitä nenään.

    Yhtään täsmälleen samanlaista ei välttämättä ole tarvinnut aikanaan olla. Riittää, kun olisi voinut. Ja kenties yksittäiset toteutukset voidaan osoittaa joskus käytetyiksi.

    Mutta jos aikakauteen sopivat lisukkeet kelpaavat kerran, niin ne pitää kelvata yleisesti. Kyseessä on arvokas asia, suomalaisen (hot rod) kulttuurin säilöminen. Nykyisissä kokoontumisajoissa suuren osan laitteiden taso ei ole yhteensopiva siihen, mitä silmä aiemmin näki ja korva kuuli. "Jälkituontia".

    Pidän ajatuksesta jo nyt. Kuinka paljon pidänkään siitä, kun saan aikaa jalostaa asiaa päässäni.
     
    Stang_81, Pietsi, Bluestone ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. Tämä oli se mun kritiikin pihvi. Tossa Shelbyssa ahdin on myös maalattu, niin sekin tekee paljon.
     
  11. Itsekin mietin vähän vastaavaa yleisellä tasolla.

    Laitat sitten sen putkitekniikalla tehdyn moottoriohjaimen läpinäkyviin kuoriin, että voi ihailla loppukesän illassa putkien loistetta.

    P.S: Kiva nähdä, että olet ainakin vähän palannut tännekin niiden älyttömien bannien jälkeen.

    P.P.S: Kuka on OD:n "äänekkäimmän keskustelijan" tittelin haltija?
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Mielenkiintoista nähdä, kuka museorekisteröi ensimmäiseksi 70 luvulla duunatun Tunturi sportin chopperversion?
     
  13. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Niin hieno kuin tuo sinun ajatus olisikin, niin olet nyt ymmärtänyt täysin väärin mitä period correct tarkoittaa. Se ei tarkoita, että noissa rakennelmissa voi käyttää yleisesti museoikäisten osia miten haluaa, vaan OMAN AIKAKAUDEN osia, museoikä ei ole mikään aikakausi geneerisesti.

    Oma aikakausi tarkoittaa esim sitä, että jos sinulla viimeisen vuosimallin Dodge Dart, eikös sen valmistus loppunut vuonna 1976, niin sen kanssa voit käyttää maksimissaan sen 1976 vuoden mukaisia ja tyylisiä osia. Sillon ei ollut esim. 20" billetti vanteita eikä muovisia LS moottoreita, ja mistä sinä olisit saanut edes sen XR4Ti läppärungon tuolloin vuonna 1976, jos niitä on tehty vasta vuosina 1984-1989. Joku muu läppärunko vois kelvata, mikäli sellainen on löytynyt vuonna jo 1976 esim tässä tapauksessa.

    Taitaa DeLorean olla ainoa auto, millä pystyisi perustelemaan minkä vaan tulevaisuuden vuoden osan käytönkin.

    Tässä on nyt jo useampi sekoittanut tuon homman kommenteissaan.
     
    Muokattu: 11.8.2023
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä paikkaan vähän. Turbo kaivetaan Oldsin Jetfirestä samoin kuin muut osat otetaan vähintään riittävän ikäisistä. Ihan siis leimoja myöten tarpeeksi vanhoja osia ainakin niiltä osin, kunneivät ole alkuperäisvaraosien jälkituotantoa.

    Mielummin näkisin mr-rekisterin rinnalla harrasteajoneuvorekisterin. Sellaisen, missä kulkine ei ole alkuperäinen, mutta on riittävän hyväkuntoinen aikakapseli matkan varrelta tarttuneita juttuja mukanaan.

    66 mallisia early a-koppia ei rakennettu Suomessa montaakaan 60-luvulla (poislukien Bernerin ralli ja ratavehkeet). Mutta vuosikymmen, kaksi myöhemmin ne olivat mitä suuremmissa määrin hotroddauksen kohteita. Kyllä sellaisen säilyneen (tai jälkivalmistetun samaan tapaan) kapselointi tuleville sukupolville varoituksena on ihan kultturiteko.

    ***
    Moneen kertaan kuultuna asian täytyy olla totta. Hakuninmaan katsastuskonttorin päällikön kerrottiin ostaneen uuden pitkäkaton ja penkittäneen (tarkoittaa tässä tapauksessa kotomaassa rakennettuja kovia +3 penkkejä) sellaisena, ettei olisi itse sitä konttorillaan hyväksynyt. Siispä hän ajoi sen maakuntaan, missä tulkinta oli eri. Säännöt konttoreilla ainakin olivat erit sikäli kun itsekin noita käytin aika monella asemalla just siitä syystä.

    Meniskö jälkiasennettu Paxton läpi jokaisella MR-tarkastajalla?
     
    Pietsi tykkää tästä.
  15. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    [​IMG]

    Vintage volkkariin. Onko tuossa vuosimalleihin 54-60 ja 60-67 ??
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Tästä olen sinun kanssasi 100% samaa mieltä. Tätä samaa olen ajatellut jo yli 20 vuotta. Yleisestikin tollanen +30wee harrasteauto, mihin syydetään vaan kilotolkulla rahaa ja ajetaan todella vähän vuodessa, pitäisi saada harrasterekisteriin missä se vapautetaan ylimääräisistä maksuista ja tiheistä katsastusväleistä, välittämättä siitä onko kyseessä ulkoisesti täysin naarmuton ja virheetön auto jne. Tällainen pitäisi saada Suomeen ehdottomasti.

    Esim minun tapauksessa ongelma tuon Trans Amin kanssa oli sellainen, että ostin auton valmiiksi museoituna 2018, Trans Am oli museoitu jo vuonna 2012. Ensimmäisenä steppinä käytin noin 1000 tuntia autoon kun vein sen viimeistelyltään ihan eri tasolle, kuin missä se alunperin oli. Vein myös Special Edition kloonauksen maaliin asti oikeaoppisesti, sitä se ei ollut kun minulle tuli. Sen jälkeen se ei vaan maistunut ihan sellaisenaan, ei nimittäin tuollanen 220hv Trans Am tunnu ihan samalta ku miltä se näyttää, vaikka "oikeanlainenhan" se sillon nimenomaan on, nimittäin laiskoja lossejahan ne oli.

    Vaihtoehtona oli virittää kone vaan vaparina, ei olisi mikään ongelma ottaa Pontiacin 400cid:stä se 400-500hv ja mikään ei muuttuisi ulkoisesti eikä asiasta tarvisi kertoa kenellekään. Mutta tykkään haasteista, ja tiesin että sellainen tämä projekti tavallaan olisi jos siihen lisättäisi aikakauden mukainen remmiahdin. Ahtimen kaverina voisi pitää tuon harvan 2.56 perävälityksenkin niin auto pysyisi mukavana tapahtumien kiertelylaitteena ilman että korvat räjähtää 100 nopeudessa moottorin huutaessa 3000rpm. Aika kova selvittelytyö tehtiin pohjille jo ennenkuin projektia alettiin tekemään, valot näytti vihreää alustavasti niin otin riskin, tietäen että asiat voi muuttua matkan varrella. Ja harjoitus vietiin maaliin usean eri tahon hyväksymänä ilman poikkeuksia. Jos tuo mun Trans Am ei olisi lähtökohtaisesti ollut jo museorekisteröity, EN TODELLAKAAN olisi jaksanut lähteä tätä tekemään tällä tasolla kuin se on nyt tehty, nyt nähtiin moninkertainen vaiva hommaan kun piti valita monet asiat 70-luuvn lopun tyylillä, plus kaikki se paperisota siihen vielä päälle.

    Mutta se pointti oli se, että auto oli jo saatettu museorekisteriin. Olisi tuntunut typerältä muutella autoa, ja palauttaa se normi rekkariin sen panostuksen jälkeen. Toisinperin tilanne oli se, että jos ei saa pidettyä museorekkarissa, ei olisi koko projektia ollut riittävä motivaatio aloittaa.


    Kuten sanottua, tämä Paxton asennus tähän Trans Amiin on todella laajan valtuutetun asiantuntijaporukan arvioima, ei ongelmaa, sääntöjä on noudatettu ja se mielipide on poikkeuksetta ollut yksimielinen. Eli PITÄISI mennä oikein tehtynä muihinki.

    MUTTA, tiedän jo omasta kokemuksesta että museotarkastajissa on myös sellaisia, joille ei yleensäkään jenkkiauto missään muodossa tahdo mennä läpi. Nämä tarkastajat alkanee pikkuhiljaa olla jo muissa harjoituksissa, mutta sellaisia on ollut, ja voi olla vieläkin. Joten on varsin selvää että ei välttämättä menisi jokaisen tarkastajan kanssa läpi, mikäli et ole itse perehtynyt asiaan varsin vakuuttavasti ja pysty asiaa esittämään perustellusti.

    PS. Tämän yhteydessä on myös selvitetty, että jälkikäteen asennetulla auton kyseisen aikakauden remmiahtimella museorekattuja autoja on Suomessa lukuisia museopapereissa, eli periaatteellista ongelmaa ei voi, eikä saisi olla.
     
    Muokattu: 11.8.2023
  17. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Sinänsähän se ei ole auton eikä auton omistajan vika, jos auto menee MR-tarkastuksesta läpi vaikka sisältäisikin jollain mittarilla tulkittuna kiistanalaisia ratkaisuja. Omistaja ei ole tehnyt silloin mitään väärää, sillä kuka tahansa voi viedä autonsa tarkastukseen ja se joko hylätään tai hyväksytään.
    Sen sijaan MR-tarkastaja saattaa pahimmassa tapauksessa joutua osaltaan jonkinlaiseen edesvastuuseen, mikäli on soveltanut tarkastuksissaan, sinänsä hyvin tulkinnanvaraisia, MR-säännöksiä turhan leväperäisesti. En tosin tiedä, mikä päättävä elin tuollaiseen 'edesvastuuta' esittää ja millaisilla kriteereillä toimiin ryhdytään.

    Omaa kotteroani MR-tarkastuttaessani (onpa sana!), toin ennen tarkastuksen aloittamista esiin ne muutokset, mitkä olennaisesti erosivat auton tehdaskuosista.
    Ne olivat:
    - Vanteet (Cragar S/S), ja alkuperäisyydestä poikkeava rengaskoko
    - Venttiilikopat (Holley Chevrolet, vastaavat kuin M/T kopat)
    - Holley 750cfm #3301 kaasutin
    - Moottorin osat: kannet, imari, pakosarjat, ilmanpuhdistimen kotelo

    Kuten aiemmin tässä ketjussa mainitsin, Cragar S/S -vanteita sai jo 60-luvulta, joten niissä ei ongelmaa. Renkaat olivat asianmukaiset kohokirjaimiset 15" renkaat.

    Venttiilikoppien osalta pystyi perustelemaan, että M/T- koppia oli myös vuonna 1972, tosin en tiedä oliko Holleyn -teksteillä. Tätä ei kuitenkaan katsottu ongelmana.
    Autoni on SS-mallinen, mutta auton Z/28 -sisarmallia toimitettiin jo tehtaalta Holleyn kaasarilla ja Wintersin -hirise imarilla (vm. 1972!) , ja dual snorkel ilmanpuhdistimella jollaiset minäkin autooni ruuvasin. Autossani on pari vuotta vanhemmat #041 rautakannet, jollaisia on toimitettu vuonna 1969 mm. Camaroihin ja peltisarjoja on myös saanut jo tuolloin. Moottorin muutokset olivat siis täysin aikakauden, ja osittain mallisarjan (Camaro) mukaiset.

    Kierroslukumittaria ei autossa ollut, ja kysäisin miten tarvikemittarin asentamiseen suhtauduttaisiin. Sain ohjeistuksen, että periaatteessa aikakauden mukainen rundikello sallitaan, mutta kannattaa jättää varmuuden vuoksi pois vielä muutoskatsastukseen.
    Asensin sen kyllä myöhemmin; rundikello on Sun merkkinen, joka ulkoisesti muistuttaa 1960-1970 -luvuilla myynnissä olleita saman valmistajan malleja.
    Jos siitä joku saa myöhemmin vatsahaavan, otan sen pois.
    Tarkastajilla kun on valtaa tulkita asioita melko vapaalla siveltimellä.
     
    Muokattu: 11.8.2023
    Charger´69 tykkää tästä.
  18. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Juurikin näitä volkkareita löytyy Suomen museorekkarista, mistä ilmeisesti juurikin tuollainen ahdin löytyy. Menee varsin hyvin spekseihin, koska on kyseisenä aikakautena ollut tarjolla ja vieläpä juurikin kyseiseen automalliin tarjottuna.
     
  19. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Mustat kilvet:mad: Tuonhan näkee jo kaukaa ettei ole aikakauden mukainen:D
     
  20. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Eikö oo hauskan ristiriitainen juttu, ihan se ite museokatsastus tuon mahdollistaa, ne saa mihin vaan vähintään 30 vuotta vanhaan museokatsastettuun autoon, ja ai että mustassa autossa näyttää hyvältä omaan silmään :D Tästä voidaan nyt vääntää seuraavaksi sivutolkulla :poff:
     
    KohtalainenPaja tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!