Rakentelusäännöksiin muutosehdotus Trafilta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Slant Sickness, 7.9.2019.

  1. T5

    T5 Gearhead

    Se helpotti itseä, että kesäkuun alussa tulisi aikaisintaan voimaan. Ehdin sen vesipumpun tilata rauhassa.
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Juurikin näin.

    Jos mallisarjan tehokkain menee alle 14kg/kw, saa papereihin 7kg/kw. Jos menee alle 7kg/kw saa papereihin 5kg/kw.
    Melkosen simppeliä
     
  3. T5

    T5 Gearhead

    Mistäs tämän "listan" löytää, mihin mikäkin teholuokka nousee? Aloitusviestin linkki oli jo vanhentunut.
     
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Lasket oman auton painosta ja max tehosta. Mä saan Satelliteen ainaskin tin 5kg/kw säännön mukaan paperit.

    Auton paino jaettuna tehoikkaimman kw, helppo laskee.
    Siitä se puotetaan seuraavaan lähimpään alaspäin sit.
     
  5. T5

    T5 Gearhead

    Elikkäs jos auton omamassa (siitäkö lasketaan?) on 1800kg ja tehokkain kone on ollut 235hv/172kw, tulee tulokseksi 10,4kw. Tuon mukaan siis menisi tuohon 7kg/kw?
     
    xarper tykkää tästä.
  6. XJR

    XJR 3rd gear

  7. xarper

    xarper Gearhead

    Kyllä, eli 257kw saat papereihin uusilla säännöillä.
    Ja 172*1.3 jää vielä reilusti allekkin.
     
    T5 tykkää tästä.
  8. LiLHezz

    LiLHezz 1st gear

    Täähän näyttäis hyvältä '85 Caminon osalta. Sais heittää lq4:sen keulille..
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tuleeko toi paino jostain Trafin yms taulukosta vai auton omasta painosta? Jos auton omamassasta, niin sillohan kannattaa jättää sähköpenkit, ilmastoinnit yms ylimääräinen pois.
    Ja käytetäänkö noihin hp lukuihin vielä SAE yms muutoksia?
     
    Muokattu: 11.5.2020
  10. LiLHezz

    LiLHezz 1st gear

    Veikkaan että rekisteriotteen omapaino, kohdasta..
     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Jos UAZ paino on 1650kg ja nykyinen teho on 67kw on teho/painosuhde 24kg/1hv.
    Jos tungen nokalle Oldsmobile 307 teho 104,4kw ja paino edelleen 1650kg on teho/painosuhde 15,8kg/1hv. Meneekö toi swäppi ns heittämällä läpi uuden säännon mukaan? Tilavuus muuttuu 2,4L......5,0L!!!! Tarttis vähä haastetta jos vaan löytyy aikaa :)
     
    Dataviilaaja ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  12. xarper

    xarper Gearhead

    En tiiä onko tosta 14kg/kw isompaa arvoo enää joten olettasin sen sallittavan mihin vaan autoon?
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Eli jos Newport painaa sen 1900kg, tehokkain kone on 375hp/279.5kW = 6.8kg/kW?
    Jolloin max teho voisi olla 380kW/518hp? Jolloin jos ahdin lisää aina sen 30%, niin se menis helposti rajoihin?
     
    Gary Grand ja xarper tykkäävät tästä.
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Paitsi jos 375hv on sae brutto, niin 375 x 0,7 ja muunnos kilowateiksi eli 193kW eli vajaa 10kg/kW, no saa siihen silti aika paljon laittaa lisää tehoa.
     
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Just tämä SAE on se mikä mietityttää. Toi +30% ahdin on se mikä huolettaa, koska sille linjalle on tarkotus mennä.
     
  16. Wade-

    Wade- Gearhead

    Onko tästä viimesintä versiota missään julki? Se voi olla ettei nää tule voimaan sellasina kun ne lähti lausuntokierrokselle.

    Lisäks, musta edelleen tuntuu, että tuo kohta jossa sanottiin että ahtimen katsotaan lisäävän 30% tehoa, on sen takia, että silloin tarvitsee penkkilaput jos haluaa todistaa toisin, kuten nykyäänkin. (Ja jos moottorin muita osia vaihtamalla saa kasvattaa tehoa 20%, ilman että tarvitsee konttorisedälle mitään todistella näillä uusilla säännöillä)
    Sanokaa vaan tyhmäksi jos sanotte, mutta näin mä aion sitä käyttää, jos tulee voimaan...
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Pessimisti ei pety ikinä ja olen samassa kelkassa.
     
  18. skide

    skide Gearhead

    Onko myös niin että uusien sääntöjen mukaan siis ruiskuakaan ei tarvitse enää muutoskatsastaa?
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Onko se joskus tarvinnut? Ruiskuhan oli jo aiemmin hinnoiteltu 10% tehonlisäksi joka menee rajoihin. Itse lukiessani uusia pykäliä ehdotuksena ymmärsin, että 30% tehonlisä ahtamisella on ns minimisuoritus, jota pienempää ei lapuilla tarvitse tulla esittämään. Ahtaminenhan, samoin kuin moottorin/kansien vaihto on jo ollut muutoskatsastusreissun väärti.
     
  20. skide

    skide Gearhead

    Viime reissulla keväällä vuosi sitten katsastussetä sanoi että ruisku nostaa oletusarvoisesti tehoa 20% ja vaati muutoskatsastusta, on jäänyt vielä tekemättä.
     

Kerro tästä muillekin!