Rakentelusäännöksiin muutosehdotus Trafilta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Slant Sickness, 7.9.2019.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Yleensä riittää että siellä otteella on moottori suunnilleen oikein, siis pikkulohko / isolohko, ahdettu tai vapari jne.. Niin leimaukolle kuin omistajallekkin. Internetissä se ei aina riitä.
     
    Sierra, three hundred ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  2. J.J.

    J.J. Gearhead

    Ja edelleenkin lait koskettaa vain heitä ketkä niitä noudattaa.

    Toki hyvä jos helpotuksia tulee myös kuuliaisille kansalaisille jotka virkauunojen päätöksiä orjallisesti seuraavat.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  3. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Nyt panee mietityttämään...

    Kohdassa 3 sanotaan: "Ennen 1 päivää tammikuuta 1998 käyttöön otetussa autossa voidaan hyväksyä tässä luvussa luetellut muutokset katsastajan tekemällä tarkastuksella, jollei jäljempänä toisin määrätä."

    Ja samassa pykälässä että: "3.2.4 Muuttaminen avoautoksi"

    Tarkoittaako tämä siis että auton pystyy muutoskatsastuksella katsastamaan avoksi vaikka autoa ei olisi tehtaalta saanut avona :)
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  4. plagu

    plagu Gearhead

    ei tarkoita lue se kohta 3.2.4
     
  5. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Et kai vain minua tarkoita? Ei ainakaan itketä yhtään, esitin vain kysymyksen. Hyvähän se on kun on saatu hyväksytettyä. Sitten se on laillinen ja lait on sitä varten, että niitä noudatetaan. Niihin voi demokratiassa vaikuttaa äänestämällä. Tosin pyöriihän tuolla yleisillä paikoilla sellaisiakin kenellä ei henkiset kyvyt ole riittäneet vuodessa tajuamaan miksi koronaohjeita kannattaa noudattaa. Yhteiskunnan säännöillä yleensä on tarkoitus vaikkei ne aina kaikkia miellytäkään. Jokainen tekee valintansa ja laittomuuksilla voi olla seurakset tai sitten ei ole. Hirveästi ei kannata myöskään itkeä siinä vaiheessa jos niitä seuraamuksia tulee kun on itse sääntöjä rikkonut. Menikö aavistuksen OT? Oman Camaron keulalla on tuo 572. Ei ole leimattu - vielä. Ei myöskään käy kateeksi muiden moottorit eikä yleisesti ottaen käy koskaan kateeksi mikään muukaan.
     
    Muokattu: 15.3.2021
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Reipasta touhua. Olet paavillisempi kuin paavi pykälien kanssa ja menet laittamaan 572:n aisojen väliin, vaikkei ollut varmaa tietoa, saako semmoista koskaan ”laillisesti” leimattua. Heh.
     
  7. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Ööö... Tämä on harrastus ja noilla vehkeillä voi ajaa muuallakin kuin kadulla. Heh. On muutama muukin auto tuon Camaron lisäksi joten pääsen kyllä paikasta A paikkaan B vaikka se seisoisi tallissa joten älä huolestu. Ensi kesänä ajetaan Camarollakin kadulla kun käyn sen leimaamassa. Ei siihen pitäisi paavia tarvita, että ymmärtää että lait eivät ole rikkomista varten. Yleensä riittää, että kasvaa aikuiseksi. Kaikillahan tätä ei tapahdu koskaan.
     
    Herje tykkää tästä.
  8. J.J.

    J.J. Gearhead

    No saahan sinne koneen vaihdettua niin voit ajella laillisesti. Ei tartte sitten siirtyä rosvosektorille ja voi elää niinkuin on lakiin kirjattu.
     
  9. kaierkki

    kaierkki Gearhead

    Enpä tiedä koska on pykälät vaihtunu, auto on leimattu 24.10.2019
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kauhean vaikea olisi ajella ihan kaikkia lakeja noudattaen jollakin 572:lla. Saattaa ihan vahingossa mennä päiväsakoille. Ja sehän olisi katastrofi lainkuuliaiselle!

    Mä oon niin paatunut, etten saata tuommoista käsittää.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  11. Concarne

    Concarne 2nd gear

    En ole saanut sakkoja vuoden 1994 jälkeen ja silloinkin tuli väärin perustein. Vaikeitakin asioita pitää pystyä elämässä tekemään. Ei olisi näitä harrasteautojakaan jos olisin aina yrittänyt päästä helpolla.

    Mikäli olisi nettiautossa myytävänä kaksi samanlaista autoa joista toinen olisi laillinen ja toinen laiton niin itse ostaisin sen laillisen.
     
    Muokattu: 29.1.2021
    Holley tykkää tästä.
  12. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Ei viitsi jatkuvasti vaihdella kun juuri sain tuon 572:n keulalle. Nyt katsastan sen lailliseksi.
     
    Holley ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  13. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Pyörittelin numeroita Capricen teho/paino-suhteen kanssa ja näyttäisi aika kivalta.. [​IMG]

    Vertailumoottorina siinä olisi 1989 vuoden poliisimallin L05-moottori, 5.7TBI, jolle on ilmoitettu tehoa 190hp(142kW)/SAE/net.
    Capricen otteessa omapaino 1890kg, niin Trafin käyttämällä 0.9 kertoimella SAE/NET -tehoilla teho/painosuhteeksi tulisi 14.79kg/kW. [​IMG]
    Menisi mukavasti kohtaan kolme:


    7kg/kW teho/paino-suhde taas tarkoittaisi vaihdettavalle moottorille max. 270kW tehoa. [​IMG]
    LQ4:lle ilmoitetaan tehoksi 224kW.. [​IMG] Jää vielä reilu marginaali!

    Nyt kun löytyy vaan nuo poliisimallin tiedot esitettävässä muodossa..o_O
     
    12345678910 tykkää tästä.
  14. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Samoja numeroita pyörittelin :)

    Tuossa on -90 poliisimallin tiedot, pitäisi kelvata verrokiksi kun on vielä 3rd gen caprice:

    https://www.automobile-catalog.com/car/1990/1494665/chevrolet_caprice_sedan_5_7l_v-8.html
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ahtimen teholappu ei kelpaa, jos teho ei ole ahtamalla noussut vähintään 20%:

    224kW x 1,20 = 268,8kW
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  16. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Muistanko väärin vai puhuttiinko jossain lausuttavassa versiossa myös litratehosta? Eli tietyn tilavuuksisen moottorin tulisi tuottaa vähimmillään tietty teho. Nyt en mielestäni sitä löytänyt. Jos vaikka ahtaa saatekauden 440 isolohon (n. 140kw) x 1,20 = 170kw tulee litratehoksi vajaa 24 kw.. Eli kelvanneeko tuo? Tai vastaavasti jos tekee omavalmiste moottorin niin onko muulla väliä kunhan menee kg / kw rajoihin??
     
  17. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Hienoa että Neuvosto-Suomessakin tapahtuu hyviä muutoksia säännöissä ja määräyksissä. Uusi määräys näyttää kerrassaan mahtavalta!
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tämän on laittanut alulle Sipilän 3:n ässän hallitus ja vienyt maaliin niin kutsutut punavihreät. Muistakaa Berneriä iltarukouksissanne. Ja ministeri Haavistoa!! Heh.
     
    1purehell tykkää tästä.
  19. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Varmaankin EU pakottanut...
     
  20. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Yhdestä onnistuneesta määräyksestä ei ihan vielä tarvitse ketään iltarukouksissa kiittää.. ;)

    Pitäisi saada vielä jokainen katsastusmies Suomessa tekemään samanlaisia päätöksiä, siinä varmaan suurin haaste. Traficomin valvonta ja tuki kenttään on aika olematonta kun katsoo mitä hylätään ja mitä hyväksytään tieliikenteeseen.
     

Kerro tästä muillekin!