Rakentelusäännöksiin muutosehdotus Trafilta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Slant Sickness, 7.9.2019.

  1. T5

    T5 Gearhead

    Taisi olla vielä sama +10%
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jälkimarkkinakansilla kasattu saattaisi olla vapaa tehdasosien mukanaan tuomista teho-oletuksista. Siis pyrittäessä tekemään aito omavalmistemoottori. En tiedä. Kaks kertaa olen muutoskatsastanut ajoneuvon. Ja katsastus oli avuksi kummallakin kerralla.

    Darttiin 225:n 170:n tilalle joskus 1982. Ajoin tällä muutetulla autolla tienvarsiratsiaan vuosileima kylmänä. Poliisi totesi muutoskatsastuksen leiman päiväyksestä : hyvää matkaa!

    Toinen kerta oli 883/1200/turbon ahtimen merkkaus papereihin 2019 sen jälkeen, kun olin ajellut sillä 3:n vuoden ajan ahdin kyljessä ja katsastelematta. Viikko muutosleimasta sain ajotapapalautetta tien laidassa ja kas, kun pyörä oli just tarkastettu, pääsin huomautuksella. Ne ei saaneet mitattua ...

    Että kannattaa pitää vehkeet paperilla kunnossa.
     
    dart -66 tykkää tästä.
  3. T5

    T5 Gearhead

    On nyt mennyt vähän ohi. Paljonko ne aftermarket-kannet tuo laskennallisesti sitä tehoa lisää?
     
  4. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Aftermarket kansilla vaaditaan luotettava tehonmittaus, vain orkkiskansilla voidaan laskennallisesti määrittää tehoja esim stroukatessa.
     
    Gary Grand ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eli jälkimarkkinakansilla voi päästä alemmaksi. Tehdasmoottorin tehot ei kelpaa kutistettuina.
     
    Gary Grand, Volvo_5.7 ja Kylmit tykkäävät tästä.
  6. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tottakai!
    Eihän ne aftermarketin kannet voi olla niin hyvät ominaisuuksiltaan kuin tehtaalla tehdyt..:D
     
    Kylmit tykkää tästä.
  7. Larry79

    Larry79 1st gear

    Nonniin, viisaat tietäjät. Mikä on sitte tehokkain/suurin moottori minkä voi A Fordin keulille lain puitteissa laittaa?
     
  8. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Autot joissa mallisarjan tehokkaimmankin mallin tehopainosuhde on yli 25kg/kW (DIN), menevät tuohon 100kW sääntöön ja ilman kuutiorajaa kuten kaikki muutkin uudessa määräyksessä.

    Sen estämättä, mitä edellä kohdassa 3.8.1 määrätään paino-teho -suhteesta, jäykällä tai erillisjousitetulla taka-akselilla ja erillisjousitetulla etuakselistolla varustettuun, erillisrungolliseen autoon sallitaan myös enintään 100 kW tehoisen moottorin asentaminen. Alun perin U-profiilirunkoisessa autossa edellytetään runkopalkkien muuttaminen suorakaideprofiiliseksi alkuperäistä vastaavalla materiaalilla ja teräksestä valmistetun x-lisätuen asentaminen runkopalkkien välille. Määräys 17 (32) TRAFICOM/194495/03.04.03.00/2019 Muutoksen saa tehdä edellä 3.1.2 tarkoitetusta poiketen ilman valmistajan ohjeistusta, jos ajoneuvo on otettu käyttöön ennen 1 päivää tammikuuta 1980. Lisäksi ajoneuvon on oltava varustettu kaksipiirisellä jarrujärjestelmällä ja etuakseliston on oltava varustettu levyjarruilla.
     
    Muokattu: 3.2.2021
  9. plagu

    plagu Gearhead

    2018 tulleessa muutoksessahan tehon lasku sallittiin, onko se muka nyt poistunut?
     
  10. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Kaiken järjen mukaan uusin laki pitäisi olla sellainen että estää tehon lasku kikkailut, kun käyttää kaikkia porsaanreikiä niin kohta saa laittaa sen 603CID "matalatehoisen saaste" omavalmiste billet V8 moottorin kahdella ämpärin kokoisella ahtimella ja ilokaasulla johkin takaveto Sierran, hei tässä lukee rekisteri otteessa 120kw! (100kw+20%). Nää ahtimet ja ilokaasut on vaan koristeina ja tää iso V8 on vaan hyvien äänien takia, muuten aivan vakio Sierra.
     
    Kylmit tykkää tästä.
  11. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Kyllä, ja luulisi että ihan jokainen Taunus ja Sierra harrastaja olisi nyt tyytyväinen kun saa sen kasin sinne pellin alle, eikä tartte edes tyytyä 302seen.
     
  12. janihei

    janihei 3rd gear

    Aftermarket kansilla teho määritellään tehon mittauksella, myös uusien määräysten mukaa.
     
  13. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Eli voidaan taas venttiilinvälyksen säätää väärin, sytysennakkoa ottaa 10-astetta pois, seosta säätää liian rikkaalle ja kuristaa läppärunkoa sisältä, jolloin saadaan ta-daa, 130hv 440 moottori alumiini kansilla. Näitähän on tehty aikaisemmin ainakin. Ahdetuissa koneissa sitten oli sytyenakkoa säädetty ja ahtimen siiven lukittu kiinni ja hukkaporttissa ei ollut jousia ollenkaan! (Ahdin ei nosta tehoa)
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Onko noissa kansissa tullut uusi määritys? Kun ennen erillaiset kannet oli esim 8v->16v yms muutokset.
     
  15. Keme

    Keme Gearhead

    Lukeekos tämä jossain vai mistä tämä tulkinta tulee?
     
  16. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Ei minusta lue missään, heitetty joku oletus varmaan vaan. Mutta tässä voi olla pieni rako tulkinnan varaisuudelle ja se serkun kaiman tuttu katsastus mies perämetsässä hyväksyy sen tulkinnan. (Ainakin sen että aftermarket kannet ei mukamas nostais tehoa, vaan vaikka laskis)
     
  17. J.J.

    J.J. Gearhead

    Voihan ne aftermarketkannet olla hankittu ihan vaan painonsäästön takia, tai vanhat olleet korjauskelvottomat tai kalliimmat entrata kuin uudet tms.
    Tai vanhassa kokoonpanossa ollut liikaa tehoa omistajan makuun.

    Tehotodistuksia nyt saa ihan minkälaisia haluaa, muuan mies kauppasi dynolappuja kympillä, asiakkaan haluamilla parametreillä.
     
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Onko se joku ongelma sinulle?

    Ja sierrassa ei voi käyttää 100kW poikkeusta, koska se ei ole erillisrungollinen ja toisekseen cosworth mallin käyttäminen verrokkina antanee sierraan aika radikaalit moottorivaihtoehdot.
    :)

    Edit: näin äkkiseltään wikipediatietojen pohjalta Sierraan voisi laittaa tulevien sääntöjen puitteissa 354hv din koneen vailla tilavuusrajaa. Painohan sitten on oma asiansa.
     
    Muokattu: 4.2.2021
    Gary Grand tykkää tästä.
  19. janihei

    janihei 3rd gear

    Kiitos luottamuksesta
     
  20. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Ja eihän aftermarket kansilla tapahdu koskaan mitään tehonlaskua, koska kyseiselle moottorikombolle ei ole koskaan määritelty mitään alkuperäistä tehoa, eihän sitä verrata mihinkään rautakantiseen lähtökohtaan. Siksi se on todistettava luotettavalla tehonmittauksella.
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!