Rallimoottoriin "hiljaiset" pakoäänet, miten?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Catiska, 15.10.2018.

  1. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Kokeile ihan vaan laittamalla pikku mutkat vaimentimista, mutta älä käännä osottamaan suoraan alaspäin... :rolleyes:
     
  2. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Marteliukselta saapi valmiita akselinylityksiä. Kannattaa sieltä kysyä.
     
  3. Rotten

    Rotten Gearhead

    Miten päin siellä on ahdasta? Korkeus suunnassa? Jos sen 3" putken mutkan lyttää?? Haavoittamalla voi vetää valmiin kurvin jyrkemmäksi mutkaksi??
    Ei hirveästi pitäisi tilavuuksia ahdistaa???
     
  4. Rotten

    Rotten Gearhead

    Tai en tiiä tai menee tai muutenkaan rakennetta, jos toisten yöks, vetää sit taka akselin ali??

    [​IMG]
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Eiiiiiiiiii näin :soosoo:
     
    Karpov ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  6. Rotten

    Rotten Gearhead

    Vähän arvasin, kuka mahdollisesti kuittaa! :poff:
    Mut ketä se haittaa?? Tuo jorkkeri vedetty aika tonttiin! Renkaan vierestä menee aika nätisti baut 80mm putki, ja sitä ei nää kuin "porno" kuvat nosturilta kuvatut!:poff:
    Jos oikein innostuisin, .voisin luvata, et saisin putket yli, mut miks??? Minkätakia??
     
    xarper tykkää tästä.
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Monta vuotta kun yrittäny opetella noita tekee ni ärsyttää jo oikotiet pikkuhiljaa, siitä tulee hyvä mieli kun siellä on vihdoin 25 mutkaa peräkanaa ja ne menee siitä yli kivasti!

    Koskaan en kyllä alite oo ite vetäny, jätin vaan suoraan siihen akselin eteen ne joskus tai renkaan edestä pihalle.

    Johonki X runkoseen letukkaan tekis mieli kyllä päästä putket tekemään, ois kivaa harjotusta kun kaikki tuntuu manaavan ne.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  8. Rotten

    Rotten Gearhead

    Eli hifistelyä, ehkäpä elvistelyä?? Ei siinä, se on hieno piirre, et tehdään siististi ja tinkimättä! Mie en noita vetänyt, enkä kyllä niitä rupee muokkaa, vaikka se ois niitä harvoja hommia, mitä osaisin tehdä, ilman täältä kysymättä!
     
  9. Rotten

    Rotten Gearhead

    Eli tarkoitin, onko siinä toiminnalle parempi syy, et putkeen pitää vetää tiukalla r ällä mutka, vsi meniskö noin melkein suorana!?.
     
  10. xarper

    xarper Gearhead

    No siis käytännössähän siinä lähestulkoon kärsii aina maavara ja auto jos joustaa yhtään niinku tommosilla laivoilla on tapana ylösalas ni paljon suurempi todennäköisyys että ne kolisee siinä akselin alla kun yläpuolellakin?
     
  11. Rotten

    Rotten Gearhead

    Tää ei oo jänkkäystä, ja arvostan enemmän tietäviä! Mut kysymys, baut 2500 rautaa, kumpaan suuntaan joustaa enemmän?? Sisään, eli akseli kohti taivasta eli takakontti kohti maata?
    Vai toisin päin?
    Tietysti burnoldsi veti loikat suorana, ja auto ilmassa, niin silloin on joustot ulos aika tapissaan!
    Maavaraan ei vaikuta, perämumurikka laahaa alempana, ja miulla ottaa koukku ja syvennetyn ööpohjan panssari kiinni, ei putket!


    Mut tosiaan, en jänkkää, oon samaa mieltä, et on ainakin, jos siististi vedetty, akselin yli, on hienon näköistä, mutta en tuomitse, alivetojakaan!
     
    xarper tykkää tästä.
  12. xarper

    xarper Gearhead

    HIRTEEN KAIKKI VÄÄRÄUSKOSET!!:rotfl:
     
    Camino'79 ja Rotten tykkäävät tästä.
  13. Rotten

    Rotten Gearhead

    Mennään näillä! :D
     
    xarper tykkää tästä.
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jep, Hemholzin resonaattori kyllä. Mutta noi kuvan resonaattorit ovat kovin korkeille taajuuksille. Se on nuuka mitoituksestaan, ja kun alat laskemaan matalille taajuuksille sitä, niin huomaat ongelman...
    Veneessä oli kahden kutosen kanssa just sitä matalan kuminan vaivaa, joka lyhästi kuunneltuna oli oikeen makee, mutta kun päivän kuunteli cruisaillessa, niin alko riittään. Siihen tein muistaakseni 100-150Hz lasketut Hemholzit, mitkä kyllä auttokin, eli laskut meni ainakin läänilleen. Märässä putkessa pysty käyttään viemäriosia. Kammio synty 1,5m pätkästä 110 viemäriputkee, ja liittymä varsinaiseen pakoputkeen oli 0,5m 75mm putkea. Auton alle ton kokosta kertaa kaks saa vähän jo sovitella...
     
  15. 3964

    3964 3rd gear

    Noita umpi pönttöjä on noissa germaani V8 putkistossa ja muistaakseni siellä on täysikokoinen vaimenninkin josta ei putki jatku mihinkään.
     
  16. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Itse olen vääräuskoinen akselin alittaja. Maavara ei alikulkiessa pienene juuri laisinkaan ja ulosjousto ei ole ollut ongelma edes rallicross radalla missä aikamoisia pomppujakin on ollut. Remonttia varten mulla on putkissa laipat ennen akselia, joten takapätkät saa näppärästi pois tarvittaessa. (Irroitin ne ensimmäisen kerran vasta nyt kun lisäsin toiset äänenvaimentimet)

    Aiemmin mulla oli äänenvaimentimet vain putkien päissä, mutta viime viikolla lisäsin toiset auton alle ennen taka-akselia, jotta saisin auton Ahvenistolle muulloinkin kuin melupäivinä. Aiemmin tarvitsin lisä-äänenvaimentimet, että pääsin melupäivien 110dB rajaan. Nyt kaksilla vaimentimilla autossa on 4500rpm 101dB ja lisä-äänenvaimentimilla 95dB (joka on Apparan meluraja melupäivien ulkopuolella).

    Sisämeteliin toiset äänenvaimentimet ei hirveästi vaikuttanut, koska aiemminkin putket jatkuivat auton taakse.

    Jos Catiska haluaa kuminat ja mölinät pois, niin putket pihalle vaan. Jos ei yli oikeasti mahdu(?), niin sitten ali tai ohi (eli sivusta). Takaa pihalle on se hiljaisin vaihtoehto.
     
    Muokattu: 16.10.2018
    Rotten tykkää tästä.
  17. KajS

    KajS Gearhead

    Aiheeseen liittyvää offtopikkia:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_resonance

    Helmholtzin resonannsiteoriaa on menestyksekkäästi sovellettu sekä moottorin imu- että pakopuolelle.

    Mulle ensimmäinen kohtaaminen Herra Helmholtzin teorian kanssa oli laskentakaava bassorefleksiputkien mitoitukseen kaiutinlaatikoissa...
     
    Muokattu: 17.10.2018
    Sounderi ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Akselin alitukseen on syyllistytty täälläkin. Ei ongelmia, eikä näy kuin nosturilla. Joissain autoissa on mennyt vakionakin akselin alta.
     
  19. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ilmeisesti renkaanvaihtokaan ei tuota onkelmia kun akseli roikkuu kun koppaa nostaa.
     
  20. Weijari

    Weijari Gearhead

    Pitääpä perehtyä aiheeseen paremmin. Ainakaan kuvaamasi kokoiset pöntöt ja jatkot eivät todellakaan ole kovin käteviä. Minä katsoin kuvia ja uskoin mainoslauseita :)
     

Kerro tästä muillekin!