Rallimoottoriin "hiljaiset" pakoäänet, miten?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Catiska, 15.10.2018.

  1. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Mä yleensä nostan akselin alta, niin ei ole ongelmaa, mutta mulla on tällä hetkellä myös ulosjousto rajoitettu niin että voi nostaa myös korista.
     
    Volvo_5.7 ja Vuppe tykkäävät tästä.
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Varsinkin madalletuissa autoissa on useimmiten järkevintä pistää putket taakse akselin ali.
    Varsinkin jos jousitus ja iskunvaimennus on vakiota topakampi ja myös ulosjoustoa rajoitettu.
    Itelläni on sekä farkkusämpylässä että chevellessä alitukset eikä ne ole kummassakaan ensimmäisenä maahan ottamassa. Ja molempia kun nostaa rungosta niin putket ottaa vain hipomalla taka-akseliin kiinni, koska ulosjoustoa on vakiota selvästi vähemmän.
     
    KajS, xarper ja Rotten tykkäävät tästä.
  3. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ali en vie kuin äärimmäisessä hädässä.
    Kyllä se yläkautta sopii kun on pakko. Millään valmiilla ylityksellä ei ole toivoakaan koska ei voi viedä suoraan vaan pitänee tehdä aika monta mutkaa myös sivusuunnassa.
    Tuossa on jousia siirretty reilusti sisemmäs ja iskaritkin on aivan eri asennossa kuin alunperin. Lisäksi siellä menee polttoaine - ja alipainelinjoja putkilla vedettynä. Mutta kun katsoin niin sopivalla kiemurtelulla sieltä putket mahtuu.

    Sitten sinne taka-akselin taakse mahtuisi vielä toiset vaimentajat. Millä tuon 100-150hz taajuuden tappaisi ilman pitkää resonaattoria?
     
    xarper tykkää tästä.
  4. Bud Spencer

    Bud Spencer Gearhead

    H-piippu vois vähentää kuminaa vs. X-putki.

    Ja resonaattorin kokonaispituutta voi lyhentää laittamalla ääniaallon kiemurtelemaan.
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    [​IMG]
    ?
     
    KajS tykkää tästä.
  6. Bud Spencer

    Bud Spencer Gearhead

    mm. VeisBook*feisbook^2
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Molemmat pyöree nolla.
     
    Bud Spencer tykkää tästä.
  8. Bud Spencer

    Bud Spencer Gearhead

    Vaikee jakaja...
     
    sdfsd tykkää tästä.
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mee rajalle, lähestytkö venäjää vai ruotsia?
     
  10. Bud Spencer

    Bud Spencer Gearhead

  11. A.Naali

    A.Naali 3rd gear

    Tuommonen mutkainen ylitysputki jo vähentää jonkinverran melua. Itsellä oli tommonen normi ylitys, joka kolisi akseliin, joten tein uuden useammalla mutkalla. Ainakin melumittaus näytti uudella useamman desibelin vähemmän ahvenistolla.
    Toki noissa vaikuttaa mittaaja ja ja ja...
     
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Jihuu kerrankin järkevä selitys asialle eikä vaan että tein kun helpolla pääsin.

    Mutta jooh tosiaan sitähän mä tossa aikasemmin sanoinkin et perus lullat joustaa niin paljon töyssyissä ylös ja alas että varmasti kolisee tai sit menee niin alhaalta jo putket että kärsii maavara sen takia. Mutta jos alusta on tehty toimivaks ni ehkä siinä voi sit toimia tommoset putketkin?
     
    artsiracing tykkää tästä.
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei pelkästään mitta, vaan myös tilavuus...
     
    Bud Spencer tykkää tästä.
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Juuri tuota kaavaa käyttäen.

    Kaiuttimissa oli jännä huomata että refleksiputken läpimittaa kasvattaessa pitää myös pituutta lisätä. Muuten resonanssitaajuus nousee.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Voi olla pitkä tie ja paljon putkenpätkiä romulaarissa jos lähtee helmholzin keinoin pakoääntä vaimentamaan. Keskustelun alussa mainitut resonaattorit eivät ole sama asia. Ne vaan ”jotenkin” vaimentavat putkiin syntyviä resonansseja ja vähäinenkin semmonen vaimennin tuntuu toimivan paremmin kuin suora putki. Katkeaa siinä putkelta yhtenäinen pituus ainakin ja sillä saattaa olla merkitystä seisoviin aaltoihin. Muttei siitä resonaattorista ole yksinään paljon mihinkään. Tarvitsee sen isomman vaimentimen kaveriksi. Joka sekään ei toimi parhaiten, jos vaimentimen perässä ei ole ”kuormaa” elikkä vielä jonkin matkaa putkea - axelin yli tai ali tai minne vaan.

    KajS. Tutulla on jotkut puolen kuution bassorefleksit 15” elementeillä ja niissä ihan itte puukkosahalla viritetty resonanssikohta refleksiaukkoa suurentaen. Ei lainkaan putkea, ei ihan oppikirjan mukainen, mutta jos kuulostaa omasta mielestä hyvältä, niin sitten se on niin.

    On mullakin stereoiden ämyrit omaa tekoa, refleksiputketkin, ne ja vieläpä LCR-filtterit tuunattu ilman mittalaitteita korvavasteella suosikkilaulajain äänilevyjä käyttäen. Ja on hyvät!
     
    KajS, isalmela ja Rotten tykkäävät tästä.
  16. xp

    xp Gearhead

    Lähtökohta on se että pitää olla kaksi vaimenninta tilavuuksiltaan erikokoiset. Yksi vaimennin resonoi aina jollakin taajuudella eli kierrosluvulla, joka saattaa sitten kuulostaa ikävältä.
     
  17. Bud Spencer

    Bud Spencer Gearhead

    Ei tarvitse. Mikäli kaasu on samankokoisissa identtisissä vaimentimissa eri lämpötilassa niin äänen nopeus vaimentimissa on eri.
     
    xarper tykkää tästä.
  18. KajS

    KajS Gearhead

    Vielä ämyriofftopikkia:

    Nuo lihavoidut (omasta mielestä hyvältä ja korvavasteella) on just ne keinot, joilla soi. Sano taajuusmittari kädessä viipeltävät mitä tahansa.

    Omat bassorefleksiputkiviritelmät olen ensin tehnyt malliin: Mitä tänne nyt sopii ja mitä sadevesiputkista saa viriteltyä. Sitten kuunnellut ja laskenut ja todennut, että kaikki viritystaajuudet on hyviä. Matalin oli jotain 28 Hz ja korkein 54 Hz...

    Tuo mainitsemasi iso loota pelkällä aukolla soi hyvin, kun se hengittää. Liian pitkät putket siirtää viritystaajuuden niin alas, ettei niistä ole kuultavaa hyötyä.

    No nyt. Jatkakaa pakoputkista, ettei me kotitarvehifistit tärvää koko topikkia.
     
  19. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Kaikkein vittumaisimmat/ärsyttävimmät äänet mulla on ollut Broncossa. 351 HO 3" tuplat suorat rosteriputket, jotka lepäsivät vetokoukun telineen päällä, kun kiinnitykset oli revenneet.
    Asiaa ei yhtään auttanut se, että sisusta oli peltipinnalla, eli nei sisustaa. Jumalauta mikä mökä sisällä oli! :mad:
    Erittäin lyhyt välityskin myös, jolla ei edes kehällä viitsinyt huvikseen ajella. Saati sit mihinkään pidemmälle. Kumit oli ihan paskat 31" muistaakseni. Olis varmaan 35" mahtunut, joita sinne suunnittelinkin. Myin vaan pois, ennen kun sain hoidettua putkiston, renkaat ja sisustuksen kuntoon.
     
  20. Jukka 63

    Jukka 63 2nd gear

    Laitat sinne tuplaturbot.Oman kokemukseni mukaan tehon lisäksi vaimentavat hyvin ääntä:)
     
    cutlass cruiser ja MJF tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!