Ram Air järjestelmän teho

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tepsu, 15.1.2011.

  1. tepsu

    tepsu 1st gear

    Morjes ..monesti kun katselee usa autojen konehuoneeseen niin siellä kaasarin päällä on 14 tuumainen joku kromi kantinen ilmaputsari joka napaa ilmeisesti kaiken kuuman ilman kaasarin kautta mottiin konehuoneesta , NYT kyssäri jos tehdään tuollainen ram air systeemi missä letkut tulee jonnekin etupuskurin alle ja josta motti saa raikasta ilmaa ja mitä kovmpaa mennään sitä enenpi sitä ilmaa puskee kaasarista läpi mottiin ,,, onko mitään mitattua tietoa mikänkälainen vaikutus tuolla raikkaalla hapen saanilla on vai onko tälläinen taas vaan sitä pilkun nvssimista
     
  2. fennia

    fennia Gearhead

    Tiedä näistä....
    mm. 60-luvun lopun 442 oldseihin sai näitä systeemeitä optiona. Tehdas lupasi 5 hevosvoimaa enemmän. Onhan siitä muutakin hyötyä, viileämpi imuilma auttaa mm. kohokammion bensan höyrystymis ongelmaan...Onhan näitä moneen muuhunkin merkkiin saanut.
     
  3. Wesku

    Wesku Gearhead

    Itse ajattelin kokeilla ram airin merkitystä. Vaikutus tehoon lienee melko marginaalinen, mutta silti. Imuilman lämmön ja alipaineen avulla voi arvella vaikutusta imuilman tiheyteen. Kunhan saan auton keväällä liikenteeseen voin kertoa jotain lukuja aiheesta.
     
  4. tepsu

    tepsu 1st gear

    Ainakin C6 corvetteen saa tuollista systeemiä vai lieneekö vakiona , 2 rööriä suoraan meno suuntaan , luulisi että tuollasella 150 km vauhdilla kone sais tarpeeksi happea vaikka olisi kuinka kuuma,
    kun sitä ilmaa pukkaa sisään oikein vauhdilla , eikös koneen pitäs jus saada sitä viileää ilmaa , sama se mistä sitä tulee mutta ram air systeemillä sitä varmaan tulee helpoiten ???
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä tuollasesta systeemistä hyötyä on, vaikka on tyypillisesti vaikeasti mitattavissa oleva asia. Liikkuessahan toi hyöty kasvaa, ellei ilmanotto ole laitettu sellaiseen kohtaan koria jossa ajettaessa alipaine aerodynamiikan ansiosta :rotfl:
    Kai silti jotenkin vois laskee teoriatasolla sen mikä hyöty on saatavissa jos imuilma on vaikka 40 astetta kylmempää, senverran on kai kohtuudella saavuetttavissa :odroll:
     
  6. tepsu

    tepsu 1st gear

    Vertaus ... kun ajaa kyykkä pyörällä tuota 150 km ... ja nostaa pään katteen takaa niin kyllä tuuli ottaa melkoisesti kiinni ,,, luulis että samalla vauhdilla kun ilmaa puskee läppärunkosta tai kaasarin kurkusta sisään niin jotakin vaikutusta sillä on koneen hapen saantiin
     
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    eikös ne f 1 muokanneet säännöillä ilman otto aukkoa,kai se jotain oikeasti meinaa,jos ei muuta niin puskurin alla oleviin putkiin menee täälläpäin ainakin teeriä ja metsoja. :odroll:
     
  8. zalama

    zalama Gearhead

    Prätkissä tuota Ram airia on hyödynnettu myös, niillä kun mennään helposti +200 km nopeuksia. Tuossa Sport rider lehden testejä 900cc kawasakilla.
    Lyhyesti, he saivat 240 km/h nopeudella n.30 mBar ylipainetta imusarjaan, sama ylipaine tehtiin dynolla joka lisäsi tehoa 6.5 %. Jos tuon teorian pohjalta ajattelis 300 hp Veekasi autoa, 240 km/h nopeudessa Ram air efekti tuottaisi +19.5 hepoa. (meniköhän matikka oikein)
    Eli ajakaa kovaa nii tehot nousee :D Laillisilla nopeuksilla Ram air tötteröt auttaa lähinnä saamaan vileämpää ilmaa moottorille.

    The maximum pressure we were able to generate on the dyno was approximately 30mb, which gave a peak of 131 bhp from a ZX-9R as compared to the 123 bhp measured at rest. In other words, each 10mb increase in inlet pressure is worth approximately 2.6 bhp at peak on a derestricted 9R.

    At an indicated 150 mph on the road, the inlet pressure had already neared the 30mb figure. We can therefore say with confidence that the ZX-9R is producing at least 131 bhp at the rear wheel in real world conditions-8 bhp more than at rest on the dyno.
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tollanen "ram air" on ihan arkipäivää ainakin 70 luvulta. On vaan niin pal hienoo purkaa se veke ja laittaa joku paska kromi moroso siihen tilalle. Noissa hiperf -81 ja -89 voortin pikupeissa se ilmaletku tulee suoraan maskin ritilän taakse.
     
  10. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Heh... maskin taakse tulee tiisseli Passatissakin imuilman otto. Ram-Air Passat :rotfl: :rotfl:
     
  11. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Mä olen "kehitellyt" päässäni tuota ajatusta niin, että ns. air dam lämppärinkennosta alasetuviistoon ja sitten sen sivuille laittais isohkot imuputket jolla johtais sitä "viileetä" ilmaa ilmanputsarille. Nyt on vaan kyse siitä että teenkö tuon noin vain tekeekö siitä suljetun jolloin tarttis hankkia perusputsarihärpäke ja siihen virittää noi imuputket, jolloin ilmaa puskee tuohon. Tässä on mietintä myssyn alla se miltä se näyttää ja kuinka paljon siitä on hyötyä.
     
  12. tepsu

    tepsu 1st gear

    summa summa keskustelun perusteella luulen että ram air systeemi on hyödyllinen,, motti saa viileämpää ilmaa joka tilanteessa ja oikein vauhdilla ajellessa ei varmaan ilma lopu koneesta ja palaminen on varmaan parerempaa sylintereissä,,,, eikös noissa F 1 autoissa on kuskin nupin takana oleva aukko tuota ram air systeemiä ja jos on niin luulen siitä on hyötyä ,
     
  13. 302TT

    302TT 1st gear

    Tai sitten nostaa konepellin takalaitaa tai tekee ilmanpoistoritilät, jotta lämmin ilma kiertää pois konehuoneesta. Lienee vähintään sama vaikutus.
     
  14. pantera

    pantera Double Gearhead

    4g Trans am'it on saanu ram aireilla ja ilman, tosin hengittävät konepellin läpi jossa patopaine on ilmeisesti suurin.
    Tehtaan ilmoittamat tehot on +10-20hv ram-airien eduksi, eli ei siitä ainakaan haittaa ole
     
  15. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Onko varmaa, ettei konepellin takalaidassa ole painealue ja ilman virtaussuunta tuleekin olemaan päinvastainen?
     
  16. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ilma todellakin menee "sisään"takapäästä,(chevellen tehdaspelti,ns cowl induktion)kyllä se konehuoneen ilma tulee alakauttakin pois ja parempi niin jäähdyttää pakosarjoja ja starttiakin paremmin,ja jos joskus vähän öljyistä ilmaa lentää konehuoneessa eipä ole tuulilasilla.
     
  17. 302TT

    302TT 1st gear

    Juu, pieni googlettaminen tosiaan selventää paljon asiaa :lol: Tosin silti on saatu konehuoneen lämpötiloja laskettua ko. operaatiolla.
     
  18. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Joo, Kyllähän se paikalla ollessa ja pienissä nopeuksissa varmasti auttaa. On autokohtaista millä nopeudella paine tuulilasin juuressa kasvaa suuremmaksi kuin konehuoneesta tulrvan ilman paine.
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, kyllä jossain nopeudessa alkaa ilmavirta meneen väärinpäin tuulilasin aiheuttaman paineen takia. Täytyskin tutkia kesällä huvikseen että missä nopeudessa näin tapahtuu.
    Sellaset laitteet joissa mekaaninen potkuri hyötyy todennäköisesti aika pitkälle siitä että pellin reuna on takaa auki, todettu asia ihan lämpömittarilla joka oli sijoitettu kaasarin kupeeseen.
    Haittojahan tuosta pellin takareunan nostamisella on mutta myös hyötyjä, omassa autossa ainakin lasikuitupellin takareuna nousee +200kmh nopeuksissa n.20mm lisää keskeltä....
    Tuntuu auttavan konehuoneen lämpöön, kai se sit on sama mihin suuntaan se ilma kulkee :odroll:
     
  20. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    helpompi tutkia köyhänmiehen tuulitunnelissa.eli ajamaan sopivalla lumisateella niin näet suoraan missä kohtaa ilmapuskee poispäin ja toisinpäin,sitten on autosi todellinen scoopin kohta löytynyt.
     

Kerro tästä muillekin!