Ram e-hyväksytyt valot vaiko joku todistus?

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja EeroO, 6.2.2019.

  1. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Kaveri osti Ramin, siinä oli tukevan oloinen ohjaamon suoja kiinnitetty yhdellä peltikattoruuvilla molemmista reunoista. Ja oli katsastettu kyseisellä varusteella.
     
  2. EeroO

    EeroO 1st gear

    Mulla oli chevyssä kans sama juttu ohjaamon suoja oli kiinnitetty 4 peltikatto ruuvilla joista kaksi oli vaan paikallaan ilman kierteitä...
    Joo tuvilta todistus tilattu ja he sanoivat myös tuosta valo säädäntöön liittyen että ei haittaa katsastusta vaan on katsastus sedässä nyt vikaa. Lava katteen otan pois ainakin katsastukseen ja lainaan joko toisesta dodgesta omatekemääni lavakaarta taikka sit teen tähän uuden. Kyl mä sen lavakatteen varmaan leiman jälkeen heitän takasin, tuskin enään myöhemmin kyselevät.

    Muutenkin tälleen talvella kiva kun ei oo lava täynnä lunta ja ei tarvii sieltä lumen seasta kettinkejä sun muita tavaroita ettiä.
     
  3. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Saattavat kysellä. Jopa autoverolla uhkailivat, kun tällainen veronkiertoauto (pitkä lava, lyhyt koppi) ei täytä kuorma-autolle asetettuja vaatimuksia.:)
     
  4. EeroO

    EeroO 1st gear

    Eipä ollut katsastus setä tyytyväinen valoihin vieläkään vaikka tuvi todistuskin oli ja tuvilla sanoivat valojen kelpaavan.
    Kellään ideoita kuinka todistaa tuon olevan vaikka usa / canada / japani / eteläkorea markkinoille? taikka mistä saada tai miten saada e valot?



    Tommosseen viestin katsastus setä laittoi:

    Terve,

    Autossa vaadittavat varusteet ja vaatimustenmukaisuus määräytyy aina sen päivämäärän mukaan jolloin se on otettu käyttöön ensimmäistä kertaa. Nyt tästä kyseisestä autosta esitetyn selvityksen mukaan 1. käyttöönottopäivämäärä on 14.9.2005. Tämä on pätevä, vaikka kyseessä olisi 80-luvulla valmistettu auto. Tästä johtuu, että nopeudenrajoitin on pakollinen. (1.1.2005 alkaen kaikissa kuorma-autoissa, riippumatta pakokaasupäästöjen hyväksyntätasosta. Eli direktiivin 70/220 -mukaan hyväksytyt päästöt eivät vapauta tätä autoa nopeudenrajoittimen asentamiselta).


    EU-asetus 183/2011 puhuu tosiaan vain M1 ja N1 -luokasta, siinä ei mainita N2luokkaa (kuorma-auto) ollenkaan. ko. asetuksessa mainitaan "24 artiklan mukaisen hyväksynnän vaatimukset luokkiin M1 ja N1 kuuluville valmiille ajoneuvoille, jotka valmistetaan suurina sarjoina kolmansissa maissa tai kolmansia maita varten"



    Edelleen tämä TRAFICOM:in asetus


    https://arkisto.trafi.fi/filebank/a...918-FI_Maarays_TRAFI43751903_04_03_002017.pdf


    johon Heka Peltonen viittaa, on se sama asetus ja sen liite, jonka tulostin katsastuksen yhteydessä ja tarjosin mukaan otettavaksi, mutta et halunnut. Peltonen mainitsee valaisimien asennukseen seuraavat kohdat:


    Sivu 19,kohta 25 kaikkien luokkien ajoneuvot X/I huomautus 29,

    Sivu 23, kohta I

    Sivu 24 huomautus 29


    Näistä on erityisesti huomattava, mitä kohdassa I sanotaan:


    I: Ajoneuvolle, joka on valmistettu suurina sarjoina yhdysvaltalaisia, japanilaisia, eteläkorealaisia tai kanadalaisia markkinoita varten, osoituksena vaatimusten täyttymisestä yksittäishyväksynnässä ja rekisteröintikatsastuksessa hyväksytään valmistajan tai toimivaltaisen viranomaisen selvitys siitä, että ajoneuvo täyttää mallivuotta koskevat kyseisen valtion vaatimukset tai tätä ilmaiseva hyväksymismerkintä. Osoittamistapaa voi soveltaa myös muutetun ajoneuvon muuttamattomiin osiin, järjestelmiin ja erillisiin teknisiin yksiköihin.


    Peltonen toteaa, että "auto on edelleen suurina sarjoina valmistettu". Pitää hyvin paikkansa, mutta nimenomaan tuossa sanotaan, suurina sarjoina yhdysvaltalaisia, japanilaisia, eteläkorealaisia tai kanadalaisia markkinoita varten. ja tämä todetaan seuraavalla tavalla: osoituksena vaatimusten täyttymisestä yksittäishyväksynnässä ja rekisteröintikatsastuksessa hyväksytään valmistajan tai toimivaltaisen viranomaisen selvitys siitä, että ajoneuvo täyttää mallivuotta koskevat kyseisen valtion vaatimukset tai tätä ilmaiseva hyväksymismerkintä.


    Helpoin keino katsastuksessa on todeta tämä asia siten, että auto on hyväksytty FMVSS -vaatimusten mukaisena, mutta mikään edellytys se ei ole. Tässä nimenomaisessa tapauksessa muutakaan ei ole toteen näytetty. Valmistajan kilven teksti "EXPORT VEHICLE" ei kerro, minkä alueen markkinoille kyseinen ajoneuvo on tarkoitettu, se voi ihan yhtä hyvin olla esimerkiksi Etelä-Amerikan kuin Yhdysvatojenkin markkina-alueelle.


    Mikäli tässä voitaisiin käyttää osoittamistapaa "I" - koko TÜV -todistus olisi täysin turha ja rahasi olisivat menneet hukkaan, koska kaikki muutkin kohteet voitaisiin hyväksyä yksinomaan sen perusteella, että ajoneuvo on valmistettu suurina sarjoina Yhdysvaltojen markkinoita varten. Ilman FMVSS-hyväksyntää.


    Tässä vaiheessa on kiistatonta, että valaisinlaitteiden hyväksynnässä ei voida käyttää I -kirjaintunnusta, vaan kaikkia valaisimia koskee tyyppihyväksyntävaatimus (X). Käytännössä tämä tarkoittaa E-hyväksyttyjä valaisimia.


    Annan mielelläni lisätietoja asiaan liittyen.


    Katsastuspäätökseen tyytymätön voi hakea oikaisua Liikenne- ja Viestintävirasto TRAFICOM:ista.

    www.traficom.fi
     
  5. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Onko missään muualla maailmassa tälläsiä katsastus haasteita kuin suomaliassa? Otetaan esimerkiksi vanit ja piilofarmarit, takapenkin paksuus pehmusteen kanssa 40mm?

    Missä muualla vaihdetaan alkuperäiset istuimet vanerisiin?? Samoten nuo valo- ikkunat ja tuulilasi asetukset täysin perseestä.
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    Eihän tossa kovapenkissä oo mitään ihmeellistä. Aikoinaan voi ostaa auton henkilöautona tai pakettiautona. Hintaeroa oli vaan sen autoveron verran. Henkilöautossa pehmooset penkit 120km/h motarilla. Paku EI autoveroa kova penkki ja 80km/h max.
    On noita katsastus hienouksia muuallakin. Koitappa katsastaa esim Australiassa ruosteisen auto . Sitä urputetaan että Suomessa on katsastus perseestä ja ainoa maa maailmassa jossa ei saa tehdä mitä haluaa...........
    Sori kävi tossa yks Ky#&%#ä käymäs joka muutama viikko sitten aiheutti harrastajille paljon ongelmia. Poistui aika ripeästi meidän pihasta.
     
  7. EeroO

    EeroO 1st gear

    Tuskimpa muualla ainakaan näin perseestä. Hassu juttuhan se näissä suomen monissa säädännöissä on että maksamalla enemmän veroa on asiat sallittua. Turvallisuudellahan ei ole useestikkaan mitään tekemistä. Kuten juurikin nuo pakujen nopeus rajotuksen samoin kuin kevyt kuorma autojen. Kun rekisteröin autoni kuorma autoksi en saa ajaa 80kmh lujempaa mutta kun maksan veroja niin prkl:sti niin sillä samasella kuorma auto dodgella chevyllä onkin yhtä äkkiä turvallista ajaa 120kmh :)

    Ja eihän niissä veroissa mitään jos minä ja muut suomenkansalaiset niistä voisimme jotenkin hyötyä mutta nehän käytetäänkin sitten johonkin maahanmuuttajiin ja sen semmoiseen hömppään.
     
    belair54, Redneck61 ja sdfsd tykkäävät tästä.
  8. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Eipä ruosteista autoa kannata täälläkään yrittää leimata. Mun pointti, oli siinä että, täällä ei kelpaa jonkun insinöörin suunnittelemat systeemit vaan ne pitää muuttaa kotikutoisiksi puusuutarin tekeleiksi.
     
    mukko ja Blower Camino tykkäävät tästä.
  9. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Nopeusrajoitushan tulee yli 3500kg:n kokonaispainon jälkeen, sillehän ei juuri mitään voi tehdä. Eipä toi 80km/h rajoitus itseäni ainakaan haittaa, onhan täällä tiet osittain niin huonossa kunnossa että, toi nopeus riittää. Leimasin joskus oman ramin trafin sivuilta löytyvällä poikkeusluvalla, silloin kelpasi katsurille kaikki valot ja lasit, ilman sen kummempia vääntöjä. Onko sun auto jo leimassa vai vieläkö pitää miekkailla.
     
  10. Gerball

    Gerball 3rd gear

    En nyt muista millaiset valot Ramissa on kun itse GM miehiä, mut Hellan spottivalot voisi olla yksi ratkaisu jos sinne menee 2 pikku umpiota nykyisten umpioiden sisään. Reikärahaa, sikaflexiä, kiinitysrautaa ja hyvä mielikuvitus, siitä se syntyy.
     
  11. Fuselage

    Fuselage 3rd gear

    Lainaa valot laillisesta autosta ja eikun leimalle.
     
  12. EeroO

    EeroO 1st gear

    Ei oo viel leimas oottelen et toi katsastus vanhentuu iha just ja meen toiselle konttorille. Turha lainaa toisesta autosta ku tietääkseni missää ramissa ei E hyväksyttyjä ole.
     
  13. GULF

    GULF Gearhead

    Ei ne konttorin laittamat viretiedot niistä autosi puutteista mihinkään häviä vaikka
    odottaisit kymmenen vuotta..... Mutta tsemppiä taisteluun.
     
  14. Fuselage

    Fuselage 3rd gear

    Jep, ne on ja pysyy tietokannassa, vaikka menisit uudelle konttrolille. Katso Traficom mitä siellä näkyy, sinne kirjautuu korjauskehotuksen yms, jos en ihan väärin muista.
     
  15. EeroO

    EeroO 1st gear

    Leima tuli ja ihan noilla eväillä. Tuvin todistus oli aivan turha eivät sitä toisella konttorilla edes pyytäneet.
     
    Stang 72 tykkää tästä.
  16. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    Eikös austaraaliaan jos vie vanhan auton. Ni pitää olla purettu kaikki asbestia sisältävät materiaalit?
     
  17. JariV

    JariV 2nd gear

    Jos auto on EXPORT-malli, mutta kuitenkin amerikkalainen (Dodge Ram ja sama kuin perusmallit) niin ei silla ole MITAAN valia onko se export vai ei. Ei se muuta sita miksikaan, etta se on amerikkainen auto tai export-auto, siihen sopii samat valot kuin muihinkin samoilla varaosanumeroilla, mita valia silla on kaytannon kannalta onko ovenvalissa tarra vai ei. Sano sille katsurille, etta lopettaa valittamisen turhasta aiheesta ja menee kotiinsa ja antaa sinulle leiman. Ehka pelottavaa, mutta katsastajalla ei ole MITAAN perusteita LAILLISESTI hylata autoasi katsastuksessa ainakaan tallaisen valopelleilyn takia.
     
    Muokattu: 29.3.2019
  18. Ck

    Ck Gearhead

    Itseasiassa niissä on eroja, mm. Etelä amerikkaan meni 5.9cummins ramia ilman hiukkassuodatinta vielä 2009-2010. Ne ei täytä edes jenkkiläistä Fmvss standardia eikä kelpaa edes sinne. 6.7moottori kaikkine saastevehkeineen tuli jo 2007 joka on ns. Amerikan malli. Se että jenkkistandardi kelpaa yleensäkään täällä ollenkaan kilpiin ihan oven pielestä valmistajan tarraa katsomalla on jo aika iso helpotus jos vertaa 10v taaksepäin
     
    Catiska ja mcmies tykkäävät tästä.
  19. JariV

    JariV 2nd gear

    Miten siina tapauksessa, etta vahentaa lavan kantavuutta siten, etta kokonaispaino jaa alle 3500kg? Jos tekee dokumentin aiheesta (kautta kiven ja kannon) etta lavan kantavuus on vaan 100kg max esimerkiksi niin eiko olisi niin, etta talloin nopeudenrajoitinta ei tarvita?
     
  20. -71 MoPar

    -71 MoPar 2nd gear

    Eihän se sitten täytä kuorma-auton määräyksiä vaan on pakettiauto ja maksat siitä autoveron . Kyllä noi katsurin vaatimukset perustuu yleensä lakipykäliin. Ja jos se kstsuri paljon tekee virheitä niin se saa lähteä etsimään uutta työpaikkaa. Trafin ukot käy tarkistamassa papereita konttoreilla .
     

Kerro tästä muillekin!