Ram van 318 Efi -90 sammuu kuumana

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja Anonymous, 4.7.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hätä hätä hätä :( Tälläkin hetkellä auto on hyytyneenä tienposkessa... Näin kuumalla ilmalla kone sammuu vetopäällä, aikaisemmin vain tyhjäkäynnillä. Jos lämpötila alle 20 astetta auto toimii hyvin. Mikä mahtais olla vikana? Onko joku lämpörele tms. mikä katkaisisi bensansyötön, koska otaksun että kipinäpuoli on ok. Edellinen omistaja on uusinut puolan, joten vika siinä tuskin on. Ilmanlämpötilasta riippuen odotusaika ennen kun lähtee uudestaan käyntiin on 5min-1h. Joko pysyy käynnissä tai sitten ei, tänään jälkimmäinen vaihtoehto...
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vikaa tutkittu nyt sen verran kun on osattu, eli syy miksi meno hyytyy on se kun ei tule bensaa ruiskulle. Pumppu jostain syystä lopettaa toimintansa kun tietty lämpötila saavutetaan/ylitetään. Eli onko joku lämpötila anturi olemassa joka katkaisee bensan syötön, koneen ehkäpä kuumetessa liikaa??? Ja onko tietoa missä pumppu sijaitsee? Ei kai tankissa...
     
  3. petro_din

    petro_din Gearhead

    en tiedä mutt eikös noissa ruiskuvehkeissä oo pumppu tankissa?
    periaatteessahan sen pumpun pitäs pyöriä heti ku käännät virrat päälle...
    jostain pitäs löytää sähkökaavio mistä vois lähtee selvittämään tota pumppu hommaa, ehkäpä joku muu tietänee...

    mutt jos se pumppu lähtee pyörimään ni siitä kyllä kuuluu selvä ääni(sähkönenhän se o ku ruiskusta o kyse...)
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tutun dodgen vanissa hieman samanlainen ongelma, eli auto sammuilee yhtä äkkiä, mutta lähtee kyllä käyntii heti. Autoon vaihdettu jo melkein kaikki osat bensapumppua lukuunottamatta. eli tulpat, johdot, hal anturi, egr ja tietokone boksi on testattu toisella.. eli voiks vika olla sitten kuitenkin tossa bensapumpussa?
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olettekos nyt ihan varmoja että tämä on Finnish Mopar Association ry:n asioita?
     
  6. roope

    roope Gearhead

    Terve Taas !
    Mielestäni moinen keskustelu sopii vallan hyvin kerhon sivuille.Vikoja löytyy mitä ihmeellisempiä jopa näistä LAATUAUTOISTA.Apu se on pienikin !

    Hyvää kesää kaikille Terv. Roope

    No Joo Onhan Se Tekniikkapalstakin 8)
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest


    Pelkästään virrat päällä ei pumppaa, startatessa vasta.

    Vika todennäköisesti pumpussa, ilmeisesti kuumenee ja lopettaa toiminnan. Täytyy ostaa uusi pumppu ja kokeilla sillä kun ei ole edes pahan hintainen (85€).
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Ei ole moparin ruiskut tuttuja mutta...

    Ennenkuin alat pumppua hankkimaan niin kannattaisi varmistaa saako se aina virtaa. Pumppu saanee käyttövirtansa releeltä, jonka toimintaan vaikuttaa monasti useita tekijöitä. Esim. GM ruiskuissa tietokone ohjaa relettä käynnistyshetkellä ja käydessä öljynpaineanturi. Eli jos öljynpaine ei ole riittävä tai öljynpaineanturi on viallinen, niin boxi katkaisee virran releeltä ja siten pumpulta > kone sammuu > vältytään mahdollisilta vaurioilta. Jos vikaa olisi valmiiksi alhaisessa öljynpaineessa, niin tyhjäkäynnillä ja kuumana voisi olla sitten liian alhaiset? Joissain ruiskuvehkeissä pumpun releeseen boxin kautta vaikuttaa myös moottorin lämpötila-anturi.
    Monasti sähköisten bensapumppujen jäähdytys tapahtuu läpivirtaavalla bensalla. Jos yrittää ajella melkein tyhjällä tankilla niin pumppu kuumenee liikaa horiessaan tyhjää ja se on entistä lyhytikäisempi. Ja onhan niillä muutenkin tietyt tunnit mitä ne kestää, et voihan se pumppukin olla tiensä päässä. Hinta kuulostaa aika halvalta ruiskubensapumpulle, mutta sen vaihtaminen - mikäli se on tankin sisällä - saattaa olla ikävämpi (kallis) juttu.

    Tuossa GM TPI ruiskussa pumppu käy pari sekuntia kun laittaa virrat päälle, eli sen aikaa kunnes bensanpaineet on ylhäällä. Sitten on hiljasta. Startatessa ja käydessä tietysti käy koko ajan.
     
  9. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Helppohan tuo on kokeilla. seuraavan kerran ku n hyytyy niin suoralla johdolla pumpulle virtaa ja kokeilla lähteekö käyntiin.
     
  10. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Näin. Monissa ruiskuvehkeissä on valmis sähköliitin bensapumpun käyttämiseksi ohi releen.
     

Kerro tästä muillekin!