Ramin lukkoturbiini

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja autoilija, 7.9.2002.

  1. autoilija

    autoilija Gearhead

    Mitenkä tämä toimii ja miten ja mistä haistelee lukittumistaan?Välillä kuuluu releen naksaus ja kierrokset vähän laskee,välillä ei.Onko cruisella ja lukolla jokin yhteys?Kun ei lukko päällä ei toimi myöskään cruise!Tuntuu ettei aina haluaisi toimia...Omituiseksi asia muuttuu kun eilen ajoin 100km lasissa koko auto täristi kuin hierontakoje,tärintä alkoi jo 80kmh.Tänään kuului releen naksahdus kierrokset tipahti ja eipä täristänyt yhtään vaikka sama vauhti.Kardaanin pitäis pyöriä yhtä kovin kuin eilen samassa vauhdissa...vai tuliko se täristys sittenkin lootasta?
     
  2. autoilija

    autoilija Gearhead

    Vai toimiiko koko lukkoturbiini releen kautta?Kuulenko omiani?Laatikko 998/999.Väljyyttä ei tunnu kummassakaan päässä jordaania.Kick downi on ollut vähän heikkoa eli ei halua aina vaihtaa pienemmälle.Säädin kickdown vipua(Näissä on vipu)niin että vipu laatikossa liikkuu pidemmälle,ylöspäin vaihtaminen ainakin huomattavasti viivästyi.Tuliko oikeaan suuntaan säätö?Laatikon kylkeen tulee yksi kolminapainen piuhasto ja yksi yksinapainen,mitäs nämä sitten on?
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Mudracer tietää tarkemmin nämä laatikkojutut, mutta se throttle rod pitää ainakin kirjallisuuden mukaan palautua etuasentoon. Sanovat, että jos ei palaudu, niin seuraamukset laatikolle voivat olla tuhoisat.

    Omastani säädin siitä throttle rodista "löysät pois" niin että lepotilassa se nojaa just eteenpäin.

    Laatikolle menee tosin kolme piuhaa, jotka hoitaa ainakin loikkarin, mutta sullahan on kolmivaihteinen.

    Mulla se lukkoturbiini on ruvennut toimimaan ajan myötä paremmin.

    Viikon vikki, tasapainota renkaat, rauhoittaa kummasti ajokäyttäytymistä.

    Entä laatikon öljyt? oletko jo vaihtanut? Jos sulla on pari vuotta vanhat öljyt siellä, eikä ole ajettu, niin ei siitä tykkää mikään laatikkokonstruktio.

    Ja se Torqueflite design on ihan hyvä konstruktio, vaikka kuka sanoisi mitä.

    Ei nää nyt taas mitään ohjeita ollut, henkistä tukea malliin: älä kyllästy Dodgees, kyllä siitä vielä auto tulee.
     
  4. autoilija

    autoilija Gearhead

    Jees,kyllä se edelleenkin se vipu nojaa eteenpäin sitä uraansa vasten.Öljyjä en ole vaihtanut vielä.Täristäminen tosiaan loppui kuin seinään,ajattelin ensin että joko pyörät tai kardaanin nivel on epävireessä,mitään en tehnyt ja ei täristä vaikka ajaisin sataa,vaikka eihän tällä niin kovaa saisi ajaakkaan...eli otaksun ettei siinäkään vauhdissa täristä.Kolme vaihdetta on ja lukkoturbiini,näin sanoo paperi auton nokkapellissä,toimintaperiaate ei ole kyllä ihan vielä selvinnyt.Hyvä auto tästä on jo tullutkin,paranee kilometrien myötä kunhan uutuuden jäykkyys katoaa.Pensankulutus aluksi hiukan epäilytti mutta nyt näyttäis sekin rauhoittuneen,johtunee ajotavasta ja pyöristä jotka ei enää kahnaa mihinkään,tai sitten mittari on jo rikki.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    904 lukkolootissa lukko kytkeytyy öljynpaineella ja vain kolmosella. Ne sähköt on pakkivalon ja vapaa/parkkilukko piuhat
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Mudracer kirjoitti:

    "904 lukkolootissa lukko kytkeytyy öljynpaineella ja vain kolmosella. Ne sähköt on pakkivalon ja vapaa/parkkilukko piuhat"

    Onko se A-500 laatikon "tietokonetöpseli", kolminapainen, ainoastaan loikkaria varten?

    Siis mun laatikossa on kaksi töpseliä, tuo "park&neutral&reverselightswitch" ja sitten se "tietokonetöpseli".

    Mulla ainakin tuntuisi siltä, että lukkoturbiini kytkeytyisi öljynpaineella eikä sähköllä: kylmänä menee aikaisemmin päälle ja lämpimänä sitä voi "säätää" kaasupolkimella (siis throttle rodilla).
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    A-500 lootassa se tietotöpseli vie tiedon loikkarin ja lukon solenoideille jos ei sähköä ei loikkaria eikä lukkoa loikkarilla.
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    Saatan olla yksinkertainen, mutta vaikuttako se tietotöpseli vaan loikkarin ja lukon toimintaan loikkarilla, mutta kolmosella lukko menee päälle öljynpaineella?

    Yritän vaan hahmottaa sen od-off-kytkimen toimintaa. Ajan sitä autoa 80-% od-off-nappi alaspainettuna, siis kolmivaihteisena.
     
  9. autoilija

    autoilija Gearhead

    Mun lootaan tulee ainakin yksi kolminapainen ja yksi yksinapainen piuha.Joku rele kyllä värähtää kun kolmonen on päällä ja vauhtia tarpiaksi,eikä se ole ilmastointi.Cruise ei tosiaankaan halua toimia ennenkuin värähdys on kuulunut ja ikäänkuin lukko lyönyt itsensä päälle?Joku kirja olis varmasti hyväksi,tietääkös kolleega dodgen omistaja mistä löytyis k.o?
     
  10. KajS

    KajS Gearhead

    Iltalukemiseksi harrastan sekä Haynesin että Chiltonin "Dodge-kirjoja".

    Ne ovat kovin hyviä kirjoja kun pitää purkaa ja koota moottori tai jarrut, mutta kumpikin kirja kuittaa automaatilaatikot suurinpiirtein lauseella "Due to the complexity of the automatic transmission it is far beyond a home mechanics abilities to repair them..." tai jotain sinnepäin.

    Haluan hankkia kanssa kirjat
    "Automaattivaihteisto - pura ja kokoa" tai "Automaattivaihteiston henkinen elämä kautta vuosikymmenten". En siksi, että tekisin laatikon ammattimaiset korjaajat työttömiksi, vaan että oppisin ymmärtämään niitä.

    Niin ja asiaan:

    "Mun lootaan tulee ainakin yksi kolminapainen ja yksi yksinapainen piuha."

    No se kolminapainen on se parkneutralreverselampswitch, älykäs laite, jonka kautta parkilla ja neutralilla starttirele saa maata ja käynnistymisen ihme tapahtuu.

    Yksinapainen on varmaankin sitten turbiinilukolle kolmivaihteisessa, koska mulla on kolminapainen ja laatikossa on loikkari.

    Onko 3,9 Dodgessa speed sensor nopeusmittarin vaijerissa vai laatikossa? mulla vaijerissa.

    Sorry, meni taas kalevalaksi tämä Dodgen korjaus, koettakaa kestää Te muut hyvät ihmiset.
     
  11. autoilija

    autoilija Gearhead

    speed sensori näyttäis olevan vaijerissa.No,täytyy ruveta etsiskelee korjauskäsikirjaa josta löytyis edes kytkentäkaaviot.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    3-vaihteisessa ei ole mitään sähköllä toimivaa edelleenkään
     
  13. autoilija

    autoilija Gearhead

    Mikä ihme rele siellä sitten kilahtaa ja kierrokset laskee varvimittarista katsottaessa ihan selvästi...no pari kolmesataa kierrosta ainakin.Laatikko on siis A998/999,sanoo paperi,mulle ei sano mitään.En ala kinaa kun en asiasta ymmärrä,mutta joku ihme yhteys on tän rele narahduksen ja kierrosten kanssa.Anyway,auto kulkee ja toimii hienosti..
     
  14. Hanxi

    Hanxi Gearhead

    Mulla löytyy -89...-91 kaaviot. Tosin vain kirjan sivuilla, mutta saahan niistä kopiot. Tarkoitus on tehdä pdf:fät kunhan kiireet helpottaa (?). Jos laitat jotain yhteystietoja, niin postitan tai faxailen haluamasi osiot illemmalla.
     
  15. autoilija

    autoilija Gearhead

    Eli solenoidi ja rele liittyy tähän lukkoon.Eli mitä,ja miten nämä tekevät?Pystyykö tätä muuttamaan niin että joka vaihteella olisi lukko,vai vaatiiko koko lootan avaamista?
     

Kerro tästä muillekin!