Ranchero henkilöautoksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja lincci, 30.11.2009.

  1. lincci

    lincci Gearhead

    Onko kellään henkilöautoksi rekistöröitynä olevaa Ford Rancheroa tai Chevy Elcaminoa???? Varsinkin vanhempaa moista, -50-60 luvulta.
    Ite kun kävin rekistöröimässä -59 vuotisen Rancheron niin siitä tuli väkisinkin paketti-auto eikä henkilöauto niinkuin luulin.
    Mielestäni näitä on henkilöautoiksi rekistöröitynä,mutta miten?
    EI tekis millään mieli körötellä 80 isoilla teillä :mad:

    Jos on oikein avuliasta porukkaa niin vois laittaa rekisterinumeron vaikka yyveenä jos ei halua muuten tuoda julki. Nähdäis siitä sitten katsurin kanssa mikä on ollut pointtina että on h-a.
     
  2. Antti P

    Antti P Gearhead

    Eikös kaksikäyttö ajoneuvo ole nykyään? Ei suoraan HA onnistu vaikka on aiemmin onnistunut.
    Mut kaksikäyttö ajoneuvossa vissiin niitä henkilöpaikkoja myös takana.
     
  3. lincci

    lincci Gearhead

    Onko tuollainen kaksikäyttö homma vielä olemassa? eikös h-a / p-a laki muuttunut jotenkin kesällä?
     
  4. VTR

    VTR 1st gear

    Sama tieto kiinnostaisi täälläkin, tulossa lähikuukausina 1970 El Camino ja henkilöautoksi tuota ajattelin koittaa. Pitää alustavasti konttoreilta kysellä mitä meinaavat.

    Akelta tuota kyselin, epämääräistä mutinaa ja katsastuskonttorilta pitäisi kysellä. Kun ilmaisin asian niin, etten autooni kyseistä 80-tarraa halua tuli vastauksena tämä:

    Mitähän tuo tuossa boldeeratussa osassa oikein tarkoittaa, pitääkö laittaa vielä varmuudeksi kyselyä, kun tuskin poliisisetää kyseinen maili paljon kiinnostaa. Maksimi ajonopeus silti pakettiautolla max 80km/h.
     
  5. 660

    660 1st gear

    eikös SMART ole henkilöauto ja on paikat vaan kahdelle? ja miten on tojota IQ? ei sekää taida olla ku kahdelle...
     
  6. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Täh, eikö 80km/h ole kuormautoja varten ???!!!
    Siis mun isäni 2004 pösöö boxterissa otteessa lukee maksimi sallittu rakenteellinen nopeus 100 km/h. 25v vanhassa transitissa ei lue otteessa mitään = 120 km/h, ellei sitten ole niin iso että on k-a = 80 km/h
     
  7. B 50

    B 50 Gearhead

    Jos en nyt ihan väärässä ole, niin pakuilla ei ole koskaan saanut ajaa 120kmh, vaan 100kmh. Kun kaivellaan vanhoja syitä avolavapakettiauton hylkäämiseen katsastuksessa, tulis ekana mieleen kova lavakate. Ainakin ennen piti lavakatteen olla pressua tai sitten korkea kuomu että kuutiot riittää. Mun mielestä ton pitäis toimia käänteisesti samalla tavalla. Kova lavakate-> ei täytä pakun vaatimuksia-> h-a.
     
  8. pekkakarvoen

    pekkakarvoen 1st gear

    eiköhän homma oo kiinni siita minä laite on aikonaan tullattu? Tosin mulle joskus leima mies ehdotti että muuta tää(59) henkilöautoksi niin olis jotain hyötyä tosta isosta padasta...
     
  9. eno

    eno Gearhead


    -80 ja siitä vanhemmilla pakuilla on kaikilla 80 rajoitus,
    100km/h saa ajaa 81-95 paku joka painaa alle 1800kg,
    ja 95 jälkeen rekisteröidyt joiden omapaino on alle 1875kg.

    2004 pösollä saa ajaa satasta kun siinä on ABS ja AIRBAG.
     
  10. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Voisko toi onnistua sillä että ilmottaisit sen vaan heti maahan tullatessa henkilöautoks ja maksaisit nyt tullessa siitä sen mukaset verot?
    Toi verohan ei olis nykysin paljon mitään ton ikäsestä autosta.
     
  11. Uoti

    Uoti 2nd gear

    Smart 2 ja IQ 4 henkeä (3+1)
    Sama tieto kiinnostaa minuakin, eli tuon -56 F100 rekisteröinti varmaan ensivuoden aikana ajankohtainen ja haluaisin sen henkilöautoksi jos mahdollista...

     
  12. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Mahtaakohan käytäntö olla erilainen kuin kymmenkunta vuotta sitten, jolloin kysyin pakettiauton prosenteista. Joku nainen AKEsta vastasi (liekö siivooja?), että jos kanta-auton prosentit jäisi alle 50, autosta pitäisi maksaa autovero. Kuitenkaan veron maksaminen ei muuttaisi ajoneuvoluokkaa tai muita laissa määritettyjä rajoitteita, koska ajoneuvot luokitellaan käyttötarkoituksen mukaan.

    Toivottavasti käytäntö olisi edes tuolta osin järkeistynyt.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eikös siitä saa hirveät sakot ja verot jos pakettiautolla ajaa lukittava lavakate kyydissä?? Se kuulemma muuttuu henkilöautoksi jos sellainen kate on vai onko tämäkin vain urbaania essoa?
     
  14. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Taitaa olla niin, että pakettiauton määritelmä ei täyty mitta tai tilavuusosalta ja siitä pitää maksaa suorittamatta jäänyt autovero, mutta siltikään siitä ei tule henkilöautoa vaikka veron maksaisi. Ehkä se kiinteä matala kate saisi jäädä sitten paikalleen. Ainut pelastushan on, että kate on merkitty rekisteriotteeseen joskus ja ennen vuotta 1993?
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Täällä pörräs muinoin skottari joka oli 3+4 paku. Siinä oli siis lavalla 4 istumapaikkaa. Ei muuta kuin pari penkkiä rantseron lavalle ja muuttamaan henkilöautoksi :odroll: .
     
  16. SamiL

    SamiL Gearhead

    Varmaan vaatisivat konttorilla vielä Rancherolta tehtaan antaman todistuksen siitä, että se kestää yli 80 km/h nopeuden... :rotfl:
    Sitten sekin olisi linjassa katsatusmiesten ajatusmaailman kanssa.
     
  17. SamiL

    SamiL Gearhead

    Se oli siis pakettiauto, jossa oli lisäistuimet. Silti kuitenkin pakettiauto, siis 80 km/h.
     
  18. VTR

    VTR 1st gear

    Tämä on käynyt mielessä, jollakin vaan sen lavan mittaa rajoittaa katsastukseen, niin ei pitäisi mennä pakettiautosta.

    Vielä parempi syy laittaa se lava peittoon :poff:

    Kyllä sen aion henkilöautona tullata, kaikki kapulat vaan rattaisiin. Totta on, ettei tuolla verolla ole mitään eroa, varsinkaan mitään helpotuksia siihen on pakun takia alkaa edes hankkimaan. Onko toinen vaihtoehto sitten verottaa se täyden veron pakettiautona, jolloin sen voi ilman veroseuraamuksia vaihtaa esim. henkilöautoksi?

    Onhan Suomessa ainakin yksi henkilöauto El Camino, se jossa on häkäpönttö lavalla. Tosin muistaisin artikkelista lukeneeni, että oli jo Ruotsissa rekisteröity henkilöautoksi, ja viimeisen sukupolven Camino se on.

    Mutta vielä pitää nää paikalliset konttorit soitella läpi, että mitähän ne sanoo.
     
  19. aerosedan

    aerosedan Gearhead

    Saanee henkilöautoksi mikäli tavarakantavuus jää pienemmäksi kuin henkilökantavuus. Eli kokonaispaino(valm ilmoittama) miinus omapaino(ilmoitettu tai punnittu). Kuskin laskennallinen paino 75 kg ja matkustajat 2x70 kg eli yhteensä 215 kg.
    Mikäli tavarankuljetuskyky jää tätä pienemmäksi eli esim 210 kg niin ei pitäisi
    olla ongelmaa. Että saat sen rekisteriin kolmelle hengelle niin ratin keskiöstä matka oikeaan oveen on oltava 110 cm tai yli joka täyttynee.
    Ja tietysti soffapenkki
     
  20. smuige

    smuige Gearhead

    Pakusäädöksethän muuttui huhtikuussa, muistaakseni hommaa menee pakujen osalta niin (1.4-09 jälkeen verotettavat) että mitään tilavuuksia ja lavan pituuksia ei enää katota vaan auton pitää olla yksinomaan tavarankuljetukseen tarkoitettu mikä käytännössä tarkoittaa sitä että kuljettajan takana ei voi olla penkkejä. Tämä koskee sitten vaan alennetun veron pakuja, täyden veron maksamalla saa sitten penkkejä mielin määrin.
     

Kerro tästä muillekin!