Rancheron sähköistä

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Oskari, 2.2.2020.

  1. Oskari

    Oskari 1st gear

    Kyselläänpäs nyt Foordin valokytkimistä.

    Autossa pitäisi manuaalin mukaan buzzerin hälyttää jos avaa auton oven ja avain on virtalukossa, sekä jos avaa auton oven ja valot ovat päällä. Avaimesta virtalukossa se kyllä hälyttää jos avaa oven, mutta päälle jääneistä valoista se ei hälytä.

    No huomasin että valokytkin ei olekaan kun 7-napainen, eikä 9-napainen, eli siinä ei olekaan tuota kosketinparia, mikä yhdistäisi buzzerilta tulevan plussan maahan jos siis avaa oven ja valot ovat päällä.

    Rockautossa ei sellaista 9-napaista kytkintä ole tähän malliin, mutta esim -80 Thunderbirdiin näyttäisi olevan sellainen kytkin minkä tarvitsisin, mutta siitäkin lukee että se olisi 8-napainen, näyttää kyllä että olisi 9-napaa ja koskettimista ei ole mitään kaaviota tuon kaupan sivulla. Kytkimen pitäisi olla ilmeisesti sellainen mihkä tulee kaksi erillistä liitintä, normaali 7- napainen ja sen taakse 2-napainen sitä buzzeria varten https://ranchero500.com/post/134425518505/headlight-switch-replacement

    Onko kellään tietoa minkä noista Foordin miljoonista valokytkimistä klikkaan ostoskoriin, että saan buzzerinkin toimimaan ?
     
  2. Oskari

    Oskari 1st gear

  3. Oskari

    Oskari 1st gear

    Joissakin startin solenoideissa näyttäisi olevan neljäskin liitin, omassa vain kolme.

    Joissakin siis I - liitin, onkohan se liitin vain tuon S - liittimen "laajennus", eli yhteydessä siihen, vai onko se yhteydessä tuohon toiseen isoon liittimeen josta lähtee starttimoottorille johdin ?
     
  4. Oskari

    Oskari 1st gear

  5. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Eiköhän I-merkitty napa ole sitä verten että siitä voi järjestää täyden jännitteen sytytyspuolalle etuvastuksen ohi.

    [​IMG]

    Joissakin yleismallin solenoideissa neljäs napa on kelan toinen pää. Mittarilla tai virtakynällä kokeilemalla voi selvittää.
     
  6. Oskari

    Oskari 1st gear

    No tuo kuva selventää, eli se I - napa on yhteydessä siihen liittimeen mistä lähtee johdin starttimoottorille, kiitos tästä.

    Ajattelin että jos ostaisi tuollaisen 4 - napaisen starttireleen, että olisiko siittä hyötyä ottaa se starttauksen aikainen jännite puolalle ja sytkälle tuosta I - navasta, vai ottaako sen virtalukolta mistä se ennenkin on tullut. Olisihan starttireleeltä siis suora, "vähähäviöinen" yhteys.

    Tosin voisinhan ottaa nykyisestäkin 3 - napaisesta starttireleestä syötön puolalle siittä starttimoottorille menevästä isosta ruuvista.

    Sitä en tiedä huomaako sitä käytännössä mitenkään, kyllä auto on tähänkin asti startannut vaikka puola on saanut jännitteen virtalukon kautta myös start asennossa.

    Vai ei kaikissa solenoideissa kelan toinen pää ole solenoidin rungossa, hyvä tieto tämäkin.
     
  7. Oskari

    Oskari 1st gear

    H4 polttimoille löytyy kyllä kaupoista kantoja, mutta löytyykö noihin runkoihin mistään irtoliittimiä, siis n. 7,5 - 8 mm naaraslattaliittimiä ?

    Noissa kannoissa kun on aina pienet johdonpätkät valmiina, jäisi yksi liitos pois kun löytäisi jostain niitä irtoliittimiä.
     
  8. Oskari

    Oskari 1st gear

    Sitten sytytyksen kaapeloinnista...Sytkäboksille on tullut kaksi jännitesyöttöä, virtalukon start asennosta ja run asennosta, eli auton käydessä vain toinen on ollut jännitteinen.

    Ostin tällaisen johtosarjan https://www.americanautowire.com/shop/ford-duraspark-ignition-harness. Tässä johtosarjassa tuosta pistotulpasta jolla viedään jännite sytkäpoksille lähtee johdin myös puolalle, siittä navasta jonka pitäisi olla jännitteinen vain starttauksen ajan..., eli jos minä asennan tuon paikoilleen tuollaisena, sytkä saa auton käydessä toisesta johtimesta +12 V ja toisesta johtimesta puolan kautta sitä alennettua jännitettä, paljonko se nyt sitten onkaan kun puolalla on se ballast resistor.

    Pitäisikö tuo puolan ja sytkän välinen yhteys katkaista, ruskea johdin, toki puolalle jännite etuvastuksen ohitse starttauksessa ?

    Nuo valkoinen ja ruskea ovat siis yhdessä tuossa tulpassa.
    [​IMG]

    Toisen valmistajan johtosarjassa sitä suoraa yhteyttä ei ole sytkäboksin jännitesyötön ja puolan välillä.
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!