Range Rover Classic ja maastokelpoisuus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja KiRu, 23.9.2009.

  1. KiRu

    KiRu Gearhead

    kokemuksia miten tuo auto etenee esim. lumessa.
    Tarvitsisin nyt auton jossa olisi toisaalta matkustusmukavuutta maantiesiirtymällä mutta myös maastokelpoisuutta. Mieleen tuli tuo Range Rover.
    En harrasta offroadia, mutta auton tulisi suoriutua ainakin
    - 50+ cm lumipyrystä metsätiellä
    - n. 45 asteen noususta sadeveden syömästä metsä"tiellä" (kesäaikaan)
    - raskaan trailerin vedosta vaivattomasti ja laillisesti

    Pelkään että ongelmaksi tulee pienehkö maavara ja tasauspyörästöjen lukkojen puute?
    Ainakin ennen olen tarvinnut tasauspyörästöjen lukkoja usein vähintään takana ko. tilanteissa muilla autoilla, jopa etutasauspyörästö on joskus ollut pakko lukita raskaan trailerin kanssa näennäisen helpossa paikassa paikaltaan lähdettäessä..
     
  2. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Voihan siihen laittaa vaikka arb:n paineilmalukot ja vähän vakioo isommat ja karkeempikuvioiset gummit niin maastokelpoisuus paranee kummasti. Ja kyllähän range on kohtuu maastokelponen ihan vakionakin verrattuna näihin nykyajan katumaastureihin
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos sen alusta ei ole 70-luvun lopun malleista oleellisesti huonontunut, niin
    vaikea on löytää vakiona parempia maasto-ominaisuuksia.
     
  4. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jep. Kyllä classic Range taitaa olla ihan kärjessä maasto-ominaisuuksien puolesta.
    Renkaat pitää olla hyvät ja tarkoituksenmukaiset.

    Se mitä lukkojen puutteessa häviää, niin jousituksessa voittaa.
    Tuossa hieman paranneltu alusta, mutta ei vakio tuosta poikkea paljoa.
    http://www.youtube.com/watch?v=qwHpxA1Wzjk

    Faijalla oli Range vuodesta 1972-1991
    ja itselläni oli myös 5 vuotta 1976 mallinen. Kaikenlaisissa paikoissa on tullut ajettua. Maantiellä myös mukava.

    Kannattaa ostaa mahdollisimman hyväkuntoinen yksilö.
     
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ja jotta ei menisi yksipuoliseksi niin nykyaikaisempi, amerikankollega Jeep Grand Cherokee on myös oikea maastoauto, ja todella mukava ja hyvä ajettava.
     
  6. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Jep ja niissä on jopa 100% automaattiset lukot jossain malleissa
     
  7. Got hemi

    Got hemi 1st gear

    Kaverilla on joku 70 luvun värssi... Ei se oo kyl yhtään ehjää päivää nähnyt... Tosin auto nyt on seisonut silloin joskus ja siitä offikäyttöön... Eikä se 3.5 v8 kyllä mihinkään mene!
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Toi 45 astetta on kyllä aika hurja vaatimus. Mut tuskin tulee paljoa ajettavaksikaan 45 asteisia metsäteitä.
     
  9. Vanikuski

    Vanikuski 1st gear

    Ja eikös Jeeppi ole kaikkien maastoautojen äiti? Ite valitsisin Grand Cherokeen
     
  10. hopeatukka

    hopeatukka 1st gear

    Näin tässä sellasen ihmeen, kun Chevy nivan. Siis chevyn kopalle paruskeissa rakennettu nivan tekniikka. :lol:

    Miälenkiintosen näkönen tapaus, kertakaikkiaan, mutta eipä tuo häpönen ollut pääsemään, kun lumessa tarvottiin peräkanaa.
    Liekö vika ollut nakeissa, suorassa lootassa ja/vai alitehosessa myllyssä, (1,7l), en tiedä, mutta enpä taitas duoda.... :rotfl:

    Veekasilla ei oo tarvinu pelätä että olis kiinni jäänyt, eikä pikkupuolta oo tarvinnut vielä käyttää siks että maasto olis niin huono. Ainoo huono puoli on tuossa se, että raideväli on paut 10cm leveämpi kun normaalisti, se vaikeuttaa esimerkiki traktorinuralla ajoa kun ei vaan sovi. Siitäkin pääsis kun poistas nuo artecin valssit ja levarit, ja laittas tilalle jotkut normivanteet.

    Mitä enemmän tuon kanssa resuaa, sitä enemmän siitä alkaa pitämään. Kaikkine diivan oireineenkin. 8)
     
  11. Rytari

    Rytari Gearhead

    tosi harvassa autossa on kyllä tehtaalta 100% lukkoja, ja vielä harvemmassa automaattisia semmoisia automaattilukot kun on siis näitä lock-right, aussie yms juttuja, hyvä kun jonkinlainen kitkalukko löytyy taka-akselilta, toyota, g-mersu ja jokunen muu taitaa olla poikkeus ja blazerit/pick-upit on silllä takaperän käkikellolukolla joka on tavallaan 100% automaattilukko tiettyyn rajaan saakka.

    missäs autoissa on lukko etuperässä tehtaalta?

    jos puhutaan ihan soratiellä etenemisestä mäkiin ja semmosiin niin varmasti ihan normaali nelivetoauto riittää, ehkä se kitkalukollinen perä on tarpeeksi, renkaat kuiteskin tekee 90% sen auton etenemiskyvystä, lukollisellakaan autolla ei tahdo päästä jos ei ole pitoa ja lukkoja ei tarvita ennen kun jokin pyörä menettää pitonsa, niin kauanhan ne kaikki pyörät vetää samanverran kunnes jonku pito heikkenee, lumihangessa taasen tulee helposti urista pudotessa "ristiriipunta" tilanne jolloin saattais taas sitä yhtä vetävää pyörää lisää kaivata.
     
  12. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Ainakin Mersun G:ssä
     
  13. tarzani

    tarzani 1st gear

    Niin G-mesessä ja toyotan tietyissä land cruiser malleissa on lukot edessä ja takana VAKIONA.
     
  14. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Muistaisin lukeneeni jostain teeämäästä tai vast. lehdestä juttua kun toi uuskorimallinen (-99?) grandchero tuli markkinoille niin siihen sai automaattiset hydraulisesti (peräöljyllä) toimivat lukot eteen ja taakse, oli vielä aika seikkaperäisesti selostettu kaaviokuvin niiden toimintaperiaate

    edit: pienellä kookletuksella -> vari-lock on systeemin nimi ja löytyy kaikista kolmesta tasauspyörästöstä
     
  15. Rytari

    Rytari Gearhead

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=95723
     
  16. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

  17. mke77

    mke77 Gearhead

    kaveri tommosen freelanderin osti..ja rupes tekee metästys autoo :eek: lukot olis maksanu asennettuna 3800€ ...nyt sit kahen talven jälkeen menee roveri vaihtoon ja tilaale tulee hiluksi!! iha tehtaalaisilla lukoilla(siis keski ja taka) ei taida hiluksiin saada vieläkään?

    eipä noita kauheest o mis o etu ja taka lukko! niinku "OIKEA 4veto" 80-sarjan lantikka(ja jotkut uudemmat ja gd-mersu!!

    ja niva o hyvä mettässä ilman lukojaki....mut sillä ei kukaan aja maantiellä :rotfl:
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Villi huhu kertoo että viimeisissä BJ tojoissa oli jo mekaaniset kytkettävät 100% lukot edessä ja takana. Ja Unimogeissa jo aikojen alusta alkaen :rotfl: .
     
  19. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Eikös Jeep Cherokeessa (1990 Limited) ole ihan 100% neliveto kun laittaa maastovaihteet päälle?

    Oli kerran sellainen lainassa, ja kyllä kaikki pyörät suti samanaikaisesti kun syvässä hangessa yritin edetä. Hemmetin hyvin se menikin lumessa.

    Edit: Eipäs muuten taida ollakkaan...

    http://www.youtube.com/watch#playnext=1 ... UFYp4xkK64
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joissain taitaa olla silleen toi lukkotsydeemi että sutivaa pyörää jarrutetaan tietsikalla??
    Mulla on muuten Rangen vetareita ja käyttämättömiä etuniveliä muutama jos joku sellaisia kaipailee :odroll: .
     

Kerro tästä muillekin!