Raskaana olevaa naista huijattiin autokaupoissa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja minnakang, 9.3.2016.

  1. minnakang

    minnakang 1st gear

    Mitäs ootte mieltä seuraavasta tavasta toimia jenkkiautopiireissä?
    Olin vastikää raskaana ja etsin kuumeisesti perheautoa ja jenkkifarkkuhan se paras on. Kaikenlaista oli matkalla, mutta sitten miespuolinen ystäväni suositteli minulle vanhaa herraa nimeltä Reijo, että häneltä ovat ostaneet todella monta autoa ja hältä varmasti löytyy minulle sopiva ja hyvä. Kehui maasta taivaaseen ja luotettavaksi hänet omien kokemustensa perusteella.
    Minä soitin Reijolle ja kysyin oliko ystäväni ollut hänen kanssaan yhteydessä ja oli ja tiesi, että minä olen raskaana ja hänellä on minulle auto olemassa. Kehui autoa, että on just mahtava raskaana olevalle ja lapsiperheelle, hyväkorinen, moottori aivan todella hyvässä kunnossa, siisti sisältä, sähköhilppeet toimii, kaksilla hyvillä renkailla ja lokakuulle asti ajoaikaa jnejne, kuinka se oli ollut kaverillaan vuokralla ja se oli kehunut sen niin hyväksi.
    Aikoi laittaa siihen lohkolämmittimen sekä katsastaa sen ja ajaa sitten Ouluun Mänttä-Vilppulasta. Jonkun kerran auton tuominen viivästyi sovitusta, mutta ajattelin, että ihmisillä on vain omia kiireitä. No sitten tuli päivä, että Reijo ystävällisesti lähti tuomaan autoa eli Buick Elektraa, hinnaksi sovittiin 2600e tuotuna kotiin. Tuolla hintaa nettiautosta saa jo aikasta siistin ja kunnossa olevan farkun ku farkun.
    Reijon piti olla perillä iltapäivällä valosan aikaan, mutta olikin vasta alkuillasta juuri, kun miehelläni alkoi kokous kotona. Oli jo pimeää, kun hän tuli. Minulla oli raskauden aikana isoja ongelmia ja vointi huononi aina iltaa kohden. No auto tuli pihaan pimeällä ja tietenki todella likaisena pitkän matkan päästä. Renkaat oli takakontissa, katsoin vain, että siellähän ne on, hyvä homma. Sisältä olikin siisti vehje ja sähköhilppeet toimi, olin yllättynyt positiivisesti. Ulkoa puuttui listat sivusta, mutta ajattelin, että niitähän saa. Puskurin ja toisen valon välistä puuttui muovilätkä ja takapuskurin ja kontin välistä myös, mutta Reijo lupasi ne minulle toimittaa. Kyselin jo puhelimessa, että korihan on hyvässä kunnossa ja siinä pimeässä näytti ihan ok:lta, mutta todellisuudessa todellakaan ollut niin siisti, mitä oli kehuttu. Raskaushuuruissani olin vain onnellinen siitä, että nyt on auto pihassa ja pääsee tulevan perheen kanssa turvallisesti tienpäälle. Auto oli käynnissä koko tsekkauksen ajan siinä pihassa. Reijo kertoi, että akunnapa on huono, joten sen takia on ongelmia käynnistyksessä. En tajunnut ajatella siinä muutakaan siitä sitten ja hän sanoi, että 62A akun oli siihen vaihtanut. Olisi pitänyt alkaa kellot soimaan, kun takapenkillä oli käynnistyskaapelit ja isompi akku. Sanoi, että varalta mukana, kun auto seissyt ja jos on ongelmia ennen akunnavan vaihtoa sen akun kanssa. Hän on kova puhumaan, joten puolet meni kyllä ihan ohi mitä kaikkea showta hän siinä veti.
    Tehtiin kaupat meillä sisällä ja oli aika kiire saada kovasti puhuva mies pois meiltä häiritsemästä mieheni alkavaa kokousta. Lähdin sitten viemään Reijoa tyttärelleen yöksi Ouluun ja käynnistyksen kanssa oli ongelmia heti siinä pihassa. Lähti kuitenkin käyntiin kun antoi kaasua tarpeeksi. Oli kuulemma imussa jotain ongelmaa, niin sen takia oli vaikea ja sen tiesinkin kauppoja tehdessä. No ajeltiin sitten tankille ja Reijo oli sitä mieltä, ettei vanhaa jenkkiä tarvi tankilla sammuttaa, eikä myöskään hänen tyttärensä pihalla. Noh ihmettelin vain, että ompa erikoinen persoona.
    Mieheni kanssa lähettiin sitten suoraan vähän ajelemaan ja auto toimi ihan ok, kun sitä ei sammutettu siinä välissä.
    Yön mietin, että nyt minua on kyllä petetty ja soitin aamulla klo 06 Reijolle, että tulisiko minun kanssani vaihtamaan akunnapaa tai purkaisiko kaupat. Kesärenkaathan olivat myöskin kahta eri sarjaa toiset nypityt talvirenkaat ja oiskohan toiset olleet m+s eli siinä ne hyvät kesärenkaat. Valvoin korkeissa verenpaineissani yön tätä miettien ja kävin tsekkaamassa autoa kunnolla taskulampun kanssa. Myöskin ovien alareunoista puhuin, mutta Reijo sanoi, että on niin siistit ovet, että harvassa tuonikäisessä on. Oli hapristumaa sielläkin sitten, kun niitä aloin tutkimaan. Reijo alkoi huutamaan minulle puhelimessa, että ei keskusetele minun kanssani, koska olen raskaana ja että palataan asiaan minun synnytyksen jälkeen. Hän oli kuulemma toimittanut minulle ajokuntoisen ja katsastetun auton mitä oltiin sovittu. Minä luulin kaikkien mahtavien ylistyspuheiden sekä hinnan perusteella saavan loistoyksilön.
    Noh, yritin lähteä autolla ajamaan, mutta eihän sitä siitä käyntiin saanut. Soitin ystävälle, joka tuli korjaamaan tätä ns. imuvaivaa. No saatiin se imu pois päältä ja auto pysyi käynnissä sen jälkeen. Seuraavana päivänä yritin lähteä hoitamaan asioita, niin ei inahtanutkaan ja alkoi paukuttamaan putkia ihan toden teolla. Taas ystävä hätiin ja kaasarin tiiviste sökönä ja muutenkin se kaasari oli aivan paskana. Sytkä ei pysynyt kohillaan ja sen takia paukutti menemään. Onneksi ystävällä oli tiiviste, joka sitten siihen vaihettiin ja saatiin sytkä sen verran kohilleen, että auto pystyttiin siirtämään pihalla sivummalle. Reijolle soittoa ja taas tulee huutoa, että ei ala keskustelemaan ja hän hakee auton Las Vegasin reissunsa jälkeen ja sovitaan minun synnytyksen jälkeen jnejne todella inhoittavaa tekstiä.
    Otin yhteyttä lakimieheen ja hän sanoi, että ehdottomasti pitää kauppa purkaa ja rahat takaisin. Reijolle laitoin viestiä, mutta hän ei osaa vastata niihin. Soitin hänelle takaisin ja hän odotti siellä tuomari ystävänsä kanssa meiltä kirjettä, mutta nyt hän pystyi keskustelemaan asiasta suht asiallisesti. Sovimme, että hän hakee auton 9.3. reissunsa jälkeen, mutta maksaa hän ei aikonut, kuin 2000e takaisin. Tänään hän todella haki romunsa meidän pihasta pois ja sain tuon 2000e takaisin. Tämä Reijo siis pelasi ihan täysin naisen raskauden siivellä sekä sillä, että minä luotin oman hyvän ystävän sanaan ja siihen, että häntä Reijo ei ollut huijannut kertaakaan. Ja siis tämä on vain tiivistetty kertomus kaikesta säädöstä mitä tämä auto tuotti minulle sekä tietenkin n. 650e tappiota +vakuutukset+verot vaikkakin seisontaan laitoin samantein, kun siirsin omiin nimiin. Luovutus oli Trafilla jo tehty, joten oli pakko säätää näin. Vanhojen autojen kaupathan on aina riskaabelia peliä ja pitäisi itse pystyä toteamaan, että auto on hyvä ennen kuin tekee ostopäätöksen. Luottamuksella ihmisiin tässä pelattiin sekä todellakin minun ystävän suosituksella. Onneksi sain edes tuon 2000e takaisin, mutta tämän 650€ takia kirjoitin tämän kaikkien nähtäväksi, jotta ehkä joku toinen ei joutuisi saman ihmisen kanssa samanlaisiin ongelmiin.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin. Aina on jobbarien ja muidenkin kanssa riskit. Vielä pimeys ja tommoset kaapelit herättää kysymyksiä.

    Autossa ei silti tainnut kovin pahoja vikoja olla jos kaasarin tiivistettä ym?

    Nykyään kun leppäjeeppien hinnat 1-3k ja sillä voi saada mitä vaan. Oon eri mieltä siitä että 2600 saisi hyvän aina. Mulla ollu huonoja 3000€ ja hyviä 1000€ pitkäkattoja Renkaatkin noissa harvon on uusia.


    Jos yksityinen niin pitää olla ilonen että pari tonttua sai takasin vaikkakin ois voinut koko summan purkaa tai olla purkamatta.



    Huijaus toki aina ikävää. Nykyään ei oikein voi puheisiin luottaa tai mihinkään.
     
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Aika konnalta kuulostaa ainakin tän puhelun perusteella- kuitenkin olisin tyytyväinen edes tuohon 2000e:hen, nielisin tappion vaikka väkisin.
    Eipä sekään ole herkkua rupea asiasta pitemmälti tappelemaan. Toinen juttu on että eri ihmisillä on eri käsityksetkin hyvistä, huono homma ettet päässyt ennen kauppakirjojen kirjoittamista autoa katselemaan.
     
  4. mikalindgren

    mikalindgren 2nd gear

    Sen verran otan kantaa että oli raskaana tai ei niin pitäisi sama kohtelu olla jokaiselle. Kirjoituksesi perusteellahan tuo kuulostaisi kova hintaiselta mutta jokainenhan hinnan tuotteellensa määrittelee. Ongelmahan näissä on että toiselle aivan paska laitos on toiselle vielä hyvä kuntoinen siisti peli. Sama homma auton korjauksissa,toisille riittää että reikiä ei autossa ole ja kittaavat vain jemmaan ne ja toiset tekevät vimosen päälle. Itsekin aikoinaan ostin ruosteettoman scottsdalen josta jo paikan päällä näki että jalkatilan läpi näki nurmikon ja runko piti tehdä puolivälistä uusiksi mutta ostin kun halusin ja toisaalta siitä mistä puuttui rauta niin eipä siinä sitä ruostettakaan ollu. ;)
    Viime syksynä tuli 400km ajettua aivan turhaan. sälli möi vania ja käytiin puhelimessa jo läpi asiat että vanin perus paikat on hitsattava ja kone toimii yms. Paikan päällä tilanne oli toinen... Ongelma oli ennemminkin kai se että kaveri luuli että kaikki vanit yhtä paskoja ja koneet niissä on niin laiskoja kuin hänellä oli.
     
  5. minnakang

    minnakang 1st gear

    Siis olenkin tosi tyytyväinen, että sain sen 2000e takaisin. Noh, ei se millään ollu 2600e arvonen auto kaikkine pienine huomautuksineen ja olihan siellä päivänvalolla konepellin alla semmosia virityksiä, että ei edes kehannut alkaa kaikkia jesareita tutkimaan, että mitä niillä on "korjattu". Ja siis se kaasari olis menny vaihtoon ja loppuja ei ees alettu tutkimaan. Mulle myytiin varmana autona vauvan kanssa, etten jää tienposkeen tuon kanssa. Tää oli se mitä etsin ja näin asian piti olla. Jos auto ei edes lähde käyntiin enään, niin hirveen varma auto se ei silloin kyllä ole. Oma moga tosiaankin oli koko kauppa ja luottamus ihmisiin. Raskaushuurut vettää välillä kuupan niin sekasin, ettei tajua kaikkea katsoa.
     
  6. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    oliko tämä Reijo kotoisin *********** nimisestä paikasta?
     
    Valvojamuokkaus: 9.3.2016
  7. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    akku ja renkaat on lähes poikkeuksetta merkistä riippumatta aina vaihto listalla kun käytettyä alkaa hankkimaan. Mutta jos kyseessä oli todella yksityinen myyjä, on kaupan onnistunu purku jo verrattavissa pieneen lottovoittoon.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En halua hyökätä aloittajaa kohtaan mutta suoraan ostettuna tuon ikänen ja hintanen leppäjeeppi + vauva ja varma auto. Joku ei täsmää.


    Tottakai moni ajaa vanhemmillakin peleillä mutta suoraan paketista yleensä pääsee helpommalla jonkun muun vehkeen kanssa.


    Enää en aja myöskään pitkälle autoa katsomaan enkä pyydä ketään pihaan tuomaan.
     
    pas2 tykkää tästä.
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Olkoon opiksi. Tietysti 600e hatuttaa mutta ei ole maailmanloppu.

    Tohon hintaan en ole itse koskaan saanut mitään niin etteikö ne jotain tarttis. Yllätyksenä ne tarpeet ei tosin ole tulleet.

    Ja AINA pitää olla valmis poistumaan tyhjin käsin vaikka olis ajanut 1000 kilsaa katsomaan autoa.

    Yksi parhaita tapauksia oli yks kaveri joka meni hakemaan harrikkaa jenkkien puolelta kanadaan. Kaupat oli sovittu hintoineen, rajan ylitystä varten oli tehty paperisota raja-asemalla etukäteen, kaveri oli ajanut puoli päivää traileri mukanaan, harrikka oli lastattu trailerille kun myyjä ilmoitti että hän ei annakaan jotain satulalaukkuja mukaan koska kaveri oli tinkinyt 500 ilmoituksen hinnasta. Nielikö kaveri tuon? Ei, harrika pois trailerilta ja takas kotiin! Puoli vuotta myöhemmin oli kuulemma soitellut kiinnostaako pyörä vielä...
     
    Muokattu: 9.3.2016
    mopar72 tykkää tästä.
  10. Ylläpito

    Ylläpito Gearhead Staff Admin

    Muistutuksena, että foorumi ei ole kuluttajariitalautakunta eli ei lynkata ketään keskustelun tuoksinassa. Eikä esitetä arvailuja asianosaissten henkilöllisyyksistä.
     
    minnakang ja Saetkae tykkäävät tästä.
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Meille on tulossa kanssa elokuussa yks pää lisää talouteen ja kyllä ne matkat ois tarkotus farkku capricella taitella, sen verta hyvä yksilö pihalla just nyt.
     
  12. rakkari

    rakkari 3rd gear

    Hei haloo.. noin kolkytvuotta vanhaa lankkukyljen räähkää kun meinaa turvalliseksi ja hyväksi perheautoksi niin menee jo metsään heti alkuunsa.. ja en käsitä tuota hintaa mitä olet mennyt maksamaan moisesta? puheitesi perusteella noin max 500e rutkusta ollu kyse.. jos oikein nätti ja räpeltämätön ois ollu niin pikkasen toistatonnia hintaa oisin ymmärtänyt.. ja mistäkön tiedän? Ollu näitä lankkukylkiä tässä jonkun vuoden sisällä liki 10 erilaista ja kallein niistä maksanut 650e..;)
     
  13. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Kun myy tai ostaa vanhaa autoa niin käsite "hyvä" on aina tulkinnanvarainen. Myyjän hyvä ja ostajan hyvä harvoin kohtaavat. Muistan kun olin jossain hetken mielenhäiriössä maininnut tuttavalle, että oma 1960 Thunderbird voisi olla kaupan ja tuttavalla sattui olemaan tuttu nuoripari vanhaa jenkkiautoa vailla.

    Noh, puhelimessa juttu meni ihan mallilleen ja olin siinä uskossa, että ostajakandidaatti oli ostamassa harrasteautoa ja tiesi mitä kaikkea "kohtalaisessa kunnossa" oleva 40 vuotta vanha siipijenkki voisi merkitä. Olin väärässä. Koeajollekaan asti ei kaupanteko edennyt kun vihelsin pelin poikki, koska näytti siltä että ostajat ei todellakaan tienneet mitä olivat ostamassa.

    Ensimmäiset kysymykset kun autosta olivat, että kai se nyt aina toimii vaan avaimesta kääntämällä ja ettei siihen nyt ainakaan pariin vuoteen tarvitse tehdä mitään ..ja että onko siinä Isofix-kiinnikkeet vauvan turvaistuimelle, entä saako laitettua vetokoukkua peräkärrylle ja mites on niiden talvirenkaiden laita ja toimiihan lohkolämmitin... :D
     
    viikinki75, umpio, mike ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Varmaan ainoa oikea surun aihe vois olla joku jarruputkiviritelmä tai muu hengenvaarallinen patentti by auton myyjä.


    Kaupan purkukin tuntuu nykyään olevan taas nosteessa. Prepaid on onneks ja sulkeutuu kun auto myyty.
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Varmaa 2600e autoa kannattas kattoo jostain muualta kun 25-30v vanhoista autoista. Niin se vaan tahtoo olla.

    Ostaa tonnin auton ja korjaa sitä tonnilla niin sehän voi olla jo aika luotettava.
     
  16. M

    M Gearhead

    Eikä yksityishenkilöiden välisessä kaupassa ole lautakunnalla mitään tekoa, kun niissä kaupoissa ei ole kuluttajansuojaa.

    Ei ole ensimmäinen kerta, kun myyjä kehuu paskan maasta taivaaseen. Ole onnellinen, kun sait auton myytyä tuohonkin hintaan takaisin, mitään velvollisuuttahan myyjällä ei olisi ollut. Oli sitten raskaana tai ei, itse on vastuussa ostamastaan.

    Reijolle nää leppäkyljet on aina kultaa, oli ne missä kunnossa tahansa ;)
     
    1purehell tykkää tästä.
  17. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ääh... Niin, mitäs ostit? Eikö tuota kauppaa olisi voinut tehdä joku sellainen, joka autoista jotain tietää ja ei olisi ollut raskaana? Jos se kerran tuntui hyväksikäytön syyltä. Ja oikeasti, nää on toisaan 25-30 vuotta vanhoja, 99%:sti laulukäytössä olleita paskoja. Ei sellaista osteta maha pystyssä, pimeässä taskulampun valossa, luottaen jonkun kaverin kaverin tunteman jobbarin sanaan. o_O
     
    Sardiinipurkki, Helmsman ja Karpov tykkäävät tästä.
  18. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Kyllä kannattaa mielestäni katsoa perheautoksi joku muu auto, kun vanha jenkki. Varsinkin jos mies ei saa autoa korjattua ja laittaa raskaana olevan naisen auton ostamaan.
     
    Muokattu: 10.3.2016
    Rannis, talonmiehen vapaapäivä, 1purehell ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. Helmsman

    Helmsman Gearhead

    "Olin vastikää raskaana ja etsin kuumeisesti perheautoa ja jenkkifarkkuhan se paras on."
    Vetää kyllä hiljaseksi jos tää on ihan tosissaan kirjoitettu. Sopisi johonkin kummeli leffaan alkureplaksi. Mutta onhan ne jenkkifarkut ihan parhaita ja hienoja ja niitä on kiva korjata... kunhan ei oo raskaana.
     
  20. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Kai sitä nyt joku vastuu pitäisi olla ostajallakin... ei kai tollasta nyt käyttöautoksi hanki kun kunnon rasvanäppi-harrastaja. "on just mahtava raskaana olevalle ja lapsiperheelle" no huh huh...
     

Kerro tästä muillekin!