Rasvaprässi ja vaseliinit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Anonymous, 4.5.2005.

  1. CoolCar

    CoolCar Gearhead

    Hankin uuden *muoks*siis centerlinkin jenkeistä ja nyt piti rasvata nivelet,ei millään painunu sisään(tai no puoli "vetoa" ja erittäin raskaasti),miten sen pitäs painuutua,muihin niveleihin se rasva menee helposti.Oonko unohtanu jotai,eihän siellä ny mikään suoja ole joka pitäs poistaa ensin? :odroll:
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Vyrttiläinen rässi. Ei ole pelannut ikinä hyvin. Nyt oletin että se on tyhjä, avasin sen mutta rasvaa oli kolmasosa patruunasta ja mäntä jumissa patruunan sisällä. Näkyi että gummi on huonosti puikon päässä olevan prikan ympärillä, osittain kaksinkerroin.

    Tuuppasin männän ulos ja sovittelin kumin kohdalleen, mutta milläs vitulla sen saa takaisin putkeen? Kaksinkerroin se vaan menee paikoitellen. Työkalut ja vähät vaatteet on rasvassa mutta tilanne ei muutu.

    [​IMG]
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuota...eikös se onnistuisi jos tuuppaat männän tuosta ensin sen tyhjän rasvapatruunan muoviputkilon sisään ja sitten se muoviputkilo mäntineen prässiin, sitten vedät sen muoviputkilon ulos ? :odeek:
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ei.
     
  5. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    miksei?
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kun männän tuuppaa tyhjään hylsyyn niin sitähän ei saa sinne suoraan painamalla vaan pitää työntää ikäänkuin kulma edellä ja kääntää se suoraan hylsyssä. No siinä vaiheessa prikka ei ole enää paikallaan, kumi kaksinkerroin.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ite laitoin prässin putken kiinni ruuvipenkkiin männän siihen huulille suorassa ja tarkkaan, sit kuminuijalla rasvaputkilo siihen männän päälle, mäntä ei tahtonu rasvaputkiloon, mutta pakeni putkilon edellä sylinteriputkensa sisälle
     
  8. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    leikkaa viidensentin pätkä siitä tyhjästä hylsystä ja leikkaa haki!
    asetat sen männän ympärille ja laitat prässiin ja avot!
    varmasti onnistuu!!!
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Koitin öljykannun kyljestä leikatulla soirolla vastaavaa. Ei onnannu. Se mäntä on niin paljon isompi ulkomitaltaan kun putken sisämitta että helposti sitä sinne ei saa.

    Täytyy jatkaa joku päivä, sain sentään pikkurässin täytettyä. ;)

    Tänks.
     
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    ...en saanut mäntää suorassa prässiin, sen saa kyllä tyhjällä hylsynpätkällä mutta se on vinossa, alusprikka vinksallaan, jumittaa. Pullahtaa väkisinkin vinoon.

    Kävin kaverin tallilla ja kun siellä näkyi rässi seinällä niin aattelin että ruittaan sillä yhteen yläpalleroon rasvaa kun jäi renkaanvaihdossa laittamatta kun salva loppui. No sekin oli tyhjä, kaveri sano että sillä on täys patruuna, täytä se. No voi vittu, taas. Se oli vähän erilainen, mäntä oli männän mallinen ja sen sai sormin rässin sisään. Veikkaan että joku kemikaali on turvottanut mun vyrttiläisen männän. Myyn tummille.
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jospa se mäntä ei kestä rasvaa...kumihan tunnetusti turpoaa öljyn ja rasvan vaikutuksesta :rotfl:
     
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mä voin lähettää sen sulle laitettavaksi, nauretaan sitten yhdessä.
     
  13. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Eikös tuo nykyään ala olla jo ihan normaalia.Lähes kaikki on paskaa paitsi kusi.Ja varmaan kun tarpeeks pitkälle mennään etipäin ni sekin on paskaa o_O.
     
    Jussi289 ja Achti tykkäävät tästä.
  14. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Mikä olis parasta (merkki ja malli) yleisrasvaa ihmiselle joka omistaa vain yhden rasvaprässin? Siis jotain mitä voisi laittaa vähän jokapaikkaan (laakereille, nivelille, jne). Hinnalla ei hirveäsi väliä, koska menee loppuviimeksi aika vähän. Tähän asti käytetty tummanharmaata mos2-rasvaa, mutta voisko joku olla parempaa?
     
  15. jart$u

    jart$u Gearhead

    Kendall SHP
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tarkkaanottaen sellaista ei olekaan. Laakeri ja nivel on kuitenkin aika eri juttuja. Löyhemmin tarkastellessa toki ihan millä tahansa rasvattu taitaa olla parempi kuin täysin kuiva.
    Jotenkin tuntuu, että kuitenkaan kahden prässin hankkiminen ei olisi ylipääsemätön ongelma, jos on niinkin valistunut, että tajuaa erot voiteissa...?
     
  17. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mulla on edelleen -80 luvulla ostettu prässi toimii edelleen ja ei ole kumi turvonnut, mut silloin ei tehtykkään paskaa.
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Noihin prässien osat tulee valitettavan usein jostaina aasian maasta ja materiaali on "jotain" kumia ulkoisesti muistuttavaa materiaalia. Eivät vaan kestä kemikaaleja.
    Oiiikein vanhoissa prässeissä oli männän tiiviste nahkaa.
    Korjasin yhden prässin tekemällä kumiosan nitriilikumilevystä leikkaamalla, on nyt muutaman vuoden kestänyt.
     
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Jos ei ole oikeen vaativa paikka, niin sopii melkein mikä rasva tahansa, kunhan sitä on.
    Mos2 rasvassa on partikkeleita, joten vierintälaakereihin se ei sovi. Enempikin metallisten liukulaakereiden rasva.
    Rasvoissa on erityyppisiä aineita, joissa se perusöljy on sitoutuneena (se öljy on se voiteleva, ja se massa myös osallistuu voiteluun), ja erilaisia rasvoja ei saisi sekottaa keskenään. Väri ei aina kerro tyyppiä.
    Monessa paikassa se rasva korppuuntuu, ja kuivuu, kun siittä saippuamassasta katoo se öljy......
    Itse oon Datsuneiden (ja muidenkin) raidepäihin, ja alapalloihin aina laittanut semmosta kuitumaista Nylon vaseliinia (just niihin tarkotettua), eikä ole vielä yhtään niveltä tarvinnu vaihtaa 48:n vuoden aikana (siis, jos on ruuvattu nippa siihen nivelessä olevaan kierrereikään sen tulpan tilalle, ja rasvattu edes joskus).
    Volvon niveliinkin olen laittanut nipat, ja rasvannu ko. rasvalla. Vielä ei ole pettänyt semmonen, missä on nippa, ja rasvaus toiminu uudesta asti.

    Kyllä se vain niin on, että kannattaa aina laittaa semmonen rasva kohteeseen, kuin kuuluu, niin homma pelaa.

    Itsellä on kolme kahden käden rasvaprässiä, joissa yhdessä on Mos2, toisessa se nylon vaseliini, ja kolmannessa Esso beacon 2 EP2, joka on parasta vierintälaakereille.

    Esim. Rocolilla on semmosia erikosrasvoja, jotka pysyy koossa, vaikka löis vasaralla päälle. Jos johonkin semmosta tarvii.
    Lämmönkestävyyksissä, ja rasvan sisältämissä perusöljyissä on paljon eroja. Vaativa rasvan kohteen kyseessä ollessa kannattaa ottaa kaikki asiat huomioon.

    Nyky autojen kestovoidelluissa nivelissä on usein vikana rasvan puute, ja/tai huonot materiaalit!
     
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Periaatteessa riittävän usein rasvattuna nämä universaali rasvat on ihan ok jos nyt ei mihinkään korkea kierros laakeriin laita.
     

Kerro tästä muillekin!