Rata-ajoa kilvettömällä autolla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja JukkaK, 4.11.2008.

  1. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Kysytäämpä löytyykö täältä tietoa noista ratatapahtumista. Eli kun noilla ratapäivillä saa ajella omalla autolla suljetulla radalla mutta niissä pitää auton olla katsastettu sekä vakuutettu, Miksihän leima vaaditaan kun kerta suljetulla alueella ajellaan?? Onko kenelläkään tiedossa mitään ratapäiviä suomessa joissa saisi ajaa kilvettömällä mutta turvallisella "ratakäyttöön" rakennetulla autolla?

    Ja nyt en ole hakemassa toistaiseksi mitään kilpailutapahtumia vaan sellaista omaan tahtiin tapahtuvaa harjoitteluajua.
     
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

    onhan noita...meet radalle maksat ratamaksun ja autosi vaan omaa jonninsortin AKKn hyväksymän kilpaluokan katastuskortin ja täyttää turvamääräykset niin harjoittelu on vapaata mutta ei ilmaista.
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Niin, miksi vaaditaan vakuutus (liikennevakuutus) jos se ei ole voimassa suljetulla alueella. Näin ainakin aikoinaan vastattiin kun kysyin vakuutusyhtiöltä että miten se suhtautuu jos ajetaan liikennevakuutetulla "maarata-autolla" kentällä ja jotain sattuu vaikkapa yleisölle. Ei kuulemma korvaa vakuutus jos on suljettu alue. No ei sitten suljettu kenttää, ajettiin vaan.
     
  4. MadMike

    MadMike Gearhead

    Kilpailulisenssi omaa vakuutuksen....suljetulla alueella mutta auton täytyy täyttää myös turvamääräykset.
     
  5. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Niinjustiin, tuota hainkin että autolla ei ole radalle asiaa jos se ei ole katsastettu tieliikenteeseen tai siinä ei ole tuota AKK:n katsastuskorttia. Tuo on sinällään väärin koska suljetulla radallahan luulisi saavan ajella kaikennäköisillä vehkeillä kunhan ne menee paikanpäällä suoritettavan tarkastuksen läpi.
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kemorassa viime kesänä ei kyselty mitään erikoisia vakuutuksia eikä voimassa olevia liikennekatsastuksia radalla ajamiseen. Liikennevakuutus oli ok. Liekö sitten sattumaa.
     
  7. mke77

    mke77 Gearhead

    ihan niiku liikenteessäkin....se vakuutus on muita "kanssa kulkijoita" varten, eikä yksistään sinua itseä varten!! jakun ajetaan suljetulla radalla kilpaa, on siinä kilpailu lisenssissä ja auton"katsastus kortissa"(?) itsessään se auton ja kuljettajan vakuutus minkä akk maksaa..... mitä ei sit taas kaikissa autoissa välttämiti ole kun on "ratapäiviä", jolloin haetaan tosiaan ne kaikki kylän kovimmat peltoautot ladontakaa

    ....nyt vasta tuli "villeihin" kiihdytys kisoihin "vakuutukset"/lisenssit pakolliseks, ja juur muita kanssa kilpailijoita varten(mut ei katsojia varten)
     
  8. Jorrma

    Jorrma Gearhead

    Juu tosiaan se vakuutus vaaditaan sen tähden jos tölläät kaverin värkkiin. Muutaman vuoden käyty harjoittelemassa rata-ajoa ja tarrat noudettu katsastuskonttorilta.
     
  9. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Mitäpäs jos autosta on alkuperäistä vain moottori, voimansiirto, ja osa akselistoa, ja nekin väärin päin. :rotfl: Elikkäs pääseekö missään luvallisesti ajamaan putkirunkoisella autolla jossa on etuvetoisen tekniikka takana?
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Korvaako liikennevakuutus suljetulla alueella tapahtuvat onnettomuudet (vastapuolen vahingot)?
    Silloinhan homma on kunnossa ja muistan asian väärin tuosta joitain vuosia sitten tekemästäni kyselystä. Silloin ei korvannut. Piti ottaa vastuuvakuutus erikseen.

    Saako "ratavakuutuksen" ilman AKK:n lisenssiä. Jos ei saa, niin miksei? Pitääkö auto myös katsastaa nimenomaan AKK:n toimesta että saa lisenssin ja että pääsee radalle.
     
  11. MadMike

    MadMike Gearhead

    lisenssi ei vaadi autoa mutta Vakuutusyhtiö voi kaiketi evätä korvaukset jos autossa ei ole turvavarusteet kunnossa omilta vahingoilta..vastapuolen maksupolitiikastahan taisi joku ex DTM musse kuski tietää paremmin kun lemppas siviilauton kylkeen radalla ?
     
  12. MadMike

    MadMike Gearhead

    Harjoittelemaan pääsee jos ratamestari antaa luvan.
     
  13. MadMike

    MadMike Gearhead

    Akkn katastuskortti helpoittaa kummasti... ja senhän saa ihan tilaamalla maksua vastaan kun vaan ilmoittaa luokan mihin auto on tarkoitettu..paikanpäällä sitten ratamestari päättää loppupeleissä onko laite hänen mielestä ja vastuulla turvallinen.
     
  14. Traveling man

    Traveling man 1st gear

    Kilpailu-, harjoitus- ja kokeilutarkoituksiin käytettävät ajoneuvot on liikenne-vakuutettava, vaikka ovat rekisteröimättömiä, jos niitä käytetään alueella, joka ei ole täysin eristetty liikenteeltä.

    LVK perii korotetun maksun, jos ajoneuvolle olisi pitänyt ottaa liikennevakuutus. Kuljettajan, haltijan ja omistajan henkilövahinkoja ei korvata vakuuttamattomuus-tilanteissa. Tapaturmavakuutuskaan ei korvaa edellä mainittua vahinkoa, joka on aiheutettu ajoneuvolla, joka olisi pitänyt liikennevakuuttaa.

    Liikennevakuutuslain mukaan alue on katsottu liikenteestä eristetyksi silloin, kun se on suljettu aitauksella tai muulla konkreettisella tavalla ja kun muun liikenteen ja ulkopuolisten pääsyn alueelle estää jatkuva ja aukoton vartiointi.

    Käytännössä moottoriajoneuvokilpailujen kilpailualueet ja harjoitusalueet ovat harvoin laissa tarkoitetulla tavalla liikenteestä eristettyjä alueita. Sama koskee myös varikkoalueita, jotka ovat usein vailla eristystä.

    Tavallinen liikennevakuutus useimmiten riittää jos ei ole tarkoitus kilpailla. Rungonnumero mukaan ja vakuutuksen tekoon jos auto ei ole rekisterissä.
     
  15. MadMike

    MadMike Gearhead

    tästähän voi saivarrella mutta miten selvität sitten sen että ym mestat on kuitenkin saatu vakuutettua ym tapahtumia ja käyttötarkoituksia varten ?

    Käyppäs nyt vaikka suomen moottoriradoilla..onhan siellä aidat Varikon ja radan ympäri täysin. Ainoat poikkeukset on Keimola ja Mynämäen FK-rata...
     
  16. hyeena

    hyeena 1st gear

    Itse olen saanut tuosta liikenne vakuutuksesta sellaista tietoa etta voimassa olon suhteen oleellista on kayttotarkoitus siella radalla. Ei voimassa jos kilpaillaan mutta voimassa ajoharjoittelun yhteydessa. Onhan ne vakuutukset voimassa ajokortin kakkosvaihettakin suorittaessa..

    Tasta syysta monessa rata-ajo tapahtumassa on kielletty kilpaileminen ja jopa ajanotto. Ja jos joidenkin ajo nayttaa kilpailulta niin liputetaan ulos ja pidetaan puhuttelu.
     
  17. Graniitti

    Graniitti 1st gear

    En nyt ole Suomen jokaista moottorirataa kävellyt ympäri, mutta ainakin Alastarossa ja MotoParkissa se aita on vaan siellä katsomon lähettyvillä. Ainakin Alastaron takaosalle pääsee kuka tahansa metsästä kävelee, joten alue ei todellakaan ole täysin eristetty alue.
    Joten se liikennevakuutustarvitaan. Oli se sitten normaali liikennevakuutus tai sprinttiauton vakuutus..
     
  18. Graniitti

    Graniitti 1st gear

    Näinhän se juuri menee. Siksi juuri monessa tapahtumassa on kiellettyä viedä majakkaa radan varteen.

    Pistetään tähän vielä tarkennus että yhtiöillä on sitten KASKO-vakuutuksen kohdalta erilaisia korvaustapoja. Osa korvaa ja osa ei. Listaan tähän ne mitkä muistan, mutta ehdotan että jokainen tarkistaa oman kaskonsa kattavuuden omasta yhtiöstään.
    Pohjola ei korvaa lainkaan ajoharjoittelussa tapahtunutta vahinkoa.
    Tapiola korvaa, mutta 50% omavastuulla
    If korvaa, mutta omavastuu kolminkertainen, mutta kuitenkin vähintään 20% vahingon määrästä.
    Turva korvaa, mutta omavastuu nelinkertainen tai vähintään 15% vahingon määrästä.

    Muistaakseni jossain yhtiössä ei korvata edes kakkosvaiheessa sattunutta vahingoa. En vaan saa päähäni missä yhtiössä.
     
  19. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Nyt kun tää keskustelu on mennyt vakuutuasioihin niin palataan taas hieman alkuperäiseen aiheeseen eli siihen että missä ja kenen luvalla voi ajella autolla jossa ei ole runkonumeroita eikä auto vastaa miltään kohti alkuperäistä tieliikenteeseen hyväksyttyä tai mihinkään kilpailulajiinkaan? Tällöin en usko siihen saavan mitään vakuutuksia, Tai vakuutukset ovat kalliit ja sitten oikeasti vahingon sattuessa korvaaminen on toissijainen juttu.

    Kuulin vihiä että noita ratoja olis suomessa joita saa vuokrattua pienen porukan kesken vaikka päiväksi kohtuu korvauksin ja siellä ajo on sitten omalla vastuulla...? Ainakin noita drifting harrastajia on käynyt porukalla ajelemassa juuri näin että paikka on varattuna vain paria autoa varten päiväksi.
     
  20. Graniitti

    Graniitti 1st gear

    Saahan sitä vaikka Alastaron varattua itselleen muutamaksi tunniksi. Soittaa ja tekee ratavarauksen. Ei ne autosta tule etsimään, runkonumeroita tai muitakaan tunnisteita. Ainut mikä niitä kiinnostaa on se ettei auto valuta mitään nesteitä radalle.
     

Kerro tästä muillekin!