Rata-alustaa kotikonstein

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja sämpy, 3.7.2016.

  1. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Noh, luovuin sitten apujousiajatuksesta ja eteen tuli lyhennetyt Ladan jouset ynnä rajoitinvaijerit. Taakse lyhensin kanssa jousia ja tein rajoittimet kiinalaisesta kuormasidontavyöstä iskarin ympärille. Nyt sain ajokorkeuden ja etu-taka balanssin siihen mitä on ollut mielessäkin, etupää nousi 2cm ja takapää laski ehkä 3. Renkaat 195/50/15 Toyo 888R:t.

    Tuli todella namu ajettava, oli naurettavan helppoa etsiä rajat kurveihin. Renkaatkin lähtevät todella nättiin pieneen luistoon pidon rajoilla ja auto on balanssissa. Vaihdoin samalla taakse lukollisen akselin, mutta siihen olin vähän pettynyt ettei kiristetty kitkalukkokaan saanut vetoa pysymään kaikissa mutkissa vaan piti edelleen vetää laakeaa linjaa noissa kohdin.

    Tehoa lienee vähän yli 100 heppaa ja painoa kuskin kanssa yli 1200kg. Käytännössä koko ajan saa ajaa kaasu pohjassa ja jarruttelua kannattaa välttää. Renkailla pystyi sitten kurvissa luistattelemaan vauhdit pois.

    No pääsi tuolla nyt 1.44 aikoihin Ahvenistolla eilen, vakioiskareilla ja takana rumpujarrut.

    Vähän tymäkämpää iskaria, vähemmän kumia, enemmän tehoa ja ehkä lisää jarruja ynnä jäykkyyttä 600tkm ajettuun koriin, niin aivan varmasti pääsee alle 1.40.

    Palataan ensi vuonna asiaan, mutta nyt vaikuttaa hyvältä.
     
    pecu_83, Nikuzai ja KajS tykkäävät tästä.
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Hienoa meininkiä, sämpy!
     
  3. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Tänks.

    Löysin kuvan netistä jos se näkyy. Tuossa taitetaan Saippualaatikolla (r) Tarun mutkan jälkeiseen vasuriin nelosella kaasu pohjassa, vauhtia kai n. 100km/h? Ei ehdi mittaria katselemaan. Pääsuoran päässä oli n. 165km/h. Moottorin paras toiminta-alue on siinä 3000-5000 joten kannattaa vääntää isolla vaihteella ja välttää turhaa vaihtamista. Tarun mutka ja suolenkin ylämäki kolmosella, muuten nelosella ja pääsuoralla vitonen.

    Ulkokaarteen etunen olisi aika hyvän näköisessä asennossa. Tietty aina voisi kallistella vähemmän, mutta samaa luokkaa näytti 75:t Alfatkin kallistavan.

    [​IMG]
     
    pecu_83 ja Mikkis tykkäävät tästä.
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Tyylikästä. Pisteet poplaitteistosta. Niinkuin japanilaisilla driftkuskeilla, niillä on popit sitte AE86:sista Dajibaneihin (eli Dodge Van).

    Ooteen ootee: Guuglettakaa "dajiban" ja näette aikamoista ratameininkiä.

    Tuossa yksi:
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Koskakohan joku alkaa driftamaan pakulla euroopassa ihan tosissaan?


    Tuli tossa mieleen, et millainenkohan huitominen ois jos driftais tai ajais rataa jollain kunnolla kulkevalla laitteella 6vaihdetta, mutta rattikarahkalla
     
    KajS tykkää tästä.
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Europakuista liian suuri osa on etuvetoisia...pakujen eurodrifting (siis ilman noita dajibaneja) olis "vintage"-hiacejen ja mersu sprintereiden ja vitojen touhua:confused:
     
  7. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    En viitsi aloittaa uutta aihetta, kun täällä jo käsitellään vaihtoehtoisia lähestymistapoja jousituksen toteutukseen. Itse kävin kanssa tänä kesänä Apparalla pari kertaa slickseillä kokeilemassa miten Camaro taittuu mutkaan. Eka kokeilu jäi neljään kierrokseen, kun jakopään koppa lahos. Sen verran kerkes kuitenkin toteamaan, että renkaat taittuu liikaa alle ja perä soutaa sivusuunnassa kesken kurvin.

    Tokaan kokeiluun tein etuspoilerin, lisää camberia eteen ja panhardin taakse. Nämä kaikki oli toimivia parannuksia ja heti tokan setin toka kierros oli 1.32.97 joka jäi päivän parhaaksi muista teknisistä ongelmista johtuen.

    Camaron vakio alusta on kuitenkin niin löysä, että rengas taittuu edelleen alle ja eturenkaista tuli kankaat esille, vaikka staattista camberia on vajaa 4 astetta.

    Ensi kesäksi olisikin tarkoitus päivittää jarrut (hankittu jo) ja jäykistää alustaa tarpeeksi, että saisi nuo slicksit kulumaan keskeltä, eikä nurkista. Niillä pitäisi mennä Apparalla alle 1.30.00.

    Valmiita settejä tuohon löytyisi rapakon takaa vaikka kuinka monelta valmistajalta, mutta olen yrittänyt pitää tämän mahdollisimman kotipolttoisena, joten "luova soveltaminen" houkuttelee enemmän.

    Takapäähän mietin alkuun, että laittaisi coil-overit alkuperäisen iskarin tilalle, mutta nyt kallistun siihen suuntaan että lisäisin coilit vakiokamojen rinnalle. Etupäähän varmaankin löytyisi jäykemmät jouset ja iskunvaimentimet esimerkiksi jostain jenkki pick-upista? Osaakos täällä joku sanoa, esim. missä truckissa olisi 5,5" halkaisijaltaan oleva etujousi? Noita voisi saada jostain romuraudan hinnalla.

    Tässä vielä video viime ajoilta. Eka kierros on katolta kuvattu, mutta toka kierros on kyljestä kuvattu eteenpäin ja siinä näkee kuinka paljon alusta tuossa rata-ajossa elää.





    Kovaa oot Sämpy menny! En saanut Camarollakaan tuon enempää pääsuoran päähän :)
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onhan krafterit ja Lt;t

    Oishan se varmaan vinkeen näköstä touhua jollain 7m pitkällä korkeella pakulla [naurava hymiö]
     
  9. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Kai noihin aikoihin pitää olla ainakin 180-190, mitä tiedän 1.32 ajavia. Ai niin mutta sulla on varmaan mailimittari! :) Ja vissiin pari konia enemmän tehoa..
    Oliko muuten slicksit ihan oikeat sellaiset vai "katuslicksit" ? Meinaan runkokäytös, paineet ja sen sellaiset on oikeilla slickseillä ihan erilaiset. Omista silosista irtosi Alastarolla etusesta ulkoreunasta pinta enkä ole varma oliko vika kulmassa vai liian korkeissa paineissa, kun lämpösenä oli liki 1,7bar eikä sillä alustalla pystynyt kovin paljoa tekemään analyysiä. Mutta eipä nuo Toyot juuri ominaisuuksissa oikeille slickseille häviä, toki hiukan aiemmin alkavat luistaa. Ja ovat kivemmat ajaa, slicksit oli tosiaan melko löysät kyljistään mikä teki menosta hiukan epävarman oloista, kun auto tuntui heiluvan renkaiden päällä. Mutta sitten kun vaan luotti niihin niin voi jeesus sitä pitoa..

    EDIT. Jaa levoton alusta, tuohan näytti liikkuvan vaan joitain senttejä, vrt fiiun about 20cm. Muuten kiinnitin huomiota, että ajolinjat oli ihan 1:1 samat mitä itsekin ajoin. Huonommilla renkailla tuli ajettua kaarteet leveämpää linjaa, mutta paremmalla pidolla sisämutka jossa eniten kallistusta oli paras. Ja Suolenkiltä noustessa eka oikea, kattelin kadehtien kuinka paljon sait tuossa vauhtia, kun oma jää lukosta huolimatta vaan sutimaan ja pitää mennä pintakaasulla sillan alle asti.
     
    Muokattu: 30.9.2016
  10. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Ei mulla oo tossa nopeusmittaria laisinkaan, mutta RaceChronolla noita kierrosaikoja kellottelin, niin siitä pääsee katsomaan myös nopeuden eri radan kohdissa. Mulla ei pää, eikä luotto autoon riittänyt, että olisin tullut sen pääsuoran mutkan nilkka suorassa, vaan ihan reilusti nostin kaasusta siihen. Tornin jälkeen sitten uusi kiihdytys ja aikainen jarrutus, kun noilla huonoilla jarruilla ei meinannu pysähtyä. Ei se pääsuoran loppunopeus ihan suoraan korreloi kierrosajan kanssa, mutta toki sekin jotain kertoo.

    Slicksit ovat ihan oikeat slicksit, vaikkakin vanhoja käytettyjä. Tuosta alustan puutteesta ja vanteiden kapeudesta johtuen jouduin ajamaan todella kovilla paineilla, ettei rengas kulkenut aivan kyljellään. Mulla oli jopa 2,7baria painetta edessä ja takana. Matalammilla paineilla rengas kului vielä enemmän kyljistä. Parin ratakuskin kanssa noita paineita, pyöränkulmia ja kulumisia käytiin kyllä melko perusteellisesti läpi.

    Noilla slickseillä sain minäkin ensimmäistä kertaa lukkoni luistamaan sillan alitusta seuraavassa ylämäki vasurissa. Joutui sitä sitten kiertelemään vähän kauempaa, kuin olisi ehkä halunnut. Kyllä tuossa mullakin näyttäsi tulevan edessä ainakin yli 10cm joustomatkaa kun sisäkurvissa rengas nousee ton levikkeen alareunan tasalle ja kovassa jarrutuksessa sukeltaa näköjään loksunkaareen asti.

    Jäykempien jousien lisäksi ajattelin lisätä eteen ja taakse kallistuksenvakaajat. Edessä siis nytkin on, mutta ajattelin heittää toisen samanmoisen siihen alle ja taakse tosiaan laittaa vakaajan ylipäätään. Myös puslien vaihto polyuretaanisiin auttaisi paljon. Jarrujen päivitystä jo eilen tallissa aloittelinkin.
     
  11. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Voisikohan jostain modelta tilata ketjun otsikoksi vaikka "rata-alustaa kotikonstein" tms? "Amatöörin rata-alusta rakentelua?"

    Itelläkin olisi ohjelmassa hommata Ladan PU-puslainen tukivarsisarja ja istuttaa se tuohon taakse. Osa varsista käy suoraan. Vakaajia yritän välttää, hyvä rata-alusta toimii ilmankin. Ehkä vähän jenkkijuttu iskeä ranteenpaksuista vakaajaa auton alle, europuolella erilainen lähestymistapa. Eli ripustuksella ja jousituksella hoidetaan kallisteltu ja vakaajilla sitten vähän hienosäätöä päälle. Mun autossa toki etuvakaaja on vakiona myös reaktiotanko, joten sellainen on oltava jos ei rakenna abarth-tyylisiä erillisiä reaktiotankoja.
     
  12. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Ei se ole Euro vs Jenkki juttu. Molemmat lähestymistavat ovat yleisiä molemmissa leireissä (löysät jouset ja kireät vakaakat tai kireät jouset ja löysät vakaajat)

    Kyllä se "löysä" rata-autokin on melko jäykkä verrattuna vakioon.

    Eikös muuten ketjun aloittaja pysty itse muokkaamaan ekan viestin otsikkoa?
     
  13. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    En pystynyt, ainoastaan tekstiä?
     
  14. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Kikkailin tuossa vähän Racerenderillä ja sain nopeusnäytöt ja systeemit liitettyä videoon, niin nyt on ihan Gran Turismo meininki:



    Tosiaan RaceChrono on appi puhelimeen, jolla noita kierrosaikoja saa helposti kelloteltua ja näkee ne jopa livenä kabiinissa jos haluaa. Racerender on ohjelma, jolla ne GPS tiedot saa lisättyä videolle. (http://racerender.com/RR3/Features.html)

    Molempien ohjelmien ilmaisversioilla pystyy tuollaisia lyhyitä pätkiä tekemään. RaceChronolla ilmaisversiolla pystyy kyllä kellottamaan vaikka kuinka paljon kierroksia, mutta tietokoneelle dataa ei pysty exporttaamaan kuin 120s kerrallaan. Racerenderin ilmaisversio on rajoitettu 3min videoon, mutta sekin riittää jo yksittäisille kierroksille. Maksamalla sitten molemmista ohjelmista saa rajattomasti dataa käytettyä.

    Myös Garminin VIRBedit ohjelmalla (http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=6591) saa GPS-dataa liitettyä videoon ja gps-trackereita löytyy ilmaisiakin android puhelimille, joilla saa pidempikestoista dataa.
     
  15. 3964

    3964 3rd gear

    Onko kuin luotettavia nuo kierrosajat?

    Joskus kokeiltiin puhelimen gps kautta ottaa aikoja ja tuli +1 sek heittoja aikoihin.
    En kylläkään muista millaista ohjelmaa/appsiä siinä käytettiin.
     
  16. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Toki riippuu gps signaalin vahvuudesta ja yhteydessä olevien satelliittien lukumäärästä, sekä gps mokkulan tarkkuudesta (virkistystaajuudesta ym.) mutta kyllä mä arvioisin että tuolla kymmenyksien tarkkuuteen pääsee.
     
  17. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Rata-alustan säätämisestä on tuolla Ameriikan maalla erittäin hyvin kirjoitellut Ron Sutton.

    Linkki etupään geometriaan:
    http://www.pro-touring.com/threads/...n-amp-Steering-Geometry-for-Track-Performance

    Tuon linkin takaa löytyvän viestin alussa on linkit myös herran käsittelemiin muihinkin alustan osa-alueisiin. Paljon hyödyllistä tietoa, josta myös paljon hyödynnettävissä kotikonstein.

    Itse vaihtelin eilen illalla Camaron vanhoja kumipuslia polyuretaanipusliin ja huomasin että puslien sisäholkit ylätukivarressa on hieman eri mittaiset. Laittamalla holkit "väärille" puolille saa ylätukivartta siirrettyä taaksepäin muutaman millin, jolloin etupäähän saa lisää casteria.
     
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Mukava huomata etten oo ainut joka protouring.comilla viettää aikaa :p
     
  19. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Viime talven aikana tuli tosiaan päivitetyä Camaroon uretaanipuslat, jäykemmät jouset ja uudet vakio iskarit eteen ja lisättyä coil-overit taakse vakio jousituksen rinnalle. Lisäksi jarrut päivittyivät isompiin edessä ja takana. Rallicross-radalla vierailtuani jouduin rakentamaan etuspoilerin vielä uusiksi.

    Viime viikon keskiviikkona pääsin tälle kesää ekan kerran Ahvenistolle ja heti päivän ekan setin toka kierros oli sama kuin viime kesän paras. Tulin radalta pois tsekkaan että kaikki on kunnossa ja tekemään pieniä säätöjä valmiina lähtemään seuraaville seteille uuden ennätyksen metsästykseen. Noh, seuraaville seteillä olikin sen verran ruuhkaa, etten päässyt ajamaan yhtään puhdasta nopeaa kierrosta. Kolmannella setillä päätin vetää vielä yhden nopean ja päästin koneen liian kuumaksi ja kovassa jarrussa taisi öljyvalo vilahtaa ja siitä kaasulle palatessa tulikin koneesta valmista kauraa. Kiertokangen laakerit paskaksi ja kampura ja pari kankea koneistuskuntoon siinä samalla.

    Seuraavaksi öljypohjan muokkausta, öljynjäähdytin ja mahdollisesti isompi syyläri niin toivottavasti vältytään samalta. Myös toimiva (ei 100%) lukkoperä on tehtävä listalla.

    Tuossa vielä video siltä tokalta kierrokselta:
     
    palontie, DX, Cam69 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    tää ei oo koskaan ongelma. ongelma on jossain muualla.
     

Kerro tästä muillekin!