Ratahanke!?!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja B.B.Chevy, 3.4.2008.

  1. rb

    rb Double Gearhead

    Mikäli mä olen oikein ymmärtänyt niin nykyisten mutkaratojen käyttöaste on varsin korkea ainakin täällä etelässä, kun treeniaikoja on vaikea saada suurten varausmäärieen takia.

    Ja toi Kouvola olisi sijainniltaan varsin mainio ruuhkasuomeakin ajatellen. Romut lavalle ja reilu tunti niin olisi radalla. Ei sitä voi pahana pitää.

    En tiedä miten Suomessa toimisi virallisissa olosuhteissa ajettavat "epäviralliset" keskiviikkokahinat jolloin varttimailia pääsisi mittaamaan kuka tahansa millä laitteela tahansa.

    Reilu vuosi sitten satuttiin Friskossa ihan arki-iltana Sonoman radalle ja ihmeteltiin paikalle saapunutta kaluston määrää. Varikolla oli laitetta ihan kiihdysys kilpureista siviili pikappeihin ja kaikkea mahdollista siltä väliltä.

    Siinä joskus ilta kuudelta kisat alkoi ja hämärän tullen jatkettiin vaan jolloin jokainen paikalla olia pääsi ajamaan useamman kierroksen.

    Nopein aika taisi olla 8,5 luokkaa ja hitain jotain 20 sekunttia mutta ketään se ei haitannut kun parit selkeästi haluttiin valita tasaveroisiksi ja kaikilla näytti olevan hauskaa.

    Olisko tossa ideaa jos tulevaisuudessa ois enempi suorituspaikkoja, vai onko noi west coast cupit just tollaisia??
     
  2. JariV

    JariV 2nd gear

    Mutkaradat on monesti jo 90 prosenttisesti varattuja tähän aikaan vuodesta koko seuraavan kesän suhteen. Millanen käyttöaste kiihdytysradoilla on?
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Vähän veikkaan et ei kauaa jaksa imee tollaset keskiviikkoillan ajot vähääkään kauempana. Malmössä joka on suunnilleen Helsingin kokonen kaupunki, on oma rata n. 6 km kaupungin keskustasta. Siellä on myös keskiviikkoiltaisin ajomahdollisuus, ja rata on tosiaankin ihan eurooppalaista huipputasoa pidoltaan ja tasaisuudeltaan, Suomessa ei oo vastaavaa. Mitä siellä käynyt, niin ehkä 30 laitetta on tyypillisesti paikalla. Ajamisen hinta pikkasen riippuu laitteesta, mut normivehkeelle se on halpaa ja jollekin promodille sit vähän kalliimpaa. Laite joka hitaampi kun 8.6 (200m,n. 13.5 sek 400 m) Illan ajelut maksaa 100 kr, eli about 11€. Tota nopeempi ni tarvii kypärän ja pitkät vaatteet ja joutuu ostaa lisäks samanhintasen kertalisenssin mikäli ei oo lisenssiä. Kovemmilla vehkeillä maksaa 55€, pyörillä 22-33€ ja lisäks kaikki maksaa "katsomomaksun" 30 kr per naamari. Toiminta on kaupungin tukemaa. http://www.youtube.com/watch?v=SpG_-sDJ6Eg
     
  4. rb

    rb Double Gearhead

    Kyllä joo.

    Taatusti ei vedä jos ilmoitetaan että Alastarolla aletaan ajamaan keskiviikko kahinaa, mutta Kouvola, puhumattanaan jos tohon Seutulaan kentän taakse joku päivä rata ilmestyy, olisi jo toinen juttu.

    Tosin en tiedä mitä kaikkea Seutulan suunnitelma pitää sisällään. Joskus 15-20 vuotta sittenhän sitä hehkutettiin joka toinen vuosi että nyt rata tulee, mutta sitten taas vaijettiin vähin äänin.

    Nythän siellä jotain touhuamista on menossa kaikessa hiljaisuudessa. Aika sitten näyttää tuleeko joskus valmista.

    Niin ja Alastarolla ja Virtasalmella kiihdytysrata on osa mutkarataa, mikä osaltaan hankaloittaa asiaa.
     
  5. Putte

    Putte 1st gear

    En usko, että noihin osanottomaksujen korotuksiin tai näyttelylippujen hinnan korotuksiin on tällä hetkellä järkevää lähteä. Nyt jo on molemmista maksuista kuulunut riittävästi napinaa.
     
  6. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Näinhän se on: napinaa on ollut.

    Lisäisin, hieman ohi aiheen, että eräs nimeltä mainitsematon etujärjestöhän taannoin julisti, että ei hinnat ole muuttuneet kalliimmiksi euroon siirtymisen takia. Rivikansalaiset kuitenkin ovat eri mieltä - myös näiden pääsylippuhintojen kohdalla.
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Kun euroon siirryttiin 11 vuotta sitten, eivät hinnat nousseet markoista euroon siirryttäessä, mutta ei ole koskaan tainnut olla 11 vuoden jaksoa, jona kaikki hinnat eivät olisi nousseet. Tänä päivänä on iha turha enää verrata hintoja siihen, mitä ne olivat 2001, joka oli viimeinen markka vuosi.
     
  8. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    ot alkaa: se mikä nykymenossa on outoa on se, että juuri mitkään hinnat eivät laske laskusuhdanteenkaan aikana ot päättyy.
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

  10. jknR

    jknR Gearhead

  11. supo

    supo Double Gearhead

    Hyvä Arhinmäki eli se oli siinä jos ei hallitus kaadu eli kukaan ei enää panosta tähän!!!
     
  12. homer

    homer Double Gearhead

    Nyt säästyvät rahat punikkirappareille sun muille hulttiotaiteijoille niin kaikilla on kivempaa...
    Taisi olla tuon hankkeen loppu. Tosin itse olen kyllä ollut sitä mieltä että käytettäisiin kaikki tarmo jo olemassaolevien ratojen ylläpitoon (kehittämiseen) ja toiminnan turvaamiseen.
     
  13. jknR

    jknR Gearhead

  14. homer

    homer Double Gearhead

    Jos oopperan (ja muunkin "paremman" kulttuurin) pitäisi tulla toimeen omillaan taitaisi moinen hoilotus ja kekkulointi loppua siihen paikkaan.
     
  15. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Välttämättä (ja onneks) homma ei oo vielä Iitin ratahankkeenkaan osalta ohi sillä pääosaa rahoituksestahan on radan puuhaajat keräilleetkin muualta kuin valtion kirstusta ja valtiovallan puoleltakin hanke on koskenut ton Arhinmäen sähläämän opetus- ja kulttuuriministeriön lisäks neljää muutakin ministeriötä.

    Tossa vielä yks tuore pätkä paikallisesta uutisoinnista koskien tota ratahanketta:

    Moottoriratayhtiön projektipäällikkö Timo Pohjolan mukaan tarvittavat rahat rakentamisen aloittamiselle ovat jo tiedossa eikä käynnistämiseen tarvita lisärahoitusta.

    — Meillä on rahoitusraami, jossa 16 miljoonaa euroa. Mukana on julkista ja yksityistä rahaa. Nyt liikumme enää tämän raamin sisällä, eikä lisää ulkopuolista rahoitusta tarvita, Pohjola sanoo.

    KymiRing Oy koostuu kuljettajakoulutuskeskuksesta ja moottoriurheiluradasta. KymiRing sijaitsee Iitin Tillolassa. Hanke on tarkoitus toteuttaa useassa vaiheessa niin, että se aloittaisi toimintansa vuonna 2016.
     
  16. supo

    supo Double Gearhead

    Pahoin pelkään että yksityinen raha kiinni tuosta valtion osuudesta ja jos sitä ei tule niin häviää se yksityinenkin raha ehkä?
     
  17. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tottakai sillä on vaikutuksensa mut tossa on siis ollutkin mukana viis eri ministeriötä joista se nyt pois jäävä Arhinmäen ministeriö on vaan yks viidestä.
    Toivotaan vaan että ne muut pysyy kelkassa ja toi urheilu ja kyldyyriministeriökin palaa sinne heti kun päästään tästä nykysestä hallituksesta ja ministeristä eroon, onneks viimeistään vajaan 1,5 v. kuluttua.
     
  18. Putte

    Putte 1st gear

    Näinhän se pitäisi olla. Jo olemassa olevat radat tarvitsevat rahaa investointeihin ja jos kilpailua ratojen välille tulee lisää, taitavat vanhat radat rapistua. Uusi rata porskuttaa hetken aikaa apurahalla ja on niiden loputtua konkurssissa tai myynnissä, kun varallisuus ei riitä.
     
  19. Putte

    Putte 1st gear

    Jos moottoriurheilu saisi yhtä paljon rahaa kuin ooppera, meillä taitaisi olla moottorirata jokaisessa vanhan jaon mukaisessa läänissä.
     
  20. tcb62

    tcb62 Gearhead

    huligaani, sossupossu diggais sponssata ennemmin vero fyrkillä vihreänrauhan terroristeja............tällästä tää nyt sit on.
    Fudis on Kunkku laji mutta putkeen tsiikaava ideologisti ei oo demokratiaa, vai mitä Paavo...? :wc: :wc: :wc: :wc: :wc:
     

Kerro tästä muillekin!