Ratasvaihteisto lyö tyhjää maastopyörässä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja Motor & Parts, 22.4.2017.

  1. mr.X

    mr.X 3rd gear

    Palaa lähtöruutuun ja vaihda takarataspakka, eturattaat (kampisarja) ja ketjut.
    Takavanne, takavaihtaja tai keskiöakseli eivät ole syynä ongelmaan, takavaihtaja toki voi olla jos säädöt eivät ole kohdallaan.

    Osien ikä ei ratkaise, nuo Shimanon 18-v tekniikan halpisosat kestävät ajoa hyvissä olosuhteissa 3-4 tkm, huonolla hoidolla, talviajossa (hiekka, suola) tai sillä ettei käytetä koko vaihdeskaalaa vaan ajetaan 2. rattaalla edessä ja takana käytetään vain muutamaa ratasta niin osat on loppu 2000 km ajon jälkeen.

    Terveisin fillarimekaanikko
     
  2. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Vaihtuuko eturattaat samanlaisena "pakettina" kuin rataspakka vai yksitellen? En ole ikinä eturattaita vaihtanut. Tarvitseeko minkälaisia työkaluja?
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eturattaat saa edullisimmin kampisarjana. Toki ne rattaat voi vaihtaa erikseenkin. Fillarillasi taitaa olla jo ikää, kun on tuommoinen vapaarataspakkamalli. Tällä välin osissa on tapahtunut muutoksia, joten tarkkana, jotta saat sopivat osat. Fillarihuoltoja suorittava liike voi olla kokenemattomalle markettia parempi hankintapaikka. Osaavat siellä asiansa, huollossa.
     
  4. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

  5. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Yritin tuota vanhaa rataspakkaa avata, siis että olisin saanut vapaarattaan irti, no ei saatana lähtenyt vaan helvetin tiukassa. Miksi kaiken pitää olla niin saatanan tiukassa aina, joka jumalan kerta. Rupee vituttamaan...

    Olisi ollut edes mahdollisuus laitaa hylsy niin olisi saanut vittu kompuralla kunnon väännöt tuohon paskaan
     
  6. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Niin, kuten sanottu, itellä oli tommoinen halpis paska, enkä tiedä tarkempaa rakennetta, muuta ku että kyllä se tasaisesti sotki tyhjää.

    Ketjut ja takapakka ei hievahtanutkaan, vaikka sotkin ku viimeistä päivää, etenemättä lainkaan.

    Ja ihan olin selvin päin vielä siihen aikaan.
     
  7. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Tällä hetkellä tuossa fillarissa 28 tuumainen takavanne jossa kierre ja tähän kierteeseen tulee 6 vaihteinen rataspakka. Siis 6V rataspakka, kierrepakka.

    Mielessä on käynyt että jos vaihtaisi tuohon 28 tuumaisen takavanteen johon tulee kiinni 7v rataspakka, mallia kasettipakka.

    Ajattelin kun noita 7V kasettimallisia rataspakkoja on paljon paremmin tarjolla. 6V rataspakat jotka tulee kierteellä kiinni alkaa olla erikoiskamaa, joka pitää tilata netistä.

    Sopisiko tuon 6V rataspakan, kierrepakan tilalle 7v kasettipakka? Onko siis leveys sama noilla? Eli mahtuuko runkoaisojen väliin?
     
  8. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Mites jos vaihtaisi 7v rataspakan (kierrepakka) tuon 6v rataspakan (kierrepakka) tilalle? 6v leveys 470mm ja 7v leveys 490mm.

    Vaihteita ei tietenkään olisi kuin 18 mutta noita 7v löytyy Biltema, Motonet kun 6v pitäs tilata netistä.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sopiiko sun vaihteenvaihtaja, kahva, lisärattaiselle pakalle. Löytyykö pykäliä tarpeeksi? Jos 7-ratas on yhtä leveä, on siinä oltava rattaat toisiaan lähempänä kuin 6-rattaassa. Kahvan pykälöinti ei täsmää.
     
  10. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Hyvä pointti eli pitäisi samalla vaihtaa takavaihtaja, vaihdevipu, ehkä ketjut. Ei taida kyllä kannattaa kyseinen projekti.
     
  11. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Asia on varmaan hyvä,mutta miten aihe liittyy overdrive palstaan?
    Kohta täällä aletaan kysellä ruohonleikkurin huolto-ohjeita tai trimmerin siiman pituuden opastusta.
    Jotain rajaa,mistä puhutaan.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei ole jäänyt yhteen kertaan, että olen ennen kesän loppua rikkonut sekä Dartin että Sportsterin. On hyvä olla perustaidot myös polkupyörien kanssa, jottei joudu bussiin tai junaan turvautumaan. Auttoiko?
     
  13. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Johan täällä on Brigs Stratton ongelma topic olemassa ja kukaan ei todellakaan pakota sinua lukemaan tätä topicia tai viestejä. Ihan on kuule oma valintasi, eli kannattaako tuhlata energiaa turhaan avautumiseen aiheesta...
     
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Eikös siinä polkupyörässä ole overdrive?
     
  15. Gerball

    Gerball Gearhead

    Huoh, kohta 2 vuotta painittu tämän saman ongelman kanssa, mut mikäs siinä. Tätä on hauska seurata.
    6 kierrepakan tilalle voi pistää 7 kierteellisen. 7 on sen yhden rattaan verran leveämpi, sulla jää vaan jompikumpi pää käyttämättömäksi.
    Ongelma voi tulla siinä kohtaa kun 7 pakka on sen verran leveämpi että ottaa runkoon kiinni. Tähän korjauksena voit laittaa yhden prikan oikealle puolelle sinne akselin mutujen väliin. Vähän vaikea selittää, mut näin se menee.
     

Kerro tästä muillekin!