Ratin puhdistus!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja kime2, 19.11.2017.

  1. kime2

    kime2 Gearhead

    Onko mitään vinkkiä millä sais ratin todella puhtaaksi?
    Monia aineita olen jo koittanut ja yhä on siellä muovin pohjalla urissa mustaa.
    Kyseessä on 80 Caminon ratti,mut varmaan liki samaa materiaalia on kaikissa tuon ajan gm:ssä?
    Seuraavilla aineilla olen kokeillut:
    Fairy
    Verhoilunpesuaine(pyyhkimällä ja liuottamalla)
    Prestan vinyl&leather
    Aroman vinyylin puhdistusaine
    3M:n puhdistus spray(se sitruunan tuoksuinen joka maksaa ainakin täällä yli 20e/purkki)
    CRC Bräkleen ja myös jotain halpiskamaa kokeilin myös.
    Satulasaippuaa olen myös kokeillut.
    Että oisko kellään mitään hyvää vinkkiä?
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Joko kynsiharjaa tarjosit noiden em. kanssa?
     
  3. passerby

    passerby Gearhead

    Silikoninpoistoaine? (Silicone remover/ Silicone entferner)
     
  4. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Miten toiminee sooda, etikka, kynsiharjalla jynssäämällä
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllä.
     
  6. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Mulla oli ihan julmetun homeinen ja paskanen orkkisratti Coronettiin, mikä piti saada paikalleen. Aattelin, ettei se toi ton enempää varmaan tosta pilalle mee ja hinkkasin kylmästi sen semmosella saippua patapatalla puhtaaks. Tuli ku uus
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  7. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Tseitsein ehdotus ihan hyvä.
    Ite olen käyttänyt wurthin pineline tehopesua lähes kaikkeen. Tosin se(kään) ei enää ole samaa, mitä aikoinaan.
    Aikoinaan satoja asuntovaunuja ja -autoja sekä henkilöautoja, ym. pessyt tällä ja puhdasta on tullut vaikka 15 vuotta metsässä seisseestä vaunusta.
    Nykyään vaan ei enää saa sellaisia myrkkyjä käyttää, mitä sillon. Kaikki pesuaineet nykyään niin helvetin "ympäristöystävällisiä".:mad:
     
    rane58, kime2 ja passerby tykkäävät tästä.
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Tämän unohdin tuosta mainita että on kokeiltu myös tällä ja nimen omaan sillä vanhalla versiolla.
    Prestan vinyl&leather oli myös sitä vanhaa vuosikertaa ja uudella jolla ei ns.tee mitään olen myös yrittänyt ja kalkinpoistolla,kuten myös moottorinpesuaineella crc ja wurth ja myöskin ihan liuotinpesuaineella olen kokeillut.
    Jos ihmettelette et mistä oon nämä kaikki aineet hankkinut,niin oon nyt 6v ollut auto- ja konefiksarina.
    Mutta oon vaan huomannut et kyllä täältä tietoa vaan saa
    Meillä(kin) ongelmana on se että lähes kaikki aineet tulee samalta toimittajalta eli monia hyviä aineita jää meidän ulottumattomiin
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Lähtisiköhän PERMATEX FAST ORANGE käsien pesuaineella?
    Sivelee ja käärii elmukelmuun likoamaan pidemmäksi aikaa. Karhealla sienellä jynssäys.
    Siinä on mukana pientä raetta mukana, pitää vain muistaa ravistella pönttöä, että rakeet tulee mukaan.
    Ihmesientä voi myös kokeilla.
    Viimeinen keino on ottaa ratti irti ja myllyttää lammaslaikalla ja esim. Mirka Polarshine 20.
     
  11. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Ihmesienellä olen minä putsaillut sisustan osia. Sitten kerran kokeiin soodapuhallusta (Motonet pistoolilla) sivupaneeleihin, mutta ne menivät pilalle. Prkl.
     
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    Saman havainnut.
    Tilalle olen löytänyt Nosotuotteen GR260:sen.
    Noso

    Mielestäni vanhan pinelinen veroinen ja halpa, kun ostaa 30L astiassa.

    Itse ruuvaisin ratin irti ja joksikin aikaa likoamaan GR260/vesi liuokseen. Sitten kynsiharjaa ja huuhtelu.
    En usko, että mitään orgaanista jää jäljelle.
     
  13. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Uskaltaisikohan tuollaisen ratin laittaa astianpesukoneeseen?
     
  14. three hundred

    three hundred Gearhead

    WD-40 hyvä putsaus aine vaik öljyä on... Tubesta ku katselee ni putsaa mitä vaan.....
     
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Coca-cola.
     
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kysy tuolta ja se lika lähtee varmasti, ovat oikeita ammattilaisten aineita, myymälästä saa hyvät neuvot kaupan päälle.

    http://www.nosotuote.fi/

    Kokeilisin itse ensin InClean tai jopa GR-260 50% laimennettuna...kun puhdas, niin pesu puhataalla vedellä.

    Omat kokemukset yli 20 vuoden ajalta:

    InClean...korjaamon kahvihuoneessa mustaksi vuosien mittaan tahrautunut ovimatto, suihkasee ainetta mattoon ja rättiin, odottaa hetken ja pyyhkäsee... Oho se matto olikin keltanen eikä musta
    Pesty auton sisäkatto, kun kattoluukusta oli vuotanut vettä vuosia ja tahrannut katon laikukkaaksi.
    Valkoista lakanakangasta ja InClean:a ja pyyhkimällä katto tuli puhtaaksi.

    GR-260 kalustonpesuainen on ainoa aina joka liottaa esimerkiksi ongelmitta yli 10 vuotta vanhan asuntovaununkatolle kertyneen mustan moskan...sisältää pihkaa, nokea, ilmansaasteita, linnunjätöksiä, sammalta, jäkälää jne....saa mennä maahan, koska biohajoavaa.
    Konehuoneestakin tulee tällä laakista puhdas ja kiiltävä täysin ilman liuottimia...sen takia uskallan väittää että jostakin ratista lähtee myös lika.
    Voi käyttää myös laimennettuna esipesuaineena kun pesettää suolaista mustaa autoa konepesussa talvella...joku 20 % riittää hyvin.

    Aikanaan käytin näitä aineita autojen ulko/sisä pesuihin autoliikkeessä ja nykyään käytän omien autojen pesuun ja kunnossa pitoon.
    GR-260 kalustonpesuainetta aina 5 - 25L kannullinen kotona.
     
    Muokattu: 20.11.2017
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    Ei ole kovin kattavaa jälleen myyntiverkkoa Nosolla, kun katsoo niitten sivulta.
    Länsisuomessa ei ollenkaan ja Itä-suomenkin alue on Vaasa, Kokkola, Pietarsaari akselia??
    Myykö ne Tuusulasta suoraan kuluttajalle?

    Muokkaus: Kännykän näytöllä näyttää jälleenmyyjät tuolleen hassusti, mutta läppärim näytöllä sijoittuu oikein.
     
    Muokattu: 21.11.2017
  18. three hundred

    three hundred Gearhead

    Sokerivedestä saattaa jäädä hyvä tahmeus...
     
  19. rosswell47

    rosswell47 2nd gear

    oisko ollu spinneri lehdessä aikanaan juttu kun corveten punaisia sisä osia mm ratin puhalsivat soodalla varovasti ja muistaakseni penkit myös ja tuli siistit..
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    siis josson tavallista käsipaskaa niin ite olen kokenut parhaaksi kovamuovisen ratin pesuun ihan vaan lämpimän veden
     

Kerro tästä muillekin!