Ratin ulosvetäjä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Stone, 20.3.2005.

  1. Stone

    Stone 3rd gear

    Mistäs romukaupasta saisi edullisesti ratin ulosvetolevyn? Siis sellasen ulosvetäjän, jossa on kiinteästi vain keskipultti eli se mitä kiristetään + neljä pitkää uraa kiinnityspulteille. Täytys Grantin sovitin saada irti, sinne kun ei tavallisen ulosvetäjän kynnet sovi alle.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    tee itse, helppoa kuin maksalaatikon lämmittäminen :D
    käy jossain metallipajassa tekemässä/teettämässä neliönmallinen levy ja siihen sopiviin paikkoihin reiät
    motonetistä löytyy kans
     
  3. Kalikali

    Kalikali Gearhead

    Tai ota messinkituura (tai jotain muuta pehmeähköä metallia oleva) ja vasara. Tuura akselin päähän (teitenkin lukitusmutteri ensin pois) ja hujautat vasaralla iskun tuuran päähän ja nostat samalla polvillasi rattia ulospäin. Kyllä lähtee.
    On vielä helpompaa, jos kaveri apuna ja pystyy itse vetämään rattia käsilläsi.
    Ainakin tähän mennessä kaikki ratit irronneet, vaikka olleet paikoillaan kymmeniä vuosia.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    varo ettet saa ratilta turpiin, kaverilla kävi näin ja molemmat silmät mustaksi :lol:
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuura pn se millä hakataan jäitä,ja tuurna se mikä sopii näihin metalli hommiin.SORRY
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ja taas joku äidinkielen opettaja liikkeellä. Eikähän asia tullu selväksi ilman oikaisuakin. Tuskin ny kukaan millään jääjutskalla rupiaa rattiakselia hakkaamaan. Itte oon vaan heilutellu ja vääntäny ratin irti. kaikki ovat lähteneet.
    Ja jos pitää oikaista ihmisten kirjoitusvirheitä tee se ainakin omalla nimelläsi. Saa sitten lähettää todistuksen kirjoitustaidoista yv:nä
     
    cdv70 tykkää tästä.
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja voihan sen lukitusmutterin jättää siihen paikalleen vain löysästi niin kun ratti irtoaa se toppaa siihen mutteriin eikä leukaan. 8)
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla taas kävi niin, että kun yritin irroittaa 1967 Dartin rattia lyömällä, niin hajosi koko ohjausputki.
    Siinä oli kokoonpainuva rattiputki ja sieltä hajosi pienet muovikiinnikkeet, jonka jälkeen rattiputki lysähti kokoon. Kuulema kaikissa Mopareissa on
    vuodesta 1967 lähtien kokoonpainuva rattiputki.
     
    bottipoika tykkää tästä.
  9. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Juu älä ainakaan moparin rattiputkea mene lyömään. Ite tuli kokeiltua :mad: :mad: :mad:
     
    bottipoika tykkää tästä.
  10. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Motonetistä ja muistakin tarvikevaraosaliikkeistä saa ulosvedinsarjaa jossa on myös yleisimmät tuumaiset vetopultit, hintaa parikymppiä. Samalla sarjalla olen irrottanut myös damppereita joten ihan kohtuukestävä vekotin on.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse hommattu Mobitivelta vastaavan sarja. Vaikutti ihan jees tapaukselta kun selvisin myös dampperi-hommasta sen kanssa.
    Siis: www.mobitive.com
     
  12. Stone

    Stone 3rd gear

    Vasaroimaan en ainakaan sitä akselia ala, sen verran täytyy sääliä vehkeitä kohtaan löytyä. Tuli sitä orkkisrattia koitettua vetämälläkin irrottaa...HHHHHNNNNNGGGGG!!! :mad: ei mihinkään!

    Käympä tota motonetin vetovehjettä kattomassa. Tattis!
     
  13. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mä tein tossa hommassa kerran killerin paikalliselle GM-edustajalle. Vaniin piti vaihtaa ratti mut sen orggis oli niin tiukassa ettei vaan mitenkään lähtenyt millään vetäjillä tai muilla temppuiluilla (ei edes saatananmoisella kiroilulla :mad: ). No, tulipa sit mieleen että kysyn merkkiliikkeestä miten ne nuo irrottaa ja tulinpa samalla kysyneeks mitä veloittavat ratinvaihdosta. Eipä ollut velotukseltaan kuin puolen tunnin juttu niin ajattelin sit että nyt loppu äheltäminen ja vaihtakoot siellä. Ja auto siitä sit seuraavana päivänä sinne ja työn alle. Lopputulos: melkein kaks tuntia vääns kaks ammattiasentajaakin tossa hommassa. En tiedä mikä siinä sit lopulta teki homman niin hankalaks kun en jäänyt paikalle sinne korjaamoon kattelemaan sitä touhuamista mut autoa pois hakiessani korjaamopäällikkö noitui että tappiolle meni niiltä koko keikka ja että kovasti oli kuulemma kaverit vääntäneet ja kääntäneet :rotfl:
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tervehdys,

    itse kun tarvitsin ratin pois ottamiseen ulosvetäjää tiltin kirraamista varten, niin hain semmoisen muutaman euron satsin jostain halpakaupasta. Paketissa oli "reikälevy" ja muutama erikokoinen vetopultti. Ei niin järeä satsi, mutta ratin sillä sai pois GM- pelistä ihan hyvin. Saatoin auttaa vähän vasaralla kevyesti naputtelemalla "työntöpultin" päähän sen jälkeen, kun olin kiertänyt sen kohtuulliseen jännitykseen. Niin ja ratin kiinnitysmutterin on hyvä pitää siinä akselin päässä kierteillä , mutta tietty löysättynä tässä hommassa yllättävän tapahtumasarjan välttämiseksi.

    Olisikohan ne siellä merkkihuollossa unohtaneet löysätä sen akselimutterin? Jos, niin ensimmäiset 118 minuuttia menee varmaankin ratin irroitusyrityksiin ja ne loput 2 minuuttia sitten ratin irroittamiseen.

    Ei millään pahalla, mutta kaikkea voi aina sattua, itse kullekin....


    Terveisin,


    Vieras
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    ei siinä mitään ulosvetäjiä tarvita! Keskipultti vaan muutamalla kierteellä akselin päähän kiinni ettei tuu ratti silmille,sit vaan käsillä vähän paukuttelee rattia ja muljuttelee vähän joka suuntaan ja samalla vetää.
    Kertaakaan ei oo kummempaa tarvittu!
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Noinhan tuo näpärästi käy niinkuin Nimettömällä, useimmiten jopa jenkkiautoissa eikä vaan corolloissa mut joskus tulee niitä omituisia poikkeuksiakin. Niinkuin kaikissa hommissa :wink:
     
  17. Cowboy

    Cowboy 1st gear

    Niinhän se menee... Parillakympillä saa tosiaan toimivan ulosvetäjän, jota tarvitaan yllättävän usein. Jos nyt ei itsellä ole useinkaan käyttöä, niin tuttavapiirissä tuntuu olevan aina joku ratinirroittaja. Ja ulosvetäjällä käy homma helposti (yleensä).
    Ratti on usein niin lujassa, että pahaa tekee käyttää sen irroittamiseen väkivaltaa.
     
  18. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    No tämän topicin luettuani kävin ostamassa Motonetin ulosvetäjäsarjan. Hintaa oli vajaa 20 euroa ja kyllä sillä tuo ratti lähti helposti irti. Sarjassa on monia millikoon ja tuumakoon pultteja (yhteensä kaikkiaan 46 osainen sarja) joten käy moneen autoon ja tarkoitukseen.
     
  19. JR

    JR Gearhead

    Niinpä. Meni hermo viime keväänä kun ei tuntunut ratti lähtevän irti T-birdistä sitten millään. Varmaan tunnin koputtelin, hakkasin, vääntelin, rikoin siinä samalla vähän rattiakin, eikä liikettäkään mihinkään. Sitten tempasin muutaman kerran oikein perkeleesti ja lähtihän se. Ja lähdin sitten itse samalla terveyskeskukselle paikkaan silmäkulmaa... Niinhän se on, että kun taito loppuu niin voima lisääntyy. Ei sitä silti kai ihan idioottikaan tarvitsisi olla...
     
  20. pussyhead

    pussyhead 1st gear

    [/quote]Niinpä. Meni hermo viime keväänä kun ei tuntunut ratti lähtevän irti T-birdistä sitten millään. Varmaan tunnin koputtelin, hakkasin, vääntelin, rikoin siinä samalla vähän rattiakin, eikä liikettäkään mihinkään. Sitten tempasin muutaman kerran oikein perkeleesti ja lähtihän se. Ja lähdin sitten itse samalla terveyskeskukselle paikkaan silmäkulmaa... Niinhän se on, että kun taito loppuu niin voima lisääntyy. Ei sitä silti kai ihan idioottikaan tarvitsisi olla...[/quote]

    Aivan. Isäukon kuolemattomin sanoin... "P E R K E L E! Päätä voi käyttää muunakin, kun matikkanuijana!" :argue:
     

Kerro tästä muillekin!