RATKAISTU - Hydr nostinten vaihto / naputuksen metsästys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja artz, 18.5.2015.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Re: Hydraulisten nostinten vaihto / naputuksen metsästys

    Itellä on 302 Compin XE268H ja hyvin pelittää jarrut aina omasta mielestä.
     
  2. artz

    artz Gearhead

    Re: Hydraulisten nostinten vaihto / naputuksen metsästys


    Nyt on ollut auto pajalla ja äänen lähde ei ole vieläkään selvillä. Ei tule nostajista, ei venttiileistä, ei vetolevystä. Kuuluu jo heti kylmänä kuin myös kuumana, häviää kuormitettaessa ja palaa kun ajaa vakiokaasulla.

    Pitää mennä uuden kerran niin otetaan koko kone pois ja availlaan paremmin. Venyy vaan varmaan yli kuukaudella kun on lomat ja muut edessä. En tiedä mitä löytyy mutta toivottavasti ei kuitenkaan tota samaa.. ..tai no, sama se kai mitä löytyy kunhan kone ei leivo kiinni ennen. Äänen lähde paikannettu 8 pytyn tietämille.
     
  3. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Re: Hydraulisten nostinten vaihto / naputuksen metsästys

    Oireet voisivat sopia nokkapyörän kiinnitykseen nokka-akselille (ketjupyörän kiinnitys nokkaan löysällä). Sijainti tosin ei sovi diagnoosiin :poff:

    IS
     
  4. Winchester

    Winchester 1st gear

    Re: Hydraulisten nostinten vaihto / naputuksen metsästys

    Kilkatuksen syy voi olla myös haljennut männän helma. Mäntä alkaa naputtaa sylinterin seinään ja mitä enemmän / kauemmin kilkataa, niin sitä kovemmaksi ääni tulee, kun palasia irtoaa helmasta ja mäntä mahtuu "pyörimään". Esim. Jeepin ikiliikkujan maineessa oleva 4,0/4,2L rivikutonen varustettiin vuosimallista -96 lähtien mm. päästömääräyksien takia hepposemmilla ja matalammilla männillä tälläisillä oireilla.

    Onkos näiden nostinten sisäänajon suhteen eroa vuosimalleissa, eli kyseiset toimet pitää tehdä vanhoihin autoihin (esim. -70 luku ja aiemmat), mutta uudempiin (esim. -90 =>) ei? Meinaan ennen vanhaan pyttyjä porailtiin kovinkin pienillä kilsamäärillä reippaisiin ylikokoihin, mutta nykyään pytyissä näkyy hoonausjäljet vielä 300tkm:n jälkeen.

    Materiaalit on siis kehittyneet, mutta koskeeko tämä automaattisesti myös nostimia, eli vakiokoneeseen voisi vaihtaa pelkät nostimet ilman mitään sisäänajoa ja ongelmia / riskejä nokan pyöristymisestä?
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Re: Hydraulisten nostinten vaihto / naputuksen metsästys

    Ite vaihoin faikkuun ekana kesänä kun sillä ajelin pelkästään nostajat ilman mitään ongelmia.

    Imusarja parkkipaikalla irti, vanhat pois, uudet tilalle ja kovaa ajoo vaan.

    Ei tarttennu mitään sisäänajoja tehä, compin nostajat oli ja varmaan aika vakio kärsä silloin koneessa. Auto oli seissyt jotain 20 vuotta vissiin ja tuotu ajamalla pois metästä.

    Koneen purin seuraavana talvena, ainoat viat nokassa oli syöpymät varmaan seisonnasta johtuen juuri. Kuvatkin on jossain jos joku haluvaa nähä.
     
  6. artz

    artz Gearhead

    Re: Hydraulisten nostinten vaihto / naputuksen metsästys


    Moottori on nyt lopulta osina ja kangen laakerihan siellä oli myös mulla sökö. Varauduin jo henkisesti uusiin mäntiin mutta parempi näin kun selviääkin hieman halvemmilla varaosilla.

    Öljynpaineissa ei kyllä ollut mitään outoa missään vaiheessa. Päinvastoin ne on erittäinkin hyvät niin tyhjäkäynnillä kun kierroksilla.

    Kiitos neuvoneille!
     
  7. Henep

    Henep 1st gear

    Re: Hydr nostinten vaihto / naputuksen metsästys

    Päivää,
    Toivottavasti en pahaan rikokseen tässä syyllisty, kun lainaan tätä topiccia. Ongelmana naputus ja moottorina GM 181cid 3.0L, veneessä. Tuossahan samat nostimet kuin GM V8.

    Suodattimen pesun jälkeen siitä löytyi metallipölyä, joka tarttui magneettiin. Voi toki olla hoonauksen aiheuttamaa, tai sitten edellinen omistaja kasannut moottorin miten sattu ja nyt syö nokkaa tms.

    Nostin vai laakeriongelma?:

    https://www.youtube.com/watch?v=xw4xiDKlM70
     

Kerro tästä muillekin!