Ratti hakkaa käsille (-70 chevy) -SELVITETTY-

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja artz, 26.5.2015.

  1. artz

    artz 3rd gear

    Ratti tuntuu tietyissä nopeuksissa hakkaavan käsille aivan älyttömästi. Vika on luultavimmin itse rattiputkessa tms. rakenteessa kuin missään muualla. Autona on -70 Camino. Onko tietoa miten paljon erimallisia rattiputkia on olemassa ettei tule vääränlaista hankittua?
    Jonkinlainen pantasysteemi mikä siellä on, on hyvin kiinni joten joku muu rakenteellinen vika siellä on.

    En tiedä onko nykyinenkään putki alkuperäinen mutta ainakin tuossa on uudempi vilkkuviiksi jossa vakkarin ja pissapojan namiskat. Itse toimintoja ei ole käytössä kuin perus vilkku + pitkät/lyhyet eikä tarvitsekaan olla noita muita.

    Saa myös tarjota jos on täysin ehjä tiltillä oleva tarjolla.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Se hakkaaminen johtuu renkaista tai alustasta.

    Jos renkaat ei tärrää eikä alustassa ole väljää, mikäs sitä rattiputkea hakkaisi eestaas?
     
  3. artz

    artz 3rd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Paikalla ollessakin ratti heiluu ylös/alas hieman kun kädellä vääntää, eli kyllä se rattiputkesta tulee ja näin myös työkseen USA autoja korjaava heti totesi kun näki.

    En ole varma onko tuo koko rattiputki uudemmasta vehkeestä ja huonosti yhteensopiva/huonoti asennettu/rikki, vai onko vaan vilkunviiksi laitettu uudemmasta mutta jotain vikaa siinä on. Kuulemma joku reikäputki mikä siellä on valettu niin voi esim. aiheuttaa kun alkaa valusta väljistyä.
     
  4. onre

    onre 3rd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Öhh.

    Jos sitä tärinää ei tule renkaista tai alustasta, niin kerro nyt toki, että mikä ihme sen rattiputken saa hyppimään ylös alas itsekseen? Piti käydä oikein pihalla koittamassa ja kyllä tuossa simpukalla varustetussa neukkutuotteessakin ratti liikkuu ylösalas kun käsin vääntää. Ei täristä silti ajossa yhtään.
     
  5. artz

    artz 3rd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    En tunne sen rakennetta oikeastaan lainkaan enkä tiedä miksi se hakkaa. Vaikka alusta hieman eläisikin, niin ei sen noin kuuluisi silti vatkata. Siksi tässä osittain tänne kirjoinkin kun oletus oli että pitäisi koko putki vaihtaa. Ideoita voi toki heittää jos on jotain parempaa mielessä.

    Täytyy tarkastella vielä vähän paremmin kun jaksaa ratin alle ryömiä.
     
  6. artz

    artz 3rd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Niin siis minulle kerrottiin että putkessa on jonkinlainen "reikäputki" joka on valettu kiinni seuraavaan osaan. Se putki voi alkaa heilumaan vanhemmiten siinä valussa kun väljistyy.

    Katselen parhaimmillaan räjäytyskuvaa rattiputkesta mutta tästä kuvasta en ainakaan pysty hahmottamaan tuota rakennetta. Joku kun on tuollasen purkanut voisi kertoa onko tollanen väljistyminen mahdollista?

    Ja kyllähän se nyt alunperin pakko on alustasta tai renkaista tulla se vatkaus mutta ehjä rattiputki varmaan sen voi vaimentaa ja väljä vapisuttaa rattia. Näin oletan. Alusta kyllä on kunnossa että ei sieltä mitään epänormaalia pitäisi tulla.
     
  7. f34

    f34 Gearhead

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Olen ajanut autoja, missä on väljää ratissa joka suuntaan, mutta ei ole hakannut. Kyllä alustassa tai renkaissa on vikoja. (jotka mahdollisesti ovat hakanneet väljyyden ohjauslaitteeseen)
     
  8. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Rättinivel vois ehkä tehä tuollasta ilmiöö ?!?
     
  9. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Ei se väljä rattiakseli ala itsekseen tärräämään, perimmäinen syy on siellä pyöräntuennoissa ja renkaiden painotuksissa, se vaan esiintyy tärinänä ratissa..

    Tosin voin olla väärässäkin ja puhutaan eri asioista.
     
  10. Tweety-81

    Tweety-81 3rd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Runkovika eturenkaassa.
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Käyttiksessä on runkovika etusessa ravistaa kovemmassa vauhdissa ja hölkkänopeudessa kirjaimellisesti heiluttaa keulaa sivuille

    Vois ens apuna olla kokeilla eturenkaat taakse loppuko ratin hakkaaminen


    Sitä en muista missä autossa tehostin hajosi niin, et alkoi hakkaamaan rattia käännettäessä tai silloin kun renkaat ohjaantui/kääntyi tiestä



    Minkä valmistajan kumit aloittajalla on alla?
     
  12. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

  13. rakkari

    rakkari 3rd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    itellä on kans ollu jos jonkin näkösiä romukasoja jossa nivelet ja ohjaussimpukat ym täysin loppu ja ei kyllä ole hakannut ratti käsille enkä ole ikinä kuullukkaan moisesta että rattiputki vois tommosta tehä,,,, koitas vaihtaa eteen jotkut toiset renkaat vanteineen ja käy testaamassa, epäilen vian olevan niissä tai sitten josain päin eturipustuksia
     
  14. RB-440

    RB-440 1st gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Mielestäni ei paljon kannattaisi rattiputkeen kiinnittää huomiota ennen kuin etupää on taatusti kunnossa. Ei kannata hoitaa oiretta, jos sairaus on muualla. Kun vian saa kuntoon, oirekin katoaa.

    Ainaskin ohjauslaitteiden väljyys tekee justiinsa sitä, että jossain nopeudessa, yleensä kuoppaan ajaessa, etupyörät saa tuon juutuubin "death woble" hepulin. Väljää ei välttämättä tarvitse olla yhdessä osassa kovin paljon, mutta 45 vuotiaassa autossa jokainen osa voi olla jo vähän väljä, jolloin vaikutus kertaantuu. Yleensä tuollainen tutina rauhoittuu, kun hiljentää tarpeeksi ja voi taas mennä pitkänkin matkaa, ennen kuin saa uuden hepulin, mutta ei sellaisella kannata ajaa.

    Renkaassakin voi vikaa olla, rikkinäinen kudos tekee ihmeitä ajo-ominaisuuksille, mutta viime vuoden eksoottisin vika oli peltivanne, jonka kehällä oli tasainen kohta. Ilmeisesti kolariautosta vohkittu ja pokkana myytiin priimaa. Joka tapauksessa pyörä alkoi vatkata satasen nopeudesta lähtien. Tasapainotuskoneelle pyörä kelpasi, mutta vanhanajan kumisuutari tuon lopulta tajusi.
     
  15. artz

    artz 3rd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Hauska video tavallaan, mutta ei ole kyllä mitään noin pahaa mitä tuossa videossa. Tuntuu että itse auto ei tärise vaan pelkkä ratti. Tai sitten on niin pientä että sen huomaa vain ratissa.

    Ei oikeastaan ole nopeudesta kiinni milloin tuon voi havaita mutta suuremmalla nopeudella tietty enemmän.

    Nyt kun asiaa pohtii tarkemmin, niin tien pinnalla on kyllä hieman väliä, eli sopivasti uraa/kuluneisuutta on otollisin hetki vapinalle matkanopeudessa. Perun senverran sanojani, että onhan se kyllä hyvin mahdollista että tulisikin jostain alustasta vaikka siellä pirusti uutta osaa onkin.

    Hankala nyt juuri ajamalla testailla kun auto menee vajaa kk. päästä huoltoon pienen moottoriongelman takia, enkä nyt hirveästi haluaisi ajella ennen sitä.

    Renkaina on General Grabberit käytännössä uusia kaikki. Voisihan sitä tietty ottaa ne eturenkaat irti ja käydä testaamassa tasapainokoneessa jossain. Katsoo sitten siellä huollon yhteydessä paremmin noita alustan osia vaikka.
     
  16. onre

    onre 3rd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Mulla on käyttis-Samaran eturenkaat sellaset että tasapainotuskoneelle kelpaa mutta vispaa niin pirusti yli satasen vauhdissa. Aiheuttaa juuri tuollasta että rattitolppa ja ratti tärisevät reippaasti. Syy tähän on se, että vanteet ovat kierot. Joskus kiristetty vinoon ja keskireiän reuna on mennyt muodottomaksi. Talvirenkaiden vanteet ovat suorat, niiden kanssa ongelmaa ei ole.
     
  17. artz

    artz 3rd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Vaikka nyt varmuuden vuoksi voisinkin ne vanteet tasapainotuksessa käyttää, niin en usko sen tulevan renkaista/vanteista. Renkaista tuleva vapina tulee jotenkin loogisesti aina samanlaisena samoissa nopeuksissa, eikä mun mielestä esim. tien pinnalla ole vaikutusta asiaan kuten mulla nyt on.

    Kävin nyt heiluttelemassa paikallaan rattia. Minimaalisella voimalla ratin kehän saa liikkumaan n. 0.5-1cm ylös-alas, ei sivusuuntaan! Kojelaudan alta katsottuna ratista edeten, kun rattiputki muuttuu kapeammaksi putkeksi joka menee tulipellistä läpi, niin näiden kahden eripaksuisen putken liitoskohdasta näkee kuinka se notkuu siitä hieman. Voisiko joku/jotkut katsoa omastaan onko havaittavissa vastaavaa?

    Kun saa auton ajoon niin voisi kokeilla ratin heiluessa tuon liitoskohdan molemmin puolin miten eri puoliskot tärrää.


    Lisätty:
    Jatkoin tutkimuksia konehuoneen puolelta. Ohjaustehostimesta lähtevä laippa+kapea akseli heiluvat aivan minimaalisesti suhteessa ohjaustehostimeen. Heilutellessa tuntee pienenpienen klapin.
    Heiluminen on todella pientä, mutta onko se normaalia vai selvä kulumisen merkki joka voisi aiheuttaa mainittuja ongelmia? ..tai sitten sekin on kulunut johtuen jostain tuntemattomasta jota vielä metsästetään.
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Katto ny hemmetti ne renkaat


    Ladassa heiluu ratti 5cm joka suuntaan ja 3cm vielä pitkittäin, jos on hyvät renkaat ei se mihkään vatkaa

    Se riittää et renkaassa on kudos vika vaikka sisäreunassa ja ajat uran ulkosyrjällä, missään ei tunnu mitään vikaa, sit kun siirryt keskemmälle tietä vaikka polkupyöräilijää väistät ratti vatkaa kuin impotentti silikoninudistirannalla

    Sisussa oli hyvännäköiset ja ajoiset renkaat niin kauan kuin oli uria tiessä, sit kun urat loppu sumeni maisema bead;i oli 3cm matkalta revennyt kyljestä irti, selvisi vasta kun vanteelta päästi kumin
     
  19. cuda69

    cuda69 Gearhead

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    periaatteessa jenkki jossa tunnoton ohjauksen tehostus,pystyy ajamaan vaikka rattiakselin tilalla ois kumiletku ja siitä kääntelee :)
     
  20. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Epätasapainoiset jarrulevyt tai rummut voi aiheuttaa mielenkiintoisia tärinöitä rattiin.
     

Kerro tästä muillekin!