Ratti hakkaa käsille (-70 chevy) -SELVITETTY-

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja artz, 26.5.2015.

  1. artz

    artz 3rd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Kyllä, aion katsoa mutta ei se niin vaan kaikilla onnistu että renkaat irti, koneelle tasapainottelemaan ja vot, samana päivänä katsottu.

    Harrastustilat, työkalut, työ, (muut)harrastukset, perhe.. Katson ne heti kun ehdin ja sillävälin kirjoittelen/kommentoin tänne muita havaintoja ja kysymyksiä.
     
  2. rakkari

    rakkari 3rd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    udohda se tasapainotus se ei välttämättä kerro totuutta,,tunkki alle ja vaihda vaikka takapyörät etteen ja etummaiset taakse ja testaamaan
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Täytyy pyytää turhaa jyrkkyyttä anteeksi :oops:



    Ei tartte tai kannata koneella käyttää
    ottaa irti ja pyörittää vaikka asfaltti pihalla, niin siinä ehkä jo näkee sen heiton.
    Voi olla jopa ajomäärästä kyseisillä kumeilla riippuen, et näkeekö peräti kulutus pinnassa heittoa

    Monesti jos on runko vikainen tasapainotuskone vaan kertoo, et vastapuolelle painoa, mutta ei se paino muuta sitä, et siinä renkaassa on fyysinen patti

    Vannekkin saattaa olla aavistuksen kärsinyt, siihen riittää, et joku tekee kuten tuttu kaikki muut pultit irti ja sit tunkilla vasta ylös sopiva lipsahdus tai tunkin asennon korjaus nopealla laskulla voi vääntää sitä vannetta millin verran joka on noin cm kumin kulutus pinnassa, ellen aivan väärässä ole



    Sellainenkin runkovikainen kumi tullut vastaan, et lattialla kiemurteli kuin mittarimato, sit kun laitto 500-hessun alle niin eipähän ees ravistanut. Siksi alle kun se oli ainoa missä oli ilmaa ja sopiva vanne, siellä se on vieläkin ja täys kuorma puuta päällä :odroll:
    Se alla ollut oli kans vikainen ja kärry kolisti ja loikki perässä, mut ruuvi sen renkaan matkan katkaisi.
     
  4. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Etunapojen laakerit löysällä?
     
  5. RB-440

    RB-440 1st gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Ei nuo viat välttämättä niin loogisia ole, mutta tien pinnalla on vaikutusta yleensä silloin kun ohjauslaitteissa on riittävästi väljää. Eli kuoppaan ajaminen saa välykset lonksumaan puolelta toiselle ja tuo joko rauhoittuu itsekseen tai pahimmissa tapauksessa pompottaa niin kauan, että auton pysäyttää ja lähtee uudelleen liikkeelle. Ja varmasti tuntuu ratissa.

    Ennen vanhaan tämä oli varsin yleinen vaiva traktoreissa, joihin ei vaihdettu yhtään osaa mistään syystä. Itsekin sain kertaalleen ilmanottotötterön lentämään konepellin päältä ojaan, kun etupyörä sai kuopasta kimmokkeen ja etuakseli alkoi ns. villin tanssin. Traktori pysähdyksiin, tötterö ojasta paikalleen ja uudelleen menoksi, ja taas mentiin pitkät matkat ilman mitään pomppimisia :lol:
     
  6. Karck

    Karck 2nd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Kukaan ei o kyselly vielä että minkäs kokost renkaat ja vanteet on? Ei vissiin orggigset?

    Mä oon nähny monta harraste jenkkiä jossa leveet vanteet laitettu eikä o kateltu sitä offsettiä/ET tä oikein. Vanteet tai renkaan sisäreuna sitten kahnaa/kolisee esimerkiksi spindleihin tai toisissa tukivarsiin.

    Sitten jos se tosiaan tulee ohjauksesta niin onko tehostin? Sehän voi paskoontuessaan vissiin tehä tommosta, itse rattiputki ei kyllä voi tuota tehdä.

    Jos se kerran on ihan kunnon kolinaa/hakkaamista niin ensin nostasin keulan pukeille, pyörittelisin renkaat että koliseeko ne ja ihan kaikissa kulmissa. Kääntelisin ratilla läpi kaikki suunnat että tuntuuko väljyyksiä. Ja jos tehostin niin kone käydessä sama kääntely.

    Jossaan renkaissa/alustassa/ohjauksessa se vika on.
     
  7. hla

    hla Gearhead

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Yhdessä Plymouthissa tehostamaton ohjaus alkoi täristää käsille aina kun maantievauhdissa ratti kääntyi vähänkin vasemmalle. Oikealle tai suoraan ei täristänyt. Syynä oli simpukka, sen vaihtamalla oireet hävis samantien.
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)


    Zetoriin autto kuormaliina simpukan ja kääntövarren väliin, sillä väljät pois ja death wobble ei enää esiintynyt :poff:

    Villin näköinen kun oikean puoleinen rengas kuitenkin välillä halusi alkaa vatkaamaan :odroll:
     
  9. artz

    artz 3rd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Jarrulevyt + muut osat aivan uusia.

    Kaikki ok, en ottanut itseeni :)

    Ja käytin nyt toisen renkaan tasapainotuksessa. Toista en saanut vielä irti kun on seinä liika lähellä ja auto ei ollut just liikuteltavissa. Vas. renkaassa oli 5g heitto, eli ei pitäisi haitata yhtään mitään. Uudella asfaltilla pyöritellessäkään ei mitään havaittavissa. Kumit on muuten käytännössä uudet, eli ETUkumeissa ei näy vielä mitään :)

    Ei ainakaan vasemmalla puolen.

    Edessä 235/60 R15 ja takana 275/60 R15

    Tunnen vähän huonosti kaikkien osien nimiä mihin ei ole vielä tarvinnut koskea, mutta onko simpukka se osa johon ohjausakseli loppuu konehuoneessa? Aiemmin kirjoitinkin että akselia heiluttelemalla tuntuu pienenpieni klappi mutta en tiedä onko se normaalia vai haittaavaksi laskettavaa.



    Nonii, nyt on mielestäni vastailtu kaikkiin neuvoihin. Jos joku jäi välistä niin se on sitten vahinko. Kuitenkin, tuossa rengasta irrotettaessa huomasin että vanne on keskitetty pelkästään holkkimuttereilla. Navan ja vanteen välissä on melkonen aukko. Ei varmaan pelkät holkit riitä vanteen keskittämiseen?

    Voisi hankkia sovitteet vanteille mutta ei nuo nykysovitteet ainakaan siihen heittämällä mene. Nykyvanteiden navoissa on kartio-osuus (arviolta 45°) mutta minun vanteissani ei mitään (on vanhat mutta hyvät ja hienot). Voihan sitä tietty leikata sovitteen halki sen kartion kohdalta. Olin mittaavinani keskinavan 71mm ja vanteen reiän 86,5mm. Hankala mitata vanteen keskireikää kun tönäri ei mahdu vanteen sisälle auki vedettynä..
     
  10. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    No eikös toi oo aika selvä että täristää?

    Laita pyörä paikalleen "pulttien varaan" ja kiristä, käännä rengasta puoli kierrosta ja avaa pultit, kolahtaako?

    Jos ei mitään keskitystä ole, niin ei ihmekään että täristää.
     
  11. artz

    artz 3rd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Mun mielestä aika selvä tapaus. Ei ainakaan kannata edes miettiä muita vaihtoehtoja ennen kun on sovitteet kokeiltu
     
  12. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Onko niissä holkkimuttereissa ja vanteen reijissä kartiot? Jos ei niin sitten on selvä juttu ja tarviit sovitteet.
     
  13. artz

    artz 3rd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Ei ole kartion kartiota missään. Pitää vielä kokeilla miten paljon holkkien kanssa pyörä pääsee heilumaan mutta sovitteet pitää hommata kyllä.

    Hiukan hankaluuksia mitata tarkkaan vanteen keskireikää. Pitää mitata vanteen sisäpuolelta mutta tönäri ei mahdu avautumaan siellä sisällä tarpeeksi. Ulkopuolelta ei voi mitata kun reikä ei ole siltäpuolen samankokonen Ehkä katkaisen jostain vanhasta työntömitasta sen tikun pois niin sitten..

    Mutta minkäkokoiset sovitteet sitten pitäisi hommata? Sisähalkaisija olisko 0.1mm isompi mitä napa? Ulkohalkaisija tasan sama mitä vanteen keskireikä?
     
  14. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Ota tönäristä se pieni ruuvi pois, sen jälkeen se koko helahoito tulee ulos ja saat sen tikun irti, ei tarvii katkaista.
     
  15. artz

    artz 3rd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Ei riittäny tikun pois ottaminen. Piti vielä katkasta tönäriä sentti-pari, mutta nyt on mitat ylhäällä ja sovitteet tilattu. Katsotaan sitten uudelleen miten käy kun ne asentelee. Mitoiltaan otin sovitteiden tekijän ohjeen mukaan tasan samat mitä mittausutulokset oli.

    Vanteessa pultinreikä on 0.15 mm isompi kun se holkkimutteri, eli maksimissaan tonverran on vanteet ollu epäkeskossa. Sovitteet tulee vaan 0.1 mm tarkkuudella mutta kaipa se tilanne hiukan paranee.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)


    teippiä väliin, niin tulee tiukka jos sovitteet meinaa loksua
     
  17. artz

    artz 3rd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Sovitteet tuli ja oli mitoiltaan erittäin hyvät ja tiiviit. Ratti se vaan edelleen vemputtaa samalla tavalla..


    Lisätty:

    Mikäs tuon tangon virallinen nimi on joka edessä jarrulevyn ja iskarin välissä oleva pystytanko? Sen yläpäässä näkyy olevan 2 kumipuslaa joitten välistä lähtee joku toinen tanko eteenpäin. Näiden 2 kumipuslan ja lähtevän tangon välissä on melkoinen välys. Voisiko tuolla olla osaa?
    (pahoittelen kun en millään tahdo oppia "tankojen" oikeita nimiä, tarttis olla joku kuva missä olis kaikkien nimet..)

    Englanniks mahdollisesti "sway bar link" ??
     
  18. TempestSTW

    TempestSTW 2nd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Alkuperäinen ostaja ruksinut optiona hierovan ratin ja geeämmän insinöörit toteuttaneet prototyypinomaisesti toivomuksen? Anteeksi. Toivottavasti ratkasu löytyy.
     
  19. artz

    artz 3rd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Ei mitään. Saipahan pienen hymähdyksen aikaan :)
    Lisäilin edelliseen viestiini yhden mahdollisuuden mistä vois johtua samalla kun ehdit jo vastailla
     
  20. 59Kingswood

    59Kingswood Gearhead

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Ilmeisesti kallistuksenvakaajan "koiranluu"??? Niistä ei mitään tärinöitä synny, vaan korkeintaan kolahtelua kuopissa.

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!