Rattilukko viallinen > korjauskehotus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Motor & Parts, 31.5.2011.

  1. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Kävin katsastamassa Volvoa tänään ja tuli rattilukosta korjauskehotus. Elikkäs inssi selitti että rattilukko ei saa mennä päälle kun avaimet ovat virtalukossa asennossa 0. Autossa rattilukko menee päälle kun avaimet ottaa pois virtalukosta ja pyörittää rattia. Näin tapahtuu myös vaikka avaimet ovat virtalukossa ja se on asennossa 0. Rattilukko ei kytkeydy kun autossa on sytysvirta (2) päällä tai auto on käynnissä.

    Autossa 3 pykälää käynnistyksessä: 0 kaikki pois (rattilukko jos rattia pyörittää), 1 ratti liikkuu, ei rattilukkoa, 2 sytysyvirta ja 3 käynnistys

    Rattilukko lähtee pois päältä kun kääntää avainta asentoon 1 ja samalla heiluttaa rattia.

    Avain ei lähde pois virtalukosta kuin asennossa 0

    Insinööri selitti myös jostain tapista mikä on virtalukossa mitä pitäisi painaa? Ei tuossa mitään tappia ole.

    Auto on tosiaan katsastettu samalla konttorilla 4 vuotena ja aikaisemmin tälläistä ongelmaa ole ollut.

    Mielestäni rattilukko toimii oikein, voin olla väärässä. Olisiko netissä jtn dokumenttia missä näkysi rattilukon oikea toiminta.

    Miten rattilukon saa toimimaan oikein? Auttaisiko virtalukon vaihto?
     
  2. Verkkis

    Verkkis 1st gear

    rattilukon pitäisi mennä lukkoon vasta kun avaimen ottaa lukosta pois, tais olla se inssin ideana
     
  3. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Volvosta mitään tiedä, mutta ainakin kaikki tutut Jenkit toimii just noin, rattilukko ei tiedä onko avain paikoillaan vai ei, menee rattilukkoon, vaikka avaimet on virtalukossa!! Mihis pykälään se inssi nojaa?? Missä se sanotaan että avain irti saa mennä lukkoon?? Taitaa monta jenkkiä mennä sitten hylkyyn, ja taitaa jäädä korjaamatta, kun ei niihin sellaista toimintoa edes saa :rotfl:
     
  4. duster73

    duster73 Gearhead

    mullakin on kerran hylätty katsastuksessa sen takia,kun ohjauslukko meni lukkoon,avaimien ollessa virtalukossa.tässä tapauksessa selvisin sillä,että teetin avaimen missä kärki oli hivenen pidempi.oli siellä lukon pohjalla nasta,millä se ohjauslukko toimi.
     
  5. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mikä auto sulla hylättiin??
     
  6. duster73

    duster73 Gearhead

    nyt täytyy sanoa etten muista.on sellainen ksäitys että olis ollut b-mallin kadetti,mutta en ole varma.
     
  7. Verkkis

    Verkkis 1st gear

    se onko asiasta pykälää en tiedä mutta volvossa joka kysyjällä on niin siinä sen pitäisi juuri mennä lukkoon vasta avain lukosta poistettuna, ja siihen katsuri puuttui vissiin
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Euroissa ja japseissa onkin yleensä niin, että avaimen poisotto laukaisee/vapauttaa rattilukon, mutta jenkeissä se on (yleensä) asennosta kiinni!! Uudemmista en tiedä, mutta ainakin noin on 90-luvun puolenvälin paikkeille asti (täytyykin kokeilla tuota vielä uudemmista)!!!
    Jeepissä ainakin -96 asti on niin!!
     
  9. 7Days 7Nights

    7Days 7Nights Gearhead

    Korjauskehoitus ohjauslukosta tuli omaankin vm.98 S40 Volvoon samoista oireista.Uusi virtalukko Volvo varaosana korjasi tilanteen hintaa n.200€.Voisi kokeilla viilata siitä lukkotapista aavistuksen pois tavaraa niin ei menis niin herkästi lukkoon koska ainakin mun autosta koko lukkosylinteri lonksui sen verran että lukkotappi otti kiinni avaimet paikallaan 0-asennossa.Virtalukko lähtee irti helposti ainakin 40 Volvosta olis halpa kokeilu.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tota, tossa on se vitsi, että jenkin vaihdevalitsin on silloin parkilla. Jos se
    keppi on muualla, se virtalukko ei käänny rattilukkoon asti. Eli et saa
    vauhdissa rattia lukkoon virta-avainta pelkästään kääntämällä.
    Kyllä tuo pykälä on ihan olemassa, eli pelkästään avainta kääntämällä ei
    rattilukko saa mennä liikkuvassa autossa päälle. Jotain muutakin on tehtävä
    ennen lukittumista, avain pois, paina jotain nappia/vipua tai laita parkki päälle.

    Ihan fiksu pykälä minusta.
     
  11. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    OK!! Se selittää ton Pontiacin hylkäyksen, kun oli se liukuosa sieltä rattipylvään päältä rikki (sen shifterin Park Lock -vaijerin yläpään kiinnitys)!! Kaveri teki muoviosan tilalle lentokonealumiinista uuden, ei mene rikki enää...
     

Kerro tästä muillekin!