Rautaperseajo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja Vuppe, 8.2.2019.

  1. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Oon koittanu noudattaa sitä vanhaa, et matka on tärkeämpi ku määränpää.
    Rautaperseessä usein määränpää on sama mistä lähdettiin.

    Vielä siitä, että miksi? Because i can.
     
    palontie ja Vuppe tykkäävät tästä.
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kyllä mun mielestä matka on päämäärä, varsinkin jos oon rätkällä liikkeellä. Jos käyn jossain tapahtumassa niin kahvit naamaan ja kotimatkalle.
     
  3. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Osasinkin vähän odottaa tätä. Älli pysy päässä maaliin saakka. Jos olis hetkeekään tuntunu siltä että kohta menee henki, ni oisin lopettanu siihen paikkaan.
    Itseasiassa toinen kerta piti keskeytää, koska pimeässä ja kaatosateessa pyörän rundari pomppi vesiliirron takia.
     
    palontie tykkää tästä.
  4. mcmies

    mcmies Gearhead

    Ajoin SS1000:n softaililla, jossa apehanger, muistaakseni vuonna 2002. Reissun päätepiste oli poronpurijaiset. Itärajaa ylös, Sodankylän korkeuksilla länsirajalle ja Tornionjoen vartta alas, josta sitten taas itään päin purijaisiin. Aikaa meni 21 tuntia.

    Perse puutui öpaut välillä 400-700 km. Sen jälkeen se oli niin turtana, ettei sitä enää tuntenut. Olis menny helposti vielä lisääkin.

    Purijaisista päätettiin sitte lähteä Nordkappiin. Silloin perse taas muistutti olemassaolostaan, piti tauolla hieraista siihen mobilaattia.

    Jos meinaa lähteä rautapersereissuun, oikeastaan yksi asia on tärkeämpi kuin mikään muu: jokaisella tauolla pitää juoda vähän ja joka toisella tauolla syödä vähän. Ei mitään puolen kilon pihviä, vaan vähän. Silloin jaksaa oikein hyvin.
     
    Roberto, Vuppe ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onhan noita useempikin tainnut itäpyöräillä ton ja sen pidemmän ihan vaki kalustollakin
     
  6. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Heh, mulle tuli otsikosta väärä mielleyhtymä. Luulin, että tarkoitettiin jäykkäperäisillä ajoa.:p
     
    pas2 tykkää tästä.
  7. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Eikse rautapää oo joku jäykkäperä HD jutska?

    Väärä pää, kai:)
     
  8. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Rautapää on se moottori. HD:ssa.;)
     
  9. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ironiaa viikinki ironiaa:)
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  10. puna niska

    puna niska Gearhead

    En oo ajanut enkä aja.
    Ollu motskareita aina mutta ei oo mun juttu.
    Joskus joku houkutellut mukaan mutta ei niin ei, tietysti ei nuo mun kulkineet oo mitään matkavessoja mutta ei kai tuo mikään urheilu suoritus ois.
     
  11. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ei tietenkään ole urheilusuoritus. Hyvä kunto varma pyörä hyvä suunnitelma,,.. Siinähän se.Itte ajotin asia jopa niin että lauantai aamuna, niinku olis lähteny töihin, ettei vuorokausirytmi sekoa. Päivätyötä tekevän on tyhmää lähteä yötävasten ajamaan, ko 24h pitäs olla skarppina. Ei jammun vmax mikään matkapyörä ole. Satulassa voi olla max 100km ihan paska jakkara.
     
  12. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Jos jollai on esittää rautaperse plakaati ajettuaan apehanger harrikalla, ni ILL FUCKIN SALUTE YOU. My apinnion,, aint gonna hapened.
     
  13. palontie

    palontie Double Gearhead

    Siinä on ollut tarpeeksi rautapersettä kun ajanut jäykkäperäisellä Stokiksesta Köpikseen muutamaan otteeseen.
     
  14. mcmies

    mcmies Gearhead

    :D

    Ei tuo nyt oikeasti kovin kummoinen juttu ollu. Tai no, olin silloin toki nuorempi, nykyään vois ollakin jo kovempi setti.
     
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joo, jos mun fillarin stongaa voi apinakiikuksi edes sanoa kun nyrkit on tosiaan olkapäiden korkeudella. Enskesänä tulee (jos tulee) 100K km täyteen sillä setillä.

    Olisko semi-ape. ;)
     
  16. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Hyvällä pyörällä hyvissä olosuhteissa tuo menee niin paljon helpommin, ite oon ajanu vain bemarilla. Ehkä sitä eniten itse kunnioittaa niitä jotka ajaa tuon kevarilla, Vespalla, tai talvella.
     
  17. cdi

    cdi Double Gearhead

    Tästäpä tulikin mieleen tämä tikkakosken askeesin harjoittaja rautaperseet tulee siinä sivussa kun käy jäämerellä avantoon pulahtamassa ennen takaisin paluuta.

    https://www.youtube.com/channel/UCkb4nc6Ra1R22BYqhr22sdQ
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    tonnisella cebarilla joskus lähdin aamusella ysin aikaan ajatuksena, että nyt koko päivä pelkkää kurvatietä,
    koitin pysyä kolme- ja nelinumeroisilla teillä koko päivän, tankkilaukun paperikartan perusteella "suunnistin", eli ei ollut oikeestaan väliä mihin, kunhan ite pysyin kartalla,
    ehtoolla olin takasin himassa ysin aikaan ja matkamittarissa 1200 lisäkilometriä, perse toki oli puuduksissa, mutta olis voinut olla paljon enemmänkin.

    enkä omasta mielestäni mitenkään kaahinut, sellasta satanen ja rapiat keskinopeus liikkeellä ollessa.

    no tohon aikaan tuli muutenkin ajettua pyörällä aika ahkerasti, käytännössä joka päivä joku lenkki jos faija ei sillä vuorostaan ollut ajelemassa
     
  19. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    1200 kilometria 12 tunnissa on kyllä aikamoista vauhtia jos ajellaan nelinumeroisiakin teitä ja tankatakkin pitää. Rautaperseajossa ei saa ajaa niin lujaa että (tankkausten välinen) keskinopeus on ylinopeutta.
     
  20. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joo keskinopeus lasketaan.

    Optimi ajonopeus, tai sanotaanko maksimi mukavalle ajolle olis satku, jopa alle. 120 motarilla on aika raskasta mennä pidempään kun kätöset on aika ylhäällä ja leveellä, ilmanvastus riepottelee.
     

Kerro tästä muillekin!