RE85 kokeilua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja leman, 18.5.2013.

  1. Väne

    Väne Gearhead

    Ei ilmamäärämittari käänny paineesta vaan ilmamäärästä. Ja kaasuläpän asento määrää määrän.
    Ja jos ilmamäärämittari kääntyy enempi saa vain lisää kakkua.

    Saappiinkin pätee samat säännöt kuin muihinkin.. jos toimii viinalla hyvin ilman säätöjä niin oli bensalla ihan liian rikkaalla, kuinka vähällä kulkisi oikeilla säädöillä bensalla?
     
  2. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Fakta: 80 km/h vauhdissa 0,003 bar. 90km/h jo 0,0038 bar.http://fi.wikipedia.org/wiki/Dynaaminen_paine

    Menee nopeuden neliössä eli nopeuden tuplaaminen nelinkertaistaa dynaamisen paineen.
     
  3. capri30S

    capri30S 1st gear

    Onkos kukaan kokeillut tollasella 305 TPI-koneella ajella RE85:lla?
    Riittääkö moottorinohjauksella ymmärrys ja suuttimien tuotto?
    Tuntuu käyvän aika paksulla, joten olis mielenkiintoista kokeilla mitä tykkää etanolista camaro.. Korostan että nykyinenkään bensankulutus ei oo mikään ongelma, mutta olishan se kiva jos toimis ongelmitta vähän halvemmallakin aineella? Kannattaako ensin kokeilla 50/50 seoksella, vai tankki tyhjäks ja suoraan pelkällä RE85:llä?
     
  4. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    siis tossahan lambda säätää pikkusen rikkaammalle ja toi ilmamäärämittarihan on alipaineelle tarkoitettu niin onhan se varmasti eri asennossa pienellä ylipaineella (patopaine) ja kaasuläppähän säätää määrän mut entäs turbon kanssa. alipainehan on max 1bar ja kai käytännössä lähempänä tota patopaineen luokkaa mutta miinusmerkkisenä. tulihan tota jo mopoaikana testattuna. vakioraisu uutena kulki pikkusen yli 40 mut kun taitteli pahvista ja teipistä skoopin siihen kylkeen niin heti kulki mittarin pohjaan neula pomppien :rotfl:

    tolla 8tappi saapilla tankkasin täyteen re85 ehkä 70% tai yli kesäkelissä ja ajoin 150km ja taas täyteen niin kulutus alle 7 matkassa satasen vauhdissa.

    tosta tpi kamarosta niin se 50 50 suhde kannattaa ekaks ja jos ei nyi eikä ryi niin varovasti voi lisätä. kuulemma sähkökaasarillakin pelaa.
     
  5. capri30S

    capri30S 1st gear

    Noniin, nyt on kokemuksia E85:stä camarolla. Polttoainemittari näytti n. puoltatankkia, ehkä ihan hieman alle, ja ajattelin että nythän on hyvä kokeilla. Vetäsin tankin sitten ajattelematta täyteen ennenkuin katoin mittaria, meni 51 litraa, mitä V****A! eli mittari hieman valehteli, eihän tossa oo kuin joku 60-65 litran tankki. No, varovasti käyntiin ja lähtihän se, moottorin häiriövalo syttyi samantien ja ryki ja nyki..
    Voi hemmetti. No, ei siinä mikään muu auta kun kokeilla ajaa, kierroksilla tuntui toimivan, mutta laiskuus vaivasi. Ja moottorin häiriövalo tuntui syttyvän aina pintakaasulla ajellessa ja moottorijarrulla. Kävin sitten ajamassa vähän reilun 60 mailin lenkin mahdollisimman polttoainetta kuluttavalla tavalla, ja takasin huoltsikille, alko pätkiin pistoolia jo 8 litran kohdalla! Eiks ton pitänyt lisätä kulutusta joku 30%??
    No, vaivalla sain valuteltua tankkiin 17 litraa, mutta sellasia kulutuksia tolla oon muutenkin saanut räpätessä.
    No, ton 17 litran 98:n lisäyksen jälkeen toimi kuin unelma, tehot palautui, ja kävi niin nätisti tyhjää ettei oo vielä koskaan mun aikana tehnyt, eli ainakin 50/50 seoksella tuntuu toimivan ihan normaalisti. En tosin tiedä uskaltaako kokeilua jatkaa, kun en tiedä kuinka materiaalit sopii tolle etanolille?
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Caprin kantsis lukea noita reilun kolmen vuoden takaisia juttuja.
    viewtopic.php?f=7&t=181192&hilit=e85+hai&start=120
    Meikäläisellä on nyt kokemusta kahdessa vanissa 4,3L ja 5,7L koneissa ja E85 toimii omalla promillaan, kuin "oikea polttoaine".
    Kulutuksen litramääräisen kasvun takia säästö ei ole suuren suuri.
    Tähän asti E85 ei ole sulattanut TBI tekniikkaa.
     
  7. capri30S

    capri30S 1st gear

    Siinäpä se, kun ei tuntunut lisäävän kulutusta oikeastaan ollenkaan!
    Ja jos toimii 50/50 seoksella normaalisti ilman lastumuutoksia, niin eikös tolla jo säästäiskin?
    Täytyypä lueskella noita juttuja ajan kanssa kun aihe kiinnostaa.
     
  8. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Vähän off mutta töissä yhdellä jampalla 90-luvun lopun nissani ei tykännyt re85 kokeilusta. Bensapumppu yms sulivat huonoon kuntoon. Tais mennä muutakin. Mobilistin face sivuilla oli jotain testiä kun olivat uittaneet jotain osia siinä ja eipä ollu hyvin käyny osille.. Ottaa aikansa tosin.
     
  9. tsbmw

    tsbmw 1st gear

    Älkää käyttäkö alkoholia RE85 vakio koneessa!
    1) Vanhassa moottorissa alkoholi irroittaa bensatankista, -putkista ja -reiteistä kaiken töhnän ja saostaa sen vääriin paikkoihin.
    2) Ruiskukoneessa töhnä kasautuu ruiskusuuttimiin ja erityisesti linjan viimeiseen. Osin tukkeutunut ruiskusuutin menee muita paljon laihemmalle, koska muissa virtaus suhteessa paranee. Laihalla ajettaessa ja rasituksessa (kiihdytyksissä ja moottoritiellä) ko. sylinteri käy todella laihalla ja mäntä palaa varsinkin "lappu lattiassa". Palopaikka on männän alimmainen reuna ja samalla sulaa sylinteri vastaavalta kohdalta.
    3) Jos ajat RE85:llä muuta:
    - Selvästi isommat suuttimet eli seos rikkaammalle.
    - Vaihda kaikki polttoaineletkut uusiin ENNEN RE85 käyttöä.
    - 0,5% öljyä joukkoon (oma arvio sylinterin voitelun parantamiselle):)
     
  10. Keme

    Keme Gearhead

    Miksi niitä polttoaineletkuja tarvitsisi vaihtaa, jos ne on ehjät? Huonokuntoiset linjat on aivan suotavaa vaihtaa normibensallakin. Öljynlisäys E85 sekaan nyt on aivan tyhjänpäivästä paskaa.
     
  11. Väne

    Väne Gearhead

    Älkää levittäkö kuulopuheita netissä!
    1) Onhan se mahdollista mutta ei tosiaankaan yleistä..
    2) Suutin voi mennä tukkoon(myös bensalla) mutta loput on legendaa. Jos käy "todella laihalla" eli yli lambda 1 , niin lämpötila laskee..vähemmän polttoainetta=vähemmän lämpöä..
    Ja meinaatko tosiaan että männän helma ja sylinteriseinämä sulaa :soosoo:
    3)Varmuuden vuoksi voi tietenkin vaikka rakentaa koko auton uusiksi mutta koska e85 ei detonoi herkästi niin vakiokonetta ei varmastikaan saa laihalla hajotettua..
    Ja se öljyn lisäys lisää nakutusherkkyyttä, ja sitä polttoainetta ei normikoneeseen tarvi niin paljon syöttää että sylinteriseinämät kuivuu.
     
  12. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Tuo palamispaikka tökkää pahasti silmään.Ne kaikki männät joiden olen nähnyt palaneen on yläpäästä kärsineitä.Ja tuota todella laihan seoksen palamista jäähdyttää osaltaan sekin että osa tavarasta ei kertakaikkiaan pala kun riittävän laihalle mennään.Päästömittarikin tuon kertoo jos vaan tietää mitä katsoa,korkea nox viittaa kuumaan palamiseen.Tuosta kun mennään laihemmalle,alkaa hc ja o2 nousta nox:in laskiessa.Tämä siis tilanteessa jossa seos ei detonoi sylinterissä,vaan syttyy kipinästä kuten kuuluu.
     
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    Harva pystyy NOx:eja mittaamaan.
     
  14. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Joka kerta nuo on olleet mulla lapulla kun olen sen hakenut.Kotioloissa tietysti eri juttu.
     
  15. Bruno59

    Bruno59 3rd gear

    Kokomuksia muutaman tuhannen kilsan jälkeen:
    1/4 gasoo ja 3/4 Re85 suhteella mennään
    samalla rahalla ajaa noin 80-100 km enemmän :)

    Toimii hyvin, kylmäkäynnistys vaatii pari käynnistys kertaa
    Käy aavistuksen laihalla, vaihdoin juuri tulpat ja aavistuksen harmaata oli havaittavissa. Kannattaa varmaan vaikka joka 4 tai 5. tankillinen ajaa normi gasolla

    Autona toi Lumppu ilman muutoksia
     
  16. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Uppista.
     
  17. autoilija

    autoilija Gearhead

    1995 Chrysler New Yorker pelasi hyvin noin kuukauden 85 bensalla -ajaettaessa,aloitin 50/50 seoksilla ja vähensin bensan osuutta kunnes tankissa oli pelkkää 85...Auto pysähtyi kuukaudessa keskelle motaria..bensapumppu antoi periksi.En voi suositella kokeilua.
    Vanhemmissa Chryslereissa on ainakin tietyt moottorikoodit jotka tuota sietää,eikä niitä Suomessa juuri ole.1999 -Voyageriin en ole kokeillut enkä kokeile,moottorikoodin mukaan ei ole soveltuva 85-bensalle enkä ala taas kokeilemaan onneani josko se kuitenkin.....
    Eli kyllä polttoainelinjastoissa/tms. pakko olla jotain eroavuuksia jos ja kun valmistaja on osannut jo tehtaalla sanoa onko se ja se auto soveltuva millekin polttoaineelle.
     
  18. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Täällä taas mielenkiinnolla ihmetellään kun 1974 vuoden volvon alkuperäisen näköinen bensapumppu vaan toimii RE85 vaikka monta kesää on jo ajettu ja juuttuvakurkkuisen kaasarin kalvo tai mikään muukaan ei ole ottanut nokkiinsa.
    Polttoainelinjojen letkut näytti myös aika vanhoilta ja uusin ne varmuuden vuoksi viinan kestäviin, niin vanhat letkut kun leikkasi auki olivat sisältä täysin ehjän näköiset eli olisivat vielä toimineet.
    Tankki on myös pysynyt täysin ruosteettomana sisäpuolelta kun anturin kannen irroittaa ja katsoo sisälle.
     
  19. Keme

    Keme Gearhead

    Mahtava turhan ketjun uppaus kolmen vuoden takaa.
     
  20. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    ^Voitko perustella tuon mahtavan kommenttisi?
    Olisko pitänyt aloittaa uusi ketju?
     

Kerro tästä muillekin!