RE85 Muutostuki ja vanhemmat autot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja xarper, 29.1.2018.

  1. Bronto

    Bronto 3rd gear

    Muutoskatsastus ja hakemus tuli myönteisellä päätöksellä takaisin. Jipii!
     
    Vezques ja Karpov tykkäävät tästä.
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tänään tuli mulle lappu kotiin. Tuki myönnetty.
     
  3. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Tuli jo kolme viikkoa sitten myönteinen päätös. Noin 2500km etanolilla takana ja näyttää polttoainekulut laskeneen kulutuksen noususta huolimatta. Miinuspuolena puolitettavat öljynvaihtovälit...
     
  4. MudMax

    MudMax Gearhead

    Ja halpisöljyjen käyttäjille lisäksi vielä enemmän kuin tuplaantunut öljyn hinta, eekasifemman kanssa tarvitaan API-luokitukseltaan SN-öljyt...................
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Miksi? Mitä ne moiset SN öljyt on?
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sn öljyä saa jo 20€ / 5l. Hirveesti halvemmalla ei oikeen mitään kunnon öljyä saa.
     
  7. MudMax

    MudMax Gearhead

    Korjaan, korroosiota ja emulsiota estävä API SN/RC (Resource Conserving) on se E85 yhteensopiva öljy.

    edit: Tuossa ei sitten riitä sinkit laahurille, eli joutuu soveltamaan.......
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Saako tommosella SN RC öljyllä ajella sit sen 10tkm sen 5tkm sijaan etanolin kaa vai mikai moista höpötystä tämmöseen vanhaan moottoriin laitttais.

    Kummasti on kyllä laahurit pelannu ilman sinkkiäkin?
     
  9. MudMax

    MudMax Gearhead

    Saattaa olla, että on paras valita öljy muiden syiden perusteella vanhempaan kalustoon ja vaihtaa tiheään korrosion ja emulsion välttämiseksi.
    Ei taida tuosta luokasta edes löytyä tarpeeksi paksua öljyä vanhaan mosaan, joten koskee lähinnä uudempia etanolimuunnettuja moottoreita.

    Öljymyyjän esitelmä aiheesta suomeksi: https://frreporter.com/v/re85-3_y1RBqFd-0.html
     
    Muokattu: 21.5.2018
  10. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mä tein testit laitoin kahteen mittalasiin teboilin classic 20w-50 öljyä ja toiseen kaadoin E5 bensaa joka jäi pinnalle lillumaan ja sekoituksen jälkeen sekaantui öljyyn täysin eikä erkaantunut siitä. seos pysyi kirkkaana.
    Toiseen mittalasiin laitoin sitten E85 joka jäi myös pinnalle, mutta sekoituksen jälkeen seos oli harmaata puuroa, seuraavana päivänä oli viina taas tullut pinnalle, mutta osa siitä oli jäänyt öljyn sekaan joka on edelleen sameaa, pinnalla oleva viina on suht kirkasta.
    Arvoitus onkin mikä jätti öljyn sameaksi kun E85 seassa oleva bensa se ei voi olla koska pelkällä bensalla öljy ei mene sameaksi, onko siis jokin viinan ainesosa jäänyt öljyyn vai mahdollisesti jokin lisäaine....
    Jos jollain on tätä uutta SN öljyä tai jotain muka E85 sopivaa öljyä niin saa jatkaa testejä tästä eteenpäin, viinalla täällä kuitenkin yksi auto liikkuu testistä huolimatta.

    Tohon viina lasiin tuli lurautettua kumpaakin vähän enemmän, mutta suhteet on kuitenkin aika samat, sameus näkyy selvästi.
    https://aijaa.com/t6usPb
     
    Muokattu: 21.5.2018
    xarper tykkää tästä.
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Käyttikseen (Volvo V70R) rakentelin joku aika sitten eFlexFuel muutossarjan kun sen sai edukkaasti tarvikkeineen Motonet:n kamppanja tarjouksesta.
    Kyseinen sarja on kuin tehty tuollaiseen Volvoon, mukana tulee kaikki nippelit ja polttoaineletkukin on millilleen oikean pituinen :odcool:

    Tuhannen kilsaa on nyt ajettu ja käyttökokemukset ovat toistaiseksi myönteisiä.
    Ainakin turbo-autoon etanoli tuntuu sopivan, sanoisin että toimii jopa paremmin etanolilla kuin bensalla, vääntöä ja pirteyttä tuntuu olevan ihan mukavasti lisää.
    Käyntiinlähtö on huima...tuskin ehdit kääntää virta-avaimesta kun kone on jo käynnissä...bensalla sentäs piti pyörittää muutama sekunti :rotfl:

    Kulutus nousi sen n. 1,5 - 2L sadalla...matka-ajossa tosin näyttää menevän liki samoihin lukemiin kun 98:lla...
    Öljynä on Valvoline 5W-40 synteettinen vaaditulla SN-merkinnällä...vaihdoin samalla uudet kun asensin sarjan.
    Kävin juuri katsomassa ja ihan kirkkaan kellertävältä se öljy vileä näytti, eikä hajukaan poikennut minusta...kuulemma öljyn pitäisi muuttua punaiseksi :odeek:

    Puhelimen sovelluksesta voi tarkastella etanoliprosenttia ja lämpötiloja...ihan näppärä keksintö.
    Aloitin niin että tankissa oli n. 30L 98:a...74% on korkein lukema mitä olen toistaiseksi tavannut, lienee "talvilaatua" vielä monilla asemilla säiliöissä.
    Kulutus on kohonnut sitä mukaa kun etanoli lukemakin, tosin tuossa 70% jälkeen se on tasaantunut tai jopa laskenut matka-ajossa...en tiedä lisääntyykö vääntö niillä main tai jotain muuta ? :odeek:

    Toistaiseksi mennään näin, en tiedä teenkö koskaan muutoskatsastusta, en ole niin tuon 200e perään, sillä laite maksaa aika nopeasti itsensä takaisin muutenkin ja mitä tulee "ekoiluun" , niin se ei ole minun juttu :odconfused:...aineessa kiinostaa puhtaasti hinta ja sen mahdolliset muut ominaisuudet :odwink:
    Olen valmis siirtymään takaisin bensaan milloin tahansa jos siltä näyttää tai etanoliautoille määrätään jokin vero kuten maakaasu-/dieselautoille.
     
    Vezques tykkää tästä.
  12. LPV

    LPV 3rd gear

    Mitäs kuuluu Etanoli-autoille nyt? Mä sain vasta nyt tilattua sen muutos sarjan, vaikka oli jo talvella tarkoitus sellainen tilata... Tuli taas kaikkea muuta. Ajelin kuitenkin Buickilla (-94 LT1 RM STW) keväästä asti joka toisella tankkauksella RE85:llä. Mä tankkaan puolen tankin paikkeilla, harvoin 1/3 asti menee. Nyt kuitenkin ajattelin koittaa kuinka käydään. Tilasin Alilta tuollaisen; https://www.aliexpress.com/item/DHL...lgo_pvid=8b9efcd0-b4a5-4aa5-9d74-86557369db64
    Muillakin (Karpov) taitaa olla vastaavia härpäkkeitä autoissaan.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Alin boksi toimi muuten hyvin, mutta kannattaa ne johdot suojata hyvin erikseen.

    Mulla oli jostain syystä sulanut yks yhteen. Ei mielestäni ole kovin lähellä mitään tosi kuumaa ollut.
     
  14. LPV

    LPV 3rd gear

    Kiitos vihjeestä, pitää laittaa vielä erilliset sukat niihin johtoihin päälle.
     
    Karpov tykkää tästä.
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mersuun ('04 E500) laitoin kesäkuussa eFlexFuelin sarjan. Vajaa kymppitonni tullut ajettua, tosin n. 3000 km Euroopanturneella bensalla kun ei etanolia ollut tarjolla.

    Melko tarkkaan 30% enemmän kuluttaa kuin bensalla. Kylmäkäynnistys +10:stä alaspäin on selvästi tikkusempaa, muuten ei huomaa eroa bensaan, persdynolla ei tehoeroakaan - en tiedä voiko sitä vaparissa edes olla?

    Eka tankillisen ollessa lopuillaan yhdessä kuumakäynnistyksessä kävi hetken vajailla ja moottorin vikavalo syttyi. Sama toistui Euroopan reissulla kun olin melko pitkään ajanut vain bensalla, eli suoraan etanolista se ei johtunut. Kävin asennuksen tehneellä Pakupajalla lukemassa vikakoodit: sytytyshäikkää 5 ja 7 pytyissä. Nyt ei ole moneen kuukauteen tuota ollut, en tiedä olisiko asennuksessa voinut jotkut liitokset löystyä tms.

    Oikein tyytyväinen olen, tosin Etanolin hinta on tällä aikaa pompsahtanut 10 snt, joten säästö on aiempaa pienempi mutta ihan selvä kumminkin.

    Tuo kylmäkäynnistys on vähän semmonen että jos ei ole varma että saa auton pakkasilla lämmitykseen, niin melkein pitäisi bensaa tankata. Tarvii kokeilla pakkasrajaa kotona kun ei tarvi päästä mihinkään.
     
    Muokattu: 25.10.2018
    12345678910 tykkää tästä.
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onneksi itse tilasin kiinasta tuon setin, niin ei tarvi tapella kylmäkäynnistysten kanssa! Suomalaista "laatua" laatuhintaan. Toki kiinasta se eflexfuelkin tulee.
     
  17. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Miten kylmässä olet lyönyt tulille ilman lämmitystä?
     
  18. fenix

    fenix 3rd gear

    Olen funtsinut e85 muutossarjan ostamista E39 bensa käyttikseen. Kilometreja tulee 25000-30000/v, niin bensamoottori on älytön. 350€ muutossarja ja valtion tukea saa 200€ - 65€ muutoskatsastus = - 215€. Jos laskee karkeesti bensa 1.5 ja etanoli 1€ ja huomioiden 30%suuremman kulutuksen, ei tarvii ajaa kuin 5600km. kunnes e85 sarja on maksanut itsensä takaisin. Eli 7 tankillista. Noiden settien myyjät ilmoittaa, että sopii E39, mutta laskin varmuuden vuoksi vielä itse. Oli hankala löytää suutin koko ja olettavasti se on 190cc. 185hp + 30% = suuttimet ei riitä ja tarvitsee 210-220cc suuttimet 0.85/0.9% duty cyklellä. Mun ajoilla rahallinen säästö olisi vuodessa 700€+/v, mutta isommat suuttimet ja niiden parametrien säätäminen kohdalleen eculle, siirtäisi kannattavuutta pidemmälle. Tosin e85 muutossarjan hyöty olisi etanoli% anturissa, mikä sallii polttoaineen muuttumisen tarvittaessa ja dokumentit muutoskatsastamiseen, vrt. Pelkkä softa/suutinmuutos.
     
    12345678910 tykkää tästä.
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    -25. Bensaa tankissa ei ollut kuin hajuksi.
    Vapari kun tuo e39 on, niin en näe miksei perus setti toimis? Tuskin on bemmissäkään tehtaalla suuttimet laskettu just niin, ettei ole yhtään reserviä.


    Lämpimillä keleillä oon ite päässyt kahella eri autolla n 20% kulutuslisään, 30 varmaan keskiarvolliseti hyvä.


    Talvella silti saabistienki e85 hyöty ainakin kaupunkiajossa sulaa, joten sillon ajaisin ite bensalla. Pätkäajossa talvella öljytkin suttaantuu eri tahtiin ym
     
  20. fenix

    fenix 3rd gear

    Eihän ne olekaan, jos tuo netistä löydetty 190cc suutinkoko pitää paikkansa.
    Laskin helpon kaavan kautta, 185hp x 0.3, jotta saisin 30% tehon lisäykselle vaadittavan suutin koon.
    https://www.deatschwerks.com/fuel-calculators/fuel-injector-calculator
    240hp = 210-220cc.
    Myönnän että on karkea tapa laskea, ja ehkä pitäisikin verrata kokoa 6syl. 3L. bensasuuttimien tarpeeseen.
    Kuitenkin epäluulo heräsi btfc forumin kommentista, ettei suuttimet riitä ja tuo oma laskukaava tukee väittämää.
    Se että miksi ylipäätänsä viitsin tuoda tämän esille, on tuodakseni uuden näkökulman muutossarjaa harkitseville.[/QUOTE]
     
    Muokattu: 25.10.2018

Kerro tästä muillekin!