RE85 Muutostuki ja vanhemmat autot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja xarper, 29.1.2018.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Avo turbo saabi kuulostaa turbolliselta :odcool:
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kysyin flexfuelfinlandista löytyykö chevyn tbikuukkaan satsia. Vastaus oli.
    ei ne toimi kunnolla. Eikö ne osaa vai eikö niitä oikeasti saa toimimaan?
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Toimiva tbi mikä se on :rotfl:
     
    Karpov tykkää tästä.
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Netin syövereistä saa yksipisteruiskuun, kolmepyttyseen ym settejä.
     
  5. Holley

    Holley Gearhead

    Chevyn pikkulohkoista en erityisemmin ole tykännyt, mutta 350 TBI ( 88pickupista) Caminoon tiputettuna oli hyvin toimiva paketti sen noin 40tkm, jonka se minulla oli, bensalla siis. Harmi, jos eivät saa RE85:llä toimimaan.
     
    12345678910 tykkää tästä.
  6. pataatti

    pataatti Gearhead

    Juu auto on 96 vuotinen 900 2.0 turbo. Edellisen omistajan mukaan ohjelmoitu 250 heppaseksi. Itsestä ei siltä ihan tuntunut, mutta on siellä enemmän kun sen 185 mitä vakiossa.
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Liittynee siihen että TBI on 1.2 Ohm suuttimilla, samaa varotellaan eFlexFuel boxin kanssa, ei sovellu matala-impedanssi suuttimien kanssa.
    Lisäksi ne suuttimet on mallia P&H, avataan 4A ja pidetään auki 1A virralla, joka saattaa myös sotkea...ongelmaksi saattaa muodostua myös auton ECM boxi, joka kieltäytyy yhteistyöstä, jos suuttimien vastus kasvaa ja virrat ei täsmää.
     
    isalmela tykkää tästä.
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Saisko käännöksen nöörd to män?
     
  9. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

  10. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mut TBI:hän on ehkä yksinkertaisin muuttaa E85:lle ohjelmallisesti. Tosin ei ole flex, vaan yhden polttoaineen ohjelma. Olis varmaan mahdollista tehdä kompromissisofta ja katsoa miten säätöalueet riittää bensaan ja E85:teen.
    Tätä kokeiltiin janiluo:n kanssa 8 vuotta sitten ja toimii.
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mitäs jos tuommoiseen 4.3:een laittaa 5.7:n suuttimet ja ajelee e85:llä? Koska vuosien takaisella kokeilulla vaikutti siltä, että loppuu tuotto kesken alkuperäisistä.

    Tokihan pitää muistaa, että ohjekirjan mukaan ne TBI:t ei kestä alkoholia eikä estereitä, joita on myös 95E10:ssä.
     
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Saa TBI:n etanolilla toimimaan juuri kuten Hai mainitsi, vaihtoehtoja on useampikin...vanha topicci löytyy haulla, jossa muutetaan Hai:n pätkä Van etanolille.

    Alkuperäinen kysymys oli vain saako sitä toimimaan FlexFuelFinland tai vastaavalla conversion sarjalla ?

    TBI:lle on olemassa ihan omiakin E85 boxeja.

    [​IMG]

    https://www.change2e85.com/index.ph...-suburban-silverado-chevy-gmc-5.7-4.3-engines

    https://www.change2e85.com/FFIInstallationManual.pdf

    Nuo esitetyt rosvoliittimet korvaisin myös kunnon Water Proof liittimillä, pikku homma sinänsä.

    Tuossa toinen, jossa oikein mainitaan yhteen sopivuus TBI-tyyppisille suuttimille.

    https://www.amazon.co.uk/Ethanol-Conversion-Throttle-Injector-Engines/dp/B00506KD7O

    http://www.ez85.us/

    Ainoa mikä noissa pistää heti silmään, niissä ei näyttäisi olevan ollenkaan Flex-anturia...boxi ei siis saa tietoa etanolin määrästä, lämpötilasta, sen paremmin kun moottorinkaan lämpötilasta (ei anturia)...lähinnä siis puhtaita E85 muutossarjoja...tuskimpa noista saa myöskään mitään dataa ulos ja millekään näytölle.

    Muutenkaan nuo eivät vaikuta kovin laadukkailta, tyypillistä "kiinalaista" laatua...
     
  13. ormine

    ormine 1st gear

    Moro

    Vanha ketju sinänsä, mutta hyvin asiaa. Ilmeisesti Karpov on jo pidempään ajellut flexillä, missä ei ole erillistä anturia etanolille? Saavuttaako tuolla anturilla jotain käytännön etuja, jos nelipyttyseen vapari käyttiksen muuntaa? Aliexpressissä anturiton 120$ ja "suomalainen" anturillinen MTK:n tukien jälkeen 280€...
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tietääkseni edes vanhemmissa 9-3/9-5 saabeissa ei tätä anturia ole. Niillä e85:lla ajeltu jo ajat.


    Kyllä noita anturiversioitakin saa ulkomailta halvemmalla kun Suomesta jos sellaisen haluaa.
     
  15. ormine

    ormine 1st gear

    Juu, ei niissä saabeissa käsittääkseni niitä antureita ole. Silläpä mietinkin, että saavuttaako niillä mitään sen kummempaa. Eikö nuo kuitenkin lambdan kautta säädä seoksia, jos anturi puuttuukin? Eli tankkauksen jälkeen vähän aikaa boksi arpoo, että mitä tavaraa siellä nyt on? Mutta kaikki 0-85% etanolia sisältävä bensa pitäisi kuitenkin palaa?
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juuri näin. Eli suoraan tankilta ei motarille kannata kaasu pohjassa lähteä, muuten ei vaikuta mihinkään.
     
  17. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mistä se tietää milloin tankataan?
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei ainakaan siitä jos vaikka oot ajanut edellisen tankin etanolilla ja sitten laitat bensaa sinne ja auto haistaa lambdasta? Jos samalla aineella jatkaa miyä aiemmin tankattu niin eihän tää sitä koske
     
    Pertti K tykkää tästä.
  19. MudMax

    MudMax Gearhead

    Tehdastekoiset autot ilman etanolianturia hoitavat rikastuksen lambdan mukaan, mutta tuskin nuo halpisboksit:
    Mistä noi alibababan, fuelflexifinlandin yms. boxit oikein saisivat lambdan tiedot, kun kytkennät on ainoastaan suutinjohtojen väliin, maajohto sekä lämpötila-anturi?
    Mie oon sitä mieltä, että noi ei osaa muuta kuin rikastaa ennalta arvotun lämpötilakartan mukaan, eli rikastaa myös bensallakin ja auton oma lambdakorjaus joutuu laihentamaan sitä rikastusta. Jos auton kartassa on kiinteät arvot jollekin osa-alueelle, niin silloin seos on varmasti bensalla rikkaalla tuollaisen leluboksin kanssa.

    edit: Pystyisikö boksi kuitenkin laskemaan rikastuksen/laihentamisen tarpeen siten, että se laskisi paljonko auton oma systeemi korjaa seosta esim. tyhmäkäynnin aikana, jolloin ei ole mitään ylimääräistä kuormaa aiheuttamassa rikastuksen/laihentamisen tarvetta?
     
    Muokattu: 13.11.2018
    ormine tykkää tästä.
  20. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    millanenhan tuo olis https://www.change2e85.com/E85-Conv...-suburban-silverado-chevy-gmc-5.7-4.3-engines

    edit: tuo linkki olikin jo tuolla ylempänä.

    kyseinen setti taitaa ennemmin olla konverio eikä "fleksi", mut kesäkelillä 4.3tbi pelas 50% viina+95 seoksella ihan ok, jos sais vähän cold start-apua ja laittais 5.7 suuttimet niin isommilla kartoilla luulis pelaavan sellaisenaan..? tai sit vastusta moottorin lämpöanturin väliin
     
    Muokattu: 12.11.2018

Kerro tästä muillekin!