RE85 Muutostuki ja vanhemmat autot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja xarper, 29.1.2018.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    xarper tykkää tästä.
  2. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

  3. DX

    DX Double Gearhead

    Todnäk se haistaa pulssin alotuskohdan, mittaa ruisskutusajan ja lisää siihen esmes 30 pinnaa, maat lienee yhdessä ecm päässä, joten vain toinen siitin tarvii siihen ängetä
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Molemmat Stripe johdot varmaan kuulus yhdistää suuttimien Pulse johtoihin ja Red 12V josta boxi saa virtansa.
    Sitä en käsitä mistä tuo voi tietää etanolin määrän kun ei ole mitään anturia ?

    Perustuuko se pelkästään auton lambda:n toimintaan ?
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei niitä antureita tosiaan muissakaan perusbokseissa ole, kuten tänään aiemmin tässä topicissa tullut ilmi.
     
  6. valtsu67

    valtsu67 Gearhead


    Olen nyt ajanut Fiestallani 10tkm fuelflex finlandin anturillisella boxilla.
    Oli hyvä, että otin anturilla olevan boxin. Kiesi ei tykkää lähteä kerralla käyntiin pelkällä e85. Käyntiin lähtö tökki talvella lohkolämmittimen päästä, ja viileinä kesäaamuinakin.
    Olen sitten tankannut 20-25% bensaa sekaan, niin toimii kuin bensa-auto.
    Tiedä sitten, onko ominaisuus kiinni boxista vai autosta. Mutta näin tämä tapaus tykkää toimia.
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Serkulla ihan sama homma paitsi startit on aina ihan selkeesti huonompia, kylmänä toki korostoo vielä, -03 V6 Mondeo tjsp.
     
  8. MudMax

    MudMax Gearhead

    Mie olin eilen edellisellä sivulla vielä sitä mieltä ettei noilla kytkennöillä voi tietää, mutta tarkemmin ajatellen oletan, että pystyisikö boksi kuitenkin laskemaan rikastuksen/laihentamisen tarpeen siten, että se laskisi paljonko auton oma systeemi korjaa seosta esim. tyhmäkäynnin aikana, jolloin ei ole mitään ylimääräistä kuormaa aiheuttamassa rikastuksen/laihentamisen tarvetta?
    Suuttimiltahan ei muuta tietoa saa kuin suihkutusajan ja pulssivälistä kierrosluvun, mutta sehän taitaakin jo riittää laskentaan?
     
    DX tykkää tästä.
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    No ei sellanen ainakaan mikään oikea Flex-boxi ole...pelkkä etanoli korkeintaan.

    Kyllä mulla on Flex-anturi omassa ja saa myös datana ulos tiedot.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllä se bensallakin skulas ja kulutus oli normaali bensiinin kulutus.
     
  11. ormine

    ormine 1st gear

    Niin, onkos näissä nyt se periaatteena, että anturittomalla boksilla pitää ajaa ensin bensalla, jolloin se boksi oppii ns. ecun toiminnan? Eli kauanko suuttimet on auki missäkin tilanteessa, kun tankissa on bensiiniä. Tämän jälkeen voidaan tankata etanolia, jolloin oppinut boksi pyrkii tilanteeseen, että eculta tullut signaali vastaa tuota bensalla ajattua nollatasoa. Silloinhan tässä ei ole väliä, että mikä alkoholiprosentti kulloinkin tankissa sattuu olemaan.

    Selvensin tätä itselleni ajatusleikillä, että jos ecun suuttimille antama signaali on alkutilanteessa bensalla esim. 10 (tässä tuolla kympin yksiköllä ei ole merkitystä). Anturiton boksi tarkkailee aluksi tätä signaalia. Sen jälkeen tankataan E85:sta, jolloin signaalin pitäisi olla noin 13 (ajatellen sitä 30%:in laskennallista lisäystä polttoaineen kulutuksessa). Tässä vaiheessa jos ecu ei kuitenkaan pysty rikastamaan kuin arvoon 11, niin tuo etanoli boksi alkaa pidentämään pulssia ja pidentää sitä niin pitkään, että eculta tuleva signaali on jälleen 10. Ja silloin lopputilanne on se, että ecu antaa signaalin 10 ja etanoliboksi lisää siihen 3, eli päästään suuttimilla arvoon 13.

    Sori vähän epäselvästä tekstistä, mutta jospa joku tajusi pointtini.
     
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Vaikea sanoa, jotenkin tuntuu mahdottomalta että toimisivat täysin oikein ilman antureita.

    Täytyy sen silti tietää kuinka paljon etanolia on polttoaineen joukossa...ja toinen mistä se tietää polttoaineen lämpötilan/tiheyden ?
    Myöskään moottorin lämpötilaa kylmäkäynnistyksissä ei välttämättä tiedetä...tosin boxin ollessa lähellä moottoria, sen sisään rakennettu anturi (onko siellä ?) kertonee aika lähelle oikean tiedon.

    Ovatko nuo varsinaisesti Flex vai pelkästään jotain E85/E75/E70 jne boxeja ?

    Monissahan noissa on joku valintakytkin etanolipitoisuudelle...etanoli ja flex ovat eria asia.

    Joissakin systeemeissä on lambda-anturi ja säätö perustuu puhtaasti siihen...oudoksun vähän sitäkin tapaa, miksi näin, ehkä sellaisessa autossa jossa ei ole ollenkaan lambdaa, mutta yleensähän autossa on vähintäin yksi lambda valmiina...mutta silti tälläinen etanoliboxi saa jotain tietoa, jota se voi verrata ECU:lta suuttimille tulevaan pulssiin.

    Flex-anturi on tärkein osa flex-auton-järjestelmässä, se kertoo polttoaineen etanolipitoisuuden ja lämpötilan, joka vaikuttaa polttoaineen tiheyteen ja näiden tietojen perusteella Flex-ohjain pidentää tai lyhentää suuttimen aukioloaikaa.
    Auton oma ECU taas rikastaa tai laihentaa aivan normaalisti seosta lambdaohjauksen perusteella pyrkien Lambda 1 arvoon ja etanoliohjain vain pidentää tätä ECU:n suuttimille lähettämää pulssia.

    Flex-anturi mittaa polttoaineen sähkömagneettista johtavuutta tai jotain, en nyt muista tarkkaa termiä...johon taas vaikuttaa suoraan etanolipitoisuus.

    Etanolipitoisuus saadaan anturilta Herz:na ja lämpötila jännitteellä yhtä ja samaa samaa johtoa pitkin.

    0 % etanolia = 0HZ < - > 150HZ = 100% etanolia
     
    Muokattu: 14.11.2018
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Noissa anturittomissa bokseissa nimenomaan käsketään eka tankillinen ajaa bensalla tai max 50% bensa/etanoliseoksella.

    Pakkasella ja kesällä toimi hienosti etanolilla, eikä nakuttanut/rykinyt edes täyskaasulla.


    Eroa oli selvästi boksin ja pelkän oman ecun suhteen. Ai mistä tiedän? Kesällä tankkasin muhoksella aivan kuivan tankin täyteen e85 ja kotimatka saattoi alkaa. 50km ja kauhea rytinä. Etanoliboksin johtoja sulanut (siksi täällä neuvoinkin suojaamaan ne hyvin, vaikka joku kumi niissä tehtaaltakin on). Boksi piti ottaa sitten pois välistä ja ajaa auton omalla eculla 450km.


    Käyntiin lähti pienellä sahauksella. Pintakaasulla oli vähän kulmikas, puolikaasulla ok ja täyskaasulla hiukan yski kun kokeilin. Boksin kanssa ei mitään ongelmia ikinä.


    Kulutus ei auton omalla eculla noussut kuin 15% kun boksilla 20%
     
  14. DtiJ

    DtiJ 1st gear

    kauanko teillä on kestänyt muunnostukipäätös ja rahojen kilahtamine tilille?
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mitään en tästäkään ymmärrä, mut jos auton papereissa on merkintä että käy E85 aineella ja jos aikoo ajaa silloin tällöin varttimailia tai muuta kisaa, niin vissiin joutuu ostamaan vähän paremmat ajokamat ja sammutusjärjestelmät.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nyt kaverilla mennyt kohta kuukausi eikä mitään vielä. Tuore tieto.
     
  17. Herje

    Herje Double Gearhead

    E-85 luetaan tavan polttoaineeksi kisahommissa.
     
  18. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Taisi viedä n.8-10 vkoa kaikenkaikkiaan.
    4-6 vkoa päätös ja 4 vko raha. Tämä siis keväällä.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tähän tuli sitten joku uudempi sääntö/päätös? Mä jo ehdin ajatella, ettei tenu-Dartillani pääse laillisesti kuin street slideen.
     
  20. rb

    rb Double Gearhead

    Suomessahan mikään ei ole varmaa, paitsi epävarma, mut ehkä siihen voi jossain määrin luottaa, että RE85 jakeluasemien määrä tulee kasvamaan tulevaisuudessa.

    Sillä vaan pähkään, että uskaltaisiko vanhan liiton pikkulohkon tehdä 12 rutulle ja istuttaa se kesäharrasteeseen, jolla kuitenkin tulee pyörittyä ympäri Suomea.

    Ikävä vaan, jos olet reissuun lähdössä, eikä konttiin mahdu mitään, kun se on täynnä varakanistereita...
     

Kerro tästä muillekin!