RE85 Muutostuki ja vanhemmat autot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja xarper, 29.1.2018.

  1. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Joo, tokihan nuo on mieltymyksiä ja kukin voitelee millä paistorasvalla haluaa, itse sattuneesta syystä kaadan tuota Catin dieselmoottori öljyä
    https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjABegQIARAB&usg=AOvVaw3UWJ2wU-VApwlPNO_wzaFD siinä näkyy sinkkiä olevan ja peseviä varmasti piisalle eikä ole kallista.

    Amc.n konetta tehdessäni jätin sylinterit ja katkosraot hieman speksin minimiä tiukemmiksi kun tiesin siitä tulevan viinamoottori.
     
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Turbo auto kun on ahtoja niin vesijäähdytteinen ahdin joten vesi kiehuu ahtimessa jo tolla termarilla.
     
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Laita mondeoon 1.7 bar ahtoja niin sitten ollaan samalla viivalla. 92- termarilla menee kannetiiviste paskaksi.

    Mulla on vielä vesijäähdytetty ahdin.

    Tää on se minkä ostin.
    https://www.rockauto.com/en/moreinf...FgWcvCdSfiN2tY9xBZ4pHVEsenUKhlUEb873VqijoqQc=
     
    Muokattu: 4.1.2020
  4. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Buikkiin laitoin 195f/90,5c termarin, siinä on tällähetkellä 1.7kiloa ahtoja mutta ajatus on hieman nostaa kun saan uuden pa pumpun kiinni. Kun olen repinyt sillä niin vaikuttaa että lämmöt laskee kun kuorma on päällä.
     
    Vermilion ja xarper tykkäävät tästä.
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ihan huviksee missä kohtaa sulla on termari onko siellä moottorin alanurkassa vesipumpussa? Volvossahan on monessa 90+ termari mutta sehän on siellä moottorinylä osassa. Mulla itellä vissiin kansissa kiehuu vesi penkissä vaikka lämmöt ei nouse yli 90 asteta. Meinasin vaihtaa nyt vielä tavella sen 72 => 82 termarin.

    Mulla oli bensalla aikaisemmin 78 termari se oli aika sopiva. Mutta en saanu mistään tollasta enään.... 82 on lähempänä.

    Mitähän eroa on noissa rockauton premium termareissa normaaleihin? Hinnassa ei juurikaan eroa ehkä 50snt....

    https://www.rockauto.com/en/catalog...cid+v6,1106132,cooling+system,thermostat,2200
     
  6. 3964

    3964 3rd gear

    Mielenkiinnosta kysyn,paljonko on jäähdytys järjestelmän painekorkin paine jos noissa lämmöissä kiehuu.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    13 psi oli penkissä. Meinasin vaihtaa nyt 15 psi korkkiin.
     
  8. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Buikisssa se on imusarjassa ylhäällä ennen ylävesiletkua, olet kyllä oikeassa, termarin paikalla on merkitystä kun arvoja haarukoi
     
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Termeri vesipumpussa lohkon alaosassa. Vedenlämpötilamittaus ylävesiletkussa.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Onko termostaatti alunperinkin tuossa paikassa?
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    on
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No niinpäs näkyy olevan erilainen toteutus. Googlella tuli joitakin kaavioita. Kuulosti nettifoorumien perustella olevan joissakin tapauksissa luonut lämpöä melkein virittämättäkin. Sinulla kun on tuota voimaa otettu 3x, niin oletko panostanut moottorin jäähdytysjärjestelmän tehostamiseen ja millä tavalla? Pitäisikö olla rajumpi vedenkierto, ettei vesi ehdi kansissa kiehahdella?
     
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mulla on porattu kansiin ylimääräiset vesireijät. Visko on varmaan 2x tehokkaampi kuin vakiona. Öljyjäähdytin, 1.5x vakiota isompi jäähdytin + välijäähdytin. Tehty kaikki mitä
    https://www.fordpower.org.uk/nik/NikImages/modv6.jpg
    Tuossa on. Ainoat mitä tekemättä alkaa olemaan teräskampiakseli, billetti lohko, westalake kannet, kuivasumppu ja westalake vesipumppu. ( Vakio vesipumppu kuulemma sakkaa noissa kisamoottoreista, mulla on siitä sähköposti mutta vasta kierrosalueella 7.000-8.000 rpm alueella, itselle riittä 6500rpm max)

    Tuotakin yritetty imeä vinkkejä.
    http://www.moranav6racing.com/category.html?CategoryID=52
     
    Muokattu: 5.1.2020
  14. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Traficomin mielestä Etanolin käyttö on turhaa. autokalkulaattori sivulta lainattua:

    "Huom! Vallitsevista ohjauskeinoista johtuen biopolttoaineiden ja perinteisten polttoaineiden biokomponenttien osalta sovelletaan seuraavia oletuksia:

    Kuluttaja ei voi käytännössä vähentää henkilöautojen päästöjä ostamalla erillisjakelun biodieseliä tavallisen dieselin sijaan. Biodieselin kestävään tuotantoon on olemassa rajallinen määrä raaka-ainetta ja Suomessa biodieselin määrä polttoainejakelussa määräytyy sekoitevelvoitteen perusteella. Dieseliin lisättävän ja erillisjaettavan biodieselin yhteismäärä hakeutuu Suomessa sekoitevelvoitteen edellyttämään määrään kuluttajavalinnoista riippumatta. Koska sekoitevelvoitteen prosentuaalinen tavoite muuttuu vuosittain, biodieselin päästökerroin edustaa tarkasteluvälin keskiarvoa.

    Kuluttaja ei voi käytännössä vähentää henkilöautojen päästöjä ostamalla erillisjakelun etanolia. Biodieselin tavoin, ilmastokestävä etanoli liikennekäytössä on globaalisti niukkuustuote. Erillistankattava etanolimäärä on mukana Suomen sekoitevelvoitteen bio-osuuden laskennassa. Mitä enemmän bioetanolia tankataan erillisjakeluna, sitä vähemmän biodieseliä laitetaan dieselin joukkoon. 95E10-bensiinin osalta ei ole odotettavissa, että etanolisisältöä nostettaisiin yli kymmenen prosentin."


    Eihän tuossa ole mitään järkeä? o_O Tai on, kun halutaan pakottaa kaikki autot sähköisiksi.
     
    mukko, 12345678910, Fat-Mike ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei se ole sen kummempaa sähköautojenkaan kanssa. Ne on tulleet sähköverkkoon viimeisinä. Ilman niitä sähköä tarvittaisiin vähemmän. Lisä tuotetaan säätövoimalla ja se voi olla jopa palavan kiven polttolaitokselta Rakverestä. Ja usein onkin.

    Toki Teslakuski mieluiten laskee CO2 tuottonsa keskiarvosta. Sillälailla saa pienet lukemat. Rakveren sähköllä laskien menisi yhtä likaiseksi kuin jollakin muulla modernilla pikkuisella ”polttiksella”.

    Minä ostan kotiini hiilidioksidineutraalia sähköä. Se tarkoittaa sitä, että joillekin toisille jaetaan pikkuisen mustemman alkuperän sähköt. Jos kukaan ei tuota vesi/tuulisähköä ostaisi lisähintaan, se jaetaan normisähkön seassa keskimäärin kaikille. Jopa sille Teslakuskille.
     
  16. teddy99

    teddy99 Gearhead

    ...vastavuoroisesti toivoisin, että Teslan muuttaminen vanhan liiton V8 moottorille saisi myös muutostukea tai vaikka valtion taiteilija-apurahaa tai jotain sponsored by kela juttua tms...
     
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  18. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Vermilion tykkää tästä.
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  20. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Niin luin minäkin, mutta miten yhden diesel auton palo polttaa satoja autoaja?
    Sähköauton paloa ei voi pysäyttää...
     

Kerro tästä muillekin!