RE85 Muutostuki ja vanhemmat autot

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja xarper, 29.1.2018.

  1. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    76-78% välilä yleensä ollu kesät talvet, nyt tammikuussa hain kilpuriin parikannullista dynotusta varten ja tuli tähän mennessä suurin arvo 80% Nämä siis kiinasta tilatun flexfuel anturin mukaan megasquirtin tulkitsemana joten apsoluuttista totuutta ei välttämättä kerro. mitta resoluutiokin menee parillisina numeroina.
     
  2. PV78

    PV78 1st gear

    Turun koulukadun ABC:llä tänään E85 1,159/L & 95E10 1,476/L. Vastikään(eilen) aloin hieman lukee & tutustuu tähän flexfuel-juttuun, ja näin pikaisesti katsomalla ei vaikuta kovin suurelta se hintaero menovesihinnoissa bensan ja viinan välillä..?
     
    Zejk1 tykkää tästä.
  3. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Tuo E85 tulee vielä lyömään kynsille, kun se ei nyt kerran tunnu olevan hallituksen suosiossa. Pahoin pelkään.
     
    PV78 ja Zejk1 tykkäävät tästä.
  4. Zejk1

    Zejk1 2nd gear

    +-0 eli ei kannata mielestäni. Muistettava vielä että moottorikin vaatii esim tiuhemmat öljyn sekä sytytystulppien vaihdot .
     
    PV78 tykkää tästä.
  5. simeoni

    simeoni Gearhead

    En kyllä vakiota vaparia alkais muuttamaan viinalle.
     
    Zejk1 tykkää tästä.
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Näin pahoin pelkään, hallitus ja kaikenlaiset tyhmät ämmät niin pihalla etteivät ymmärrä mitään.

    Wattuakaan välitä koko päästö/ilmasto hössötyksestä, puhdasta politiikkaa ja rahastusta koko juttu, mutta jos niitä watun päästöjä haluttaisi oikeasti vähentää, niin se pitäisi tehdä juuri etanoli/kaasu autoilua tukemalla, kuten lisätä kyseisten polttoaineiden jakeluverkostoa nopeaa tahtia.
    Kaasulle tai etanolille yms. muutetut autot pitäisi ensinnäkin vapauttaa kaikenlaisista käyttövoimaveroista ja -maksuista kokonaan.
    Vanhempi kalusto muuttuisi muutamassa vuodessa vähäpäästöisemmäksi ja ihan oikeasti niitä päästöjä tulisi siten vähempi.
     
    JouniK, impala67, PV78 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Polttoainefirmoilla on joku ylhäältä annettu velvollisuus sotkea myytyyn tavaraan määrätty %-osuus biokomponenttia. Suomessa sekoitusvelvollisuus on vissiin tiukemmalla säännöllä, koska rahallakaan ei saa 95E5 ainetta, mitä on jossakin muussa EU-maassa mittarissa. Hällä väliä.

    Mutta kaiken MY (dieselinkorvike) ja RE85 (bensankorvike) minkä polttoainefirma myy erikseen, se lasketaan kaiken myydyn polttoaineen sekoituksen velvotekiintiöön. Niinpä ne voi samassa määrin vähentää lisukkeita muista laaduista. Synnit on anteeksi annettu.

    Sikäli MY ja RE85 on yhtä tyhjän kanssa ympäristön suhteen. Jos niitä ei osteta erikseen, ne laitetaan tavan dieselin ja bensan sekaan.

    Noilla luomupolttoaineilla on joku alennettu verokanta, jotta ne on edes noin edullisia. Ei se palmuöljy tai leivänkannikoista polttoaineen teko ilmaista ole.

    RE85 auto haisee niin "kotoisalle", että mä ainakin yhtä pidän. En ole hakenut muutostukea, en ole katsastanut sitä tuolle aineelle. Enkä tee vastaisuudessakaan, jos ei ole pakko.

    Emmä ole katsastanut sitä pois 92 oktaanin lyijyllisestäkään. Sitähän se haluaisi.
     
    1purehell tykkää tästä.
  8. Vermilion

    Vermilion 2nd gear

    Itse katsastin oman auton E85... auto oli muutenkin jo E85 mutta se 200€ oli ihan jeesh... katsatukseen meni joku 50€ käteen jäi silti se 150€.

    Tosiaan E85 tuoksuu kivalle, kärpäsetkin tykkää, vähän sellainen miten kuvailisi, "makea" tuoksu. Minulla on kun ongelmana että pakokaasut tulee kattoluukusta sisään.... niin kiva että ei haise pahalle.
     
    xarper tykkää tästä.
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Ei kyllä vaikuta tulppien vaihtoon negatiivisesti ainaskaan, väitässin että pitempi käyttöikä E85 kun ei edes karstaa mitään.
     
  10. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Vähän riippuu, iridium tulpat ahdetuissa kuluu etanolilla nopeasti. Syytä en tiedä, mutta veikkaan että liittyy jotenkin suuriin lämpömuutoksiin kun etanoli jäähdyttää tulpan elektrodia enemmän. Normitulpilla en ole havainnu eroa.
     
    xarper ja Zejk1 tykkäävät tästä.
  11. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Itsekään en ole noita rojuja muutoskatsastanut mutta alkanut miettimään olisiko se kuitenkin viisasta että tilastonikkarit näkisivät viina-autoja suomessa olevan. Näyttää tuo päättäjien asenne olevan uusia suosiva, vanhat paaliin, ja oliko se 07 rajana ettei edes saa katsastaa?

    On tuo totta ettei vakiopuristeilla juuri iloa saa, täälläkin näyttää olevan 1.14vs1.54 hintaero ja tuo kyllä hukkuu äkkiä kulutuksen kasvuun.

    No, kaikesta huolimatta enskesäksi ois tulossa ajoon yks kapistus 7.0 puristeilla, 0.7 ahdoilla ja kaiken kruunaa k-jetronic ruisku! Amerikan foorumilla tietenkin kysyin että mitäs jos ja vastaus oli luokkaa unohda ennenkuin aloitatkaan. Pakkohan se on sitten kokeilla kun isot pojat sanoo ettei tule pelaamaan
    http://forums.pelicanparts.com/911-930-turbo-super-charging-forum/1045755-e85-cis.html
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    K-jet E85... juu ei. Audi ja VW puolella kanssa kokeiltu. Muuten polttoainejärjestelmä kyllä kestää, nylonputket yms. mutta määräjakaja ottaa kyttyrää jossain vaiheessa.
     
  13. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Mikä jakajassa erityisesti? Orenkaat ym tiivisteet on helppo vaihtaa ja korroosioriski on jos pitkään seisottaa mutta muutenhan tuo on yksinkertaisempi kuin perus holley.
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Just se korroosioriski ja sit niiden miljoonan o-renkaan turpoaminen. Helppo vaihtaa, itse yhden määräjakajan huvikseni purkanut ja ois jäänyt kasaamatta :D
    Tota voisi ehkästä jos löytäs Brasseista määräjakajan. Siellä kun on ajeltu etanolilla jo ijät ja ajat.
     
  15. xarper

    xarper Gearhead

    Ajelee eikä seisota vehkeitä ni ei oo ongelmia.
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ajat, niin kumitiivisteet turpoaa ettei ne pidä. Et aja, niin korroosio iskee :D
     

Kerro tästä muillekin!