RE85 Muutostuki ja vanhemmat autot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja xarper, 29.1.2018.

  1. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Ei varmaan 73 tarttekaan mutta jos haluu sen 200e niin taitaa tarvita boxilta jonkunmoisen hyväksynnän, muutenhan sinne tukittais tyhjä 2e muovilaatikko piuhoilla ja otettas 200...
    Mun mielestä toi ekan sivun linkin poksi oli viimevuoden puolella ainoa jolle tuki myönnettäisiin = oli hyväksyntä.

    Mutta trafiltahan se selviää mikä kelpaa ja mitä on poksin vaatimukset
     
    Karpov tykkää tästä.
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu tätä just. Katotaan mitä ne mulle vastaa.

    Mulle se 200€ on ainakin syy kokeilla. Omalla budjetilla ei.
     
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ote tuolta sivulta löytyvästä linkistä.

    "Kohdan 2.3 muutosten jälkeen ennen 1.1.2007 käyttöön otetulle ajoneuvolle riittää, että ajoneu-
    vo täyttää muutoksen jälkeen muutoskatsastuksen testissä alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käy-
    tönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset. Etanolimuunnoslaitteiston valmistajan ei tarvitse enää
    antaa selvitystä siitä, että asennettu laitteisto on todettu toimivaksi kyseisessä päästöjen osalta
    määritellyssä ajoneuvotyypissä. Aiemmassa määräyksessä etanolimuunnosten helpotukset on ra-
    jattu vain päästöluokkaan Euro 3 tai sitä lievempään päästöluokkaan kuuluville autoille. Päästö-
    luokka Euro 4 tuli henkilöautojen käyttöönotossa pakolliseksi vuoden 2006 alusta, joten muutok-
    sen jälkeen etanolimuunnosten helpotetut menettelyt koskevat myös vanhimpia Euro 4 -
    päästöluokan mukaisia autoja. 1.1.2007 alkaen käyttöönotettujen autojen etanolimuunnoksissa
    vaaditaan edelleen tyyppihyväksynnän päästötestien täyttymisen osoittaminen samalla tavoin
    kuin muissakin moottorin muutoksissa.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eli alle 2007 käy mikä vaan kiinanboksi tuon mukaan.
     
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Cool, vielä kun saa selville miten tuon +10% muutokset kanssa menetellään jos paperissa jo lukee huimat 118kW! Jos tarvii penkityspaperin niin voi suoraan unohtaa....
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Mikäs tämä 10% juttu on, eiks sulla jo ole siinä ruiskut ja katsastettukin?
     
  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Joku väitti, että E85 muutoskatsastaa niin siitä tule automaattisesti 10% lisää tehoa?


    2.8 Turbo vertailumallina haettu luvat auton.
    https://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=70620

    Edit: Eiku muistin väärin se oli 138kW. E85 muutos on sitten niikuin muutoskatsastuksen muutoskatsastus?
     
    Muokattu: 1.2.2018
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eiku se 10% tuli siitä, että (mun esimerkissä) samalla kaasutin vaihtuu ruiskuksi. Sille ruiskumuutokselle on trafi määritellyt prosentin ja kun se ei 10% laukaise tehorajoja, niin ei tarvitse hankkia tehomittauslappua.
     
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ahaa siis E85 ei nosta tehorajaa? Itsellä siis oli ruisku alunperinkin. (Tosin mekaninen nykyäään sähköinen)
     
  10. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Niin sitä en tiedä että mites esim. kaasari vehkeellä jos haluaa anoa tukea niin miten sen kanssa menetellään. Itse meinasin laittaa -62 impalaani fitech:in ruiskun ja alkaa käyttää e85 kun tahtoo bensalla vähän nakutella. Kaipa sitä voi ainakin anoa. Laittaa siihen muutos-sarja sarakkeeseen vaan ruiskun merkin.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tämä on 1:1 siihen mitä kävin kyselemässä. Ei pitänyt olla mitään esteitä. Ainoa vaade just selvitys siitä miten muutos on tehty. Kaasariukot varmaan laittaa lapulle "vaihdoin suuttimen". Jos ei ole päästörajoja ei ole väliä, mikä sarja kyseessä on.

    Onhan nämä jo kerran konvertoitu kun 92 ja 100 oktaaninen lyijyllinen katosi markkinoilta.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tietääkös miten käy jos ostan nelipyttysen e85 sarjan missä neljälle suuttimelle piuhat ja laitan vaan kaksi käyttöön? (Tbi)?

    Sekooko boksi vai toimiiko? Valmiita kakspiste bokseja niukasti.
     
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    Saako kysyä tökerösti, miksi?
    Jos on olemassa oleva TBI, niin sen ohjelman voi muuttaa E85:lle.
    Mulla on auto yksi auto (1991 4.3 TBI vani), jossa kokeiltiin 2010 ja toinen auto (1990 5.7 TBI vani), jolla ajettiin lisää 2012-2017.
    Se, että kelpaako tällainen softamuutos Trafille on toinen juttu, mutta ehkä selvittämisen arvoinen.
    Vanhaa juttua:
    https://www.overdrive.fi/forum/thre...oiset-polttoaineet.181978/page-3#post-1769859
     
  14. Hai

    Hai Double Gearhead

    Semmonen juttu vielä E85 ja trafi tiimoilta.
    Soitin Trafiin kevättalvella 2010 ja kerroin, että haluan muuttaa vanini polttoaineen bensasta -> E85:seen ja koska fossiilinen co2 putoaa 85%, haluan 85% alennuksen käyttömaksusta. Saanhan, saanhan?
    Siinä meni yli-insinöörin kanssa varmaan puoli tuntia ja lopputulema oli, että silloisessa järjestelmässä käyttövoimia oli, bensa, diesel, puukaasu/bensa ja kaasu/bensa. Eli ei ole "mihin muuttaa". Se on bensa-auto ja sillä hyvä.
    Olisiko ajat nyt toiset? En tiedä.
    Omalla kohdalla kaasu tuottaa polttoaineena edullisemman lopputuloksen ja muutostuki suurempi (no onhan se muutoskin kalliimpi, mut enivei).

    Vielä OT:ta, kaasun performanssi ominaisuudet tarvitsisi selvittää, koska sen oktaaniluku on jossain 130 luokkaa.
     
  15. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ongelma on palamislämpötilan korkeus, juuri vastakohta etanolille ja metanoille, jotka palavat viileänä. Kaverilla oli ralliauto maakaasulla, ongelma oli, että oktaaniluvusta ei ollu iloa kun moottorinkävi herkästi ylikuumana ja pakoputki tuppas punottomaan kokoajan. Moottorikin hajoas aika nopsaan, ehkä ois bensalla kestänny paremmin?
     
  16. Jukka 63

    Jukka 63 2nd gear

    Mullahan on tuplaturbo rysy joka polttaa e85:sta.En oo leimannu sitä kyseiselle polttoaineelle ikinä.Katsastus henkilö on joskus kysynyt mikä polttoaine,kun haisee ihan oudolle? Vastaus rallibensaa.Hyvin on kelvannut.Seuraavalla kerralla muutoskatsastus ja rahat pois Trafilta.
     
    J.J. tykkää tästä.
  17. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Katsastin -02 Fiestani nyt tammikuussa etanolille. Asensin kotimaisen etanolisarjan etanolianturilla. Eli autosta tuli flexifuel. Voi tankata e85/95e10 polttoainetta missä suhteessa huvittaa. Hintaa tuli 310€ katsastuksineen. Laitoin heti 200€ tukihakemuksen Trafiin. Nyt sitten odottelen, milloin rahat maksetaan tilille. Saa nähdä kauanko siihen menee.
     
    Muokattu: 17.2.2018
  18. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Ei siis liittyny mitenkään näihin vanhempiin autoihin, mutta katsotaan nyt kuinka pitkissä kantimissa toi tuen maksaminen Trafilla on...
     
    Karpov tykkää tästä.
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Winaldl osto maksaa saman kuin e85 boksi. Ja jos haluan ajaa sekoituksilla tai muilla niin pitäs sitten ronkkia taas afr ym?


    Joo pakettiautoon ei muutostukea saa lukee jo trafin ohjeessakin.

    Tukipolttoaineeksi tätä edelleen hamuan jos venäjän bentsiini reissulla sattuu loppumaan.
     
  20. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Muuntotuen myöntämisen edellytykset
    4) valtion talousarviossa avustuksen maksamista varten varattua määrärahaa on käytettävissä.

    Jokohan määrärahahana on väännetty kiinni...
     

Kerro tästä muillekin!