RE85 Muutostuki ja vanhemmat autot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja xarper, 29.1.2018.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo kai sitä joku 1000€ on varattu. Ja se on mennyt parin saabilla ajavan katsastusmiehen muutoksiin.
     
  2. MudMax

    MudMax Gearhead

    Ei pitäisi minkäänlaisen logiikan mukaan seota mitenkään ja ainakin kotimaisen valmistajan boksi on sama 1-8 sylinterisille, asennettaessa vajaasylinterisiin jätetään vain osa johdoista kytkemättä: https://eflexfuel.fi/kayttoohje
     
    Karpov tykkää tästä.
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Hahaha A-katsastusta mulle sanottiin että E85 "muutos katsastus on laaja ja maksaa 117€. Joo en mee kyl katsastaa E85:lle. Pitäkööt 100€ korvauksensa.
     
    xarper tykkää tästä.
  4. karra

    karra Double Gearhead

    Kävin viime viikolla ostamassa bensaletkua Etrasta. Kyselivät että mille bensalle, vastasin että venäjän bensalle. Myyjä sanoi että ok koska viralliset bensa- ja siis polttoaineletkut heillä ei kestä etanolia kun sen 5% tai hiinä ja hiinä 10% eli 98E5 menee ja nippa nappa 95E10. Jos haluaa etanolikestävää niin pitää olla kemikaaliletkua, niissä taas ei ole pieniä kokoja. En tiedä miten niissä autoissa on letkumateriaalit valittu jotka siis kestää 10% tai enemmin, eikös jossain ulkomailla ole jo 20% viinaakin seassa? Ostin 1987 Mersuun merkkiliikkeestä KE Jetronicin paineletkuja ja letkussa luki Cohline eli se on etanolikestävää, vaikka itse auto noin vanhana ei ole 95E10 etanolibensallelle sopiva, taulukoiden mukaan.

    Itse olen jatkanut venäjän bensaa Re85:lla Mersun M113 veekasissa vm 2000 kun se tuntuu käyvän hyvin 50/50 suhteellakin vielä. Mutta pelkään että alkaa kumiosat ja kenties muutkin hapristua...
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mitenhän muoviputkea sais? Saabissa tuntu olevan siitä "letkut".

    Ei syöpy niin helposti kun kumes.
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Ihan hyvin kestää perus bensaletkukin Etanolia.
     
  7. valtsu67

    valtsu67 Gearhead


    Olit aivan oikeassa paikassa!
    Etra myy Teknikumin Fuel-Tek polttoa-aineletkua, löytyy 8mm kokona. Se kestää e85 polttoainetta.

    http://tuotteet.etra.fi/fi/g2224511/fuel-tek-2400-bc-paineletku-polttoaineille#

    -dokumentit kohdasta löytyy sertifikaatti etanolin kestosta.

    On yleisestikkin erittäin korkeatasoista bensaletkua. Ei ole murtunut minulla vuosienkaan käytön jälkeen.
     
    Karpov tykkää tästä.
  8. karra

    karra Double Gearhead

    Kyllä, tuota he suositteli. Kävin hakemassa AM Worksilta Cohlinea joka kestää myös etanolia, mutta sen takia että siihen saa prässättyä holkit päihin.
     
  9. xarper

    xarper Gearhead

    50€ sanovat mulle hinnaks ja Chevyn kuulemma saan 6h -> 8h samalla kun katsastan sen sit.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vaihda asemaa. Muualla 50-60€.
     
  11. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Tuo 200 euron "tuki" on kyllä minusta ihan naurettava.Ei tuolla rahalla hirveitä kyllä nykyään ostele.
     
  12. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^Tukihan on erittäin hyvä kustannuksiin nähden: Kotimainen muutossarja ovh. 349€ ja jos asennus onnistuisi satasella sekä muutoskatsastus esim. 51€, eli yht. 500€, tukiprosentiksi tulee peräti 40%.
     
    LPV tykkää tästä.
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mä kuvittelen saavani 24€ vielä rahaa itselleni asennuksen, katsastuksen ja re85 sarjan jälkeen.
     
    LPV ja MudMax tykkäävät tästä.
  14. xarper

    xarper Gearhead

    Mä sentäs aattelin että 140€ jäis taskuun vielä kun ei noi hollikan osat juuri mitää maksanu, kaikki paitsi kiihotuspumpun osat oli hyllyssä.
     
    Karpov tykkää tästä.
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nojuu se on kyllä hyvä diili!
    ite yritän ruiskulla ja mahdollistaa sekakäytön niin ei tullut pelkät vastukset.
     
  16. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Koittakaapa huviksenne seuraavaa:

    ottakaa paskaisin jäteöljynvaihtoastia tallilta ja koittakaa pestä sitä ensin etanolilla, ei onnistu, jää rasvaiseksi. Seuraavaksi pesette sen bensalla niin jo kuivuu.

    Siinä voi sitten miettiä mikä niitä kumiosia kuivattaa tai hapristaa.
     
  17. timant

    timant 2nd gear

    Se että etanoli ei oikein sekoitu öljyyn eikä siten myös pese sitä niin kuin bensa ei kai liity siihen miten kumi kestää eri kemikaaleja?
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  18. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Liittyy sikäli että öljyä sen kuminkin valmistamiseen on käytetty. Saman ilmiön näkee myös kaasarin kanssa pulatessa, kädet ei kuivu samoin kuin bensan kanssa.

    No, oman katiskan mitkälie orkkis/amerikan joen bensaletkut ovat kestäneet ja holleyn kohokammion liitosta on tullut avattua kymmeniä kertoja, letku on pysynyt hyvässä kunnossa vaikka viinaa on virrannut läpi noin 10000 litraa.
     
    Gary Grand ja xarper tykkäävät tästä.
  19. karra

    karra Double Gearhead

    Tämä on kyllä hyvä tieto, eli oikeita kokemuksia eikä vaan sitä mutua. Minulla alkoi 15 mm Gatesin polttaineletku pumpun imulinjassa murenemaan klemmarin alta, huomasin kun purin bensapumput pois mersusta. Sen letkun olen uusinut alle 6 vuotta sitten kun alkoi orkkis vuotamaan. Auto kesäajossa ja aina venäjän bensalla...
     
  20. Hai

    Hai Double Gearhead

    Nuo aiemmin mainitsemani 1991 ja 1990 vanit kestivät E85:sen ilman mitään vikaa (melkein) ja muutoksia.
    1990 vaniin vaihdoin bensapumpun jossain vaiheessa tuon 5 vuoden aikana. Jos bensapumpun vikaantumisen voisi osoittaa johtuvan E85:stä, niin sitten se oli sen vika. Mutta matka oli pitkä ennen vikaa ja vaihdon jälkeen.
     
    Karpov tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!