Rekisterikilven valojen lasien hyvöksymismerkinnät.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Over the hill, 4.11.2025.

  1. Over the hill

    Over the hill 2nd gear

    -07 mallinen jenkki, uutena Europpaan tuotu, rekisterikilven valojen molemmat lasit rikki. Olisi sattuneesta syystä aika työmaa vaihtaa. Ajattelin laittaa ihan kirkasta polykarbonaattia päälle, kun satuu nurkissa olemaan, mutta tällöin saattaisi näkyä suoraan takaa katsottaessa. Mitäs jos katsuri huomaa?
    Koska ei ole mitään takeita kauanko vehje huushollissa, niin haluan välttää "turhia" töitä.
     
  2. Forester

    Forester 2nd gear

    Kai niihin saa jonkun pikku lipan viriteltyä, ettei taaksepäin valoa näy?
    Onhan noita perävaunujen takavaloja, joissa sivusuuntaan vain kirkas sileä muovi, joka antaa valoa kilvelle.
     
  3. Over the hill

    Over the hill 2nd gear

    Puuttuvaa E-merkintää mietin. Perävaunun takavalostakin se jostain kohtaa löytynee.
    Taitaa olla parasta rapistella loputkin lasinjämät pois, ja tehdä parista hyväksytyn lasin omaavasta valosta uudet lasit olemassa olevaan reikään?

    Ymmärtääkseni valomääräyksissä on soudettu ja huovattu vuosien mittaan? Ehkä myös sillä on merkitystä, kumpi pää edellä katsuri on sattunut aamulla nousemaan sängystä.
     
  4. Isamu

    Isamu Gearhead

    Tiedä häntä, mutta en jaksa uskoa katsastusinssin paljoa kuikuilevan rekkarikilven valosta löytyviä merkintöjä.
    Ajovaloista enemmän niitä etsivät eivätkä aina niistäkään.
     
  5. JasuT

    JasuT 2nd gear

    Sopivasti kun sattuu, niin kohdalle osuu katsuri jota kiinnostaa myös ne numerot siinä E-hyväksynnässä. Vierestä tuli seurattua Brittimaasturin puolikkaan muuntautumista kevytperävaunuksi, niin tuli mielenkiintoinen ylläri vastaan. Katsuri tutki ehjää vastaavaa, eli vetoautoa, valojen osalta kun kaveri sitä kävi selvittelemässä että mitäkö kaikkea olisi vaatimuslistalla...

    Valojen osalta selvisi vähällä, ainoastaan takasumuvalo piti vaihtaa, siihen ei kelvannut alkuperäinen puskuriin tehtaalla asennettu vilkku-sumuvalo -paketti. Siihen kun oli tehtaalla sattunut etusumuvalon E-numero. Siinä samalla totesi että "tuosta olisi kyllä helppo hylätä kaikki, tai ainakin korjauskehotus antaa kun on väärä numero takasumuvalossa"...

    Toisenlainenkin hauskuus tuli kysyttyä joskus leimaamossa. Tuore leima paperissa, niin menin vielä kysymään silloisen käyttöautoni ajovalojen leimoista. Kyseisessä kun on yhtenäisen lasin takana erillinen lähi- ja kaukovaloumpio, mutta kummankin valon kohdalla merkinnät HCR 30, tuota merkintöjen merkitystä kävin siis kysymään. Suoraan merkinnöistä tulkiten, tuossa olisi kummassakin ajovalossa leimat kahdelle H4 valolle, lakia isommalla referenssillä. Katsuri totesi saman, että "periaatteessa saisi, mutta referenssin takia ei". Sitten kyseli alkuperäistä hyväksyntäajankohtaa, että olisiko ollut isompi referenssiluku tuolloin sallittu, vuosi julkaisulle oli 1989 eli silläkään ei tuota 120 referenssiä voinut perustella. Tällä pohjustin sittemmin toteuttamaani muutosta, eli lähivaloumpion korvaamista 20 referenssilukeman omaavalla H4 -umpiolla, siitä ei osannut sanoa mitään pahaa. Mutta tuo 120 kokonaisluku autossa, sen kohdalla pyöritteli päätään mutisten jotakin Ranskalaisten suurpiirteisyydestä tms...

    Nämä on joskus ihan hupaisia kuvioita...
     
    japetalk tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!