rekisteristä poistettavat romutettava???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ido59, 11.6.2004.

  1. ben dodge

    ben dodge 1st gear

    kai noi poliisit edelleenkin vie kilvet, jos ajaat huonokuntoisella autolla.ei kai sitä
    edellytetä että viet
    auton tienpäältä suoraan romutettavaks??
     
  2. ruuvari

    ruuvari 2nd gear

    Saasteauto? Mitä hittoa? Löytyykö jotain faktaa jostain vai onko kyseessä hyvä arvaus?
     
  3. Jyrki R

    Jyrki R Gearhead

    Arvaus.
     
  4. Fastback

    Fastback Gearhead

    Faktaa ei ole esittää eikä tarkoituksena ole lietsoa hysteriaa. Huhupuheen perusteella lakialoite moisesta saasteauto paholaisista olisi olemassa, huhu ei kertonut onko aloitteessa huomioitu harrasteautot ja miten harrasteauto määritellään. Kovin mielelläni olisin väärässä ja toivonkin huheen olleen palturia. Pahoin vain pelkään, että mennään taas päin pakaroiden välimaastoa, sillä usein autoihin liittyvät päättömyydet päätyvät lakikirjaan.
     
  5. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    ottaa päähän tämmönen!
    Paskaa kaajetaan niskaan sen minkä keritään ja ei täs oikeen voi mitään tehä jos ei viher-pipertäjä-mulkku herrojen päitä saada käännettyä!!!
     
  6. -TH-

    -TH- Gearhead

    tuohonkin on oma konstinsa.....eli jos ostat koslan ainoastaan osiksi purettavaksi, niin pakkoko se on ostaa omiin nimiin...? myyjällehän on sama kuka on merkitty luovarissa, kunhan on nimi joka on ostanut romun. eli käytännössä nimi kun nimi käy, ei ne konttorilla tarkistele onko em. feikkiostajaa olemassakaan, kunhan paperissa ei lue Mikki Hiiri tai Roope-setä....jenkkilässä tuokin toimii, mutta täällä ei.

    Tälläistähän siis EI SAA tehdä, kerroin vaan että näin se toki onnistuu.
     
  7. ruuvari

    ruuvari 2nd gear

    Juuri tämän kaltaisten lakien vuoksi me ajoneuvoharrastajat tarvitsisimme kunnon, vahvan etujärjestön, jolla on kuuluva ääni. Olen ilokseni kuullut, että FHRA on pyrkinyt aktiivisesti vaikuttamaan myös tähän romu-autolakiin. Itse en ole tähän asti ollut kovin innostunut FHRAsta koska nähdäkseni sen leipää on ollut enemmänkin tuo kilvan ajo. Ilmeisesti FHRAn laivan keula on ollut hiljalleen kääntymässä meidän tavallisten kumin kuluttajien ongelmien puoleen. Olen kuullut myös muita hyviä uutisia FHRAsta (kuten rahan käyttö ja hallituksen toiminta) joten olen omasta puolestani päätänyt liittyä FHRAhan ja ryhtyä lyömään rumpua yhdistyksen puolesta. Suosittelen samaa myös muille. Liittykää FHRAhan itse tai liittäkää omat kerhonne siihen. On parempi, että harrastajat näkyvät ja kuuluvat kuin mumisevat jossain tallin nurkassa jotain hämärää hieman epäselvää valitusvirttä. 50.000 on aina parempi kuin 5.000.
     
  8. PPPLinkWR

    PPPLinkWR 1st gear

    Tää on tätä ja kaikki on ton EU:n syytä. EU herrathan noista laista päättää, jotka istuu vaan mersujen penkeillä ja päivällinenkin tulee ku Manulle illallinen, niin eihän niitten sitten tarvii ajatelle omaa nenää pitemmälle saati sitten ajatella tavallisen pulliaisen elämää tässäkään asiassa.
     
  9. Miten niin? Suomen eduskuntahan sen direktiivin soveltamisesta päättää? Eduskunta voi vapaasti säätää lain mahdollisuudesta pistää auto passiivirekisteriin, jolloin auton tiedot ja rek-numero säilyvät tiedostoissa kunnes se romutetaan. Jos ovat fiksuja Arkadianmäellä, passiivi/seisontarekisterissä ollessa autosta ei peritä "käyttömaksua" jos niin ymmärtävät päättää. Niin uskon homman hoituvan sivistys EU-maissa kuten Saksassa ja Ruotsissa, joissa autoharrastus on laajaa.

    Kun auto on tässä seisonta rekisterissä sen voinee omistaja purkaa vaikka kilon paloiksi. Kun sitten toimittaa loppuroippee romumiehelle, jolla on purkaamooikeudet/kuusakoskelle yms. ja vie kilvet pois, se on silloin sen auton lorun loppu lopullisesti..

    Mutta jos järki ei säteile Arkadian mäellä, niin romut navetan takana alkavat raksuttaa "verovelkaa".. Mutta silloin se syy löytyy ihan Helsingistä, ei EU:sta..

    Ja onhan tuossa naapurissa kaksi EU-maata. Jos jompikumpi säätää paremman lain kuin Suomi, voi syrjään siirrettävän harrasteauton käydä rekisteröimässä Ruotsin/Viron seisontarekisteriin ja roudata biilin takaisin seisomaan... Ajelee sitten Suomessa jo kerran Suomeen verotetulla "ulkomaalaisella autolla" puuhakilvillä korjauksiin yms. siirtoihin :smile:
     
  10. PPPLinkWR

    PPPLinkWR 1st gear

    Olit Pas2man oikeassa, taisin liian hönttyillä ja syytellä turhaan EU:ta. Kuitenkin toi laki on huono juttu autoharrastajille, en löydä mitään positiivista sanottavaa tosta laista. Ja Halonen on ton lain allekirjoittanu, sehän taitaa olla täys pässi! Tietäähän sen, kun ei mitään tälläistä autoloiluun liittyvää ite harrasta niin aivan sama mikä laki tulee kunhan se ei omaa elämää vaikeuta (Halonen).
     
  11. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Eli kun alan syksyllä rakentamaan uutta sprinttiautoa - joka hankitaan silloin ja on suomen kilvillä - niin riittääköhän kun vie riisutut "siviiliosat" romuttamolle kilpien kanssa ja toteaa ettei muuta jäänyt? :eek:

    Olis aika ikävää maksaa käyttömaksua kilvanajolaitteesta. :(
     
  12. Jari440

    Jari440 1st gear

    rekisteristä poistettavat romutettava

    Suomi on yksi kuuliaisimmista Eu maista, joten homma tulee menemään täällä vaikeimman kautta. Täällä viis veisataan oman maan ihmisistä ja heidän tarpeistaan. Pääasia on, että miellytetään Brysselin herroja. Tämähän on jo maataloudessa nähty. Autoharrastajien asia on tähän nähden mitätön asia, mitä maajussit ovat saaneet kokea, varsinkin pientilalliset. Veikkaan, että tulevaisuus ei näytä hyvältä meidän harrastajien kannalta. Käyttömaksu tulee varmaan menemään saastuttavuuden mukaan ja tässä touhussa vanha jenkkiauto on heikoilla. Joku mainitsi täällä jo, että Halonen on lain allekirjoittanut. No tätähän voi odottaa kaikkien neekerien ja homojen ystävältä. Vielä, kun saadaa kaikki miinat ja aseet pois voidaan toivottaa veli Venäläinen tervetulleeksi Suomeen.
     
  13. drako

    drako 1st gear

    Hm, ihan vaan hajanaisia ajatuksia tuonkin lain ja sen tauastalla vaikuttavien tekijöiden ja perustelujen järkevyydestä.

    Suomessa porukka ajaa keskimäärin vanhoilla paskoilla, jotka ovat vieläpä suht huonossa kunnossa. Siis saasteautoilla. Näistä olisikin hyvä päästä ihmisten henkilökohtaisten taloudellisten mahdollisuuksien mukaan eroon ja saada sellaiset kiertoon. Mutta hyväkuntoinen vanha auto ei ole saasteauto, siis lähes kaikki harasteautot. Monella on modernimpaa tekniikkaakin pellin alla. Miksi tämäkin laki pitää tehdä uhkailun ja vittuilun kautta pakottamiseksi ja lisäksi polkea ihmisten vapautta valita tyylinsä?

    Nyt kun on ehdoteltu esim. kalliimpia käyttömaksuja saasteautoille, niin tämähän on jo ihmisten tasa-arvon polkemista! Ei kaikilla ole varaa / mahdollisuutta / vähäisintäkään halua hankkia uutta muoviautoa. Perusteluina muoviautojen puolesta tulee aina perinteiset kukkahattulöpinät turvallisuudesta, saasteettomuudesta jne. Onko koskaan tullut kenellekään mieleen kuinka paljon autoteollisuus saastuttaa kaikkinen tarvittavinen oheistoimintoineen? Materiaalit, valmistus, kuljetus, romuautojen keräys ja käsittely. Tulee tuollaisiakin pohtineeksi kun katselee jotain kilometrin pituista savuavan dieselin vetämää junaa täynnä uusia autoja ja monta kertaa päivässä samalla radalla.

    Jotenkin omituisesti nousee mieleen ajatus kaikkien tällaisten lakien takana olevan syntipukkina autoteollisuuden. Saastepäästörajat tulevat kalliiksi autoteollisuudelle, mutta se onkin keksinyt tehdä siitä lyömäaseen itselleen. Vanhat autot eivät pysty täyttämään tiukentuvia rajoja ja ne on siten saatava pois liikenteestä. No ihmisten liikkumisen tarve vain kasvaa koko ajan, joten uusia autoja on siis myytävä entistä enemmän. Autoteollisuus yrittääkin kaikin keinoin saada vanhat autot kiertoon. Nykyautojen polttoaineen kulutusta pystyisi tiputtamaan n. 10 prosenttia, jos saastepäästöarvojen minimoimisesta tingittäisiin. Olisiko tuolla 10 prosentin kulutuksen tiputuksella positiivinen vaikutus syntyvien saastepäästöjen kokonaismäärään? Ainakin öljyvarojen riittävyyteen se vaikuttaisi.

    Raha puhuu. Ja kun sitä on tarpeeksi saadaan mustakin näyttämään valkoiselta, jolloin tekniseltä kannalta näistäkin asioista mitään ymmärtämättömät ( ? ) päättäjät ovat myytyjä. Kaikki tällaiset paskalait lähtee autoteollisuuden ahneudesta, noin eu-mittakaavassa. Ja homma on sinänsä helppoa, kun keskimääräiselle autonostajalle (joka elättää autoteollisuuden) auton yksi tärkeimpiä ominaisuuksia on sen ikä, jolla voi retostella naapurille. Harrastajapiirit ovat häviävän pieniä tuohon verrattuna, joten autoteollisuutta ei pätkääkään kiinnosta harrastelijoiden tarpeet.

    Ei ole omakohtaisesti ameriikan ihmemaan autoharrastamisen vapaudesta ja lainsäädännöstä mitään tietoa, mutta silti tuntuisi ainakin netissä oelvien projektien perusteella olevan autoteollisuus siellä paljon vähemmän vastakkain harrastajien kanssa. Ovat ymmärtäneet, että harrastajille kun tarjoaa kädenojennuksen, heistäkin voi saada hyötyä. Siinä mielessä tämä vanha manner on vähän sieltä jostain ja syvältä.

    :mad:
     
  14. molopaa

    molopaa 1st gear

    Mites käy kaikkien peltoautojen ja jokkis autojen? Pitääkö niistäkin sitten maksaa käyttömaksua tai romuttaa? Tämähän menee koko homma ihan vituraksi.
     
  15. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Drako puhuu paljon asiaa, molopaa puhuu vähän mutta ASIAA!

    Milläs nämä nuoret kollit parin vuoden päästä opetetaan ajamaan, jos ei jollain paskarottelolla!

    Tuolla liikenteessä sen sitten näkee kun sellanen tietokone-nörtti kuka on ikänsä kaupungissa kulkenut kouluun dösällä näppäillen läppäriään - laitetaanpas tämä freestyler ajamaan autokoulun autolla, niin koko kaupunki pysähtyy!

    Nykyään sentään suuri osa voi joskus jossain kokeilla autolla ajoa ennen kun suoraan autokoulun penkiltä.

    Ja nuo peltoautot. Tämäkin harrastus on levinnyt aika hyvin pitkin kekkoslovakkiaa, milläs kohta ajetaan, EI MILLÄÄN!
    Huvipuistoon ajamaan törmäilyautoilla? Stna!


    Ei tää nyt oikeen hyvään suuntaan mene...
    Hyvää yötä.

    Nimim. autoilija since 8v.
     
  16. Osku H

    Osku H 1st gear

    Volvo-foorumilta lainattua:


    "Kaveri kyseli tuota asiaa suoraan AKElta ja ohessa alkuperäinen kysymys ja vastaus siihen. Tämähän ei tietenkään sido ketään mihinkään, mutta lupaavalta näyttää....

    Kysymys:
    Uusi romuajoneuvodirektiivi on aiheuttanut epäselvyyksiä rekisteröintiasioitten tulevaan käytäntöön. Harrastan vanhempien autojen kunnostusta. Miten voin tulevaisuudessa hankkia auton ja purkaa sen varaosiksi tai jättää odottamaan kunnostusta. Onko auton oltava aina rekisteröitynä ja myös ajoneuvovero maksettava aina?
    -------

    Vastaus:
    Tavallinen rekisteristäpoisto on jatkossa edelleen mahdollista. Tällöin ajoneuvon voi uudelleenrekisteröidä tai jättää itselleen varaosa-autoksi.

    Romuajoneuvodirektiivi koskee lopulliseen romutukseen meneviä ajoneuvoja, jotka toimitetaan romuna vastaanottopisteeseen, esikäsitellään ja kierrätettävät osat mahdollisuuksien mukaan hyödynnetään. Romupoiston jälkeen ajoneuvoa ei enää luonnollisesti voida uudelleenrekisteröidä.

    Asiasta julkaistaan tällä viikolla tiedote."

    Voisko olla niin että joku olis oikeasti käyttänyt järkeään tuon lain kanssa ?

    -Osku
     
  17. Jep ymmärsit yskän. Verolliseksi menee peltoautoilu . Sillä romutetulla ( Kuusakoskella murskeeksi rouhitulla) kun ei voi enää ajaa edes pellolla..

    Hip hurraa Vanhanen , Hip hurraa Halonen..
     
  18. HEMI

    HEMI 1st gear

    Jaa se on sitten vissiin ruvettava ettii darttiin piikkipyöriä jos jää autoilua haluu harrastaa :lol:

    No eipähän voima loppus kesken kuten yleensä jaa autosta se varmaan sahais ittesä järvenpohjaan niillä pitsaleikkureilla :)

    No naapurit ei varmaan olis niin innoissaan kun kasi laulaa aukealla järvellä.

    Hitto kun tuliskin vähäluminen talvi (ei sillä penkkojen väliin viitti mennä) ja kunnon jäät kun on toi lätäkkökin vieressä.

    Toivottavasti toi oskun juttu pitäis kutinsa no
    Toivotaan parasta ja pelätään pahinta tän romujutun kanssa :odroll:
     
  19. WSE

    WSE 1st gear

    Noista saasteasioista, siitähän oli joskus 80/90 luvun taitteessa tehty tutkimus (Oxfordin yliopistossa ?) minkä mukaan auton valmistus kaikkien siihen liittyvine prosesseineen (malmin louhinnasta alkaen autokauppaan saakka) aiheuttaa saman verran ilmansaasteita kuin samaisella autolla kolmen miljoonan kilometrin ajo (tähän oli vielä huomioitu tarvittavat huollot ja korjaukset). Joten se siitä "tee ympäristöteko -osta uusi auto" höpötyksestä joka on saattanut jollekin hölmölle vielä mennä läpi...
    Toisaalta jos -ei vähäpäästöisille autoille tulee suurempi käyttömaksu, mennääkö sitten siihen että Capriceihin ja muihinkin pultataan takaisin niistä mahdollisesti poistettuja saastelaitteita ja nämä nousevatkin arvoon arvaamattomaan... tehokkaimpien koneiden kanssa tulee varmasti ongelmia jos teho halutaan säilyttää. Toki lähes mistä tahansa jenkkikoneesta kohtuu helposti saa sen vähäpäästöisen kun tekniikkaa löytyy valmiina eikä perusmosa ole sen kummempi iästä riippumatta.
    Tietysti suurin päästövero pitäisikin lätkäistä autotehtaille, he kun niitä eniten autoilun ketjussa tuottavat, ja jatkaa auton käyttöaikaa mahdollismman pitkään, kansantaloudellisesti olisi myös edullista kun Suomella ei juuri omaa alan teollisuutta ole... Mutta ainapa sitä sitten on kuitenkin joku (harrastajakin) kinuamassa uutta halpaa käyttökinneriä... Ja autoteollisuus/maahantuojat kyllä lobbauksen ja kestityksen toki hyvin hallitsevat ja saavat melko lailla mieleisiään lakeja...
     
  20. Temppu

    Temppu 1st gear

    Tuo tutkimus pitäisi kyllä saada käsiin jostain.

    Nimittäin asioista päättävien poliitikkojen suustakin on kuulunut, että 90% auton elinkaaren ympäristökuormasta syntyy sillä ajettaessa. Olen itsekin alkanut välillä melkein uskoa siihen. Yllä mainitun perusteella asia olisikin täysin päinvastoin. Olisi siis todellakin aiheellista saada jostain kattavat tutkimustulokset -jos sellaisia on. Toisaalta, myös tuotantoteknologiat ovat ajan saatossa kehittyneet, kuin myös autojen päästöt pienentyneet.
    Mikä on asetelma nyt?

    Olisi myös hauska (toivottavasti) nähdä, mikä on harrasteauton saastekuorma, kun otetaan mukaan todelliset käyttötunnit ja -kilometrit.
    Vaikka joillekin harrasteauto on myös käyttöauto eli elämäntapa, enemistö taitaa kuitenkin lepäillä suurimman osan ajastaan tallissa.

    Vanha virsi, mutta olisi kiva nähdä mustaa valkoisella.

    Temppu
     

Kerro tästä muillekin!