Rele valoihin niin ei enää välky ja toimii.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja kape, 11.1.2003.

  1. kape

    kape 3rd gear

    Kaikkille joilla valot välkkyy gm-farkussa tai vanissa niin korjaus on seuraavanlainen.
    ostakaa kaksi normaali vaihtorelettä löytyy autotarvike liikkeistä.
    ja laittakaa valokytkin ohjaamaan vain relettä ja sulakkeen kautta akulta suoraan releelle ja sitten valoille niin ei enää välky ja säästää valokatkaisinta.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    samalla valot kirkastuu huomattavasti
     
  3. Blockhead

    Blockhead Gearhead

    Kaulukset pystyyn sekä lippa silmille ja sitten Biltemaan. Valmis relesarja kaikkine liittimieen ja johtoineen löytyy muistaakseni nimellä valonvahvistin. Jo toisen käynnin jälkeen sain täyden sarjan.
     
  4. 67

    67 1st gear

    nii ja jättää ne kaulukset ja lippikset pois.
    juuri nuo on niitä bilteman hyviä ja toimivia osia.
    ja kyseisiä releitä on asenneltu useisiin laitteisiin,vuosien varrella.
     
  5. Holley

    Holley Gearhead

    Samalla kun vaihtaa umpiot ja laittaa paksut johdot, asia on entistä parempi.
    Laitoin vielä ekstrareleen, jotta sain sisemmät lyhyet. Sen maajohdon katkaisijalla laittamalla autosta sai joko 2- tai 4-valoisen. Katsastuksessa kun ei 1984 autolla ole asiaa, jos on neljä lyhyttä valoa...
     
  6. Timmo

    Timmo 1st gear

    Tuo projekti on edessä tuossa joku päivä mutta huh huh jos tuosta vielä kirkastuu tuikut kun jo nyt kilometrin päässä vaihtavat lyhkäsille kun meikä ajaa vastaan :grin:

    On muuten parhaat valot sitten koskaan tuossa autossa. Ainoo vaan että välkkyy :grin:
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Laittakaa ne maadoitusjohdotkin uusiksi. usein sähköomituisuuksien syynä ei ole ongelma virransaannissa vaan juuri maadoituksessa.

    Ajovaloilta kun laittaa relevirityksen lisäksi paksut luhyet johdot hyvään maadoituskohtaan ja hoitaa akun maadoituksen kuntoon, niin johan valot paranee.

    Ja sitten koneen ja rungon väliin kunnon kaapelia, niin kaikki virtavehkeet voi paremmin.
     
  8. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    KajS! Täläinen leikkimielinen huomautus.Mistähän suunnasta se virransaanti oikein tulee,liittyen tohon sun huomautukseen virran saannista.
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    Siteeraan itseäni: "usein sähköomituisuuksien syynä ei ole ongelma virransaannissa vaan juuri maadoituksessa. "

    No joo, tuo oli taas huomattavan vapaa käännös yhdestä saksankielisestä ooppeloppaasta, mutta:

    Jos ei ole maakontaktia (tai sitten miinusta, sanotaan sitä sitten miksi tahansa), niin ei virrankuluttaja saa tarvitsemaansa energiaa. Homman idea oli se, että laittamalla maadoitukset kuntoon kulkee virtakin, siis virtapiiri tulee ehjättyä.

    Sun, mjo33400, huomautus: " Mistähän suunnasta se virransaanti oikein tulee".

    Oliko tämä taas se juttu varsinaisesta sähkövirrasta:

    "Akku on sähköpari, jossa virtaa tuottavat reaktiot ovat käänteisiä. Akku purkautuu, kun sitä käytetään virtalähteenä, ja latautuu, kun sen läpi johdetaan virta päinvastaiseen suuntaan. "

    Lähde: http://www.edu.helsinki.fi/malu/luonti/ ... virta.html.

    Se on hyvä, kun on oikeitakin sähkömiehiä, eikä vaan itseoppineita.
     
  10. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    KajS!Kyllä sä olet ihan oikeassa lausonnossasi.Maajohdoissa ne suurimmat syyt on,vaikka sitä ei tahdota uskoa.
     
  11. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Minkä kokone sulake? itellä sama homma vielä eessä.
     
  12. tlento

    tlento 1st gear

    Ainaki Biltemasta ja Nannakaupasta (lue Motonetista) saa sellaisia valmiita kaksoisreleitä, joissa toisesta päästä laitetaan katkaisijalta tulevat piuhat (pitkät ja lyhkäset) ja sitte toisesta päästä lähtee valoille. Akusta vedetään yksi yhteinen paksu kaapeli releelle ja rele maadottaa itsensä runkonsa kautta (ei siis kannata kiinnittää muoviseen sisälokariin!) Laatikko on n. tupakkiaskin kokoinen ja tulee huomattavasti siistimpi asennus, kuin tavallisilla releillä, ku ei tarvi niin paljon johtokytkentöjä! Yleensähän näissä vehkeissä on jo niitä spaghettinippuja ihan riittämiin!!!
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vanhat sähköt ohjaamaan releitä. Akun jälkeen ensimmäisestä virranjakopisteestä min 6mm^2 kaapelilla releelle. Siitä kahdella min 2,5mm^2 kaapelilla lyhyille sekä toisilla 2,5mm^2 kaapeleilla pitkille. Vanha systeemi ohjaamaan relettä. Johdot mahdollisimman lyhyeksi ja kiinni nippusiteillä runkoon. Maadoitukset tietysti vähintään samalla johtopaksuudella ja päihin kunnon liittimet. 1,5mm^2 kaapeli kestää valovirralla 16A, mutta siinä ei ole juurikaan merkitystä jännitehäviöllä. Autokäytössä jännitehäviö on kaikkein olennaisin asia.

    Virran saatte selville kaavalla I=U/R ja siitä hieman johdettuna I=P/U. Kaksi 55W lamppua vie 8,8A. 10A sulake pitäisi riittää, mutta koska lamput ottavat käynnistyksessä virtapiikin laittaisin kuitenkin 16A. Sen kaapelit kestävät hyvin oikosulussa.

    Huonoja liitoksia voi etsiä jännitemittarilla. Mittaa ensin lampun palaessa sen liittimestä ja akun plusnavan välistä jännitehäviö. Toinen mittaus on akun miinuksen ja lampun miinusnavan välissä. Kaavasta P=U*I voitte laskea paljonko tehoa jää kaapeliin. U on kahden mittauksen yhteenlaskettu jännitehäviö. Jännite-eroa voi olla muutaman voltin kymmenesosan verran, mutta ei yli volttia.

    Terv, Hazard
     
  14. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Ensinnäkin "nimettömälle" 1,5mm2 johdolle sulake on valovirralla 10Ampeeria ja 2,5mm2 johdolle 16Ampeeria.Sulakkeen koko määrätään siten,että 1,42 kertaa nimellisjännite.
     
  15. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Elikkä jos on normaalit umpiot ja H4 polttimot 55W + pitkät samassa niin paljonko pitäisi piuhan paksuus olla jos metkaa on parimetriä?
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Saatta olla noinkin, voin muistaa väärin. Jotenkin vain muistelisin johdon pituudella ja siinä olevien mutkien määrällä vaikutus siihen, saadaanko siinä kuljettaa 10A vai 16A.

    Mutta miten tuo toinen lause liittyy sulakkeen kokoon, huippujännite kylläkin saadaan kaavalla sqrt(2)*tehollisjännite.

    Hazard
     
  17. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Piuhan pituushan ei siihen vaikuta paljonko siinä saadaan virtaa viedä... ainoostaan paksuus. Tosin kupari kun ei ole ihan suprajohde, jännitehäviöitä tulee matkan myötä niinkun on jo monesti selväks tullut.
    Kyllä 2,5 neliömilliä riittää valoille loistavasti : ) parinkin metrin matkalla. Jos haluaa snobbailla viimeisenkin 0,1-0,2 volttia niin voi vetää tietty 4 neliön piuhankin. Mut sanoisin että turhaa. Vakiot alkuperäisetkin kun on n. 0,75 neliöö ja vaikka metrejä tulee reippaasti silti ne lamput palaa ihan ok. Joten kuten jo aiemmin tuli ilmi niin se 2,5 on loistava johtokoko, sopivan pieni käsitellä ja vetää, mutta varmasti riittävä ettei tuu jännitehäviöitä alle 15 A virroilla. Nuo virtarajat 2,5 neliöö/16A ja 1,5 neliöö/10A tarkottaa esim. asunnoissa MMJ-kaapeleissa
    vietävää maksimi verkkovirtaskaa, koska niissä on kuparin päällä yhteensä 3 eristettä ja piuhat tiiviissä nipussa yhdessä kaapelissa. Suuremmilla virroilla kun nuo alkavat jo kaapelit lämpiämään ja sehän ei enää paloturvallisuuden kannalta ole kovinkaan terveellistä. Autokäytössä sillä ei ole ihan niin radikaali merkitys kun vedetään irtopiuhoja jotka pääsevät jäähtymään hiukan paremmin... Että sillain.
    Tässä nyt ei ollut mitään uutta, vain vanhan kertausta... mutta kertaus on opintojen..heh...
     
  18. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Blazer,tämähän näiden sivujen tarkoitus juuri onkin,synnyttää keskustelua.Jokainen vetää sitten omat johtopäätöksensä asioista.
     
  19. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Vastaus Nimettomälle.Sory,taisi tulla luki-kirjoitusvirhe sulakkeen koon määritykseen.Piti olla 1,42 x nimellisvirta.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: mjo33400 2003-02-05 18:44 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!