remmiahdin valtakunta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 22.2.2003.

  1. maxy

    maxy 3rd gear

    Hihnapyörät

    Kyllä Suomussalmen amiksen metallipuolella osataan. 8mm hihnapyörät valmiit. Suuri kiitos ja kumarrus tekijälle! Kyllä nuin pätevälle kaverille elämä hymyilee. 8)
     
  2. Kraken

    Kraken 1st gear

    Remmiahdin moottoripyörään?

    Ajattelin kysyä suoraan täältä, koska tästä topicista luultavasti löytyy eniten tietoa/apuja. Suunnitelmissa on siis asentaa Yamaha Vmaxiin remmiahdin, ja oon tässä nyt miettinyt että minkä merkin mikä malli vois olla sopivin tuollaiseen 1200cc V4 moottoriin? Itsellä ei siis aikaisempaa kokemusta ole remmiahtimista :oops: Malliltaan ahtimen pitäis olla samanlainen kuin nämät huuhtelupumput yleensäkin että kaasutin päälle ja tuotto alas suoraan imusarjoihin. Esim eatonin ahtimissa on järkiään syöttö sivulta..

    jos joku viisaampi osais neuvoa niin olisin kiitollinen.
     
  3. B 50

    B 50 Gearhead

    Toyotan SC-12 vois olla hyvä. 1200cc/kierros, löytyy MR-2:sta. Noita on aika kohtuu hintaan ollu tyrkyllä ajoittain. Mopomessuilla kattelin että Leimanin Jawassa oli tollanen. 8)
     
  4. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    Ilman muuta paras ahdin tuohon on Volumex

    http://www.motomatti.fi/YamahaV.html

    Laitapa myös hakuun Janne Leiman Mänttä,mies kaiken takana :D löytyy varmaan useampikin sivu...
    tai soita 0503079168

    Ainakain alumperin Leimanin jawassa oli Volumex, tosin liekö rakkaalla lapsella monta nimeä :-? sitä en tiedä :wink:

    Tukkajukan v-maxissa pitäs olla ainakin volumex, kun mä sen sille myin :rotfl:
     
  5. Kraken

    Kraken 1st gear

    Volumex on vissiin hieman harvinaisempi? En ainakaan äkkiseltään löytänyt paljoa mitään tästä. Ilmeisesti jssain fiatin malleissa käytetty aikoinaan? Tämä tukkajukan maxi oli joskus bomber-lehdessä esittelyssä.

    Tämä TOYotan SC-12 ahdin näyttäis olevan tunnetumpi ahdin, ja tämä malli luultavasti vois ehkä mahtua Vmaxiin kokonsa puolesta. Löysin heti yhden olevan kaupan :) mutta nyt kiinnostais että onko tuo SC-12 omalla suljetulla voitelulla? vai pitääkö sinne värkätä erikseen öljynkierto?
     
  6. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    No näin taitaa olla et Volumex on harvinainen, ja silläpä se vietiin käsistä, hain sen aikanaan lauttasaaresta Leimannilta ostamaani CB hondaan missä sellanen oli jo ollutkin, mutta Janne oli jo ottanut ahtimen omaan Jawaprojektiin. Ja tää "uus" ahdin ei mulla ollutkaan kun muutaman kuukauden kun Janne soitti et myynkö sen Jukan projektiin :x ja oliko niin et oli ollut jossain ralli Mazdassa 323...
     
  7. viridia

    viridia Gearhead

    Toyotan SC12 ahdin on omalla voitelulla, ei tarvitse ulkoista öljynkiertoa.
     
  8. Kraken

    Kraken 1st gear

    Kiitoksia vastailuista. Luulen että kattelen jostain tuollaisen hyväkuntoisen SC-12 möykyn ja alan tuumaileen. Pitää vielä varmistaa nuot ulkomitat että että varmasti mahtuu.
     
  9. sbc350

    sbc350 Gearhead

    mites sc kestää bensan läpiajamista? eatoneissa ainaki suojaamattomat takapäänlaakerit kuulemma huuhtoutuu kuivaks ajan kanssa..
     
  10. B 50

    B 50 Gearhead

    Nyt pitää ottaa takaisinpäin, eli taisikin olla tollanen Volumex edelleen. Täysin outo merkki itselle ja meni täysin modatusta Toitsusta.
     
  11. B 50

    B 50 Gearhead

    Oletan että kun kyseessä on japanilainen eikä amerikkalainen tuote, siellä on suojatut laakerit. Kun laittavat stefalla suojatut laakerit jo läppärungon akseleihinkin..
     
  12. sbc350

    sbc350 Gearhead

    juu se oliskin hyvä juttu. ite koitin metsästää eatoniin sellaisia laakereita missä olis suojaus mut ei oikeen sillä koolla löydy mistään.. noh nyt siitä menee sit vaan ilma läpi 8)
     
  13. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Tuli tossa selaillessa vastaan yks tuommonen:

    http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1091189
     
  14. Kraken

    Kraken 1st gear

    Onko tuollaista sc-12 ahdinta mahdollista kääntää väärinpäin? Onko siitä haittaa? Mulla on nimittäin sellainen ongelma että noin päin miten sen pitäis olla, roottorit pyörii väärinpäin. Ainakin jos vedon ottaa suoraan kampiakselilta, koska kampura pyörii vastapäivään. Jos tuon ahtimen keikauttais ylösalaisin niin silloin roottorit saataisiin pyöriin oikein päin suoralla välityksellä kampiakselilta.
     
  15. B 50

    B 50 Gearhead

    En nyt vähään aikaan ole tollasta hypistellyt, eli vastuu on lukijalla. :D Ite ahdin toimii miten päin vaan. Joku huohotinsysteemi siellä rataspäädyssä on kuitenki. Ja öljytikku. Ne pitää saada oikeeseen asentoon. Muistaakseni ton päädyn pulttijako on symmetrinen niin että sen kääntö pitäis olla simppeli pulttausoperaatio.
     
  16. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Eihän se pyörimissuunta siitä vaihdu vaikka ahtimen ylösalaisin kääntää.
    Niin vai taisit tarkoittaa että imupuolen saa ahtopuoleksi ja päinvastoin.
     
  17. Kraken

    Kraken 1st gear

    Juu, niin meinasin että imupuoli ja painepuoli vaihtaa paikkaa. Koitan hieman selventää: Kun käyttövoima otetaan suoraan remmin välityksellä kampiakselilta, niin niinpäin kuin ilman TULO ja MENO on alunperin merkitty, pitäis ahdin kääntää niin päin että veto saataisiin moottoripyörän kytkimen puolelta. Ja se taas ei ole mahdollista, vaan veto on mahdollista ainoastaan vaihdepolkimen puolelta. Ja kun kampuran liikettä tarkastellaan niin tältä vaihdepolkimen puolelta kampiakseli pyörii "vastapäivää". Kytkimen puolelta tarkasteltuna kampiakseli pyörii taas "myötäpäivään". Hieman nurinkurista, ja ahdin on siis alunperin ollut toyotan moottorin kyljessä pystyasennossa (roottoriakselit päällekäin) ja moniurahihna on pyörittänyt ahdinta alemmasta roottoriakselista myötäpäivään. Hoksasin äsken että jos tämän sc12 ahtimen laittaa vaakatasoon niin päin kuin ilman tulo ja meno on alunperin, jäis tämä hammasrataskotelon öljytikku juurikin ylösalaisin. Mutta minunkin tietääkseni tämän takakannen pystyy kääntämään kummin päin vain. Niin, elikkä ahdin siis toimii kaikin puolin oikein vaikka alkuperäisestä imupuolesta tulee painepuoli, ja päin vastoin?
     
  18. Kraken

    Kraken 1st gear

    Anteeksi että taas häiritsen, mutta osaatteko sanoa myykö joku pulju suomessa noita remmiahtimien vetorattaita, remmejä ym sälää??
     
  19. jukka63

    jukka63 1st gear

    Tilaamalla noita saa.Bds myy kaikkea sälää irtopainoksina.Aika usein ton irtosälän ostaminen verrattuna täydellisen kitin ostamiseen maksaa enemmän :eek: Tolla mä tarkotan sitä,ostimpa halvalla ahtimen,mistähän loppu roinat ympärille.Tietysti jos on tuttu koneistaja,joka tekee keppana palkalla töitä ja materiaali tulee ilmaiseksi siin on jotain järkee.
     
  20. jukka63

    jukka63 1st gear

    :oops: Kysehän oli moottoripyörastä.Remmin saa ainakin ihan normi kumitarvikeliikkeestä.Esim.Kumipojat helsinki.Loppu on varmaankin sitten teettämis tavaraa.
     

Kerro tästä muillekin!